Bekijk volle/desktop versie : Vraagje?



Pagina's : [1] 2

28-12-2009, 12:04
Salaam,

[Wanneer je je wilt verdiepen in de islaam, en je koopt boeken zijn er heel wat boeken die tegenstrijdig zijn met elkaar..

In de ene boek staat dat het mag..
Dan neem je een andere boek staat erin dat het Makruh is,
En dan heb je weer een andere boek waarin staat dat het Haram mutlaq is..


Hoe weet iemand dan wat nou wel klopt en wat niet??


Welke bronnen zijn betrouwbaar en welke niet?
En waarom?]

W alaikom salaam!

28-12-2009, 12:11


, je moet kijken of het boek betrouwbaar is en dus niet zomaar boeken kopen... ik koop meestal boeken waarin staat wie de overleveraar is zoals de bekende als boecharie en musliem. En daarnaast koop ik ook boeken die van sheichk al albanie , aluthaymeen en bin baaz . dit zijn grote geleerden maar die kunnen ook van mening van elkaar verschillen maar ze zijn betrouwbaar

28-12-2009, 12:21
Assalamu 'aleykum wa rahmatullaahi wa barakatuh,

Indien je boeken wilt kopen, let dan op de auteur van deze boeken. Kies boeken van grote geleerden, zoals shaykh al 'Uthaymeen, shaykh bin Baaz, Shaykh al Albanee en Shaykh al Fawzaan. Indien je de boeken van deze personen koopt, zit je sowieso goed. Onder deze geleerden zijn er uiteraard ook meningsverschillen, meningsverschillen onder geleerden zijn er immers altijd geweest. Schrik dus niet indien je deze verschillen tegenkomt.

Wassalaam

28-12-2009, 12:23

Citaat door esma_sana:
, je moet kijken of het boek betrouwbaar is en dus niet zomaar boeken kopen... ik koop meestal boeken waarin staat wie de overleveraar is zoals de bekende als boecharie en musliem. En daarnaast koop ik ook boeken die van sheichk al albanie , aluthaymeen en bin baaz . dit zijn grote geleerden maar die kunnen ook van mening van elkaar verschillen maar ze zijn betrouwbaar


Ik ben eerlijk gezegd niet zo bekend met de geleerden en overleveraars.. dus ja, voor mij zijn ze allemaal onbekend, de overleveraard boecharie en musliem zegt me wel wat, maar ik let daar eigenlijk niet zo op.. tot ik kort geleden hoorde dat niet alle boeken betrouwbaar zijn..

Ik vind het dan wel raar dat die boeken verkocht worden.. want mensen zoals ik die geen voorkennis hebben, en niet echt iemand om dat soort dingen aan te vragen weten dan niet waar ze moeten beginnen.

Ik zelf krijg dan zo mijn twijfels bij alles wat ik lees !! (k ben een echte twijfelaar!)

En wat doe jij dan, als over een bepaalde onderwerp die geleerden het zelf niet met elkaar eens zijn??

Verder kijk ik op tv wel eens met mijn moeder naar sheik elqaradawi.. Nu hoorde ik laatst dat hij ook neit betrouwbaar is ?!

28-12-2009, 12:26



Citaat door Umm.Meryem:
Assalamu 'aleykum wa rahmatullaahi wa barakatuh,

Indien je boeken wilt kopen, let dan op de auteur van deze boeken. Kies boeken van grote geleerden, zoals shaykh al 'Uthaymeen, shaykh bin Baaz, Shaykh al Albanee en Shaykh al Fawzaan. Indien je de boeken van deze personen koopt, zit je sowieso goed. Onder deze geleerden zijn er uiteraard ook meningsverschillen, meningsverschillen onder geleerden zijn er immers altijd geweest. Schrik dus niet indien je deze verschillen tegenkomt.

Wassalaam



W alaikom salaam,

Ik maak gelijk een notitie dan de geleerden die jij me zojuist zei..
Euhm.. Wat doe jij dan bij zulke meningsverschillen?? Hoe weet je wat je wel of niet moet geloven/aannemen?

W alaikom salaam


Ps. esma_sana En Umm.Meryem Dankjewel!

28-12-2009, 12:27

Citaat door hajiba:
Salaam,

[Wanneer je je wilt verdiepen in de islaam, en je koopt boeken zijn er heel wat boeken die tegenstrijdig zijn met elkaar..

In de ene boek staat dat het mag..
Dan neem je een andere boek staat erin dat het Makruh is,
En dan heb je weer een andere boek waarin staat dat het Haram mutlaq is..


Hoe weet iemand dan wat nou wel klopt en wat niet??


Welke bronnen zijn betrouwbaar en welke niet?
En waarom?]

W alaikom salaam!


Kijk naar de schrijver (en vertaler) van het boek. Er is verschil in uitspraak onder de geleerden en er zijn verschillende geleerden met ieder hun eigen kijk op bepaalde kwesties. Een geleerde van de Sjie3ah oordeelt anders dan een geleerde van de Soeffies, om maar een voorbeeld te noemen.

Daarom raadt ik jouw aan om de allom erkende grote geleerden, uit vooral Saudi Arabie en Egypte, te volgen:
- Saalih bni Fawzaan
- Al-Albaani
- Al-Uthaymeen
- Bin-Baaz
- Madkhali
- Raslan (Egypte)
- Al-Banna (Egypte)
- Sheikh al-Islam Ibn Taymiyya
- Ibn Katheer (tafsier - uitleg Qoer'aan)

A7aadieth sa7ie7 van:
- Al-Bukhari
- Muslim
- Sunan abu Dawud
- Al-Tirmidhi

Allahoema jasier.

28-12-2009, 12:33
wa3alaikoemoesalam warahmatullah,

ghair ik begrijp je, ik heb ook heel vaak mijn twijfels hoor want ik weet ook niet van iedereen of ie wel betrouwbaar is of niet, ik vraag het altijd aan mijn broer als ik iets niet weet..
als er geleerden zijn die ook niet met elkaar eens zijn kijk ik wat ik ervan vind , en wie bij mij de voordeel van twijfel heeft wint, bijv over de niqaab sheick aluthaymeen zegt dat het verplicht is maar al albanie zegt juist van niet en ik ben het dan eens met al albanie

over alqaradawi.. neen hij is niet betrouwbaar ,ik heb het nagevraagt en een voorbeeld is dat hij rente toestaat terwijl het duidelijk is dat dat haraam is
wasalaam

28-12-2009, 12:35

Citaat door Mohammed1980:
Kijk naar de schrijver (en vertaler) van het boek. Er is verschil in uitspraak onder de geleerden en er zijn verschillende geleerden met ieder hun eigen kijk op bepaalde kwesties. Een geleerde van de Sjie3ah oordeelt anders dan een geleerde van de Soeffies, om maar een voorbeeld te noemen.

Daarom raadt ik jouw aan om de allom erkende grote geleerden, uit vooral Saudi Arabie en Egypte, te volgen:
- Saalih bni Fawzaan
- Al-Albaani
- Al-Uthaymeen
- Bin-Baaz
- Madkhali
- Raslan (Egypte)
- Al-Banna (Egypte)
- Sheikh al-Islam Ibn Katheer (tafsier - uitleg Qoer'aan)

A7aadieth sa7ie7 van:
- Al-Bukhari
- Muslim
- Sunan abu Dawud
- Al-Tirmidhi

Allahoema jasier.


Dankjewel, ik noteer de namen die jij me hebt gegeven ook gelijk!

Sjie3ah, Soeffies.. ??
Euhm.. Ik weet dat wij Soennies zijn(dat zei mn vader altijd).. maar voor de rest ken ik het verschil niet.. Wat zijn sjie3ah en soeffies??

Alvast bedankt!

28-12-2009, 12:37

Citaat door hajiba:
W alaikom salaam,

Ik maak gelijk een notitie dan de geleerden die jij me zojuist zei..
Euhm.. Wat doe jij dan bij zulke meningsverschillen?? Hoe weet je wat je wel of niet moet geloven/aannemen?

W alaikom salaam


Ps. esma_sana En Umm.Meryem Dankjewel!


De opgenoemde namen in de post van de broeder hierboven kun je ook insha'Allaah noteren!

Indien er meningsverschillen over een bepaald onderwerp zijn dien je de geleerde te volgen die volgens jou de sterkste en beste bewijzen heeft. Dit is lastig, vooral als men nog over weinig kennis beschikt en zich pas in de Islaam wil verdiepen. Er bestaat een boek hierover, over hoe de meningsverschillen onder de geleerden ontstaan en hoe men hier mee om hoort te gaan. Het is wel een Engels boek, maar mocht je geinteresseerd zijn, geef maar 'n gil. Dan kan in je insha'Allaah de link wel geven.

28-12-2009, 12:58

Citaat door Umm.Meryem:
De opgenoemde namen in de post van de broeder hierboven kun je ook insha'Allaah noteren!

Indien er meningsverschillen over een bepaald onderwerp zijn dien je de geleerde te volgen die volgens jou de sterkste en beste bewijzen heeft. Dit is lastig, vooral als men nog over weinig kennis beschikt en zich pas in de Islaam wil verdiepen. Er bestaat een boek hierover, over hoe de meningsverschillen onder de geleerden ontstaan en hoe men hier mee om hoort te gaan. Het is wel een Engels boek, maar mocht je geinteresseerd zijn, geef maar 'n gil. Dan kan in je insha'Allaah de link wel geven.


Klopt, ik kan moeilijk beslissen of iemand sterke bewijzen heeft.. Dat is ook de reden dat ik het heel vaak gewoon niet weet.. Ik ben ook niet iemand die zomaar iets aanneemt, en elk antwoord roept bij vragen op.. helaas krijg ik niet alle vragen beantwoord.. Maar dat is vooral omdat k niet weet welke boeken ik lezen moet!


Dus als je boeken kent voor beginners graag!!
Ik ben vanaf mijn geboorte moslima, ik vast, ik bid(niet zoals het hoort helaas, maar k werk eraan!), ik weet het een en ander van dingen die ik gehoord heb.. Maar ik wil het nu zelf lezen en begrijpen en weten.. En niet omdat mijn vader of moeder me het ooit toen ik 8was vertelde..(begrijp je het?)

28-12-2009, 13:07
Twee belangrijke, en makkelijk te lezen, beginnersboeken zijjn:

- De drie fundamenten en hun bewijzen van Shaykh al-Islaam Muhammad ibn 'Abd al-Wahhaab at-Tameemee (rahimahullaah) met de sharh van Al-Imaam 'Abd al-'Azeez ibn 'Abdillaah ibn Baaz (rahimahullaah)

- Al-Ibaanah deel 1 en 2 van broeder Muhammad Khaalid abu 'Ubaydillaah Brinkman.

28-12-2009, 13:09

Citaat door hajiba:
Klopt, ik kan moeilijk beslissen of iemand sterke bewijzen heeft.. Dat is ook de reden dat ik het heel vaak gewoon niet weet.. Ik ben ook niet iemand die zomaar iets aanneemt, en elk antwoord roept bij vragen op.. helaas krijg ik niet alle vragen beantwoord.. Maar dat is vooral omdat k niet weet welke boeken ik lezen moet!


Dus als je boeken kent voor beginners graag!!
Ik ben vanaf mijn geboorte moslima, ik vast, ik bid(niet zoals het hoort helaas, maar k werk eraan!), ik weet het een en ander van dingen die ik gehoord heb.. Maar ik wil het nu zelf lezen en begrijpen en weten.. En niet omdat mijn vader of moeder me het ooit toen ik 8was vertelde..(begrijp je het?)


Na'aam, ik begrijp je. Zodra ik de link kan vinden zal ik 'm naar je toesturen, insha'Allaah.

28-12-2009, 13:10



Citaat door Mohammed1980:
Twee belangrijke, en makkelijk te lezen, beginnersboeken zijjn:

- De drie fundamenten en hun bewijzen van Shaykh al-Islaam Muhammad ibn 'Abd al-Wahhaab at-Tameemee (rahimahullaah) met de sharh van Al-Imaam 'Abd al-'Azeez ibn 'Abdillaah ibn Baaz (rahimahullaah)

- Al-Ibaanah deel 1 en 2 van broeder Muhammad Khaalid abu 'Ubaydillaah Brinkman.


Hele mooie en profijtvolle boeken, masha'Allaah.

28-12-2009, 13:17
Even voor de duidelijkheid, omdat jij een twijfelaarx bent:
De geleerden verschillen niet van mening over de basis/fundamenten van het geloof, bijv. dat de Qur'aan het woord van Allah is (en niet een schepsel), dat de voorbeschikking waarheid is, dat de salaah verplicht is etc. Dus maak je niet gek door influisteringen.

x De shaytaan valt je lastig met influisteringen


Je kan ook op internet wat lezen/beluisteren (van lezingen)/bekijken (van video's). Hier heb je enkele betrouwbare sites:
- http://www.islamqa.com (en/ar)
- http://www.al-yaqeen.com
- http://www.mjede.nl
- http://www.islaamkennis.nl

Nog 1 toevoeging:
- http://www.momtazah.net (Uitgeverij Momtazah) heeft ook goede vertaalde boeken

28-12-2009, 13:17

Citaat door IslaamFanaat:
Boeken van Uitgeverij Noer, ik heb daar zelf alle vertrouwen in.
En verder kun je natuurlijk kijken naar de schrijver van het boek.

De betrouwbare boeken zijn ook meestal de boeken die je steeds vaker tegen komt in winkeltjes die islam boeken verkopen. Die boeken zijn zegmaar bekend bij de mensen.. en dus niet een boek waar je nooit van hebt gehoord en waar de mensen om je heen nooit wat van hebben gehoord. Die zijn meestal onbetrouwbaar, vandaar dat ze zo klein in verkoop zijn elhamdoelilah

Waalaikoem salam warahmatoeAllah
Umm Sayff


Kwantiteit zegt niets over kwaliteit zuster.

De Sjie3ah heeft een enorme aanhang in vooral Iran, Irak, Jemen en overige delen van de Islamitische landen. Maar sommige van de Sjie3ah erkennen de profeet Mohammed (sallal-Lahoe 3alajhi wa sallam) niet en beledigen de sa7aabaat. Ze verminkenhun lichaam op 3ashura terwijl dit lichaam door Allah in bruikleen is gegeven... zij zijn laatst nog het land van tawheed Saudi Arabie binnengevallen, soeb7aan Allah.

Vele boeken van uitgeverij Noer zijn uitgegeven door de eerste beste schrijver. Er is geen (strenge) controle naar de authenticiteit van de inhoud van boeken. Velen zijn ook geschreven door de niet-gestudeerde personen of mensen die een andere (foute) 3aqiedah hebben.

De drie fundamenten van de geleerde Shaykh al-Islaam Muhammad ibn 'Abd al-Wahhaab at-Tameemee wordt zeer waarschijnlijk veel minder verkocht dan een boek als bv. 'de weg naar het Paradijs' of 'het huwelijk in de Islaam' zegt dat dan over het boek van de drie fundamenten dat deze niet goed is?

Dit is absoluut geen aanval zuster maar kwantiteit hoeft absoluut geen kwaliteit te zijn. Vooral als je weet dat van de meer dan een miljard moslims maar misschien een kleine miljoen de juiste 3aqiedah bezit en praktiserend is... (en dus 999 miljoen niet)... wa-Lahoe a3lem... om maar een voorbeeld te noemen.


Gajr insja Allah, Allahoema jahdienaa.

Pagina's : [1] 2