Bekijk volle/desktop versie : wie heeft er interesse in.....



21-12-2009, 14:30
verhalen uit de koran

21-12-2009, 14:41


bismi allah

21-12-2009, 15:29
ik heb dat boek al, heel interessant!!!!

21-12-2009, 15:32
is dat een boek ofzo? ik ben wel geinteresseert.

21-12-2009, 15:34


ja ik ben zeer in de stemming omte lezen yallah plaats.

21-12-2009, 15:41
ja ik wil het ook wel lezen


uppppppp

21-12-2009, 17:32
Noti

21-12-2009, 17:45
Ja plaatsen inshaAllaah! : )

21-12-2009, 20:23
Plaats mooie verhalen inchaAllah.

22-12-2009, 20:02
Het verhaal van Habil en Qabil
(Abel en Kaïn)


De eerste misdaad op aarde

Allah de Almachtige zegt:

‘’En citeer voor hen in waarheid het verhaal van de twee zonen van Adam, toen ieder een offer (aan Allah swt) bracht.
Van één werd het geaccepteerd maar niet van de ander. De laatste zei tegen de eerste: ‘’ik zal jou zeker doden.’’ De eerste zei: ‘’waarlijk, Allah accepteert slechts van degenen die godvrezend zijn. Als je jou hand tegen mij opheft om mij te doden, zal ik nooit mij hand tegen jou opheffen om jou te doden, want ik vrees Allah, de heer van de wereldwezens. Waarlijk, ik wens daarmee dat mijn zonden op jou overgaan evenals de jouwe, zodat jij één van de bewoners van het vuur wordt, en dat is de vergoeding voor de onrecht vaardigen.’ Dus liet de ziel van de ander hem aanmoedigen en liet de moord op zijn broeder hem eerlijk lijken; hij vermoorde hem en werd één van de verliezers. Toen stuurde Allah swt een kraai die in de grond krabde om hem te laten zien hoe het dode lichaam van zijn broer te verbergen.

Hij zei: ‘wee over mij! Ben ik zelfs niet in staat om zoals deze kraai te zijn en het en het dode lichaam van mijn broeder te verbergen? Toen werd hij één van degenen die berouw had.’’

As-Sadiy overleverde dat volgens Ibn Masóed en andere metgezellen dat Adam de gewoonte had de man die door één geboorte was voortgebracht te trouwen aan de vrouw die door de andere (geboorte) was voortgebracht. Daarom werd verondersteld dat Abel zou worden gehuwd met de tweelingzuster van Kaïn, die beter en mooier was dan iedereen. Kaïn wilde haar tegelijkertijd voor zichzelf houden. Adam beval hem Abel toe te staan met haar te trouwen, maar dit weigerde hij hartgrondig. Toen beval Adam hen beide (Abel en kaïn) een offer aan Allah de Almachtige aan te bieden. Ondertussen vertrok Adam richting Mekka om de pelgrimstocht uit te voeren. Vlak voor hij vertrok, trachtte Adam (de zaken van) zijn kinderen toe te vertrouwen aan de hemelen, de aarde en tenslotte de bergen, maar alle weigerden zij dit (zware) vertrouwen te dragen. Hierop accepteerde Kaïn het vertrouwen en nadat Adam vertrokken was, boden zij (Abel en Kaïn) hun offers aan Allah aan. Abel offerde een vette vrouwelijke geit, terwijl Kaïn een bundeltje slechte planten offerde. Later daalde er een vuur neer uit de hemel en consumeerde het offer dat door Abel aangeboden was en raakte dat van Kaïn niet aan. Kaïn werd razend van woede en zei tegen zijn broeder: ik zal je doden, zodat je mijn tweeling zuster niet zult trouwen.’’ Abel zei:

Waarlijk, Allah accepteert slechts van degenen die godvrezend zijn.

22-12-2009, 20:29
‘’Abdoellah Ibn Amr zei: ‘Bij Allah! De vermoorde (Abel) was sterker (dan de moordenaar Kaïn), maar hij weigerde zijn hand naar zijn broeder op te heffen om hem te doden, uit vroomheid en godvrezendheid.

Aboe Dja’far Al-Baqir vermelde dat Adam aanwezig was toen ze hun offers aanboden. Nadat het offer van Abel was geaccepteerd, zei Kaïn tegen zijn vader, Adam: het werd van hem alleen geaccepteerd, omdat jij Allah ter wille van hem hebt aangeroepen. ‘’En, in het geheim was hij iets van plan tegen zijn broeder. Op een dag, was Abel laat en Adam stuurde Kaïn om naar hem te zoeken. De twee broers ontmoeten elkaar en Kaïn zei: jou offer werd geaccepteerd, en dat van mij niet.’’ Abel zei: ‘’waarlijk Allah accepteert slechts van degenen die godvrezend zijn’’
Kaïn werd kwaad en sloeg zijn broeder met een ijzeren staaf en Abel viel ogenblikkelijk neer.
Er is gezegd dat Kaïn Abel doodde door een steen naar zijn hoofd te gooien, terwijl hij sliep. Er is ook gezegd dat Kaïn Abel op gewelddadige wijze wurgde en hem dood beet zoals beesten dat doen. Dat Abel, toen Kaïn dreigde hem te doden, zei:

‘’Als je je hand tegen mij opheft om mij te doden, zal ik nooit mijn hand tegen jou opheffen om je te doden, want ik vrees Allah, de Heer van e wereldwezens.’’

Geeft zijn goede moraal en ethiek aan, zijn vrees voor Allah en perfecte vroomheid dat hij zijn broeder kwaad zou doen, in tegenstelling tot de verfoeilijke daad die zijn broeder Kaïn van plan was. Hierover overleverde Aboe Bakrah dat de boodschapper van Allah gezegd heeft:

‘’wanneer twee moslims met elkaar in confrontatie zijn en één van hen valt zijn broeder met een wapen aan, gaan zij beide het Hellevuur in.

‘Hij (Ahnaf, één van de verdere overleveraars) zei: Ik zei of er werd gezegd: ‘Boodschapper van Allah! Dit mag het geval zijn met de gene die doodt, maar wat is er met de gesneuvelde (waarom zou hij in het Hellevuur gegooid worden)? Hierop zei hij: hij was ook van plan zijn metgezel te doden.’’

Allah de Almachtige zegt:

‘’Waarlijk, ik wens daarmee dat mijn zonden op jou overgaan evenals de jouwe, zodat jij één van de bewoners van het vuur wordt en dat is de vergoeding voor de onrechtvaardige.’’
D.w.z. ik ben niet van plan tegen jou te vechten, hoewel ikzelf veel sterker en taaier ben dan jij, maar ik zal:

‘’Mijn zonden op jou te laten overgaan evenals de jouwe’’
D.w.z. jij zal de zonden dragen, van het vermoorden van mij, samen met al jou voorafgaande zonden.

Imam Ahmad, Aboe Dawoed en At-Tirmidhi hebben op gezag van Sa’d Ibn Aboe Waqqas zijn verklaring over de beproeving van Oethman Ibn ‘Affan overgeleverd, die luid: ‘ik getuig dat de boodschapper van Allah swt zei: er zal snel een periode van verwarring komen, waarin degene die zit, beter zal zijn dan degene die staat en degene die staat, zal beter zijn dan degene die loopt en degene die loopt, zal beter zijn dan degene die rent. ‘’ iemand zei: Boodschapper van Allah! Wat zeg je over iemand die mijn huis binnentreedt en zijn hand opheft om mij te doden?’’ De Boodschapper van Allah swt zei: wees net als de zoon van Adam (Abel).’’ Ibn Mardwiyah heeft volgens Hoedaifah Ibn Al-Yaman in andere woorden overleverd, dat hij zei: ‘’Wees als de beste van Adams twee zonen.’’ Imam Ahmad overleverde een uitspraak van Moe'awiyah en Waki': "Ons werd verteld door Al-A'masj op gezag van Ab-doellah Ibn Moerrah volgens Masroeq volgens Abdoellah Ibn Mas'oed dat hij zei: "De Profeet zei:
'Niemand (geen menselijk wezen) wordt gedood of vennoot (ten onrechte), of een deel van de verantwoordelijkheid wordt op de eerste zoon van Adam gelegd, die de traditie van het doden (vermoorden op aarde) heeft uitgevonden."

23-12-2009, 15:14
verder gaan???

23-12-2009, 20:44


Zuster, mag ik vragen waar je het vandaag hebt, heb je het van een site of heb je het van een boekje?

23-12-2009, 20:58

Citaat door Umm_Moe3awiyah:
Zuster, mag ik vragen waar je het vandaag hebt, heb je het van een site of heb je het van een boekje?


ik heb het van iemand

23-12-2009, 23:11
Er is echter een grot, de "Bloedgrot" genaamd, in een berg die in het noordelijke deel van Syrië ligt. Er wordt gedacht, dat het de plaats van de misdaad is geweest, waar Kaïn zijn broeder Abel doodde. De mensen die hier wonen, kwamen dit te weten door de Mensen van het Boek (joden en christenen) en alleen Allah de Almachtige kent de geldigheid of waarheid hiervan. Al-Hafiz Ibn 'Asakir vermeldde in de levensbeschrijving van Ahmad Ibn Kathir dat "hij (Ahmad) in een droom de Boodschapper van Allah swt Aboe Bakr, Oemar en Abel zag. Ahmad kwam van abel - die er een eed op zwoer - dat het zijn eigen bloed was (dat daar [in die grot] verspild was). Abel zei dat hij aan Allah de Almachtige had gevraagd om aanroepingen en smeekbedes die op die plaats werden gedaan, te accepteren. Allah accepteerde zijn eigen aanroeping en Zijn boodschapper, Mohammed saws geloofde hierin en zei: "Ik (de Boodschapper van Allah), Aboe Bakr en Oemar bezochten deze plaats gewoonlijk iedere donderdag." Er is echter verklaard dat deze overlevering slechts een visioen is. Zelfs als het waar is, kan geen enkele religieus oordeel op zoiets gebaseerd zijn; en Allah weet dat het beste!
Allah de Almachtige zegt:
"Toen stuurde Allah een kraai die in de grond krabde om hem te laten zien hoe het dode lichaam van zijn broeder te verbergen. Hij zei:

'Wee over mij! Ben ik zelfs niet in staat om zoals deze kraai te zijn en het dode lichaam van mijn broeder te verbergen?' Toen werd hij één van degenen die berouw had."

Sommige uitleggers zeiden: "Nadat Kaïn zijn broeder had vermoord, droeg hij hem een vol jaar op zijn rug (niet wetende wat hij met het lijk van zijn broeder moest doen!)." Anderen zeiden: "Hij droeg hem honderd jaar op zijn rug, totdat Allah de Almachtige twee kraaien stuurde die met elkaar vochten. Eén van hen werd gedood. De moordenaar krabde in de grond om het lichaam van de dode kraai te verbergen. Toen hij hem dat zag doen, zei Kaïn:

'Wee over mij! Ben ik zelfs niet in staat om te doen zoals deze kraai en het dode lichaam van mijn broeder te verbergen?' Toen begroef hij het lichaam van zijn dode broeder en bedekte het met aarde."

Historici zeiden:

"Adam werd erg ziek in zijn hart en voelde groot verdriet voor zijn dode zoon, Abel."

Moejahid zei: "Kaïn werd zeer kort daarna gestraft. Op dezelfde dag dat hij zijn broeder, Abel, doodde, werd zijn voet aan zijn dijbeen gebonden en zijn gezicht werd met kracht in de richting van de zonneschijf gedirigeerd. Zijn gezicht ging waar de zon ging als manier van straffen en boetedoening in ruil voor wat hij zijn had aangedaan.
De Boodschapper van Allah swt zei:

er is geen zonde die meer (zeer snel) bestraffing oproept in het huidige leven, samen met wat de dader te wachten staat in het hiernamaals, dan het overtreden en verbreken van de relatiebanden.’’

Imam Aboe Dja'far vermeldde in zijn Tarikh (Geschiedenis) op gezag van sommige mensen die hadden gezegd:

"Eva schonk het leven aan veertig kinderen, door twintig bevallingen."

Ibn Isjaq had dezelfde mening en vermeldde precies hun namen. Niets is echter zeker van hun namen en aantallen. Al¬leen Allah weet dat het beste en niemand anders kan hun exac¬te aantal weten! Anderen zeiden:

"Er waren honderd twintig bevallingen, bij elke bevalling werd een mannelijk en een vrouwelijk kind geboren. De eersten van hen waren Kaïn en zijn zuster Qalimah en de laatste waren Abdoel Moegith en zijn zuster Oemmoel Moegith. Toen vermeerderde het aantal men¬sen en verspreide zich over de aarde. Allah de Almachtige zegt:

"O mensheid! Wees plichtsgetrouw voor jullie Heer, die jullie uit een enkel persoon geschapen heeft en uit hem, heeft Hij zijn vrouw en uit hun beiden heeft Hij vele mannen en vrouwen geschapen, en vrees Allah aan wie jullie, jullie wederzijdse (rechten) vragen en (verbreek de relaties met) de baarmoeder (verwantschap) niet. Zeker, Allah let altijd en overal op jullie."

Historici zeggen:

"Adam stierf niet totdat hij van zijn nageslacht en nakomelingen vierhonderdduizend personen zag."

Alleen Allah weet dat het beste!
Allah de Almachtige zegt:

Hij is het die jullie geschapen heeft uit één enkele persoon en toen heeft Hij uit hem zijn vrouw geschapen, zodat hij het plezier zou beleven om met haar samen te leven. Toen hij geslachtsgemeenschap met haar had gehad, werd zij zwanger, en zij droeg een lichte last, toen het daarna zwaar werd, riepen zij beide Allah aan, hun Heer terwijl zij zeiden:

"Als U ons een kind geeft dat in alle aspecten goed is, zullen wij zeker dankbaar zijn. "

Maar toen Hij hen één in alle aspecten goed kind gaf, maakten zij Hem deelgenoot in dat wat Hij hen had gegeven. Hoog zij Allah, Verheven boven alles wat zij aan Hem als deelgenoten toeschrijven. "
Adam werd het eerst genoemd om de aandacht van de lezer van de Qoer-aan te trekken en als tweede werd daarna het gehele menselijke ras genoemd. Het gehele menselijke ras is genoemd, na het noemen van de voorvader daarvan; Allah de Almachtige zegt:

"En voorwaar, Wij hebben de mens uit een extract van klei geschapen. Toen maakten Wij hem als een mengsel van mannelijke en vrouwelijke seksuele afscheiding (en brachten het onder) in een veilig onderkomen."

En in:

En voorwaar wij hebben de nabije hemel met lampen versiert en Wij hebben (zulke) lampen als projectielen gemaakt om de duivelse ermee te stenigen en hebben voor hen een bestraffing in het laaiende vuur voorbereid