Bekijk volle/desktop versie : Verhalen met een Moraal



26-12-2009, 18:03
Hierbij een verzameling van verhaling met een moraal, verhalen waar een boodschap achter steekt. Het zijn korte verhalen maar erg mooi om te lezen en te begrijpen. Deze zijn van het internet afgeplukt.


De springende kikkers


Liefde voor Allah


Wijze Jonge Moslimmannen


De Aap, Ezel en de Mens


Neem de Honing, maar breek de Bijenkorf niet…


Wees niet Droevig


Drie Vragen


Haar tong was de Qoran


De tevredenheid van Allah


Het Jongetje met de Spijkers


De twee Hechte Vrienden


Het Scheepswrak


Mijn Dochter is de Reden

26-12-2009, 18:04



De Springende Kikkers

Een groep kikkers trok door het bos en twee van hen vielen in een diepe kuil.
Alle andere kikkers verzamelden zich rond de kuil.
Toen ze zagen hoe diep de kuil was,
vertelden ze de twee kikkers dat ze zo goed als dood waren.

De twee kikkers negeerden de opmerkingen en probeerden met al hun kracht uit de kuil te springen.
De andere kikkers bleven hen vertellen dat ze moesten stoppen, dat ze zo goed als dood waren.

Uiteindelijk nam één van de kikkers aan wat de anderen riepen en gaf het op. Hij viel neer en stierf.

De andere kikker bleef zo hard springen als hij kon.
Weer riep de groep kikkers hem toe dat hij de kwelling moest stoppen en gewoon moest sterven.
Hij begon nog harder te springen en eindelijk sprong hij eruit.

Deze kikker was echter doof, hij hoorde de kreten van de anderen niet.
Hij dacht ze hem de hele tijd aan stonden te moedigen.


Dit verhaal leert ons twee lessen.

De tong heeft de kracht van leven en dood.
Een aanmoedigend woord aan iemand
die in de put zit kan hem er weer bovenop helpen en hem de dag door slepen.

Een ontmoedigend woord aan iemand die in de put zit kan net datgene zijn dat hem doodt.

Wees voorzichtig met wat je zegt.
Spreek het leven tegen iedereen die je pad kruist.
De kracht van woorden is sterk.

Een aanmoedigend woord kan zo lang mee gaan.
Denk na voordat je spreekt.



"Een mens struikelt vaker over zijn tong dan over zijn voeten." - Bayhaqi

26-12-2009, 18:04

Liefde voor Allaah

Een arme man verdiende zijn brood door dagbladen te verkopen.op een dag vond hij een gouden armbad terwijl hij zijn dagbladen verkocht..De armband was kostbaar. Het was versierd met waardevolle stenen. Hij rende onmiddellijk naar een persagentschap en gaf een advertentie uit dat hij een gouden armband had gevonden.

De volgende dag kwam de eigenaar van de armband. De eigenaar van de armband was een toerist en hij vroeg aan de arme man:
- "je kon dit zonder de krant te verwittigen ook verkopen,
hij brengt veel op.waarom heb je je dat niet gedaan?"

De arme man keek de toerist aan en zei:
-"geld is goed,mooi;ik hou ook van geld,maar ik hou meer van Allah"
en zei verder:
-"ook al heeft niemand mij gezien toen ik de armband vond,Allah heeft mij gezien."


Schenk al je vertrouwen aan onze schepper toe en onthoud het woord van Allah

26-12-2009, 18:05

Wijze jonge moslim mannen


Vele jaren geleden, gedurende het tijdperk van de Tâbi´ien -de generatie moslims van na de sahâbah (metgezellen)-, behoorde Bagdad tot de voornaamste steden van de islam. Feitelijk was het de hoofdstad van het islamitische rijk en vanwege het grote aantal geleerden dat daar resideerde, was Bagdad het centrum van islamitische kennis.



Op een dag zond de toenmalige heerser van Rome een afgezant naar Bagdad met drie tartende vragen voor de moslims. Toen de boodschapper bij de stad aankwam, bracht hij de kalief op de hoogte dat hij drie vragen bij zich droeg waarmee hij de moslims uit moest dagen.



De kalief ontbood alle geleerden van de stad in zijn paleis en de Romeinse boodschapper klom er op een hoog podium en zei: “Ik ben gekomen met drie vragen. Als u ze beantwoordt, dan zal ik weg gaan, voor u een grote hoeveelheid rijkdom achterlatend die ik met me mee heb
gebracht van de keizer van Rome. Wat de vragen betreft, dat zijn: “Wat was er voordat God er was?” “Tot welke richting wendt God zich?” “Waar is God op dit moment mee bezig?””.



De grote groep mensen was muisstil (Zou u een antwoord kunnen bedenken op deze vragen?) Temidden van deze schare van briljante geleerden en studenten stond er een man toe te kijken met zijn zoontje. “Oh mijn beste vader! Ik zal hem beantwoorden en hem het zwijgen opleggen!”, zei de jongen. Dus vroeg de jongen toestemming aan de kalief om op de vragen in te gaan. Zijn verzoek werd ingewilligd.

26-12-2009, 18:06


De Aap, Ezel en de mens

“ En Wij hebben de hemel gemaakt tot een beschermend dak, niettemin wenden zij zich af van deze tekenen.” 21:32

Er was eens een boom. Bij die boom kwamen een aap, een ezel en een mens. Alle drie hebben ogen en de mogelijkheid om er mee te zien. Ze hebben ook alledrie hersenen die zij gebruiken om handelingen te verrichten. Er is echter een groot verschil tussen deze drie of toch niet?! Als de aap die boom ziet zal hij misschien denken “oh een boom” en dan loopt hij die boom voorbij; misschien klimt hij in die boom, maar hij denkt er niet over na waar die boom vandaan komt. Als de ezel die boom ziet, zal hij misschien denken “ oh een boom” en loopt eraan voorbij; misschien krapt hij met zijn achterste even tegen die boom, maar hij zal niet nadenken over waar die boom vandaan komt. Wat als de mens die boom ziet en eraan voorbij loopt zonder na te denken over waar die boom vandaan komt, hoe zijn wortels diep de bodem indringen, op zoek naar water; hoe zijn takken wijdt de lucht in reiken en hoe er in de bladeren fotosynthese plaatsvindt, dat nodig is voor al het leven op aarde? Wat is dan het verschil tussen de aap, de ezel en de mens?

“En jij kunt nooit de blinden leiden uit hun dwaling. Jij kunt niemand doen horen, behalve wie in Onze Tekenen gelooft. Zij zijn moslims.”

Inderdaad de een volgt zijn verstand de ander zijn begeerten en lusten. Bij welke groep hoort u? Behoort u tot degene die de feiten niet naast zich neer kan leggen en die zich overgeven aan God, of zijn uw begeerte sterker dan uw verstand en gaat u door met uw leven alsof u de feiten niet gezien hebt? Maak daarom de juiste keuze voordat het voor u te laat is er is dan geen weg terug en er zal ook geen tweede kans zijn…de dood heeft een eind gemaakt aan de kans om te kiezen, en niets zal u baten dan uw goede daden, verplichte en vrijwillige!! Voor degene die dit leest is het nog niet te laat, de dood heeft u nog niet overvallen maar wie weet, misschien morgen wel……!!

26-12-2009, 18:07
Neem de honing, maar breek de bijenkorf niet

Alles wat omgeven is met vriendelijkheid is aantrekkelijk en al hetgeen waarin dit ontbreekt bederft. Als je iemand ontmoet en je glimlacht naar hem en je zegt iets vriendelijks, dan laat je een eigenschap van een echt succesvol iemand zien. Deze karaktereigenschap zien we zelfs terug bij een bij. Als een bij op een bloem neerstrijkt (om een praktische reden) dan vernielt hij de bloem niet, omdat Allah vriendelijkheid beloont met dat wat Hij geeft voor vriendelijkheid. De persoonlijkheden van sommige mensen zijn net als een magneet. Zij trekken een ieder die dichtbij is aan, doordat ze geliefd zijn om hun vriendelijke woorden, hun goede manieren en hun nobele daden.

Het verkrijgen van die vriendschap van anderen is een kunst die beheerst wordt door degenen die grootmoedig en vroom zijn; zij worden constant omgeven door een groep mensen. Alleen al hun aanwezigheid tijdens een bijeenkomst van mensen, is een zegen. En wanneer zij afwezig zijn, worden ze gemist en wordt er naar hen gevraagd. Deze gezegende mensen hebben een gedragscode die luidt:”.. Beantwoord (het kwade) met wat beter is, dan zal degene met wie je in vijandschap leefde als een oprechte vriend worden.” (Soerat Foesilat 41:34).

Zij verwijderen de kwaadaardigheid bij anderen door middel van oprechtheid, vergevensgezindheid en vriendelijkheid. Zij vergeten het kwaad dat hen is aangedaan en zij herinneren zich het goede dat zij ontvangen hebben. Bedrog en harde woorden mogen tegen hen gericht zijn, maar zulke woorden passeren hun oren zonder deze te betreden en vervolgen hun weg zonder ooit terug te keren. Zij verkeren in een staat van rust. Mensen in het algemeen, en moslims in het bijzonder, zijn gevrijwaard van elk kwaad afkomstig van hun handen. De profeet Mohammed (vrede en zegeningen zij met hem) zei: Een moslim is degene voor wiens tong en handen de moslims veilig zijn en de gelovige is degene die anderen vertrouwen over hun leven en rijkdom (overgeleverd door Moesliem).

Hij (vrede en zegeningen zij met hem) zei verder: Waarlijk, Allah heeft mij opgedragen om contact te houden met degenen die mij verlaten, degene te vergeven die mij onrecht aandoet en te geven aan degenen die mij onthouden.

Uit het boek: Laa tah’zan (treur niet) van Sheikh Aa-iedh Ibn Abdiellaah Al Qarniey

26-12-2009, 18:09
Wees niet droevig

Je bent gisteren droevig geweest en het heeft je geen voordeel gedaan.

Jouw kind is op school gezakt en je werd droevig, is hij door deze droevigheid geslaagd?!

Jouw vader is gestorven en je werd droevig, is hij door deze droevigheid weer tot leven gekomen?!

Je hebt verlies behaald in je handel waardoor je droevig bent geworden, is het verlies na de droevigheid winst geworden?!

Wees niet droevig: doordat je droevig bent na een ramp, wordt het nog een grotere ramp. Je bent droevig geworden van de armoede die je leidt en hierdoor ben je nog droeviger geworden dan je was; je bent droevig geworden van de aanvallen van je vijanden en je hebt hen hierdoor geholpen om je te verzwakken.

Wees niet droevig: geen ruim huis zal door droevigheid voordeel doen, noch een mooie vrouw, noch een overvloedig inkomen, noch een hoge positie of volwassen intelligente kinderen.

Wees niet droevig, want droevigheid zorgt ervoor dat je helder koud water als teer ervaart, en een roos als doornen en een mooie tuin als een lege woestijn en het leven als een gevangenis die niemand kan weerstaan.

Wees niet droevig, maar wees verheugd dat je twee ogen, twee oren, lippen, twee handen en twee benen hebt, en wees verheugd dat je in het bezit bent van een tong, een hart, rust en vrede. Je geniet van een gezond lichaam: “Welke gunsten van jullie Heer loochenen jullie dan?” (Soerah Ar- Rahmaan)

Wees niet droevig, je belijdt de ware religie en geloofsleer, je hebt een huis waarin je verblijft, brood om te nuttigen, water om te drinken, kleding om te dragen, een partner waar je je naar toe kunt wenden. Waarom ben je dan nog droevig?!

26-12-2009, 18:09
Drie vragen

Bismillaah Ar-Rahmân Ar-Rahiem, Alhamdulillaahi Rabbil 'Alameen, was-salaatu was-salaamu 'ala nabiyyina Muhammadin wa 'ala ahlihi wa sahbihi wa aj'ma'een ama' ba'd:

In de Naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige.

Er was een jongeman die na een lange tijd zijn studie te hebben genoten in een communistisch land, terugkwam naar zijn thuis. Zijn familie heeft hem goed verwelkomd. Echter toen de gebedstijd is aangebroken, weigerde hij naar de moskee te gaan. Hij vertelde de familie dat hij niet zou bidden totdat een moslimgeleerde zijn drie vragen beantwoordt heeft.

De familie zijn op zoek gegaan naar een moslimgeleerde en hoorden dat er één imam is die zeer vroom is. Eenmaal bij de imam aangekomen, zei de jongeman tegen hem: "en denk je dat jij mijn vragen kunt beantwoorden, terwijl vóór jou veel mensen faalden?"
De imam zei: "vraag maar, ik zal inshAllah mijn best doen."
De jongeman vroeg: "één, bestaat God? Zo ja, wat is Zijn vorm? Twee, wat is het Lot? Drie, als sajtaan daadwerkelijk van vuur is gemaakt, waarom zou hij erin gegooid worden, aangezien hij de pijn van de vuur niet zou voelen."

Net nadat de jongeman eindigde, gaf de imam de jongeman plotseling een harde klap, dat de jongeman deed schrikken, waarop hij woedend zei: "waarom sloeg u mij? Bent u niet in staat te antwoorden?" De imam zei: "welnee, maar de klap is het antwoord op jouw vragen." De jongeman zei verbaasd: "wat bedoelt u?"

De imam zei: "wat heb je gevoeld na de klap?" De jongeman antwoordde: "een vreselijke pijn." De imam zei hierop: "geloof je dat deze pijn bestaat?" Waarop de jongeman zei: "natuurlijk en ik voel hem nog steeds." De imam vroeg: "laat mij zijn vorm zien!" De jongeman zei dat het onmogelijk is. "Dit is dan het antwoord op jouw eerste vraag" zei de imam."Wij voelen het bestaan van Allaah door te kijken naar Zijn sporen en tekenen in Zijn schepping, maar kunnen Hem niet zien."

Daarna vervolgde de imam: "heb je gisteren gedroomd over iemand die vandaag jou een klap zou geven?" De jongeman antwoordde: "nee". "Heeft iemand jou verteld dat ik jou vandaag een klap zou geven of heb je eerder hier kennis over gehad?" De jongeman antwoordde: "nee". "Dit is dan het lot" zei de imam. "Je weet er niks over totdat het gebeurt."

De imam vervolgde wederom: "de hand waarmee ik jou sloeg, van wat is het gemaakt?" "Van klei"antwoordde de jongeman. "En jouw gezicht?" vroeg de imam. "Ook van klei" zei de jongeman. "Hoe voelde de klap?" vroeg de imam. "Pijnlijk" antwoordde de jongeman. "juist" zei de imam. "Ook al is de sajtaan van vuur gemaakt, de hellevuur zal zeer pijnlijk voor hem zijn."

Nadat de jongeman overtuigd is geraakt, liep hij met de imam naar de moskee en verrichtte het gebed en werd een vrome moslim.

Subh'aanaka Allaahumma wa bih'amdiek, ash-hadu allaa illaaha illaa anta, astaghfieruka wa atuba ilayk.

Wa 'alaykum salaam warahmatullaah