Bekijk volle/desktop versie : kip netjes koken



Pagina's : [1] 2

21-12-2009, 16:06
lieve zusters,

als ik mijn kip kook dan gaat de vel eraf of scheurt. als ik kip bij anderen eet dan is de vel nog heel en glanst de kip! hoe kan ik dat ook zo krijgen?! kan ik iemand mij een tip geven. ik heb al geprobeert op laag vuur hoog vuur veel wat weinig water!

saloua

21-12-2009, 16:18


een kip een half uur op matig vuur koken, dan voordat je die in de oven stopt om te braden, moet je hem insmeren met boter!

21-12-2009, 16:28
dat is ook bij mijn ook een probleem

21-12-2009, 16:29
niet te lang koken

21-12-2009, 16:53



Citaat door bastilla:
niet te lang koken



dan is het nog niet gaar, als het even begint te koken dan vertoont het al scheuren. ondanks insmeren met boter krijgt het geen glans en is vel nog geheel om de kip

21-12-2009, 19:37

Citaat door Ummyounes:
dan is het nog niet gaar, als het even begint te koken dan vertoont het al scheuren. ondanks insmeren met boter krijgt het geen glans en is vel nog geheel om de kip


sallaam wa 3laikom zuster,

als ik kip bak doe ik op matig vuur eerst beetje braden in de pan aan alle kanten. dan doe ik kruiden en water erbij en laat ik het op matig vuur koken. het hoeft ook niet gaar te zijn. Dan doe je het beboteren en in de oven stoppen. ik hoop dat je er hier wat aan hebt..

21-12-2009, 22:48

Citaat door oum_khadija:
sallaam wa 3laikom zuster,

als ik kip bak doe ik op matig vuur eerst beetje braden in de pan aan alle kanten. dan doe ik kruiden en water erbij en laat ik het op matig vuur koken. het hoeft ook niet gaar te zijn. Dan doe je het beboteren en in de oven stoppen. ik hoop dat je er hier wat aan hebt..


Bedoel je dat je het eerste bakt (zonder kruiden) dan pas alle kruiden erbij? dan is er toch geen smaak aan?

22-12-2009, 11:47
Eerst een beetje aanbakken in de pan met kruiden, uien en peterselie en dan pas water toevoegen. Dat vervolgens op hard vuur met de deksel op de pan laten koken. Nadat het een half uur goed doorgekookt is kan je hem lekker marineren met kipkruiden en sambal eventueel een laagje boter en dan lekker in de oven.

Maar gaat het niet al mis bij het schoonmaken van de kip? Dat je de vel bij de pootjes daar bij de rug zeg maar eraf snijdt waardoor de kip zowat uit elkaar valt?

22-12-2009, 17:19

Citaat door cheima:
Eerst een beetje aanbakken in de pan met kruiden, uien en peterselie en dan pas water toevoegen. Dat vervolgens op hard vuur met de deksel op de pan laten koken. Nadat het een half uur goed doorgekookt is kan je hem lekker marineren met kipkruiden en sambal eventueel een laagje boter en dan lekker in de oven.

Maar gaat het niet al mis bij het schoonmaken van de kip? Dat je de vel bij de pootjes daar bij de rug zeg maar eraf snijdt waardoor de kip zowat uit elkaar valt?


de onderkant van de pootjes haal ik eraf en de staart zeg maar. maar bij de borst en zijkant scheurt het tijdens het koken, daar zit de vel er gewoonaan. volgens mij is kip koken echt een kunt (daar bedoel ik mee het heel houden van de kip). ik schaam mij altijd als ik kip op tafel zet bij gasten. ik probeer zo min mogelijk kip te koken.

22-12-2009, 18:05
nou bij mij lukt het altijd.
het velletje blijft altijd mooi op de kip.
wat je moet doen de kip in de pan laten koken met veel water en kruiden
en een uitje,
je moet de deksel op doen en lekker laten koken
tot het echt gaar is.
maar wel met veel water tot boven de kip en dan haal je
de kip eruit en kipkruiden opdoen met wat boter en dan in de oven doen.

22-12-2009, 18:26

Citaat door cheima:
Eerst een beetje aanbakken in de pan met kruiden, uien en peterselie en dan pas water toevoegen. Dat vervolgens op hard vuur met de deksel op de pan laten koken. Nadat het een half uur goed doorgekookt is kan je hem lekker marineren met kipkruiden en sambal eventueel een laagje boter en dan lekker in de oven.

Maar gaat het niet al mis bij het schoonmaken van de kip? Dat je de vel bij de pootjes daar bij de rug zeg maar eraf snijdt waardoor de kip zowat uit elkaar valt?


ja zo doe ik het ook

22-12-2009, 18:56
nee hij gaat niet los als je het heel voorzichtig doet,
en je moet wel de pootjes bij elkaar goed dicht doen met een
elastikje of met wat anders.
dan blijven de pootjes mooi bij elkaar .
want hoe meer het gaat koken gaan de pootjes wijder van elkaar.
ik hoop dat je hier wat meer aan hebt.

22-12-2009, 19:44



Citaat door Ummyounes:
de onderkant van de pootjes haal ik eraf en de staart zeg maar. maar bij de borst en zijkant scheurt het tijdens het koken, daar zit de vel er gewoonaan. volgens mij is kip koken echt een kunt (daar bedoel ik mee het heel houden van de kip). ik schaam mij altijd als ik kip op tafel zet bij gasten. ik probeer zo min mogelijk kip te koken.


Wat raar joh, dat je kip een soort van uit elkaar valt. Een kip is op zich best stevig die houdt zichzelf vast met zijn eigen botten. Weet echt niet wat je fout doet.

Ik doe ook het kontje weg halen, de haartjes natuurlijk, van binnen de ingewanden schoon schrappen, een laagje van de pootjes af en het overtollige vel en vet. Dan schoonmaken met azijn en scrubben met zout en dan lekker koken.

23-12-2009, 12:26
Dit probleem heb ik ook.
Wat je ook gewoon heel makkelijk kan doen, de Kip lekker kruiden in ovenschaal doen, goed inpakken met folie en op hoogste stand in de oven laten braden.
Zo zit je helemaalniet aan zijn vel en kan hij rustic Braden. ALS ie gaar is, folie eraf en insmeren metmengsel van boter en Kerrie of kipkruiden of wat jij lekker vindt en terug in de oven om kleurtje en krokant laagje te krijgen.

23-12-2009, 13:56
ik krijg honger!!!!!!

Pagina's : [1] 2