Bekijk volle/desktop versie : Talbina



04-01-2010, 12:22
Kan iemand me helpen bij het bereiden van Talbina. Ik heb het recept ontvangen en precies zo bereid met Gort alleen word het geen pap. De Gort blijven stevige korrels. Kan iemand me helpen. Plaats voor de volledigheid het recept nog even.


Citaat:
Voorbereiding:

Talbina: Neem 3 lepels “gort” (= gemalen gerst/ Imendi in het rifijnse berbers/ zre3 of sh3ir in het Arab Marokkaans) en voeg aan toe één beker water. Verwarm op een zacht vuur, maar blijf roeren. Voeg naast water ook een beetje melk erbij met één groot lepel natuurlijke honing op het eind, dat zorgt voor een aangename smaak. Wie zich elke dag het liefst op lege maag talbina eet zal zeker verbetering zien, is erg versterkend voor de zenuwen. Heb geduld, misschien duurt het even als je weet dat behandeling van depressie met de huidige medicijnen, die ernstige bijwerkingen hebben, langer meegaan, van 6 maanden tot misschien paar jaren. Bij ernstige depressies, raden we om talbina het liefst langdurig te nemen, 3 tot 6 maanden zou voldoende kunnen zijn.

Ommoe almominien Aisha raadt verdrietige mensen aan die ’n geliefde hebben verloren en ook zieken om talbina te eten. Ze zegt: Ik heb de profeet vrede zij met hem horen zeggen: waarlijk Talbina ontspant het hart van de zieke, en verlicht depressie. (Al Bokhari)

الحديث:

حَدَّثَ& #1606;َا حِبَّان& #1615; بْنُ مُوسَى أَخْبَر& #1614;نَا عَبْدُ اللَّه&#161 6; أَخْبَر& #1614;نَا يُونُس&#161 5; بْنُ يَزِيد&#161 4; عَنْ عُقَيْل& #1613; عَنْ ابْنِ شِهَاب&#161 3; عَنْ عُرْوَة& #1614; عَنْ عَائِشَ& #1577;َ رَضِيَ اللَّه&#161 5; عَنْهَ&#157 5; أَنَّهَ& #1575; كَانَت&#161 8; تَأْمُر& #1615; بِالتَّ& #1604;ْبِينِ لِلْمَر& #1616;يضِ وَلِلْم& #1614;حْزُون&# 1616; عَلَى الْهَال& #1616;كِ وَكَانَ& #1578;ْ تَقُول&#161 5; إِنِّي سَمِعْت& #1615; رَسُول&#161 4; اللَّه&#161 6; صَلَّى اللَّه&#161 5; عَلَيْه& #1616; وَسَلَّ& #1605;َ يَقُول&#161 5; إِنَّ التَّلْ& #1576;ِينَةَ تُجِمّ&#161 5; فُؤَاد&#161 4; الْمَرِ& #1610;ضِ وَتَذْه& #1614;بُ بِبَعْض& #1616; الْحُزْ& #1606;ِ

In een andere hadith zei vrede zij met hem: het versterkt het hart van een verdrietige, en doet de dekking wegnemen van het zieke hart, zoals iemand van jullie het vuil op zijn gezicht verwijdert met water. (Al Bokhari)

عند أحمد والترمذ& #1610; من طريق محمد بن السائب بن بركة عن أمه عن عائشة قالت " كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا أخذ أهله الوعك أمر بالحسا&#156 9; فصنع، ثم أمرهم فحسوا منه ثم قال: إنه يرتو فؤاد الحزين ويسرو عن فؤاد السقيم&#154 8; كما تسرو إحداكن الوسخ عن وجهها بالماء".

In de hersenen zijn stoffen actief voor het overbrengen van boodschappen. Deze hoeveelheid boodschappers (neurotransmitters) die tussen de hersencellen aanwezig en actief is, houden we verantwoordelijk voor onze stemmingen, slaapstoornissen(biologische klok), angst, agressie en vermoeidheid en nog veel meer. Hoe meer (=binnen de grenzen) en hoe actiever deze stoffen, hoe beter, blijer en vrolijker wij ons voelen.
Tijdens een depressie worden deze stoffen te snel weer opgenomen door de cellen. Daardoor kunnen ze hun werk niet lang genoeg en niet goed genoeg doen. De werking van Talbina is er dan ook op gericht om van de bouwstoffen(aminozuren) van eiwitten die in grote hoeveelheden te vinden zijn in gerst, uiteindelijk de volledige conformaties van alle boodschappers te maken. De bouwstof Tyrosine is betrokken bij het maken van adrenaline, noradrenaline, en Dopamine boodschappers. Tryptophaan is betrokken bij het maken van serotonine boodschapper. En histidine is betrokken bij de productie van histamine boodschapper. Het resultaat kenmerkt zich in voldoende boodschappers tussen de centrale zenuwcellen, en daarmee worden de symptomen van depressies zodanig verlicht en hard ondergedrukt.


04-01-2010, 14:11


Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord
Maar recept klinkt lekker
Ga het eens proberen

04-01-2010, 16:38

Citaat door missS30:
Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord
Maar recept klinkt lekker
Ga het eens proberen


Het recept klopt helaas niet, het blijven namelijk korrels.
Het word geen pap en gemalen gort kan ik nergens vinden.

04-01-2010, 17:09

Citaat door ZeeuwsMeisje:
Het recept klopt helaas niet, het blijven namelijk korrels.
Het word geen pap en gemalen gort kan ik nergens vinden.



Hoort het dan papperig te zijn???

04-01-2010, 21:38



Citaat door missS30:
Hoort het dan papperig te zijn???


Ik heb op internet een filmpje gevonden daarin was het inderdaad een soort mail waarmee ze het gemaakt hebben.

04-01-2010, 21:39

Citaat door Oum_Abdelbaqi:
wacht even. Jij moet de gemalen. Vaak verkopen molenaars dat. Zoek een molenaar bij jou in de buurt die zullen het vast hebben. Of wat je ook kan doen is na het koken pureren.


Ik woon helaas in een stad, dus niet echt een molenaar in de buurt. Kan ik de korrels zelf ook malen tot mail. Is dat hetzelfde?

04-01-2010, 22:38

Citaat door ZeeuwsMeisje:
Ik woon helaas in een stad, dus niet echt een molenaar in de buurt. Kan ik de korrels zelf ook malen tot mail. Is dat hetzelfde?



Welke stad woon je
Ik woon in R'dam, naast mijn zus is een molen die meel produkten verkoopt.
En als je omgeving r'dam woont dan kan ik je het adres geven.

04-01-2010, 22:50

Citaat door Oum_Abdelbaqi:
Ik woon in rdam. zou je het adres willen geven. DjazakaAllahoe Algairen.



De molen ligt in Delfshaven aan de Voorhaven. Als je daar komt zie je meteen de molen. Die kan je al vanuit de verte zien. De molen ligt aan het water.
Mijn moeder heeft daar ooit smida en meel voor bruin brood.
Hij is op zaterdag geopend. Velen die van hem kopen.

Laat ff weten of het je gelukt is.

04-01-2010, 22:51

Citaat door missS30:
Welke stad woon je
Ik woon in R'dam, naast mijn zus is een molen die meel produkten verkoopt.
En als je omgeving r'dam woont dan kan ik je het adres geven.


Ik woon helaas niet in Rotterdam en om voor alleen meel er naartoe te gaan is iets te veel van het goede.

Zie trouwens dat ik echt een lelijke spelfout gemaakt heb mail ipv meel

04-01-2010, 22:53

Citaat door ZeeuwsMeisje:
Ik woon helaas niet in Rotterdam en om voor alleen meel er naartoe te gaan is iets te veel van het goede.

Zie trouwens dat ik echt een lelijke spelfout gemaakt heb mail ipv meel



Jammer. Maar je kan toch het proberen bij de winkels die biologisch produkten verkopen. Of misschien bij marokkaanse slagerijen, als je die in je buurt hebt.
Ghier inchallah!

04-01-2010, 22:55

Citaat door missS30:
Jammer. Maar je kan toch het proberen bij de winkels die biologisch produkten verkopen. Of misschien bij marokkaanse slagerijen, als je die in je buurt hebt.
Ghier inchallah!


ja ik zal het nog eens proberen bij de biologische supermarkt. Misschien dat zij me verder kunenn helpen

08-01-2010, 11:07
Ik heb in een engels recept gelezen dat je barley grains ervoor moet gebruiken. Als je dat vertaald zie je dat het gerst is en geen gort. Heb nog geen gemalen gerst kunnen vinden. Maar op de verpaking van gerst zie je wel dat het papperig word. Ik ga dat dus maar proberen.

Hier een link naar de engelse website: http://www.khayma.com/faid/talbina-eng.htm

29-01-2012, 10:33


noemen ze die dingen niet ho3weth in het berbers? wordt ook wel bij verminderde eetlust gebruikt dacht ik en bij maagklachten.