Bekijk volle/desktop versie : Voeding & Gezondheid De zeven regels van vermageren



Pagina's : [1] 2

20-12-2009, 07:28
Hoi dames,

Dit zijn zeven tips die ik ontvangen heb via de mail. Het is van dezelfde schrijver als die van 'de regels van een super metabolisme'.
Alleen de tip van 'doe niet aan cardio', vind ik onzin.
Ik ben namelijk heel wat kilo's kwijt door trainen en je krijgt er mooi gestroomlijnd lijf van.
Succes in ieder geval en ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

groet Moeder

[B]TIP 1 :Hou je lever gezond en actief‏


Deze tip klinkt op het eerste zich misschien vreemd, maar veel "experts" schenken er helemaal geen aandacht aan.

En ondertussen vraag jij je af waarom je het zo moeilijk hebt om af te slanken.

Laat het me even uitleggen...

Je lever is hét vetverbrandende orgaan in je lichaam. Deze zet voedingsstoffen om naar energie en zorgt voor brandstof voor je lichaam.

Maar als je teveel koffie (en alcohol) drinkt en veel bewerkte voedingsmiddelen eet (deze bevatten veel kunstmatige geur-, kleur-, smaakstoffen, bewaarmiddelen, chemische zoetstoffen, enz...), leg je een heel zware belasting op je lever.

Deze moet dan immers constant werken om de koffie, alcohol en chemische producten af te breken en heeft dus geen tijd om je lichaamsvet te verbranden.

Je kan alles correct doen, maar als je je lever niet de kans geeft om je vetten af te breken, zal het moeilijk worden om slank te worden, hoeveel moeite je ook doet.

(en ik weet niet hoe jij bent, maar ik vind het verschrikkelijk om inspanningen te leveren en geen resultaten te zien)

Beperk je koffiegebruik tot maximaal 2 à 3 kopjes per dag, let op met alcohol (naast het feit dat het je lever ongelooflijk belast, levert het ook gigantisch veel calorieën), schrap de bewerkte voedingsmiddelen zoveel mogelijk uit je eetpatroon en drink meer water (ja, je weet het al: 1,5 tot 2 liter per dag)

Veel mensen hebben moeite om voldoende water te drinken maar als je steeds een klein flesje van 0,5l bij je hebt en je neemt er regelmatig een slokje van, is het eigenlijk redelijk gemakkelijk.

Een grote fles van 1,5l kan nogal "intimiderend" zijn, kies dus voor een klein flesje en vul dit regelmatig bij ;-)

Eigenlijk is het een beetje triest...

Misschien doe jij momenteel al heel wat inspanningen maar verlies je geen lichaamsvet omdat je gewoon teveel belasting op je lever legt.

Probeer het eens: drink vanaf nu iedere dag minstens 1,5l water en beperk je koffiegebruik tot 2 kopjes. Eet zoveel mogelijk verse, onbewerkte voedingsmiddelen.
Ik ben er zeker van dat je je na enkele dagen al heel wat fitter en energieker gaat voelen. En dit komt niet alleen je gewicht ten goede, maar je hele gezondheid!

Ooh ja: als je denkt dat je een trage lever hebt of je wil deze zuiveren voor je van start gaat, doe dan het volgende...

Drink 's morgens (op nuchtere maag) het sap van een halve citroen, vermengd met een koffielepeltje olijfolie. Doe dit gedurende 5 opeenvolgende dagen, het stimuleert je lever zodat je optimaal lichaamsvet kan verbranden.[/B]

20-12-2009, 07:42


eet toch gewoon en geniet ervan.
weet je hoeveel gezinnen er te lijden hebben onder anorexia?

70kg. is echt niet te weinig kilo's ofzo, maar meisjes en vrouwen zijn zo geobssedeert door gewicht, het is gewoon ziek

20-12-2009, 08:20

Citaat door misbaksel:
eet toch gewoon en geniet ervan.
weet je hoeveel gezinnen er te lijden hebben onder anorexia?

70kg. is echt niet te weinig kilo's ofzo, maar meisjes en vrouwen zijn zo geobssedeert door gewicht, het is gewoon ziek


ik eet nu normaal en beweeg, maar het is ook weleens anders geweest.
Ik at teveel en bewoog nauwelijks, behalve beweging die moest.

Daarom streef ik naar een 70 kg en voor mijn lengte is dat eigenlijk nog teveel, maar wil geen bonestaak worden.
Dus anorexia ... nee niet aan mij besteed.

Voor de mensen die geinteresseerd zijn ga ik door met de tips te plaatsen.

groetjes
Moeder

20-12-2009, 08:37

Citaat door Moeder_to_be:
ik eet nu normaal en beweeg, maar het is ook weleens anders geweest.
Ik at teveel en bewoog nauwelijks, behalve beweging die moest.

Daarom streef ik naar een 70 kg en voor mijn lengte is dat eigenlijk nog teveel, maar wil geen bonestaak worden.
Dus anorexia ... nee niet aan mij besteed.

Voor de mensen die geinteresseerd zijn ga ik door met de tips te plaatsen.

groetjes
Moeder


geef mij maar een dame met een kilootje meer hoor.

ongezond dik zijn is niet goed, maar een kilootje meer is wel lekker zacht hoor

20-12-2009, 09:39


TIP 2: Schakel oncontroleerbare eetbuien uit‏

Heb je ooit al eens het gevoel gehad dat je gewoon niet kan stoppen met eten?

Dat je de hele snoepkast plundert.... en daarna de koelkast?

Weet je wat het probleem is?

Het is niet dat je geen wilskracht hebt.

Het is niet dat je geen karakter hebt.

Het is gewoon dat je te lange tijd tussen maaltijden laat.

Je hongert je lichaam compleet uit. En opeens kan je het gewoon niet meer volhouden en snak je ongelooflijk naar voedsel (en hoe slechter het voedsel voor je is, hoe meer voldoening het geeft, juist?)

Eigenlijk zijn deze eetbuien heel gemakkelijk op te lossen: door meer te eten ;-)

Als je iedere 3 uur iets gezond eet, zal je nooit meer last hebben van oncontroleerbare eetbuien.

De grootste fout die mensen maken als ze willen vermageren, is dat ze te weinig eten en zichzelf uithongeren.

Dit kan je wel even volhouden, maar je lichaam heeft altijd het laatste woord. En zo komt het dat je opeens alles naar binnen werkt zonder er over na te denken.

Een gezond dagschema (ook als je wil vermageren!) ziet er zo uit:

ontbijt - tussendoortje - lunch - tussendoortje - diner - laat-avond-snack

Op die manier geef je je lichaam regelmatig voldoende energie en schakel je die oncontroleerbare eetbuien uit.

Je moet geen schrik hebben om te eten. Je lichaam kan ENKEL lichaamsvet verbranden als je je verbranding hoog houdt (door voldoende en regelmatig te eten)

Je lichaam verbrandt GEEN lichaamsvet door jezelf uit te hongeren (hierdoor verspeel je enkel kostbare spiermassa, niet doen dus!)

20-12-2009, 09:44
Tip 3 Stop met cardiotraining!‏


Yep, je leest het goed.

Stop met cardiotraining (je weet wel, uren en uren steppen, spinnen, joggen, hardlopen, zwemmen, fietsen, ... op een lage intensiteit)

Veel "experts" beweren dat dit de enige manier is om lichaamsvet te verbranden. Op lage intensiteit zou je lichaam het meeste calorieën uit lichaamsvet verbranden.

Dit kan dan wel waar zijn, maar waarom zijn er dan zoveel mensen die uren en uren sporten en toch nog steeds veel lichaamsvet hebben?

(het lijkt wel alsof sporten op lage intensiteit de aanmaak van lichaamsvet STIMULEERT)

IS ER DAN HELEMAAL GEEN BEWEGING NODIG ALS JE WIL VERMAGEREN?


Toch wel, maar je kiest dan beter voor een milde vorm van bewegen. Een vorm van bewegen die niet zo'n grote belasting op je lichaam legt, waardoor je daarna je normale eetpatroon gemakkelijk kan aanhouden en toch van het voordeel van bewegen geniet.

Wandelen is zo'n fantastische vorm van bewegen.

Je hebt er helemaal niets voor nodig, vrijwel iedereen kan het en je kan het altijd en overal doen. Het maakt je hoofd leeg, is goed tegen stress en je verbruikt er ook nog eens een heleboel energie mee!

Je vraagt je nu waarschijnlijk af hoe ik erin geslaagd ben om op korte tijd die kilo's BLIJVEND te verliezen.

Ik ben blij dat je het vraagt, want eigenlijk is het heel simpel.

Het is een combinatie van milde beweging (zoals wandelen) en enkele simpele richtlijnen, die je verbranding hoog houden en er zo voor zorgen dat je ALTIJD en OVERAL extra energie verbruikt.

Je kan niet vermageren door ENKEL beweging te nemen of ENKEL op je voeding te letten. Het is een combinatie van deze richtlijnen die er voor zorgen dat je slank wordt.

En weet je wat het beste is? Omdat ik het op een "normale" manier gedaan heb, blijven deze kilo's er vanaf. Ik heb geen enkel probleem meer om mijn gewicht aan te houden. Geen eetbuien of zin in zoet meer...

En als jij momenteel denkt: "ik wil ook blijvend slank worden zonder te sporten en door enkele simpele richtlijnen toe te passen", denk ik dat de richtlijnen uit mijn gids je ENORM zullen helpen.

20-12-2009, 09:45
(Tip 4) Eet minder koolhydraten‏

De meeste mensen eten VEEL te veel koolhydraten.

Spaghetti, pasta, rijst, aardappelen, brood, crackers... Sommigen lijken wel te overleven op koolhydraten alleen.

Akkoord, koolhydraten zijn nuttig voor je lichaam en ze geven je energie. Maar koolhydraten zijn ook heel erg calorierijk.

100gr gekookte spaghetti bijvoorbeeld, levert 141kcal.

Weeg eens 100gr gekookte spaghetti af.

Weinig, niet?

Heb je ermee gegeten?

Nee, tuurlijk niet.

Je zou best 4 van die porties op kunnen. En dan tel je de saus nog niet mee...

Koolhydraten leveren zeer veel calorieën, maar er is nog een "nadeel" aan het eten van koolhydraten...

Je lichaam verteert deze immers zeer snel.

Eet eens een bord spaghetti.

Hoe lang er na heb je weer honger?

Vergelijk dit eens met een gegrilde steak met een salade.

Hiermee heb je veel langer een voldaan gevoel, niet?

Als je wil vermageren, is het een xzeerx goed idee om je koolhydraatgebruik wat terug te schroeven en wat meer eiwitten te eten (vlees, vis, schaaldieren en kwark zijn goede bronnen van eiwitten)

"Ja, maar sporters eten toch bijzonder veel koolhydraten?"

Ja, maar je vergeet dan wel dat een sporter VEEL meer calorieën verbruikt dan ons, "gewone" mensen ;-)

Ik wil absoluut niet zeggen dat koolhydraten slecht voor je zijn en dat je ze volledig moet schrappen (zeker de goede koolhydraten heeft je lichaam nodig!) maar wel dat je best een beetje oppast met de hoeveelheden koolhydraten die je eet.

Vooral als "laat-avond-snack" zijn koolhydraten echte dikmakers. Eet liever een restje kip of een kommetje kwark dan een cracker met beleg voor je naar bed gaat.

Als je toch toegeeft aan een grote portie koolhydraten, eet deze dan 's middags (zo heeft je lichaam nog de hele dag tijd om deze te verbruiken) in plaats van laat op de avond.

20-12-2009, 09:49
Upp ben benieuwd naar de rest van de tips!

20-12-2009, 09:56
(Tip 5) De belangrijkste maaltijd van de dag


Het ontbijt overslaan is het DOMSTE wat je kan doen als je wil vermageren.

Ik weet dat er heel wat mensen zijn die het ontbijt overslaan omdat "ze geen zin hebben om te eten" of "te weinig tijd hebben".

Wel, niet ontbijten kan wel eens de GROOTSTE reden zijn waarom deze mensen niet vermageren.

(laat me eerst even zeggen dat maaltijden overslaan een zeer slecht idee is als je slank wil worden. Als je een maaltijd overslaat, zal je lichaam de verbranding vertragen, omdat het denkt dat er een periode van schaarste aanbreekt.

Je lichaam is een complex geheel en deze reactie stamt nog uit de oertijd, toen periodes van schaarste heel normaal waren en mensen moesten zien te overleven met het weinige beschikbare voedsel)
Ok, even terug naar ons ontbijt dan...

Stel dat je nooit ontbijt.

Je hebt je avondmaal de dag voordien bijvoorbeeld om 19u genomen. Stel dat je om 7u 's morgens opstaat, je slaat het ontbijt over en eet pas om 12u lunch.

Dit betekent dat je lichaam van 19u tot 12u de volgende dag, zonder voedsel zit.

Dit zijn maar liefst 17 uren zonder voedsel.

Als je weet dat je lichaam de verbranding al terugschroeft als je meer dan 3 uur tussen 2 maaltijden/tussendoortjes laat, hoe hoog denk je dat je verbranding dan is als je maar liefst 17 uur tussen 2 maaltijden laat?

Denk je dat je lichaam heel actief aan het verbranden is?

Of zou je lichaam de verbranding al helemaal hebben teruggeschroefd omdat het vreest dat er weer een periode van schaarste aanbreekt?

Maar het ergste moet nog komen.

Want om 12u de volgende dag, heb je zo'n honger dat je veel te veel in één keer eet.

Je lichaam kan maar overweg met een bepaalde hoeveelheid voedsel in één keer.

Als je te grote porties eet (daarover morgen meer) zal je lichaam de "extra" calorieën meteen als lichaamsvet opslaan.

Maar als je verbranding dan ook nog heel laag is omdat je te lang tussen 2 maaltijden of tussendoortjes hebt gelaten, is het helemaal een ramp.

Ongeveer alles wat je eet, zal meteen als reserve (lichaamsvet dus!) worden opgeslagen.

Een gouden tip is dus om STEEDS (ALTIJD, IEDERE DAG) gezond te ontbijten.

Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die gezond ontbijten, de rest van de dag minder moeite hebben om zich aan hun gezond eetpatroon te houden. Ze zijn de dag goed begonnen en willen deze ook goed eindigen.

MAAR...

Mensen die de dag met een ongezond ontbijt (of helemaal geen ontbijt) zijn begonnen, houden zich niet zo goed aan hun gezond eetpatroon. Ze zijn vlugger van mening dat hun goede voornemens toch al om zeep zijn voor die dag, en zondigen dus hele dag door.

Wat is dan een gezond ontbijt?

Voorbeelden van gezond ontbijt zijn magere yoghurt met muesli, havermoutpap, een smoothie van yoghurt met seizoensfruit of volkorenboterhammen met mager vlees, een stuk fruit en kopje koffie

Zie ontbijten niet meer als een noodzakelijk kwaad, maar als de belangrijkste maaltijd van de dag.

Neem er je tijd voor (en als dat niet kan, kan je nog vlug een smoothie met yoghurt, havermout en vers fruit maken en onderweg opdrinken)

Maar ontbijt alsjeblieft iedere dag. Het geeft je minder lichaamsvet, je zal meer energie hebben en het helpt je om je eetbuien uit te schakelen.

20-12-2009, 09:57
(Tip 6) Eet de juiste porties (zeer belangrijk!)‏

Ben je ooit al eens op vakantie geweest en na een weekje was je 5kg of meer aangekomen?

Weet je hoe dit komt?

Nee, het is niet dat je xechtx veel te veel hebt gegeten (ok, je hebt meer gegeten dan "thuis", maar niet echt overdreven, juist?)

Hier is een zeer simpele verklaring voor...

Als je op vakantie bent, eet je ontbijt, lunch en avondmaal (fout 1: te veel tijd tussen 2 maaltijden of tussendoortjes laten)

Maar als het dan tijd is om te eten, eten we veel te veel in één keer. (fout 2: te grote porties eten)

Porties van 800kcal of meer in één keer naar binnen werken, is vragen om meer lichaamsvet.

De ideale portie (die je lichaam het best kan verteren), is ongeveer 400 kcal.

Voel je je dikwijls opgeblazen, loom en futloos nadat je gegeten hebt? Je hebt dan waarschijnlijk teveel gegeten (en waarschijnlijk ook teveel koolhydraten ineens)

Probeer porties van 400 kcal aan te houden. Op die manier voorzie je je lichaam constant van energie en je verbranding blijft hoog.

Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die 5 maal per dag een portie van 450 kcal aten, meer lichaamsvet verbranden dan mensen die 3 maal per dag een portie van 700 kcal aten. En toch hebben ze op het einde van de dag evenveel calorieën binnengekregen.

Gebruik dit in jouw voordeel: verdeel je huidige aantal calorieën over 5 of 6 porties en je zet al een flinke stap naar een slank lichaam.

Probeer het maar eens. Na enkele dagen voel je het effect op je lichaam.

20-12-2009, 09:58
(Tip 7) Je ontbijt is groter dan je diner‏

Yep, je leest dit goed!

Eet 's morgens meer dan 's avonds.

Waarom?

Als je 's morgens meer eet, heeft je lichaam nog de hele dag tijd om de calorieën te verbranden. 's Avonds zijn we meestal minder actief, dus is het geen goed idee om dan nog veel te eten.

En toch is dit precies wat de meeste mensen doen: ze eten 's morgens weinig (of niets!) en eten dan doorheen de dag steeds meer en meer. Om af te sluiten met een avondmaal dat als feestmaal kan dienen.

Dit is echt vragen om MEER lichaamsvet.

De calorieën die je 's avonds eet, krijgt je lichaam immers niet meer verbrand, waardoor ze rechtstreeks als lichaamsvet worden opgeslagen.

Je calorieverbruik zou hoog moeten beginnen, om laag te eindigen. De meeste mensen doen net het tegenovergestelde en eten laat op de dag nog te grote porties.

Dit is waarschijnlijk één van de grootste fouten die je kan maken, doe het dus niet.

Begin de dag met een stevig ontbijt en eet vanaf dan kleinere porties.

Ik hoop dat je heel wat aan deze 7 tips hebt gehad (ik heb ze in ieder geval met enorm veel plezier voor je gemaakt) en ik hoop dat je op weg bent naar een blijvend slank, fit en energiek lichaam.

20-12-2009, 10:33
wat is je bron van deze informatie eigenlijk?

20-12-2009, 16:43


Ik drink sowieso geen koffie, alcohol, thee of limonade dus dat scheelt alweer.

21-12-2009, 17:09

Citaat door misbaksel:
wat is je bron van deze informatie eigenlijk?


ik kreeg mailtjes van iemand van vermageren.com

ze willen eigenlijk dat je het boek koopt 'geheimen voor een super metabolisme' .... maar daar schrijft iemand anders over in deze rubriek.

21-12-2009, 18:23
dankje wel voor de tips!

Pagina's : [1] 2