Bookie
30-12-2009, 18:04
Door Carel Brendel
In maart 2002 eiste een brand in een meisjesschool in Mekka veertien dodelijke slachtoffers. Vijftig jonge vrouwen raakten gewond. Deze brand zorgde voor een groot schandaal vanwege het optreden van de moetawaien, de beruchte religieuze politie in Saoedi-Arabië, die toeziet op het naleven van de streng islamitische kledingvoorschriften. Het hoge aantal slachtoffers zou te wijten zijn aan het religieuze fanatisme van de mannelijke agenten, schreef het dagblad Trouw.
“Ooggetuigen en politiemensen melden dat zij meisjes bij de poort tegenhielden en sloegen, omdat die de verplichte lange robe, de abaja, niet droegen, en hun haar onbedekt was. Hulpverleners en famieleden die te hulp schoten werden tegengehouden omdat het ‘zondig’ zou zijn de ‘onbedekte’ meisjes te benaderen. Bij de poort van de school, waar meer dan 800 meisjes lessen volgden, ontstonden gevechten tussen de moetawaien en politiemensen die hen niet konden overtuigen van de ernst van de situatie.”
Fanatisme op kledinggebied beperkt zich niet tot de religieuze dictatuur Saoedi-Arabië. Tijdens het afgelopen kerstweekeinde meldde zich een 23-jarige vrouw, die een niqaab droeg, met haar drie maanden oude zoontje op een Utrechtse huisartsenpost. De dienstdoende arts had geen zin om een gemaskerde vrouw in zijn spreekkamer toe te laten, maar was overigens wel bereid om het zieke kind in het bijzijn van de vader te onderzoeken. Van het weigeren van hulp was dus geen sprake.
De moeder stond er echter op dat zij zelf er bij zou zijn. In zo’n geval kun je in het belang van je kind voor één keer de niqaab afdoen. Tenslotte is het logisch dat een arts tijdens een gesprek wil weten wie hij voor zich heeft; en handig voor de communicatie. Huisartsen zijn trouwens verplicht om de identiteit van zorgvragers te controleren. Maar zulke gedachten kwamen niet op in het hoofd van de 23-jarige vrouw, van wie alleen haar nickname op internetfora bekend is: Munaqaba ofwel niqaabdraagster.
De vrouw voelt zich ‘vernederd, benadeeld, in de grond gestampt en verdrietig’, zo verklaarde zij gisteren (29 december) in het AD. Zo ongeveer dus het gevoel van miljoenen vrouwen in landen als Afghanistan, Pakistan, Soedan en Saoedi-Arabië, die door mannen worden gedwongen om er als spook bij te lopen.
Munaqaba laat het er niet bij zitten. De betrokken arts heeft excuses aangeboden. Desondanks zoekt zij het hogerop. Ze gaat met haar klachten tot het gaatje. Ze stapt naar de voor islamgedram altijd zeer welwillende Commissie Gelijke Behandeling. Ook het Medisch Tuchtcollege moet zich over de kwestie buigen.
Elk nadeel heeft zijn voordeel. We zullen weldra weten welke imam, moskee of moslimgroepering de inspiratiebron is van dit religieuze fanatisme.
Geplaatst op 30 december 2009
http://www.hetverraadvanlinks.nl/Niqaabdraagster.htm
In maart 2002 eiste een brand in een meisjesschool in Mekka veertien dodelijke slachtoffers. Vijftig jonge vrouwen raakten gewond. Deze brand zorgde voor een groot schandaal vanwege het optreden van de moetawaien, de beruchte religieuze politie in Saoedi-Arabië, die toeziet op het naleven van de streng islamitische kledingvoorschriften. Het hoge aantal slachtoffers zou te wijten zijn aan het religieuze fanatisme van de mannelijke agenten, schreef het dagblad Trouw.
“Ooggetuigen en politiemensen melden dat zij meisjes bij de poort tegenhielden en sloegen, omdat die de verplichte lange robe, de abaja, niet droegen, en hun haar onbedekt was. Hulpverleners en famieleden die te hulp schoten werden tegengehouden omdat het ‘zondig’ zou zijn de ‘onbedekte’ meisjes te benaderen. Bij de poort van de school, waar meer dan 800 meisjes lessen volgden, ontstonden gevechten tussen de moetawaien en politiemensen die hen niet konden overtuigen van de ernst van de situatie.”
Fanatisme op kledinggebied beperkt zich niet tot de religieuze dictatuur Saoedi-Arabië. Tijdens het afgelopen kerstweekeinde meldde zich een 23-jarige vrouw, die een niqaab droeg, met haar drie maanden oude zoontje op een Utrechtse huisartsenpost. De dienstdoende arts had geen zin om een gemaskerde vrouw in zijn spreekkamer toe te laten, maar was overigens wel bereid om het zieke kind in het bijzijn van de vader te onderzoeken. Van het weigeren van hulp was dus geen sprake.
De moeder stond er echter op dat zij zelf er bij zou zijn. In zo’n geval kun je in het belang van je kind voor één keer de niqaab afdoen. Tenslotte is het logisch dat een arts tijdens een gesprek wil weten wie hij voor zich heeft; en handig voor de communicatie. Huisartsen zijn trouwens verplicht om de identiteit van zorgvragers te controleren. Maar zulke gedachten kwamen niet op in het hoofd van de 23-jarige vrouw, van wie alleen haar nickname op internetfora bekend is: Munaqaba ofwel niqaabdraagster.
De vrouw voelt zich ‘vernederd, benadeeld, in de grond gestampt en verdrietig’, zo verklaarde zij gisteren (29 december) in het AD. Zo ongeveer dus het gevoel van miljoenen vrouwen in landen als Afghanistan, Pakistan, Soedan en Saoedi-Arabië, die door mannen worden gedwongen om er als spook bij te lopen.
Munaqaba laat het er niet bij zitten. De betrokken arts heeft excuses aangeboden. Desondanks zoekt zij het hogerop. Ze gaat met haar klachten tot het gaatje. Ze stapt naar de voor islamgedram altijd zeer welwillende Commissie Gelijke Behandeling. Ook het Medisch Tuchtcollege moet zich over de kwestie buigen.
Elk nadeel heeft zijn voordeel. We zullen weldra weten welke imam, moskee of moslimgroepering de inspiratiebron is van dit religieuze fanatisme.
Geplaatst op 30 december 2009
http://www.hetverraadvanlinks.nl/Niqaabdraagster.htm