Bekijk volle/desktop versie : Puntenrijbewijs voor iedereen



22-12-2009, 09:25
Puntenrijbewijs voor iedereen


DEN HAAG - Alle Nederlandse weggebruikers moeten snel aan het puntenrijbewijs. Daarvoor pleit landelijk verkeersofficier Koos Spee. Hij is in overleg met politie, CBR en het College van procureurs-generaal om te komen tot een puntenrijbewijs voor alle automobilisten en motorrijders. Nu bestaat een dergelijk systeem alleen nog voor beginnende bestuurders.



Spee zegt in het jongste nummer van vakblad Blauw, uitgave van de Politieacademie, dat het woud van maatregelen rondom het rijbewijs hem een doorn in het oog is. "Je kunt je rijbewijs kwijtraken bij de rechter, het OM kan een beschikking afgeven en ook het CBR kan rijbewijzen innemen. Er zijn gedragscursussen en tal van strafmaatregelen. Het loopt allemaal door elkaar."

Afschaffen

De 63-jarige officier nam begin dit jaar afscheid van het Bureau Verkeershandhaving, maar wordt door het ministerie nog steeds 'boegbeeld' van de verkeersveiligheid genoemd. Koos Spee wil de ontzegging van de rijbevoegdheid door de rechter afschaffen en daar "een bestuurlijk traject van maken, zodat alleen het CBR rijbewijzen kan afnemen".

Hij pleit voor een puntenrijbewijs waarbij iedereen die meer dan tien strafpunten heeft verzameld, automatisch de rijbevoegdheid verliest. "Maar je kunt punten terugverdienen door bijvoorbeeld een cursus te volgen of een alcoholslot in je auto te laten monteren. Ik ga dit plan op tafel leggen bij politie, CBR en het College van PG's", aldus Spee.

In veel omringende landen is er al vergelijkbare wetgeving. In Nederland bestaat het sinds maart 2002 alleen voor nieuwe deelnemers aan het verkeer. Wanneer beginnende bestuurders de eerste vijf jaar verkeersdelicten plegen, verliezen zij telkens een punt. Als de teller op drie staat, wordt het rijbewijs ingevorderd. Gevaarlijk gedrag, dood door schuld of toebrengen van lichamelijk letsel, bumperkleven en zware snelheidsoverschrijdingen kosten punten. In het nieuwe systeem voor alle weggebruikers en met meer punten, zal de lijst delicten ook langer worden.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5622515/__Puntenrijbewijs_voor_iedereen__.html



Alweer wat gevonden om de hardwerkende burger uit te zuigen.............................

22-12-2009, 09:29


Gááááááááááp..

22-12-2009, 09:45
Koos Spee, rare vent met rare denkbeelden.

Maar ja, het CBR zit in een financieele crisis dus dat wordt dokken voor de verkeersdeelnemer.

Enfin, ik vraag me af of het systeem van Spee ook voorziet in bonuspunten.

22-12-2009, 10:33
Wel een goed plan vooropgesteld dat we hier praten over punten verliezen voor ernstige overtredingen en niet voor fout parkeren. Mensen die zich normaal gedragen op de weg hebben hier geen last van. Tien punten vind ik wel wat veel. Vijf lijkt me genoeg. Als je vijf keer flink te hard rijdt of met drank op achter het stuur zit of zo en daarvoor gepakt wordt dan zijn er nog tig keren dat je hetzelfde deed zonder gepakt te worden. Lijkt me bewijs zat dat je niet op de weg hoort voor de veiligheid van de rest van ons.
Wel moet ergens de weg naar de rechter mogelijk blijven ... desnoods als beroep zodat niet alles meteen bij de druk bezette rechter beland.

22-12-2009, 11:05



Citaat door Anne33:
Wel een goed plan vooropgesteld dat we hier praten over punten verliezen voor ernstige overtredingen en niet voor fout parkeren. Mensen die zich normaal gedragen op de weg hebben hier geen last van. Tien punten vind ik wel wat veel. Vijf lijkt me genoeg. Als je vijf keer flink te hard rijdt of met drank op achter het stuur zit of zo en daarvoor gepakt wordt dan zijn er nog tig keren dat je hetzelfde deed zonder gepakt te worden. Lijkt me bewijs zat dat je niet op de weg hoort voor de veiligheid van de rest van ons.
Wel moet ergens de weg naar de rechter mogelijk blijven ... desnoods als beroep zodat niet alles meteen bij de druk bezette rechter beland.


Voor fout parkeren, en te duur parkeren of het ontvangen van valse fout parkeer meldingen of parkeerpaaltjes die niet functoneren moet je in Amsterdam wezen.