Bekijk volle/desktop versie : Steiner, freinet, montessori of klassiek onderwijs?



Pagina's : [1] 2

17-12-2009, 13:11
Aangezien er in België niet zoveel ervaringsdeskundigen zijn, vraag ik het maar hier aan de hollanders.

Welk soort onderwijs heeft jullie voorkeur en wat zijn jullie ervaringen met Steiner, Montessori en freinetscholen?

Zijn ze beter/slechter dan het klassiek onderwijs naar jullie mening?

17-12-2009, 15:39


Steiner is de vrije school voor de duidelijkheid.

17-12-2009, 15:47
1 reactie maar.

Jullie kinderen worden door wolven opgevoed ofzo?

17-12-2009, 15:48
wat dacht je van klassieke scholen

17-12-2009, 15:48



Citaat door Barbamama:
1 reactie maar.

Jullie kinderen worden door wolven opgevoed ofzo?


Geweldig..

17-12-2009, 15:51

Citaat door Mysticalia:
wat dacht je van klassieke scholen


Ik wil gewoon alle opties overwegen en kijken wat het beste is.

18-12-2009, 12:29
Montessori school (in eigen taal) is toch een schooltje die ingaat op hetgeen wat het kindje wil (interesse in heeft) en ook zitten ze in één klasje met verschillende leeftijden in tegenstelling tot de klassieke school, daar zitten ze allemaal op één leeftijd in de klas.

Wat ik bedoel met interesse is bv. als ze zien dt het kindje geînteresseerd is in vormen, dan gaan ze er verder op in met dat kindje terwijl een klassieke school een vast programma heeft waar alle kinderen van de klas aan mee moeten doen.

Wordt dat geen warboel anders?

Dat is hoe een moeder van een montessori klasje mij vertelde. Ze ging er 2 dagen voor kamperen zelfs om in te schrijven.

Ik vond het eerlijk gezegd maar niets, en het is ook altijd een witte school. Ik verkies liever een gemengde school, klassieke school met een vaste lessenrooster.

18-12-2009, 12:37
Ik zat ook te denken aan een montesorri school, maar ben bang dat het ook best rommelig is. In één klas met verschillende leeftijden.. I don't know en daarnaast zit er niet zo'n school hier in de buurt, dus stel ze krijgt daar vriendinnetjes dan kan ze niet zomaar even gaan spelen.

Heb voor na de vakantie een afspraak op een openbare school, is hier in de buurt en ze komt ook in aanraking met verschillende culturen.

18-12-2009, 12:52

Citaat door ProtectedPearl:
Montessori school (in eigen taal) is toch een schooltje die ingaat op hetgeen wat het kindje wil (interesse in heeft) en ook zitten ze in één klasje met verschillende leeftijden in tegenstelling tot de klassieke school, daar zitten ze allemaal op één leeftijd in de klas.

Wat ik bedoel met interesse is bv. als ze zien dt het kindje geînteresseerd is in vormen, dan gaan ze er verder op in met dat kindje terwijl een klassieke school een vast programma heeft waar alle kinderen van de klas aan mee moeten doen.

Wordt dat geen warboel anders?

Dat is hoe een moeder van een montessori klasje mij vertelde. Ze ging er 2 dagen voor kamperen zelfs om in te schrijven.

Ik vond het eerlijk gezegd maar niets, en het is ook altijd een witte school. Ik verkies liever een gemengde school, klassieke school met een vaste lessenrooster.


Dat was ik dus ook aan het denken stel dat mijn zoontje in een klasje komt met alleen meisje en hun interesse is pony's ofzo. En hij heeft liever auto's. Moet hij dan verplicht met de groep meedoen en wordt dan alles in termen van pony's uitgelegd?

Ik heb een beetje schrik voor klassiek onderwijs omdat alle klasjes overvol zitten. En in het geowon onderwijs is het een echte warboel als je zo'n klasje binnenkomt.

En wat mij ook wel aantrok aan zo'n freinetschool is dat er ruimte is voor andere geloven en culturen. Ze zullen nooit knutselen voor Sinterklaas, Kerst, Pasen etc. Er wordt rekening gehouden met het feit dat niet alle kindjes die feesten vieren. En alle kindjes worden uitgenodigd om over hun cultuur/godsdienst te praten.

18-12-2009, 12:55
Mijn dochtertje zit op een montessori school en ben daar tevreden over. Ze leert snel, juist doordat er oudere kindjes bij haar in de klas zitten. Ze heeft ook gewoon vriendinnetjes die ouder zijn dan haar.

18-12-2009, 13:04
Ga voor de freinet school, een school waar de leerlingen zelf op ontdekkingsreis gaan.

18-12-2009, 13:07

Citaat door Nieuw-Jasje:
Ga voor de freinet school, een school waar de leerlingen zelf op ontdekkingsreis gaan.


Heb je ervaring met de freinetschool?

18-12-2009, 13:08


Haal me uit je ot

Ontopic tarik staat ingeschreven op een montessori school hoe dat zal gaan pfff weet ik n iet, er was niet veel keus, hier in mijn buurt is alles zwart was de enige school met een beetje mix

18-12-2009, 13:09

Citaat door achermijnpc:
Haal me uit je ot

Ontopic tarik staat ingeschreven op een montessori school hoe dat zal gaan pfff weet ik n iet, er was niet veel keus, hier in mijn buurt is alles zwart was de enige school met een beetje mix



Sorry maar die ondertekening is wel grappig

18-12-2009, 13:10
als ik het geld had zou ik me kinderen op een internationale school zetten.

Maar ik zou dus niet kiezen voor een montesorri of vrijeschool. Structuur is heel belangrijk voor een kind. Vooral marokkanen zijn over het algemeen ook wat drukker en reageren veel meer op allerlei impulsen.

Pagina's : [1] 2