Bekijk volle/desktop versie : Drie en zeventig groepen in de Islam?!



Pagina's : [1] 2 3

16-06-2004, 06:59
Dag beste mensen,


Ik ben op zoek naar de 73 groepen in de Islam.

Ik heb de volgende:

- Soennieten: Geloven in Allah (SWT) en volgen de
Profeet Mohammed (SAW)

- Si'ieten: Geloven in Allah (SWT) en de
Profeet Mohammmed (SAW), maar vinden Ali (RA) belangrijker ????

- Koranieten: Geloven in Allah (SWT), maar verwerpen de Soenna

- Ahmadiyabeweging: ............ ?????


Wie helpt verder ? Indien dit niet klopt graag ook reactie!

Dan weten we dit ook weer!


Alvast bedankt

16-06-2004, 11:01


- Sji'ieten en hun afsplitsingen:

Imamieten (of Duodecimanen): Diegenen die de afstamming van de 12 Imams erkennen - Ali (RA), zijn 2 zonen Hassan en Husayn- en de negen afstammelingen van Husayn.

Zaydisme: Van Zayd B. Ali, de broer van de 5de Imam van de 12.
Zij erkent elke afstammeling van Ali als wettige Imam.

- Ismaelieten

- Qarmaten

- Fatimiden

- Droezen

- Nizariden

- Mustaliden



Verder nog:


- Moetazilieten

- Wahhabieten

- Soefisme

- Hanbalieten

- Acharisme

En elke groep splitst zich weer op. Dus die 73 groepen zijn snel gehaald!

16-06-2004, 14:52
ga eerst op zoek naar boeken over tawheed en aqiedah voordat je je hiermee gaat bezig houden

16-06-2004, 15:17

Citaat:
Origineel gepost door batata112
ga eerst op zoek naar boeken over tawheed en aqiedah voordat je je hiermee gaat bezig houden
Natuurlijk weer zo'n reactie van onze "vrome"en "geleerde"Batata!
Kan niet missen!

Wie zegt dat ik me niet serieus bezig houd met de Islam?
Als dat niet zo was dan zou ik zulke vragen niet stellen!

Nogmaals alleen mensen die zich niet serieus met de Islam
bezig houden denken niet na!

Ik zal je trouwens wel even vertellen waarom ik me hier mee bezighoud:

Ik ga erin discussies hier met andere Moslims vanuit dat iedereen hetzelfde idee heeft over de Islam. Maar tot mijn spijt heb ik gemerkt dat dat niet zo is!
Iedereen houdt er andere ideeen opna. En als ik met iemand discussieer dan wil ik ook graag weten met wie ik te maken heb.
Dan hoef ik ook geen zinloze inhoudelijke discussies te houden met iemand die totaal anders denkt dan ik.
Als jij weet wat een ander denkt en gelooft, sta je alleen sterker in je eigen geloof en kan niemand je misleiden. Lijkt mij!

Scheelt mij ook weer tijd en energie. Je begrijpt vast wel wat ik bedoel!


En hou een keer op met dat wijzen met je vingertje!
Op een dag valt die van je hand af!

16-06-2004, 16:38


reageer inhoudelijk op de topic op posts en niet op de persoon. ga anders maar chatten of zo

16-06-2004, 16:41

Citaat:
Origineel gepost door batata112
reageer inhoudelijk op de topic op posts en niet op de persoon. ga anders maar chatten of zo
hahahahaha heb je het nou tegen jezelf ????
Goede raad!

Verpest m'n Topic niet wil je!!!

16-06-2004, 16:46

Citaat:
Origineel gepost door hbohuisvrouw
hahahahaha heb je het nou tegen jezelf ????
Goede raad!

Verpest m'n Topic niet wil je!!!
volwassen reactietje. ehh heb je geen hbo tentamentje of zo dat je moet gaan leren?

18-06-2004, 21:01
De opsplitsing in de 73 sekten.
In het begin van de maand Juli, zijn tenminste 50 mensen gedood, en nog eens tientallen gewond geraakt tijdens een aanval op een moskee ten zuid westen van de Pakistaanse stad Quetta. Deze daad van sektarisch geweld werd gezien als een wrijving tussen verschillende islamitische 'sekten'. De plegers van deze misdaad zijn nooit vervolgd noch geïdentificeerd. Sommigen stellen dat dit het werk was van de Indiase geheime dienst als poging om Pakistan te ontwrichten, terwijl anderen weer groepen zoals Laskar Al Yangvi verdenken.

Uitzonderingen zoals deze zijn vaak het resultaat van een verzameling van bepaalde Moslims die onder een emotionele toestand, takfier uitten (beschuldiging van ongeloof) tegen anderen op basis van het geringste meningsverschil. Rechtvaardigingen hiervoor worden in de kleinste hoeken gezocht en zijn vaak ongeldig, zoals de stelling dat sommigen geloven dat Ali (r.a.) een incarnatie van God is, wat zelfs de sjiieten afwijzen als daad van ongeloof. Anderen weer baseren zich op een bepaalde hadith die vertelt dat de Oemmah zich zal opsplitsen in 73 sekten.

De boodschapper (saw) heeft gezegd:
De joden raakten verdeeld in 71 of 72 sekten, en de christenen raakten verdeeld in 71 of 72 sekten. En mijn Oemmah zal zich opsplitsen in 73 sekten.
(Deze hadith is mede overgeleverd door Abu Dawood, at-Tirmidhi, al Hakim en Ahmad, at-Tirmidi verklaarde deze hadith Sahih.)

In een andere variant, heeft imam Ahmad opgenomen dat Abu Amir Abdullah Bin Luhay heeft gezegd:
Wij verrichtte de hadj met Mu'awiyah Bin Abu Sufyan.Toen we arriveerden in Mekka, stond hij op na het duhr gebed en zei: De boodschapper van Allah (SWT) heeft gezegd:


''De mensen van de twee geschriften raakten verdeeld in 72 sekten. En deze oemmah zal verdeeld raken in 73 sekten, allen zullen in het vuur zijn behalve een daarvan, dat is de Jama'ah. Sommigen van mijn oemmah zullen geleid worden door verlangens, zoals een is besmet door een ziekte, geen enkel bloedvat noch gewricht zal vrij zijn van deze verlangens.''

Deze hadith was ook opgenomen door Abu Dawood, Ahmad en al Hakim alsook anderen, met soortgelijke betekenis maar de volgende opbouw:

''72 zullen in het hellevuur verblijven en een zal in de hemel zijn: dat is de Jama'ah.''

Sommige wetsscholen, zoals ash-Shawkani en al-Kawthari stellen onterecht dat deze overlevering zwak is. Ibn Hazm zijn fout was weer dat hij zei dat deze hadith gefabriceerd is.
Het is belangrijk voor de Moslims om deze hadith in de juiste context te plaatsen. Ziehier, (en moge Allah (SWT) ons daarbij helpen) een gedetailleerde presentatie van de betekenis van deze hadith, zijn historische kenbaarheid, en zijn invloed op de manier hoe Moslims tegen elkaar aankijken. Deze is gebruikt door verschillende mensen om anderen in diskrediet te brengen: dus sommigen die de Ijtihad (begrippen van de Koran en Soennah) volgen van Sheikh Mohammed Bin Abdul Wahhab concluderen dat degenen die dat niet doen, van de sekten te zijn die de hel zullen betreden. Anderen weer die de interpretatie van Shafi'i wetschool aanhangen zeiden dit weer over de Hanafi wetsschool en andersom, enzovoort. Sommige Soennieten zeiden hetzelfde over de Sjiieten, en andersom.

De hadith bevatten het woord 'Firqah' dit woord is een "lafz mushtaraq", of homoniem. Het is een woord met verschillende betekenissen. Allah (SWT) gebruikt dit woord in verschillende delen van de Koran:

''De gelovigen zouden niet allemaal tezamen op pad moeten gaan, als een deel van elke groep reizigers achter zou blijven, kunnen zij zichzelf toeleggen op het bestuderen van het geloof, zodat ze diegenen die terugkeren naar hen kunnen onderwijzen, opdat ze in kennis zullen toenemen om zichzelf te beschermen tegen het kwade.
(zie vertaling v.d. betekenissen v.d. Koran, soerah At-Taubah: 122)

Hier wordt het woord firqah gebruikt als betekenis voor het woord groep of reizigers in groepsverband (expeditie).
''Onder hen is een groep die het boek verdraaien door wat ze zeggen: als ze het lezen zul je denken dat het een deel van het boek is, maar het is geen deel van het boek. En ze zullen zeggen:''Dit is van Allah'' maar het komt niet van Allah.Zij zijn het die een leugen over Allah vertellen, en ze zijn goed op de hoogte van wat ze doen.
(zie vertaling v.d. betekenissen v.d. Koran, soerah Ali-Imran: 78)

Hier word het woord firqah weer gebruikt, maar dan in de betekenis dat het afdwalen word, door de daad die ze begingen welke het verdraaien van de openbaring was.

Dus de omstandigheid zal duidelijk maken wat de betekenis van het gebruikte woord is.

Met waardering naar de hadith kijkend, legt Allah's boodschapper (saw) ons uit hoe de joden verdeeld raakten in 72 sekten of groepen, en hoe de christenen op een soortgelijke manier verdeeld raakten in 72 firqah. Dan maakt hij (saw) duidelijk dat deze oemmah in 73 sekten zal opsplitsen en dat allen behalve diegenen die zich eraan houden waaraan hij (saw) en zijn medestanders zich aan hielden in de hel zullen zijn.

Zodoende is het verwijzen van de opsplitsing van de Moslim oemmah naar de joden en de christenen bedoelt als een waarschuwing voor deze daad. De vragen die dan opkomen zijn, op welke gronden waren de joden en christenen het oneens en hoe leidde dit meningsverschil tot het stichtten van andere groepen en sekten? De Koran al Kariem, spoort ons aan om niet op te splitsen zoals de joden en christenen dit hebben gedaan. Zodoende is het belangrijk om te weten waarin zij verschilden.

Punt A) Ze waren het oneens over hun boodschappers, Allah de Verhevene zegt:
''En wij gaven Moessa het boek en lieten hem opvolgen door boodschappers. En wij gaven Isa de zoon van Maryam de duidelijke tekenen en steunden hem met de heilige geest (Jibriel). Is het daarom dat als er een boodschapper tot jullie kwam, jullie je uit arrogantie afkeerden, en sommigen weer leugenaars noemden en anderen doodde?
(zie vertaling v.d. betekenissen v.d. Koran, soerah Al Baqarah: 87)

En Hij (SWT) zegt:
''En wij gaven Isa de zoon van Maryam de duidelijke tekenen. Maar ze waren het oneens, en sommigen geloofden het, en weer anderen waren ongelovig''
(zie vertaling v.d. betekenissen v.d. Koran, soerah Al Baqarah: 253)

Punt B) Ze waren het ook oneens over hun boek. Allah de Verhevene zegt:
''De mensen van het boek waren het niet oneens tenzij, uit onderlinge jaloezie, later kennis tot hen was gekomen.''(zie vertaling v.d. betekenissen v.d. Koran, soerah Ali Imran 19)

Punt C) Ze raakten verdeeld onder elkaar, terwijl ze elkaar voor kafir (ongelovige) uitmaakten. Allah de Verhevene zegt:
'En de joden stellen dat de christenen zich nergens op baseren, en de christenen stellen dat de joden zich nergens op baseren, terwijl ze het boek oplazen. Diegene die geen zekere kennis hadden deden alsof ze het hadden. Allah zal op de dag des oordeels berechten over hen, over datgene waarover zij het oneens waren.'' (zie vertaling v.d. betekenissen v.d. Koran, soerah Al Baqarah: 113)

Als we ons toeleggen op het bestuderen van de punten waarover zij het oneens waren, dan kunnen we zien dat zij het oneens waren over de fundamenten van hun Deen (religieus systeem). Ze waren het oneens over de profeten, de dag des oordeels, de eenheid van Allah (SWT), de opstanding en de hemel en de hel etc.Dit zijn meningsverschillen op basis van de bron van het geloof. Omdat Allah (SWT) en zijn boodschapper (saw) ons hebben opgedragen om niet verdeeld te raken zoals de mensen van het boek dit deden, moeten we ons afhouden van datgene waar hun meningsverschil zich kenbaar maakte. Dit betekent dat het oneens zijn over de fundamenten van het geloof wordt veroordeeld.

Om deze stelling beter te belichten, moeten wij de tafseer (begrip van de betekenis) van de volgende ayaah raadplegen:

''En houd stevig vast aan het touw van Allah, en raak niet verdeeld.'' (zie vertaling v.d. betekenissen v.d. Koran, soerah Ali Imran: 103)

Allah (SWT) legt ons op om stevig vast te houden, en niet los te laten van het touw van Allah (SWT) en om niet verdeeld te raken.

'Het touw van Allah'
Ibn Masood Ali bin Abi Talib , en Abu Saeed Al Kudri zeiden dat het de Koran was. Anderen zeiden weer dat het de deen van Allah (SWT) was. Weer anderen zoals Ibnul Mubaarak zeiden dat het de Jama'ah (gemeenschap) was.

18-06-2004, 21:02
'En raak niet verdeeld'
At Tabari zei: ''En glijd niet af van de deen van Allah en zijn gelofte die hij van jullie afnam in zijn boek: Dat jullie samen moeten blijven in het dienen van hem (SWT) en zijn boodschapper (saw).''

Ibn Katheer zei:''Hij draagt hen op om in de Jama'ah (gemeenschap) te blijven en niet verdeeld te raken.''

Al Qurtubi zei:''Raak niet verdeeld als de joden en christenen in hun deen, en het zou ook kunnen betekenen dat men niet verdeeld moet raken in het nastreven van de doeleinden.''

Vanuit dit oogpunt is het meningsverschil, wat Moslims niet toegestaan is om te hebben, datgene wat voorkomt in de fundamenten van hun deen, niet in zijn vertakkingen. Dit is om verschillende redenen:

A) De tekst veroordeelt het van mening verschillen bij Moslims zoals het van mening verschillen bij de joden en christenen was, zoals eerder al uitgelegd is.

B) De soennah(handelingen en uitspraken) van de boodschapper (saw) stonden toe om meningsverschillen te hebben in de vertakkingen van de Furoo (details)

C) De meningsverschillen die bestonden bij de Sahaba's (medestanders van de profeet vrede zij met hem) waarin op het gebied van Furoo, en niet in de Oessoel (bron van de deen). Er is geen veroordeling geuit over het oneens zijn over de Furoo.

D) De opvolgers van de medestanders (Tabi'een), de generatie die hen weer opvolgde, en de geleerden van de Salaf (vrome volgelingen) accepteerden het oneens zijn betreffende de Foeroo, maar niet in de Oesoel Oed Deen.

Dus bijvoorbeeld, Ash Shafi'i stelt in zijn boek ar Risalah:
''Meningsverschillen zijn er in twee types: Een daarvan is Haram en de ander niet. Alles wat Allah (SWT) heeft bevestigd met duidelijke bewijzen (Hujjah) in zijn boek, of duidelijk is geuit door de profeet (saw) daarvan is het Haraam om het oneens over te zijn voor diegene die daar kennis van heeft. Voor datgene waarover verschillende begrippen kunnen zijn (door analogie) omdat de tekst dat toelaat, dan is er plaats voor meningsverschil in tegenstelling tot het duidelijk bevestigde.''

Ibn Taymiyyah in zijn boek al Fatawa Al Kubra, (vol.20 p.256) stelt: ''Dan zal het (de teksten) verdeeld worden: Diegene die definitief in hun dalalah (betekenis) zijn, haar definitief zijn is bevestigd door haar ketting (van overleveraars) (Sanad) alsook in haar inhoud (Mata), daar waar we zeker zijn dat Allah's boodschapper (saw) het heeft gezegd en wat ermee bedoelt werd. De andere weer zijn niet definitief in hun dalalah (betekenis).Voor het eerste geldt dat er in geloofd en naar gehandeld moet worden. Dit is zonder twijfel een punt waarin de wetscholen het allemaal eens zijn. Daarentegen kunnen de wetscholen wel in mening verschillen over of de ketting (van overlevering) definitief (Qat'i) is of niet, en of de betekenis vaststaat of niet. Een voorbeeld van zo'n meningsverschil is een verwijzing naar de overlevering van datgene (bijvoorbeeld Khabarul Wahid) dat word geaccepteerd door de oemmah of datgene waar de oemmah mee heeft ingestemd om naar te handelen.

Dus het onderwerp wat de hadith aansnijdt zijn niet de verschillen, die ontstaan door de interpretatie van de teksten, welke vrij te interpreteren zijn, maar het veroordeelt de firqah (sekten) die zijn afgesplitst in de fundamenten van de deen. Voorzeker de Sahaba waren het oneens over bepaalde zaken, welke terug te leiden waren naar de vertakkingen van de deen, maar zij bleven verenigd in de fundamenten van het geloof. Soortgelijke verschillen nemen we ook waar bij de grote Mujtahideen (schriftgeleerden) van de Islam over verschillende onderdelen van de deen, maar deze waren tevens in de vertakkingen. Dus de 'firqah' welke gestraft zullen worden in het hellevuur, zijn niet die groepen welke deze toegestane verschillen hebben.
Daarom, worden diegenen die een bepaalde Madhab (wetschool) volgen, zoals Shaf'i, Hanafi, Hanbali, Maliki of zelfs diegenen die de het gedachtegoed aanhangen van de Shia wetscholen als Ja'fari of Zaidi, niet bestempeld met de tittel 'kafir'.

Juist, de sekten die in de hadith beschreven worden zijn de sekten die zich afkeerden van de bronnen van de Islam zoals de Qadiani, die geloven dat er na Mohammed (saw) nog profeetschap was, of de Alawi, die stellen dat Ali een goddelijke incarnatie is (Moge Allah SWT ons behoeden voor zulk soort dwalingen) of diegenen die de straf in het hiernamaals ontkennen etc.
Iedere groep die de definitieve tekst van de koran tegenspreekt, treedt buiten de oevers van de Islam.

De Hanafi student, ibn Abideen onderschreef dit feit:'' Er is geen twijfel aan ongeloof (kufr) van diegenen die Sayyida Aisha vals beschuldigen van ontucht, het ontkennen van de loyaliteit van Sayyidina Abu Bakr , geloven dat Ali een incarnatie van God was of dat de engel Jibril per ongeluk neerkwam met de openbaringen (wahi) naar de boodschapper van Allah (SWT) etc. dit is openlijk ongeloof (kufr) en in tegenstelling met de leerstelling van de Koran.'
[uit:''Radd al Muthar 4/453]

Ibn Abideen vervolgt: ''Het is zwaar om een algemene uitspraak te vormen en alle Shia te bestempelen tot ongelovigen, omdat de wetscholen het er over eens zijn dat er dwaling en verdeling is onder de afgedwaalde sektes.''

Ook de Shia schriftgeleerde van de Koran, Allama Muhammad Hussein Tabatabai, schrijft in zijn alom bekende uiteengezette stuk, Tafseer Ul Meezan, (de 12de editie, pagina 109, gepubliceerd in Iran), over het compleet zijn van de Koran: ''De Koran, welke almachtige Allah (SWT) openbaarde aan de profeet Mohammed (saw), is beschermd tegen elke vorm van verandering.''

Jammer genoeg, leidde de onwetendheid en hoogmoed van bepaalde groeperingen tot het uitspreken van Takfier, wat ook de christenen en joden betrof. Het is een manier van denken welke uitgaat van één iemands mening en kijk op de zaken betreffende het geloof als zonder twijfel waarheid, en enig gedachtegoed, de mening wat het tegengestelde is of ervan verschilt als zijnde onbespreekbaar en heidens.

De Moslim oemmah is één. De Koran die zich bevindt in de moskeeën over heel de wereld, of het nou in Karachi, Teheran, Caïro, Medina of Algerije is een en dezelfde. Allah (SWT) zegt:
''Voorzeker, dit broederschap van jullie is een alomvattend broederschap, en ik ben jullie heer en voogd, daarom dien mij (en geen enkel ander).''
(zie vertaling v.d. betekenissen v.d. Koran, soerah Al Anbiyah: 92)

De Sjiieten zijn deel van deze nobele oemmah, zij zijn Moslim en er moet broederlijke liefde bestaan tussen al de Moslims. Zeker de Moslim is de broeder van een andere Moslim, of hij nu Shia, Sunni of welke scholing dan ook imiteert, en welke Mujtahid hij ook volgt. Dit is hoe de boodschapper van Allah (saw)ons leerde:
''De Moslim is een broeder van een andere Moslim, hij onderdrukt hem niet, alsmede levert hij hem niet over aan de vijand, ook stelt hij hem niet teleur, noch vernedert hij hem.''

Allah (SWT) zegt:
''Het is diegene die jou Moslim heeft genoemd''
(zie vertaling v.d. betekenissen v.d. Koran, soerah Al Hajj: 78)

Welk meningsverschil er ook opkomt, het kan verwezen worden naar de goddelijke openbaringen:
''En als jullie van mening verschillen in wat dan ook, leid het dan terug naar Allah en zijn boodschapper.''
( zie vertaling v.d. betekenissen v.d. Koran, soerah An Nisa: 59)

Voorzeker is het duidelijk voor diegenen die conclusies trekken, dat de kuffar zich hebben opgesteld tegen ons en ons allemaal op een hoop hebben gegooid en dat ze geen dag voorbij zullen laten gaan om Moslim bloed te laten vloeien. Ondanks het feit dat de kuffar verdeeld zijn met betrekking tot hun belangen, komen ze samen in hun oorlog tegen de Islam, en beconcurreren ze elkaar in hun vijandelijkheid erover. Dus zouden wij ons dan niet moeten verenigen tegen hen, terwijl we onze band terugvoeren tot de Islam, en niet kunstmatig opsplitsen in Sunni en Shia en verschillende scholingen?

Allah zegt:
''De ongelovigen zijn beschermers, de een van de ander, Tenzij jullie dit doen (elkaar beschermen door het stichtten van een Khilafah) zal er onrust en onderdrukking op aarde zijn, en groot onrecht.''
(zie vertaling v.d. betekenissen v.d. Koran, soerah Al A'raf:73)

18-06-2004, 21:37
Dank je wel voor je reactie!

Ik word soms echt gewoon verdrietig als ik zie hoe verdeeld
men is in de Islam! De een denkt dit en de ander denkt dat.

Dan vraag ik me af wat wil men er toch mee bereiken om mensen
te laten dwalen of wat bereik je er zelf mee om de waarheid te verdraaien? Is het het werkelijk waard om mensen te laten dwalen of zelf te gaan dwalen?!

En de Moslims zouden zich inderdaad moeten verenigen om zo
de vijanden te verslaan die de Islam willen vernietigen (of althans proberen te vernietigen).

19-06-2004, 00:47
houd vast aan het boek van Allah Shoebhana wa Taala en de soennah. dit is wat we nodig hebben om de koeffaar te verslaan

19-06-2004, 11:19
Vinnipaz even een vraagje: in jouw stukje staat dat een Shiiet een broeder is van een moslim. Dus ook als ze Aicha van ontucht beschuldigen of de hadieth verwerpen of bijgeloof betrekken bij de Islam, dan moeten wij hen als broeders zien? Dus mensen zoals Styx, Hanif3 en RitaMaria, zijn onze broeders en zuster? Wij mogen hen dus niet kefir noemen, zolang ze het eens zijn met de basis? Heb ik het zo goed begrepen?

19-06-2004, 11:55



Citaat:
Origineel gepost door zinne_dinne_nr1
Vinnipaz even een vraagje: in jouw stukje staat dat een Shiiet een broeder is van een moslim. Dus ook als ze Aicha van ontucht beschuldigen of de hadieth verwerpen of bijgeloof betrekken bij de Islam, dan moeten wij hen als broeders zien? Dus mensen zoals Styx, Hanif3 en RitaMaria, zijn onze broeders en zuster? Wij mogen hen dus niet kefir noemen, zolang ze het eens zijn met de basis? Heb ik het zo goed begrepen?
de shia "geleerden" zijn koeffaar, de "gewone sjietische bevolking" is bestempeld als dwalende maar niet als kefir.

mensen die de soennah verwerpen zijn ook als koeffar bestempeld

19-06-2004, 12:00

Citaat:
Origineel gepost door batata112
de shia "geleerden" zijn koeffaar, de "gewone sjietische bevolking" is bestempeld als dwalende maar niet als kefir.

mensen die de soennah verwerpen zijn ook als koeffar bestempeld
Bedankt voor de verduidelijking.

19-06-2004, 13:08

Citaat:
Origineel gepost door zinne_dinne_nr1
Bedankt voor de verduidelijking.
geen probleem

Pagina's : [1] 2 3