Bekijk volle/desktop versie : Opinie: Religieus fanatisme tot het gaatje, in Mekka en Utrecht



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

30-12-2009, 18:04
Door Carel Brendel

In maart 2002 eiste een brand in een meisjesschool in Mekka veertien dodelijke slachtoffers. Vijftig jonge vrouwen raakten gewond. Deze brand zorgde voor een groot schandaal vanwege het optreden van de moetawaien, de beruchte religieuze politie in Saoedi-Arabië, die toeziet op het naleven van de streng islamitische kledingvoorschriften. Het hoge aantal slachtoffers zou te wijten zijn aan het religieuze fanatisme van de mannelijke agenten, schreef het dagblad Trouw.

“Ooggetuigen en politiemensen melden dat zij meisjes bij de poort tegenhielden en sloegen, omdat die de verplichte lange robe, de abaja, niet droegen, en hun haar onbedekt was. Hulpverleners en famieleden die te hulp schoten werden tegengehouden omdat het ‘zondig’ zou zijn de ‘onbedekte’ meisjes te benaderen. Bij de poort van de school, waar meer dan 800 meisjes lessen volgden, ontstonden gevechten tussen de moetawaien en politiemensen die hen niet konden overtuigen van de ernst van de situatie.”

Fanatisme op kledinggebied beperkt zich niet tot de religieuze dictatuur Saoedi-Arabië. Tijdens het afgelopen kerstweekeinde meldde zich een 23-jarige vrouw, die een niqaab droeg, met haar drie maanden oude zoontje op een Utrechtse huisartsenpost. De dienstdoende arts had geen zin om een gemaskerde vrouw in zijn spreekkamer toe te laten, maar was overigens wel bereid om het zieke kind in het bijzijn van de vader te onderzoeken. Van het weigeren van hulp was dus geen sprake.

De moeder stond er echter op dat zij zelf er bij zou zijn. In zo’n geval kun je in het belang van je kind voor één keer de niqaab afdoen. Tenslotte is het logisch dat een arts tijdens een gesprek wil weten wie hij voor zich heeft; en handig voor de communicatie. Huisartsen zijn trouwens verplicht om de identiteit van zorgvragers te controleren. Maar zulke gedachten kwamen niet op in het hoofd van de 23-jarige vrouw, van wie alleen haar nickname op internetfora bekend is: Munaqaba ofwel niqaabdraagster.

De vrouw voelt zich ‘vernederd, benadeeld, in de grond gestampt en verdrietig’, zo verklaarde zij gisteren (29 december) in het AD. Zo ongeveer dus het gevoel van miljoenen vrouwen in landen als Afghanistan, Pakistan, Soedan en Saoedi-Arabië, die door mannen worden gedwongen om er als spook bij te lopen.

Munaqaba laat het er niet bij zitten. De betrokken arts heeft excuses aangeboden. Desondanks zoekt zij het hogerop. Ze gaat met haar klachten tot het gaatje. Ze stapt naar de voor islamgedram altijd zeer welwillende Commissie Gelijke Behandeling. Ook het Medisch Tuchtcollege moet zich over de kwestie buigen.

Elk nadeel heeft zijn voordeel. We zullen weldra weten welke imam, moskee of moslimgroepering de inspiratiebron is van dit religieuze fanatisme.

Geplaatst op 30 december 2009

http://www.hetverraadvanlinks.nl/Niqaabdraagster.htm

30-12-2009, 18:50



Citaat door Kareltje:
Nah en wij willen het niet en het zal met de tijd ook verboden worden dat geef ik je op een briefje, en terecht het is een teken van onderdrukking, als je zo graag met een lap voor je knar wilt lopen dan ga je toch lekker in een Islamitische staat wonen, Iran schijnt er mooi bij te liggen dezer dagen, ik zou zeggen je weet waar Schiphol is.....


En de reden dat je het niet wilt is omdat je een bekrompen xenofoob bent.

30-12-2009, 18:58

Citaat door Garycoleman:
Dus we leven niet in een vrije land?, waar iedereen kan geloven wat ie maar wilt e.d?
Je ziet me te vertellen dat Nederland vrij is voor mensen die niet moslim zijn?

Ik blijf het zeggen, Iets een slechte naam geven maakt het nog niet slecht.

Iedereen mag altijd geloven wat hij/zij wil. Maar als ze dat in de praktijk gaan brengen (burka en zo) dan wordt het een ander verhaal.

Iedereen mag een burka dragen, ik ook. Maar daarmee beperk je vanzelf je eigen bewegingsvrijheid omdat in bepaalde gelegenheden je identiteit vanzelfsprekend vereist is (dus dat er niet om gevraagd hoeft te worden).
Bij een huisarts vind ik het identificeerbaar zijn niet zo relevant. De huisarts vond zelf ook bij nader inzien dat het niet relevant genoeg was.

Maar bij een bankfiliaal kom je er met een burka niet in, en ook niet in een vliegtuig naar de USA. Of dacht je van wel?

30-12-2009, 19:04

Citaat door Kareltje:
Typisch islam, drammen drammen drammen tot je je zin krijgt.
Mieren ook,

om een dode, in en in zwarte, steen.


Die huisarts heeft helemaal gelijk, niqaap gaat te ver.

30-12-2009, 19:05



Citaat door NetSlet:
En de reden dat je het niet wilt is omdat je een bekrompen xenofoob bent.


Omdat het niet hoort in een westerse seculiere samenleving, en omdat we gewoon een hekel hebben aan die extremistische manier van religieuze uitingen

30-12-2009, 19:05

Citaat door Garycoleman:
Dus we leven niet in een vrije land?, waar iedereen kan geloven wat ie maar wilt e.d?
Je ziet me te vertellen dat Nederland vrij is voor mensen die niet moslim zijn?

Ik blijf het zeggen, Iets een slechte naam geven maakt het nog niet slecht.



Nee, we leven niet in een vrij land.

Duizenden Islamitische meisjes worden door hun familie met harde hand gedwongen om zich te bedekken. Incl. meisjes van 8-9 jaar.

Gewoon in Nederland. Te krankzinnig voor woorden.


We moeten deze meisjes dus beschermen. Zo snel mogelijk een verbod.

30-12-2009, 19:14

Citaat door Garycoleman:
Dikke pik!

Duizenden islamitische meisjes worden gedwongen? waar woon jij?

Fucking hell overdrijven is zo leuk, hoeveel van die meisjes heb je gesprokken? Het gebeurd wel,niet zo vaak, maar moet je alle andere vrouwen het recht ontnemen om een hoofddeksel te dragen?
Jij als gast hebt zeker nooit van sociale controle en druk gehoord, want als je een meisje of vrouw haar gang laat gaan wil ze als de mooiste prinses door de straten flaneren om ons mannen te behagen met haar schoonheid.

Maar dat mag weer niet, eigenlijk moeten mannen onder een blinde niqaap met een blindegeleidehond, als ze er religieus gezien niet tegen kunnen. Als je denkt dat je als mens en man slechts een beest bent die alleen maar zijn insticten na kan lopen ga je je ook zo gedragen. Dus dan moet het maar zo, dan behoor jij in een kooi, niet de linde in de wei, die buiten je vertedering, slechts je sexuele lust opwekt, waardoor jij het mag bezitten. Dan moet jij in een kooi, geblindeerd, zodat je de schoonheid buiten niet zal onteren met je blik.

30-12-2009, 19:16

Citaat door Garycoleman:
Het mag niet, maar het moet kunnen.
Waarom is het zo belangrijk om te weten hoe iemand deruit ziet?, foullieren wordt gedaan je moet door een ijzerdetector kom op...
Als een vrouw zich wil bedekken mag dat,of moet iedereen een decolité,korte rokje, visnet panty's, push up bh dragen? zodat men zich veilig voelt?


Deze vraag stellen laat al zien hoe wereldvreemd of dom je bent

30-12-2009, 19:25
Slaat dus helemaal nergens op. Die huisarts heeft haar niet toegelaten omdat het volgens zijn geloof niet mocht.

En toen die wist dat hij met die actie in problemen zou komen is ie terug gegaan naar de vrouw en heeft een nepexcuus gegeven.


Gewoon een loser die gozer . De dame zat met een ziek kind en dan komt en arts zijn persoonlijke mening geven over haar bedekking.

30-12-2009, 19:25

Citaat door Garycoleman:
Dikke pik!

Duizenden islamitische meisjes worden gedwongen? waar woon jij?

Fucking hell overdrijven is zo leuk, hoeveel van die meisjes heb je gesprokken? Het gebeurd wel,niet zo vaak, maar moet je alle andere vrouwen het recht ontnemen om een hoofddeksel te dragen?



Iraanse pleit voor hoofddoekverbod
Eindhovens Dagblad

De uit Iran afkomstige Fereshta Moradi (35) uit Eindhoven, actief lid van GroenLinks, pleit in het Eindhovens Dagblad voor een verbod op het dragen van een hoofddoek op school tot achttien jaar én een verbod op islamitisch basisonderwijs. Volgens Moradi moet de integratie van islamitische vrouwen in Nederland drastisch anders.

Pure mishandeling vindt ze de hoofddoek die kleine meisjes het spelen belemmert. Ze ziet soms al kleuters een hoofddoekje dragen. Of negenjarige meisjes. Meest gangbaar is de leeftijd van twaalf of dertien jaar. Onder het mom van 'vrijwilligheid' worden die meisjes door de familie echter keihard gepusht een goede, onderdanige moslimvrouw te zijn, zo zegt Moradi.

Volgens Moradi gaat het met veel islamitische meisjes in Nederland niet goed. Al in de kinderjaren wordt de kiem gelegd voor angsten, depressies en fysieke klachten op latere leeftijd. Als de opvoeding van deze meisjes niet verandert, krijgt de samenleving straks de rekening gepresenteerd van een psychisch zwakke, onzekere generatie vrouwen die niet vrij en zelfbewust in het leven kan staan, zo meent de Iraanse.

Moradi wijst er op dat om godsdienstige redenen moslimmeisjes niet meemogen naar het schoolzwemmen, of niet op schoolkamp mogen. Moradi vindt dat scholen veel meer activiteiten verplicht moeten stellen. Nu laten ze de keuze nog vaak aan de ouders; in een aantal gevallen mogen kinderen zelfs thuis blijven. ''Ik vind dat als je hier woont, dat je je kinderen mee moet laten doen met de Nederlandse feesten die een school viert. Sinterklaas en carnaval kun je kinderen niet ontnemen. Daarmee ontstaat op jonge leeftijd al ongelijkheid en een 'wij'- en 'zij'-gevoel''', aldus Moradi.

Fel gekant is de Iraanse tegen de islamitische basisscholen. Volgens haar staan deze scholen integratie alleen maar in de weg, omdat islamitische kinderen niet buiten hun eigen kringetje vertrouwd raken met Nederlandse kinderen. 'Bovendien leren de meisjes op deze scholen al vroeg volgzaam te zijn en uit de buurt van jongens te blijven. De meisjes leren hun lot te accepteren. De jongens leren dat ze altijd voor de familie moeten zorgen en dat ze hun zussen goed in de gaten moeten houden', aldus Moradi.

Het feit dat veel islamitische meisjes succesvol een opleiding volgen, is volgens haar op zich een goede ontwikkeling. Desondanks ontstaat daarmee ook een zeer vertekend beeld van de emancipatie. Veel meisjes zijn volgens haar slechts succesvol omdat ze nauwelijks andere activiteiten hebben. Ze hebben school en thuis. Maar waar blijven deze meiden na hun opleiding? Nog steeds worden zeer veel meisjes tegen hun zin uitgehuwelijkt of ze krijgen kinderen zonder dat ze daar zelf voor gekozen hebben.'

30-12-2009, 19:26

Citaat door Garycoleman:
Dikke pik!

Duizenden islamitische meisjes worden gedwongen? waar woon jij?

Fucking hell overdrijven is zo leuk, hoeveel van die meisjes heb je gesprokken? Het gebeurd wel,niet zo vaak, maar moet je alle andere vrouwen het recht ontnemen om een hoofddeksel te dragen?


minimaal 90% van de basisscholieren en minimaal 10% van de 16+ers, dan kom je wel op een lage schatting van duizenden.

30-12-2009, 19:26

Citaat door Garycoleman:
waar heb jij het nou over?, ik zeg alleen dat een vrouw die een niqaab wil dragen dat moet mogen.

Ik ontken ook niet dat het mag.

Ik beweer alleen maar dat ze daarmee haar bewegingsvrijheid beperkt.
Je mag simpelweg niet meer overal zo maar naar binnen. Je zult jezelf eerst moeten identificeren alvorens je binnenmag.
Paspoort of rijbewijs, en ff de burka naar beneden. FF checke.

30-12-2009, 19:27


Ik zou zeggen dat het volgens mijn geloof niet mag dat ik mijn patient cq zijn begeleider niet in het gezicht kan zien.

30-12-2009, 19:28

Citaat door Garycoleman:
Dikke pik!

Duizenden islamitische meisjes worden gedwongen? waar woon jij?

Fucking hell overdrijven is zo leuk, hoeveel van die meisjes heb je gesprokken? Het gebeurd wel,niet zo vaak, maar moet je alle andere vrouwen het recht ontnemen om een hoofddeksel te dragen?
Jij als gast hebt zeker nooit van sociale controle en druk gehoord, want als je een meisje of vrouw haar gang laat gaan wil ze als de mooiste prinses door de straten flaneren om ons mannen te behagen met haar schoonheid.

Maar dat mag weer niet, eigenlijk moeten mannen onder een blinde niqaap met een blindegeleidehond, als ze er religieus gezien niet tegen kunnen. Als je denkt dat je als mens en man slechts een beest bent die alleen maar zijn insticten na kan lopen ga je je ook zo gedragen. Dus dan moet het maar zo, dan behoor jij in een kooi, niet de linde in de wei, die buiten je vertedering, alleen maar je sexuele lust opwekt, waardoor jij het mag bezitten. Dan moet jij in een kooi, geblindeerd, zodat je de schoonheid buiten niet zal onteren met je blik.

30-12-2009, 19:29

Citaat door Kareltje:
En daar geloof ik dus helemaal niets van, ik ben er van overtuigt dat als je de dwingelandij van het dragen van een hoofddoek dat er al van kinds af aan wordt ingeramd van af haalt dat je nog heel weinig vrouwen met een hoofdoek of een burka ziet rondlopen.



Waar haal jij die wijsheid vandaan, ben jij zelf een moslima, nee dus hou je gebrainwashed mening voor je.

Ik ben een moslima die pas op latere leeftijd hijab, hoofddoek is gaan dragen, omdat ik er zelf voor koos. net zoals iedere moslima die ik ken die de hijab, waaronder veel bekkerde zusters

ik heb dus een hekel als niet moslims en ook nog mannen gaan praten voor de moslima.

Wij kunnen heel goed voor ons zelf opkomen!!!

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7