Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

Bekijk volle/desktop versie : plaats hier jouw CD-TIP met recensie graag!

nehedar
26-11-2002, 16:42

artiest: LINA titel: Stranger On Earth categorie: R&B/Soul (Atlantic Recordings) Haar hit "Player No More" ken je vast al wel, met die sampletjes uit de jaren '30. Het hele album klinkt als een mengelmoes van R&B en soul met inspiratie uit de jaren voor de 2e wereldoorlog. Je krijgt een beetje een nachtclub-gevoel. Klinkt erg lekker, vooral als je een romantisch avondje met je vriend of vriendin hebt gepland is dit een absolute aanrader!

-Reda-
30-11-2002, 02:49
2Pac :: Better Dayz Label: Amaru/Death Row/Interscope http://www.rapreviews.com/coverart/2pac_dayz.jpg A crossroad has been reached with the release of Tupac Shakur's newest double album "Better Dayz." With it's debut on November 26, 2002 the thug idol to millions has had at least as much (if not more) of his material released since his death over six years ago than he did while alive. It's safe to say that during his living days, Shakur was justifiably paranoid about his own demise. This alone could account for the prolific amount of material he recorded, though it's equally possible he was recording as much material as possible to fulfill his contract and get out from under Suge Knight's thumb. The world will never know which of these possibilities (if not both, or even an unknown third) is the most true, but the one we're still living in has not yet shaken off the ghost of this thug soldier. While here he was undoubtedly underrated as a lyricist; often not taken seriously simply because his critics believed he sold records because of the controversy that followed him everywhere. He is also overrated post-mortem, as many legions of fans (some who only discovered him after the fact) worship his every word like religious prophecy and claim he could even forsee the untold future like Nostradamus. The truth lies comfortably in between. Shakur was a troubled man, who used his pain as both inspiration for brilliance and justification for his debauchery. We saw an artist who swung between these wild extremes - the same man who could both touch the hearts of women everywhere with "Keep Ya Head Up" and yet dismiss them as "Skandalouz" in the flick of an eye. He could straight up pursue carnal lusts on "I Get Around" but then turn and question the meaning of life on "So Many Tears." The intense friction generated between Shakur's own internal desires to be both devil and angel was what made him so intensely interesting both back then and still today. It's safe to say then that any legitimate posthumous album from 2Pac (or Makaveli if you prefer his other nom de plume) is going to generate a lot of interest and/or be a best seller. Like 'Pac himself these albums have swung between extremes. "R U Still Down?" was an excellent compendium of unreleased songs from his early career. "Greatest Hits" was a tease, featuring only a few new songs and mostly remastered material. "Still I Rise" was a somewhat dissapointing album overly dominated by the Outlawz, but last year's "Until the End of Time" redeemed the concept of releasing new Shakur material as a whole. The double album "Better Dayz" has made a claim of "20 never before released songs" in the press, but there is a small amount of rehash here. "My Block" originally appeared on "The Show" soundtrack, "Late Night" and "Who Do U Believe In" were both on Death Row compilations, and two tracks each feature two versions: "Thugz Mansion" with both original and acoustic mixes, and "Fair Xchange" featuring Jazze Pha on Disc One and Mya on Disc Two. While "Better Dayz" still clocks in with the promised twenty songs overall, one has to wonder if the material wasn't "stretched" a little for this album. Either there's not as much in the vaults as we're lead to believe, or the labels involved are trying to save his recorded material for the NEXT posthumous LP. What can be found here is not likely to be a revelation to his hardcore fanbase. A lot of Shakur's unreleased raps have been floating around for a while now thanks to bootlegging and the internet. That said, it's worthwhile to check out mastered copies of this material whether you've heard the originals or not; and in some cases the high gloss finish almost makes things TOO vivid. Take the harsh words of "When We Ride On Our Enemies" for example; originally produced by Johnny 'J' but but given a post-mortem polish by BRISS. In his waning days Shakur saw enemies lurking in every shadow, but those who got the worst of his wrath were the few who made the mistake of even breathing his name: "Here's a word to those that robbed me I murder you then I, run a train on Mobb Deep! Don't **** with me Nigga you're barely livin, don't you got sickle cell? See me have a seizure on stage, you ain't feelin well, hell How many niggaz wanna be involved? See I was only talkin to Biggie, but I'll kill allay'all, then ball Then tell Da Brat to keep her mouth closed **** around and get tossed up, by the ****in Outlawz" Shakur's yin and yang struggle for balance on these selections, because even as murderous as this song is "Thugz Mansion" envisions a world where people who have since passed from this world spend their afterlife in harmony - figuratively AND literally: "Seen a show with Marvin Gaye last night, it had me shook Drippin peppermint Schnapps, with Jackie Wilson, and Sam Cooke Then some lady named Billie Holiday Sang sittin there kickin it with Malcolm, 'til the day came Little LaTasha sho' grown Tell the lady in the liquor that she's forgiven, so come home Maybe in time you'll understand only God can save us When Miles Davis cuttin lose with the band Just think of all the people that you knew in the past that passed on, they in heaven, found peace at last Picture a place that they exist, together" It's not hard to picture the settings 'Pac envisions as a rapper. Besides his brash voice which got him notice even in his "Same Song" days with Digital Underground, he has the ability to evoke the scene he wants you to see by both his well-crafted words and powerful delivery. On the album's title track, he paints the canvas with the story of a hard luck brother who feels the pull of doing bad to get ahead and struggles to walk the right path: "Thinkin back as an adolescent, who would've guessed that in my future years, I'd be stressin Some say the ghetto's sick and corrupted Plus my P.O. won't let me hang with the brothers I grew up with Tryin to keep my head up and stay strong All my homies slangin llello all day long, but they wrong So I'm solo and so broke Savin up for some Jordan's, cause they dope I got a girl and I love her but she broke too, and so am I I can't take her to the place she wanna go to So we argue and play fight, all day and night Makin passionate love 'til the daylight Plus we about to get evicted, can't pay the rent Guess it's time to see who really is yo' friend" Of course, it's hard to ignore the amount of songs contained herein which contain threats by Shakur against others. Not many of these songs saw release while he was alive, but the fact he recorded them speaks volumes about the way he felt. In his heart Shakur obviously believed he had been set up by Notorious B.I.G. during the robbery and attempt on his life; even though the available facts to date have never proved this claim. Still, once you make Shakur's shitlist, you make it in a BIG way (pun intended). "**** Em All" proves this: "Aiyyo Biggie - put your hands up! Now I can make it happen, my rappin is similar to mother****ers when they scrappin, blast and watch 'em back up Notorious Biggie killer, affiliation with Death Row Niggaz get they caps pealed back, fool it's the West coast! ***** you misdemeanor, I'm raisin hell like felonies Mr. Makaveli straight out of jail, to sellin these Intoxicated, we duplicated but never faded Now that we made it my adversaries is player hatin [...] I watched Arnold Schwarzeneggar bust somebody in the movie Now I wanna do it too, ooh ooh, niggaz is too through" For the most part, the music is nothing to complain about. Frank Nitty does an excellent job on the "My Block" remix, "Never B Peace," and "Still Ballin" which inserts Trick Daddy into the mix. Jazze Pha does both "Changed Man" and "U Can Call" along with his version of "Fair Xchange," and a fair number of original versions from long time Shakur collaborator Johnny 'J' find their way onto the album; albiet possibly with new vocals inserted: "Never Call U ***** Again" featuring Tyrese, the aforementioned "Better days" featuring Mr. Biggs, and "There U Go" with the Outlawz (who show up periodically throughtout both discs). Only a few things miss the mark -- "Fame" is underwhelming, "Catchin Feelins" feels simplistic and repetitive, "Whatcha Gonna Do" sounds like it belongs on a Miami Bass album and the "Intro" like most skits on any album is a waste of time. On the whole, the collection of material presented here is again worthwhile of being archived in Shakur's repoitoire, although the purists will debate about whether the "best versions" of these songs are the ones that will now go down in history. This double album is slightly less compelling than "Until the End of Time" was to a casual listener who doesn't care for 2Pac either way, but his fans will be pleased by this release. It's something of a concern to see the filler and rereleased material on this CD though, and one wonders whether this isn't a trend for the future as more Shakur albums are assembled out of less and less material. At some point, they could bypass the point of interest for even his diehard fans. Thankfully we haven't gotten there YET, so "Better Dayz" is still a good investment of your rap dollar. Music Vibes: 7.5 of 10 Lyric Vibes: 7.5 of 10 TOTAL Vibes: 7.5 of 10

-Reda-
30-11-2002, 13:44
Artiest:Justin Timberlake Titel: Justified http://www.ml75.nl/images/reviews/1331610179B00006JO4Q.01.LZZZZZZZ.jpg We kennen Justin allemaal al, we weten allemaal waar hij vandaan komt en velen hebben al een mening gevormd over hem, omdat hij uit een “boyband” komt. Het album is grotendeels geproduceerd door de Neptunes, met een paar Timbaland’s en een productie van Brian McKnight. 1.Senorita Lekkere Neptunes-beat, alleen niet echt origineel. Lekkere zang, maar dat introgelul en dat gedoe op het eind is irritant. Justin klinkt echt eng wanneer hij een vrouwenstem “nadoet”. Al met al wel een lekkere track. 2.Like I Love You De single, hier is genoeg over gepraat. De ene vind het te “live” klinken, de ander te slordig. Ik vind het dope en dat zelfs na 10.000 keer geluisterd te hebben. 3.(Oh No) What You Got Een van de lekkerste beats van het album, Timbaland heeft goed werk afgeleverd. Heerlijke panfluit/blokfluit over een relaxte beat. Justin’s zang is heel goed en zelfs het refrein (ohhh nooooo) irriteert niet na een tijdje. 4.Take It From Here Weer een lekker nummer. Produktie en zang zijn tight. Justin heeft ditmaal ook nog eens een tekst die boven het niveau van K3 komt. Geschreven door Scot Scorch van o.a Pink, dus dat was te verwachten. 5.Cry Me A River Timbaland bewijst met dit nummer dat Chad en Pharell nog veel moeten leren. Die broekies moeten maar ophouden met de hele tijd hetzelfde te maken en broeden op wat anders. De beste productie van het hele album en zeker ook (een van )de beste track(s). Doet me denken aan Ginuwine’s eerste cd, toen muziek maken nog serie-productie was. 6.Rock Your Body De invloed van Pharell is hier duidelijk merkbaar, dit is Justin die precies doet wat Pharell m zegt, inclusief die vreemde uithaal in het refrein die we kennen van Pharell. Een lekkere uptempo track, maar de productie is absoluut niet origineel. Vaker gehoord en net zo vaak vergeten, het ene oor in en het andere uit. 7.Nothin’ Else Een rustige ballad, valt niet veel over te zeggen. Redelijke track, maar niet bijzonder. In het refrein hoor je nog een beetje “around the world” van Daft Punk terug. (Of verlang ik te veel naar ouderwets goede producties? 8.Last Night Lekkere track, lekkere productie en Justin zingt hier ook aardig de sterren van de spreekwoordelijke hemel. Een soort van ode aan Michael Jackson is het, wat je kunt horen in het refrein. Die “ahh” van MJ na elke zin is wel grappig, en ik vind het wel een dope gimmick 9.Still On my Brain De lekkerste ballad van de cd. Goede zang van Justin, simpele maar doeltreffende beat en nu weten we allemaal hoe hij de break met Britney ervaart. Productie van The Underdogs, die ook 2 tracks voor K-ci & Jojo hebben gedaan op Emotional. 10.(And She Said) Take Me Now Uptempo track op een dope beat. Juist, weer Timbaland. Tekst gaat echt nergens over, maar dat maakt niet uit. Justin zingt gewoon goed en welke succesvolle RnBgroep/artiest maakt tegenwoordig muziek met inhoud? 11.Right For Me Justin zingt hier op een manier die grenst aan het irritante, de ene keer vind ik het grappig, maar vaker vind ik het irritant en skip ik deze track. Timbaland heeft zich er te makkelijk van af gemaakt met deze beat. 12.Let’s Take A Ride Heel lekker refrein, alleen zang van Justin vind ik bij de coupletten minder. De beat is heel dope. Gewoon een lekkere track dus, niet zeuren maar “just take a ride with me” 13.Never Again Op de een of andere manier doet me dit ergens aan denken, maar ik kan mijn vinger er niet op leggen. Als iemand weet waarom dit nummer me zo verschrikkelijk bekend voorkomt dan mag je het zeggen. Ooh wacht, ik weet het al. Het is een exacte kopie van een Brian McKnight nummer. Welke? Maakt niet, Brian McKnight klinkt te vaak hetzelfde en zelfs als hij een andere artiest produceert, laat hij hem als Brian klinken. Conclusie: Justified heeft precies alle ingredienten die de Marketingafdeling van Jive/Zomba in gedachten had. Het spreekt zowel het Nsync publiek aan als de RnB/Pop liefhebbers. Het is misschien niet echt verassend op Timbaland na dan en ook niet echt vernieuwend of origineel of heel erg artistiek, maar het blijft een gedegen plaat die in zijn “genre” toch wel tot de top behoort. En om eerlijk te zijn, wat is daar mis mee? Total Vibes: 8.5 out of 10

kickboxgirl
30-11-2002, 22:39
hij is echt goedddd the best en ook tupac tuurlijk bey bey

-Reda-
01-12-2002, 17:29

Artiest:Xzibit Titel: Man vs. Machine Producers: Dr. Dre, Rick Rock, Rockwilder, Ty Fiffe, E. Sermon e.a. http://******************/larsiny/X2Z.jpg Review:.. Mr. X to the X aka Xzibit zn doorbraak naar de mainstream kwam meteen met zn eerste single "Paparazzi". Nu zijn we 3 albums en een aantal grote singles verder en ligt album nummer 4 genaamd "Man vs Machine" in de winkels. Met Dr. Dre als executive producer er daarnaast producties van onder andere Rockwilder en Rick Rock gecombineerd met X zn skills kan het bijna niet meer mis gaan... CD1 01 - Release Date Laten we maar beginnen met de grimey 'Release Date'. X is duidelijk terug en borduurt voort op zn eerdere releases. Rockwilder op de beats en een rauwe Xzibit die een dag voor zn release uit de gevangenis zit en terug kijkt: "I been here 4 years, 11 months and 29 hot ones / One more day and Im a free man walking" 02 - Symphony In X Major ft. Dr. Dre De klassieke vibe die producer Rick Rock hier heeft gecreeerd doet je misschien een beetje denken aan X zn eerste grote single "Paparazzi". Dope track met een dope break. Dre zit in 'brag mode' "...20 years in the game with a constant buzz / pick a year any year see how hot I was / same shit today, still dont give a f*ck". 03 - Multiply De eerste single van Man vs. Machine. Vanaf de eerste keer dat iedereen deze track hoorde dachten ze dat Dr. Dre de producer was, maar nee...al is Dre wel de persoon die verantwoordelijk is voor de mix, de productie komt van, Denaun Porter, ook wel bekend als Kon Artis van D12. Een echte club banger waar iedereen van Amsterdam tot Brussel all out op gaat. Check ook zeker de Just Blaze remix. 04 - Break Yourself Een bounce track. X met een andere flow dan dat we van hem gewend zijn. Wel een dope track trouwens voor de clubs. 05 - Heart Of Man Xzibit zn eerste bars op deze track geven de toon aan van de track "Ain't a damn thing promised to ya / Except livin your life, and dyin one day, I'm just bein honest to ya / It take a whole lot, just to get a little / Gettin caught up in the middle the answer to life's riddles / never, come that easy, but it was easy to lead me, but it wasn't easy to see me / Get up off the block to the TV And sell a couple million CD's, best believe me You see these callouses on my soul?" De gebruikte sample en de hook digg ik niet, maar de tekst maakt veel goed! 06 - Harder ft. Golden State Project In 2003 dropped EINDELIJK het album van de Golden State Project genaamd 'The Coast Is Clear' en deze track voor in de clubs is weer een lekker makertje! 07 - Paul Je kent de skits wel ;):D 08 - Choke Me, Spank Me (Pull My Hair) Whoa, deze track is ECHT wennen! Xzibit komt op een zang achtige bijna Slick Rick steez die ik persoonlijk niet vind passen bij Xzibit. Ik moet toegeven dat hoe meer ik de track hoor, hoe meer ik hem ga diggen. 09 - Losin' Your Mind ft. Snoop Dogg Snoop en X op een Dr. Dre productie is 9 van de 10 keer dope, dus hier ook. Snoop doet niet veel op de track, maar zn aanwezigheid voegt toch weer iets extra's toe aan de track. 10 - From BK To LA ft. MOP Mn op 1 na favoriete track op het album! De Firing Squad en Mr. X to the X op een Ty Fiffe beat betekend lauwheid! Harde beat, harde track, MOP komen met hun trademark steez en Xzibit komt zoals ik hem het liefst hoor; HARD! 11 - My Name ft. Eminem & Nate Dogg Als je iemand in de scene vraagt naar wie momenteel de dopeste MCs zijn, dan zullen velen Eminem in dat rijtje plaatsen. Hij dropped dan ook weer een hele ille verse op zn eigen productie. Mr Hook (Nate Dogg) geeft zn eigen flava eraan waardoor dit mn favoriete track op dit album is "I love it when ya n!ggaz be talking sayin' my name / It seems like ya mouth it not connected to your brain / Two zero zero three and shit it aint the same / Betta have a strap my n!gga, simple and plain" . In Em zn laatste verse vreet hij Jermaine Dupri nog eventjes op en 'steelt' zelfs een stukje van Nas zn 'Ether'. Dope track!!! 12 - The Gambler ft. Antony Hamilton Ik moet altijd ff wennen aan deze Bink! track. De eerste 20 seconde kan ik dan ook vaak niet handlen, maar als X eenmaal begint is het toch wel weer een dope track! Antony Hamilton geeft een olskool flava aan het geheel. 13 - Missin' U Of het nou de meest smooth-out r&b zanger of de meest grimey rapper is, een track voor moms, gramps of andere familie lid komt ooit eens in het arsenaal van een artiest voor. Emotionele track waar X zich blootgeeft en met zn overleden moeder in gesprek gaat. Rick Rock komt levert overigens een beat die je niet van hem zou verwachten. 14 - Right On Een beetje lege beat, maar X komt er nice op. Voor mij is dit meer een opvuller van het album al is het wel een lekkere joint om in de auto te blazen. 15 - B!tch Ass N*ggaz Skits, je kent ze wel ;):D 16 - Enemies When you go out, leave with a bang! Lekkere harde track met een grimey Xzibit. Dope afsluiter van CD1! CD2 01 - My Life, My World In tegenstelling tot de andere Bink! productie digg ik deze wel meteen. Basically een battle track "*****in' so much you should tuck ya nuts / And dick between ya thighs and color your eyes / And wax your legs and buy some bras and thongs / And go crazy in the nightclub for Sisqo's songs" 02 - What A Mess Primo op de beats, classic Premier shit eigenlijk. Volgens heb ik X zelden op een Primo beat gehoord, maar die twee gaan perfect samen!! Lekkere track, zeker voor de hiphop heads onder ons! 03 - (Hit U) Where it Hurts Nog ff een lekkere harde Rockwilder club banger om alles af te sluiten. Een 'rustige' versie van Front 2 Back zegmaar. Hiermee sluit X een heel dope album af! Conclusie Als Xzibit fan, mag je dit album NIET missen!! Het borduurt voort op de eerste 3 albums en is zeker een gemis in je collectie als je hem niet hebt! Commercieel gezien staan er misschien niet al te veel echte singles op, maar dat maakt de CD er niet minder op. Het enige wat ik me afvraag is waarom het een 2CD set is geworden, want alles past makkelijk op 1 CD. TOTAL Vibes: 9 out of 10

-Reda-
03-12-2002, 17:06
Artiest:Jay-Z Titel: Blueprint 2 http://www.ml75.nl/images/reviews/1252419042jigga.jpg Jay-Z dropt elk jaar een album rond deze tijd. Album nummer 7, Blueprint 2 is het laatste meesterwerk van de MC/Roc-A-Fella CEO. Voor het eerst in de geschiedenis van Def Jam/Roc-A-Fella Records komt een artiest met een dubbel album: Hovi's Home! CD 1, "The Gift" 01 - A Dream f/ Faith Evans & Biggie Droge beat en Jay die dope spit. Het verhaal achter de track (een droom van Jay waarin hij met Biggie praat) verklaard ook de verse van Biggie op deze track. Helaas geen nieuwe verse, maar een oude verse van B.I. van 'Juicy'. Dope track, maar die verse van Biggie had niet gehoeven. 02 - Hovi Baby Duidelijk! Op het moment dat Just Blaze deze beat loslaat is het gedaan! Zieke beat en een dope Jay-Z met een zieke flow. 03 - The Watcher Pt.2 f/ Dr. Dre & Rakim Flow en lyrics van Jay gaan te ver! Aan de beat is weinig verandert. Dre zn verse voegt niet echt veel toe aan de track, maar Rakim komt daarintegen toch wel '2002'. Dope track om hard te blazen, maar na 40 bars van Jay vallen Dre en Ra dus een beetje in het niets. 04 - Bonnie & Clyde '03 f/ Beyonce De track die de meeste controversie heeft losgemaakt sinds...sinds...damn, ever misschien wel, lol. De hook en sommige stukjes van de beat zijn gesampled van 'Me & My Girlfriend' van 2Pac, maar Pac zou willen dat hij die beat net zo dope had gemaakt als Kanye. Als de twee naast elkaar ligt is wel duidelijk hoeveel deze track muzikaal gaat. Om de vergelijking achter ons te laten; dit is DE perfecte track voor de eerste single. Controversie en dan de combo van guy en chick op een track verkoopt! Mensen die het nu NOG niet snappen: Check Da Bounce ook op die album! 05 - Excuse Me Miss f/ Pharell Ugh, teleurgesteld in deze Neptunes productie! Ze hebben wel meer van dit soort beats gemaakt, maar persoonlijk hoor ik Jay liever op die club shits van de Tunes. Gelukkig zijn Jigga zn lyrics wel on point en redt deze track nog enigzins. 06 - What They Gonna Do f/ Sean Paul Dit soort beats ben ik niet gewend van Timbaland; veel te eentonig voor de man. Sean Paul’s yoyoyoyo was teleurstellend, mijn mening is dat je OF van die track afblijft of een verse dropped, maar die paar woorden zijn nu alleen maar storend. Timmy is wel weer Timmy als ie die beat flipped voor de laatste speaker-scheurende 30 seconde! 07 - All Around The World f/ Latoya Williams Soul music, powerful music, heerlijke track! Toya Williams die perfect op de track past en Jay die gewoon weer standaard nice komt. 08 - Poppin Tags f/ Big Boi, Killer Mike & Twista Het sterkste punt van die album is toch wel weer dat Jay-Z laat zien dat ie niet limited is aan 1 stijl/flow of whatever! Twista komt ook sick en Big Boi komt met een standaard OutKast flow. Speciaal voor iedereen die klaagt dat Jay alleen maar over geld en chicks praat is er ook nog een kleine punchline Dope track..Bounce!!! 09 - **** All Nite f/ Pharell Weer die Neptunes beat die er bij mij niet echt in gaat al is het wel een ok laid back track, maar toch niet op een Neptunes of Jay-Z waardig leven. 10 - The Bounce f/ Kanye West Deze track is speciaal voor iedereen die vindt dat Jay-Z geen diepgaan heeft in zn lyrics, iedereen die vindt dat Jay het alleen maar over chicks en dough heeft: "For those that think Hov' fingers bling bling'n Either haven't heard the album or they don't know English They only know what the single is, and singled that out to be the meaning of what he is about And bein I'm about my business, not minglin much runnin my mouth, that shit kept lingerin But no dummy, that's the shit I'm sprinklin The album width to keep the registers ringin In real life, I'm much more distinguished I'm like a bloke from London, England Jeah, you jinglin baby See I go right back and I bring 'em in baby Business mind of a Ross Perot, but never lost my soul Crossed the line, I bought pop across the row Then I walk through the hood, where they up to no good Slangin them O's like a real O.G. should Oh, he's good, no he would never sell out he's so young" Ook producer Kanye West laat horen dat hij aardig kan flowen op deze Timbaland productie! 11 - I Did It My Way Ugh! Van sommige tracks moet je inderdaad afblijven en ik denk dat dit er 1 van is! Het geeft wel de cockyness van Roc-A-Fella Records aan (die voor het Dreamteam album ook 'We Are The Champions' samplen). Jay did it his way, niemand die hem heeft kunnen beinvloeden, he did it his way. Samplen is ff doorbijten, maar verder een dope track.

-Reda-
03-12-2002, 17:09
Artiest:Jay-Z Titel: Blueprint 2 (part II:D) http://www.ml75.nl/images/reviews/1252419042jigga.jpg CD 2, "The Curse" 1 - Diamond Is Forever Intro track. "R-O-C Yeah #1 Clique Yeah, If You Represent Us Throw Them Diamonds Up" Jay spit over zn label en over zichzelf. Ok track. 02 - Guns And Roses f/ Lenny Kravitz Dit is mijn shit vanaf day 1! Ik ben totaal geen rock guy, maar deze track is sick! Lenny met zieke additions aan deze track en Jay die ill flowed over een Heavy D productie. Opvallend is wel dat hij rapt "Roc-A-Wear Im the young black Ralph Lauren / Every time I get out they pull me right back in" en dan de foto in de CD zelf...verdacht! Verder een dope laatste verse die meegeeft dat ook al heb je weinig je hebt altijd iets! 03 - U Dont Know Pt. 2 f/ M.O.P. "Yup, Hovi's Home / Newest edition to the ROC; M.O.P." Zwaaaaaare kippenvel als die opgepitchte soul sample begint en daarna die harde Just Blaze beat erin knalt! Just die even het patroon van de beat heeft aangepast en de beat 5x harder heeft gemaakt waardoor zelfs mensen op een suffe Bassline (de laatste) zwaaaaaar bouncen op deze track! B.D. en Lil'Fame komen natuurlijk ziek zoals altijd en ook Jay flowed de beat opnieuw stuk. 04 - Meet The Parents Dit is een luister track met een verhaal erin. Deze Just Blaze beat is ok, maar steek niet echt boven de rest uit, het verhaal dat Jay vertelt is echter wel dope! Zodra je in het verhaal zit voel je deze track ook. 05 - Some How Some Way Jay-Z met Beans en Scarface op een track geeft altijd een dope vibe aan een track, dit is de minste van de tracks die ik van hun samen heb gehoord. Face komt nice, Beans niet, Jay komt ok. 06 - Some People Hate Dope track, geen knaller, wel weer soulfull zoals veel tracks op Blueprint 2. Jay komt nice over deze Kayne productie! 07 - Blueprint 2 Dit is mijn shit! Lekkere harde beat en toch weer even een reminder aan de beef met Nas. Mensen die het einde van 'de battle' niet mee hebben gemaakt zullen delen niet begrijpen. Na het droppen van die freestyle als reply op Nas' Ether (een freestyle die leuk was, maar geen inhoud had en zeker niet op kon tegen Ether) heeft Jay's moeder een stokje voor alles gestoken, omdat Jay de naam van het kind van Nas zn moeder had genoemd in de freestyle (een vrouw die ook weleens bij Hovi 'langskwam'). Nas gaf Jay gelijk dat hij al zn woorden terug nam en zei zelfs "once moms comes in its done; I cant blame dude". Jay spit dan ook "my moms cant save you this time." Verder zitten er een paar aardige punchlines in als "I gave you life when niggas was forgetting you emcee" en "Cause you don't understand him, it don't mean that he nice It just means you don't understand all the bullshit that he write Is it "Oochie Wally Wally" or is it "One Mic"? Is it "Black Girl Lost" or shorty owe you for ice? I've been real all my life, they confuse it with conceit Since I will not lose, they try to help him cheat". Dope disstrack, maar nog geen Takeover of Ether. 08 - Nigga Please ZO digg ik Neptunes en Jigga samen! Dit is basically weer een brag track; Grote Mond Rap. Lekkere harde beat en Jigga die lekker spit. 09 - 2 Many Hoes Damn Timbaland dropped weer fire! In de club, veeeeeeeeel chicks en dan zo'n guy die je de hele dag willen buggen voor shits; misschien ken je het wel. Daar gaat deze track dus over. ".. may I suggest that it's a lot of long-legged chicks in short-ass dresses .. go find you one Go get your dance on, go grind on one, damn .. go find you one Go get your dance on, go grind on one" en verderop in de track: "Yea yea yea I know you rap and your sister spit too You been callin the office and you can't get through I understand all that, but now ain't the time I came to the club to get that off my mind And all you thugs with your war stories startin to bore me I ain't tryin to hear about your guts and glory I'm tryin to hear B.I.G. and some cuts from Nore And you keep talkin over the beat like Clue ("Do you remember?"" Dope track!!! 10 - As One f/ Memphis Bleek, Rell, Peedie Crack, Beanie Sigel, Freeway, Sparks Ok, hier had ik veel van verwacht, maar dit doet me denken aan het State Property album waar ik slechts een paar tracks van echt dope vind. Ik digg Young Guns (Chris & Neef) wel en Sparks, Free en Peedie Crack ook, maar ik moet er toch niet aan denken om die laatste twee op een heel album te horen. Beanie Sigel komt ook niet dope trouwens. 11 - Ballad For The Fallen Soldier Lekkere track, rustig, neptunes. Gewoon goed luisteren en die track diggen, meer niet 12 - Show You How (Bonus Track) Deze kende we al een tijdje (Cam'ron heeft zelfs tussendoor nog een Pt.2 naar Nas gedropped), maar wat een dope track! Jay shows you how to do it son! Vooral de laatste bars (richting de dames) zijn sick! 13 - *****es & Sisters (Bonus Track) Die tweede verse is dope! N.W.A. sample erin gegooid, lekkere harde track. Dope shit! Jay spit over het verschil tussen een sista en een *****. "Sistaz get respect / *****es get what they deserve / Sistaz work hard / *****es work ya nerves Sistaz hold you down / *****es hold you up / Sistaz will help you progress / *****es will slow you up / Sistaz cook a meal play the role with the kids / *****es in the streets with their nose in your bizz /Sistaz tell the truth / *****es tell lies / Sistaz drive cars / *****es wanna ride / Sistaz give up the ass / *****es give up the ass / Sistaz do it slow / *****es do it fast..." 14 - What They Gonna Do Pt.2 (Bonus Track) Toen ik deze voor het eerst hoorde op een Clue clue clue clue tape hoopte ik nog dat ie NIET op het album zou komen, maar de beat kan ik niet handlen. Ik moet toegeven dat ie aardig op me begint te groeien en ik digg hem steeds meer. Conclusie Jay-Z dropped weer een super sick album, een album wat denk ik het meest gevarieerde album van Jay-Z is. Club tracks, soulful tracks, serieuse tracks, braggin en verder veel verschillende flows; Jay blijft een van de dopeste MCs. ECHTER dit is geen Reasonable Doubts of Blueprint, maar kan je daar als artiest nog overheen? Zoals ik al in de radioshow zei; het is als MJ die een doper album moet maken dan Triller of Snoop die een doper album moet maken dan Doggystyle: Nearly Impossible!!! Total Vibes: 8 out of 10

-Reda-
06-12-2002, 18:20
Artiest:Snoop Dogg Titel: Paid Tha Cost To Be Da Bo$$ http://www.ml75.nl/images/reviews/1052519880paidthacost.jpg Snoop zit al zo'n 10 jaar in the game, en al zijn platen zijn op zijn minst platinum geworden. Snoop is een van de weinige cats die mainstream is en nog street-credibility heeft. Hij is een van de eerste die de WestCoast sound overbracht aan het grote publiek. Dit is alweer zijn zesde solo-album. .: 01 Don Doggy :. Skits je kent ze wel. Heeft echt zo'n mafia-sfeer, capice? Hier speelt Snoop een Don, Don Doggy wel te verstaan. .: 02 Tha Boss Would Like To See You :. Productie van E-Swift, damn hij brengt die WestCoast flava echt goed! Deze track is min of meer de introductie van het album. Snoop spit niet op deze track, maar doet een beetje stoer dat hij de "boss" is. Bugsy, Capone, Gotti en The Sopranos moeten allemaal bij hem komen. Die beat is echt dikkkkk, echt een WestCoast flava met die fluiten en harde drums, je moet hem horen dan weet je wat ik bedoel. Eigenlijk vind ik het zonde van de beat dat Snoop er niet op spit, beetje jammer eigenlijk. .: 03 Stoplight :. Damn, weer zo'n lekkere WestCoast beat. Duidelijk een typische Jerry Roll productie. Snoop bewijst gewoon dat hij een flow heeft waar andere MC's alleen maar van kunnen dromen. Hij is echt hongerig op deze track. De hook is ook dik, onder andere Soopafly zit daarop, die vele van jullie vast nog wel kennen. Snoop wil erg graag laten weten dat hij nog steeds een **** is, en dat hij tha boss is. .: 04 From Tha Chuuch To Da Palace Feat. Pharrell :. De eerste single van het album, jullie kennen hem vast allemaal wel. Die clip draait nu aantal weken op de tv. Dope clip, vooral het stukje dat Snoop door die dwerg uit "Friday" wordt gearresteerd, tenminste dat is de bedoeling. Productie van The Neptunes. Veel peepz voelen deze beat niet zo, maar ik vind hem echt dik! Wederom een beat waar The Neptunes trots op kunnen zijn. Pharrell zit op de hook, doet hij erg dope. Snoop komt sterk, lijkt erop dat hij door het stoppen met roken van weed en shit nu meer kan concentreren. .: 05 I Believe In You Feat. Latoya Williams :. Al bijzondere track doordat hij geproduceerd is door Hi-Tek, toch wel opmerkelijk. Deze track is een soort ode naar de vrouw van Snoop: "Shanté Broadus," zij is tevens mede-eigenaar van Doggystyle Records. Hi-Tek heeft er een lekkere rustige, smoothe beat ondergezet, echt perfect voor dit soort tracks. Latoya bewijst hier dat ze echt wel goed kan zingen, echt die stem doet het. Niet veel rappers kunnen van stijl veranderen naarmate het onderwerp verandert, Snoop lijkt het geen enkele moeite te kosten. Echt een lekkere track om bij te chillen. .: 06 Lollipop Feat. Jay-Z, Soopafly & Nate Dogg :. Just Blaze productie! En dan is het 9 van de 10 keer dope, en deze keer is de beat dope. Vooral die fluit doet het hem. Snoop voelt zich helemaal thuis op deze track. Jay-Z komt niet echt goed vind ik, hij kan veel beter. De hook is wel dope, je zou verwachten dat Nate Dogg deze zou doen maar het zijn gewoon een paar gurlz die de hook doen. Past goed bij de track. Nate Dogg heeft aan het einde van de track nog een verse, maar vind hem tegenvallen. Hij kan beter. Al met al wel een goede track, die ik meer ga voelen naarmate ik hem meer spin. .: 07 Ballin' Feat. The Dramatic & Lil' Half Dead :. Heerlijke Battlecat productie. Echt een track om bij uitstek te chillen. Snoop komt echt lekker op deze track. Eerlijk gezegd kan ik niemand opnoemen die er beter op zou komen. The Dramatics zitten al jaren in het wereldje, ze passen perfect op deze track. Lil' Half Dead voegt weinig toe vind ik. Dope, dope track. .: 08 Beautiful Feat. Pharrell :. Deze beat is echt een herkenbare Neptunes-beat. Wederom een dope productie van ze. Pharrell komt verrassend goed op de hook, die gast kan ook nog zingen! Snoop flowt weer heerlijk door de track heen. .: 09 Paper'd Up Feat. Mr. Kane & Taci Nelson :. Productie van "Fredwreck" Nassar. Is een lekker beat geworden, zit een sample in. Is dus lekker herkenbare track. Snoop lijkt op deze track een beetje op de automatische piloot te spitten. Kane en Nelson passen goed bij deze track. Lekkere track maar wat minder dan de eerste 8 tracks. .: 10 Wasn't Your Fault :. Productie van LT Hutton. Nice track, dope beat, vind de beat best wel funky. De track is een beetje te vergelijken met "Issues" van Tha Last Meal, er wordt een vraag gesteld en Snoop geeft antwoord. Snoop verandert in Snoopy Collins en spit over "the ****-game." Komt er op neer dat je nooit aardig moet zijn tegen je hoes want daar krijg je alleen maar shit van terug. .: 11 Bo$$ Playa Feat. Traci Nelson :. Weer een productie van "Fredwreck" Nassar. Lekker, rustige beat. Snoop verandert dit keer in Arch Bishop Don Magic Juan. Hij flowt foutloos. Hij zegt in intro dat hij een Bo$$ Playa is. Traci Nelson sluit de track perfect af, damn zij heeft een lekkere stem. Past perfect op de track. Is de tweede track van "Fredwreck" Nassar en je kan echt merken dat Snoop en hij zich beide perfect aanvoelen. Dope chill plaat. .: 12 Hourglass Feat. Mr. Kane & Goldie Loc :. Wederom een wat experimentele productie van Jerry Roll. Snoop wil laten overkomen dat deze plaat een echt club-banger is, ben ik het niet mee eens! Vind dit echt een matige track, beat is veels te weird. Kane en Goldie Loc redden de track nog enigzins. Maar vind dit een van de minste tracks van het album. .: 13 The One And Only :. Jaja, DJ Premier in da house. Dope productie, zitten een hoop samples in, van "The Next Episode" en "***** Please" tot "I'm Your Pusher." Snoop komt echt rauw op deze track, en zo willen we toch het liefst Snoop horen. Mooie van deze track is, dat alleen Snoop en de beat van Primo erop staan, geen ****-shit en zo. Snoop komt echt foutloos op deze track. Echt een van de beste tracks van het album. .: 14 I Miss That ***** Feat. E-White :. Tweede Hi-Tek productie op het album. En hij levert wederom een dope beat af, zoals we gewend zijn. Snoop heeft het op deze track dat hij zijn ***** aka zijn weed mist. E-White komt echt dope op deze track, hij begint echt te groeien als MC. Snoop komt weer gewoon dope. Deze twee hebben een soort chemistry samen, erg dope. En Kane komt lekker op de hook. Net als de vorige, is dit een van de betere joints van het album. .: 15 From Long Beach 2 Brick City Feat. Redman, Warren G & Nate Dogg :. Voor de derde keer een dope Jerry Roll-productie. Lekkere funky beat die echt bij Snoop past. Redman komt echt dope op deze joint: Nate Dogg komt zoals op zovele tracks, gewoon dope, hij is gewoon perfect als vocal. Redman komt echt het beste op deze track, hij overschaduwt Snoop en Warren G. Dope track, alleen jammer dat Snoop en Warren G niet zo sterk komen op deze joint. .: 16 Suited N Booted :. Meech Wells productie! Now that's Gangsta! Snoop voelt zich heerlijk thuis op deze beat, Snoop doet het reffrein ook zelf en dat hij dope. Track gaat over Snoop die laat zien wat voor Bo$$ Playa hij is. .: 17 You Got What I Want Feat. Ludacris, Goldie Loc & Uncle Charlie Wilson :. Echt een experiment van Jerry Roll, dat is te merken, deze beat is gewoon wack. Aan Snoop ligt het niet, maar die beat verpest heel het nummer. Jammer dat deze track op het album geplaatst is. Ludacris komt zoals we gewend zijn, maar hij kan de track ook niet redden. Duidelijk de minste track van het album. .: 18 Batman & Robin Feat. Lady Of Rage & RBX :. Yup, weer een Primo-productie. Lekker gesampled van the oldskool Batman Theme. Je weet wel van de jaren '60. Eerste keer was wennen, maar het is nu 1 van mijn favoriete tracks van dit album. Lady Of Rage komt als altijd: dope. RBX komt ook dope. Er is echt een wisselwerking tussen deze 3 op de track, echt dope om te horen hoe ze voor een dag in de schoenen van Batman & Robin kruipen. Snoop, Lady Of Rage en RBX doen op deze track hun ding echt goed, de beat van Primo maakt het geheel perfect af. .: 19 A Message 2 Fat Cuzz :. Deze skit is duidelijk een diss naar Suge Knight. Snoop zegt het niet zo direct maar gewoon erg subtiel, erg dope van hem. .: 20 P.imp Slapp'd :. Productie van Josef Leinberg. Beat is lekker, past goed bij Snoop. Iedereen heeft deze track vast al een keer gehoord, is een diss-track naar Suge, Kurupt en Xzibit. Snoop is wederom hongerig op deze joint en to the point met zijn teksten. Snoop doet het refrein weer eens een keer zelf, zo vind ik Snoop toch op zijn best. Gewoon lekker helemaal solo. Mooie aflsluiter van het album, Snoop laat merken dat hij een cat is waar je niet (zomaar) overheen loopt. Conclusie: Na 20 tracks, kom ik tot de conlusie dat dit een lekker divers album is. Voor ieder wat wils: lekkere chille tracks maar ook bangers en zelfs lovesongs. Peepz die haten op Snoop, moeten deze shit echt een keer checken omdat Snoop op dit album het beste naar zich boven bracht. Over bijna hele album is zijn flow foutlous en zijn teksten zijn to the point. Enige track die me echt teleurstelde was "You Got What I Want," ik voelde die joint echt niet. Dit album is geen Doggystyle, maar is stukken beter dan Tha Last Meal. Als je down bent met Snoop is dit een must-buy, voor de mensen die niet zo down zijn met hem, zou ik het zeker eens proberen te luisteren. TOTAL Vibes: 8 out of 10

-Reda-
15-12-2002, 18:21
Artiest:GZA Titel: Legend Of The Liquid Sword http://www.ml75.nl/images/reviews/1297036061liquidsword.jpg Er zijn al talloze discussies geweest over de Witty Unpredictable (Wu-Tang dus ;)) en of ze hun touch onderweg zijn kwijtgeraakt: de matige groep- en solo-releases, de niet-boeiende B-artiesten, de ontbrekende RZA beats enzovoorts... Maar een aantal Wu-leden heeft al laten zien dat die conclusies niet opgaan voor alle members (Ghostface!). De gevaarlijkste lyricist uit het Wu-Tang kamp, The Genius/GZA doet ook weer een poging om The W weer terug op de kaart te zetten met solo-album numero vier, "Legend Of The Liquid Sword". .:01 Intro :. je weet het wel :D .:02 Auto Bio :. Een harde en dramatische binnenkomer geproduceerd door Jay "Waxx" Garfield. Op melancholische piano en viool flowt GZA als vanouds, terug van nooit weggeweest... Ille shit! .:03 Did Ya Say That :. "I still run into students bangin' my first joint, wrote an essay off the second lp to prove a point, that a rhyme is a terrible thing to waste, gimmicks and radio the God don't chase". GZA richt mediocre artiesten, producers en labelgasten lyrische schade aan over een BOOLA-productie: "Did ya say that? Record execs want to push the album way back? And hold back my advance, they didn't pay that! Producers want 7 points, he didn't play that... Yo did he say that?". Die man heeft duidelijk schijt. .:04 Silent :. Ghostface Killah en Streetlife vergezellen GZA op deze warme maar lugubere Bink-productie. Straight up 3 rauwe verses, geen hooks en gimmicks. Streetlife delivered en klinkt beter dan op z'n laatste, maar Ghost killed die shit: "I said look, I got rid of the grace, took my hat off and the crowd went crazy..." Instant ill zoals we van hem gewend zijn. .:05 Knock, Knock :. Deze rugged nekbreker en huidige single is een creatie van Jay "Waxx" Garfield die een Spinners-sample heeft geflipt waarop GZA giftige raps spit: "Sparked by the endless greed of CEO's, in the videos with those questionable flows, take it twenty-six, cut it down to four bars, make it a hook, if it's not I'm sure to send a book" en legt het in het refrein nogmaals uit voor de simpele zielen: "Knock Knock, who the **** is bangin at my door? Is it abstract, commercial or hardcore? Better know who the **** they lookin' for, they don't want more!". .:06 Stay In Line :. GZA versneld z'n rhymes voor deze reggae-flavored beat, geproduceerd door Arabian "Q-Base" Knight. Lyrical dope, productie is strak, maar de door Santi White gezongen hook is irri. .:07 Animal Planet :. "It's like a jungle sometimes..." De titel geeft het al aan, maar de ille lyrics van deze moet je zelf even gaan analyseren. Tyquan Walker sampled Isaac Hayes voor deze track waarop Het hele dierenrijk aan bod komt als metafoor... Classic GZA shit! .:08 Fam (Members Only) :. Allah Mathematics brengt een Wu-klinkende beat en RZA en Masta Killa zijn te gast. Ok track, springt er niet echt tussen uit. .:09 Legend Of The Liquid Sword :. "A solid gold figure with a verse that glitters until the platinum becomes increasingly bitter...". Het titelnummer is een strakke productie van Jigga's ex-mentor Jaz-O, bestaande uit melodieuze keys, harde drums en pimped-out vocals van Anthony Allen van Christión (Ex Roc-A-Fella): "Now who's the man who brought you the Legend Of The Liquid Swords, rap critics say daamn, you sick with yours, 4th Chamber and Shadowboxin' too, that nigga be the GZA from Wu...". Zo zou Pharrell Williams klinken als hij kon zingen. .:10 Fame :. Deze lead-off single en mixtape-banger is in de lijn van "Labels", "Publicity" en "Animal Planet". Op een beat van Arabian "Q-Base" Knight spit GZA een storytelling rhyme met een hele zooi celeb-namen: "The saints marched in, Kurtis Blowing his horn, Tom Cruised the boulevard, Chris Rocked the song for the hundredth time, they pressed rewind to the beginning, they toast to the rhyme, the juice spilt from John's Lennon.../...Larry's Bird flew outta Nicholas' Cage, Joe Tex messages from Satchel's Paige, Betty Wright letters with ink from Sean's Penn, infinite bars, you couldn't tell where the song end". Creatief. .:11 Highway Robbery :. Een basic nummer, geproduceerd door Arabian "Q-Base" Knight en met een gastoptreden van hardcore dancehall artiest Governor Two's. De beat is een beetje monotoon maar GZA's lyrics houden de track boeiend. .:12 Luminal :. Een sicke storytelling joint met bijpassende sicke productie van Cypress Hill's DJ Muggs. De creepy gitaar, strings en nieuwsberichten over een serie-moordenaar als refrein vormen de soundtrack voor deze zieke film. .:13 Sparring Minds :. Die andere gevaarlijke Wu-lyricist Inspectah Deck komt even langs op Arabian "Q-Base" Knight's track om te sparren met GZA. Rauwe shit, 3 verses, geen gimmicks. .:14 Rough Cut :. Zeer knullige RZA beat en matige cameo's van Armel, Prodigal Sunn en 12 O'Clock... Zwaar overbodige track. .:15 Uncut Material :. Klinkt als "Breaker, Breaker" van het vorige album. GZA laced z'n zelf-geproduceerde beat met dramatische strings en harde drums en vraagt: "What you know about MC'ing? I know a lot... Can you demonstrate something? Why not? I'm speaking 'bout stacks GZA... That's all I got... the raw uncut material, that's all I drop" en dat is precies wat hij doet... .:Conclusie:. Ondanks de wisselvallige (maar zeker niet slechte) productie maakt de meesterlijke wordplay van GZA een hoop goed omdat hij de aandacht van de luisteraar weet te houden, 14 tracks lang, geen bullshit. Er zitten weer een hoop tekst- en conceptjuweeltjes tussen die na een aantal keren luisteren pas goed doordringen, net als op voorgaande GZA-albums... Al met al is dit weer een Wu-banger die meer dan de moeite waard is om te checken, vooral voor liefhebbers van rauwe Hip Hop. TOTAL vibes: 9 out of 10