Bekijk volle/desktop versie : 'Winkelgedrag vrouw en man evolutionair bepaald'



14-12-2009, 11:51


De manier waarop mannen en vrouwen naar spullen zoeken in winkels wordt deels bepaald door hun verschillende evolutionaire achtergrond. Dat beweren Amerikaanse wetenschappers in een nieuwe studie.

Onderzoekers van de Universiteit van Michigan ondervroegen ruim 400 mannelijke en vrouwelijke proefpersonen over hun winkelgedrag.

De deelnemers aan het onderzoek moesten reageren op verschillende stellingen, zoals ‘ik kan mijn weg zonder problemen vinden in een nieuwe winkel, omdat ik weet welke producten meestal naast elkaar liggen.’

Een andere stelling was: ‘ik onthoud waar dure spullen te koop zijn die ik leuk vind, zodat ik terug kan gaan als het uitverkoop is.’

Verzamelaars

De uitkomsten van de studie suggereren dat het winkelgedrag van vrouwen vooral wordt bepaald door hun evolutionaire achtergrond als verzamelaar. Mannen zouden zich meer als jager gedragen in winkelcentra.

De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Social, Evolutionary and Cultural Psychology.

Volgens hoofdonderzoeker Daniel Kruger vergelijken en sorteren vrouwen verschillende producten in hun hoofd op dezelfde manier als ze vroeger de meest geschikte planten uitkozen voor de maaltijd.

Jagers

Mannen zouden zich tijdens het winkelen meer als jager gedragen en meteen met een product van hun keuze naar huis willen.

Dat gedrag zou zijn terug te leiden naar de jacht in de oertijd, waarbij mannen zo snel mogelijk een dier probeerden te schieten om vlees naar hun vrouw en kinderen te kunnen brengen.

Herinnering

“Als vrouwen een winkel binnenlopen en een leuke sweater van 200 dollar zien waarvoor ze niet zo veel geld willen betalen, slaan ze die herinnering op en gaan ze later nog eens in die winkel kijken”, verklaart hoofdonderzoeker Kruger op Discovery News.

“Als een man een specifiek product in zin hoofd heeft, gaat hij een winkel in, neemt hij het mee en komt hij meteen weer naar buiten”, aldus Kruger.

Bron

14-12-2009, 11:54


ik stam dan zeker af van jageressen.

als er iets is dat ik haat, is het sjoppen. ik wil het liefste slagen in 1 winkel en dan ook meteen de eerste die ik binneloop.

met als uitzondering boekwinkels. daar breng ik graag hele dagen zoek.

14-12-2009, 11:59
Mensen die zich herkennen in dit onderzoeksplaatje, zijn evolutionair gezien mega sukkels.

14-12-2009, 12:17

Citaat door rasjiet:
Mensen die zich herkennen in dit onderzoeksplaatje, zijn evolutionair gezien mega sukkels.


Jij ziet er niks in, dat is iets heel anders natuurlijk...

14-12-2009, 12:20



Citaat:
Jagers

Mannen zouden zich tijdens het winkelen meer als jager gedragen en meteen met een product van hun keuze naar huis willen.

Dat gedrag zou zijn terug te leiden naar de jacht in de oertijd, waarbij mannen zo snel mogelijk een dier probeerden te schieten om vlees naar hun vrouw en kinderen te kunnen brengen.
niet in boekwinkels, niet in computerwinkels, niet in winkels met computergames ... en naar iemand mij vertelde ook niet in autowinkels

14-12-2009, 13:48
in de boeken van barbara en allan pease stond dit jaren geleden al beschreven. ook waarom vrouwenzoveel kletsen en mannen liever ff stil zijn. allemaal evolutionair bepaald