Bekijk volle/desktop versie : Geboorte akte uit marokko in nl inschijven



14-12-2009, 11:11
Salaam Aleikoum,


Mijn zus gaat inscha'allah binnenkort trouwens, ze heeft haar geboorteakte opgestuurd gekregen maar die is drie maanden geldig, en loopt binnenkort af.
Ik heb een keer gehoort dat je de geboorte akte ergens in nederland kan inschrijven, dan hoef je het niet meer uit marokko op te vragen.

wie weet dit, alvast dank.

Salaam

14-12-2009, 11:12


Volgens mij is dat het legaliseren van de geboorteakte en dat gebeurd als ik me niet vergis in DH. Laten vertalen en legaliseren als ik me niet vergis.

14-12-2009, 11:17

Citaat door Addict:
Salaam Aleikoum,


Mijn zus gaat inscha'allah binnenkort trouwens, ze heeft haar geboorteakte opgestuurd gekregen maar die is drie maanden geldig, en loopt binnenkort af.
Ik heb een keer gehoort dat je de geboorte akte ergens in nederland kan inschrijven, dan hoef je het niet meer uit marokko op te vragen.

wie weet dit, alvast dank.

Salaam


Mijn man en ik hebben dat gedaan. In Den Haag. Is zo makkelijk, je kunt het zo opvragen als je hem weer eens nodig hebt.

14-12-2009, 11:18
Je kunt via jouw eigen gemeente informatie hierover opvragen en die kunnen je ook verder de procedure uitleggen.

14-12-2009, 11:21



Citaat door MijnAmber:
Mijn man en ik hebben dat gedaan. In Den Haag. Is zo makkelijk, je kunt het zo opvragen als je hem weer eens nodig hebt.

is dat via de gemeente gegaan??

14-12-2009, 11:25
Wat is het?
Als een kind in het buitenland is geboren, heeft het meestal een buitenlandse geboorteakte. Nederlanders kunnen de buitenlandse geboorteakte laten inschrijven in de registers van de burgerlijke stand van de gemeente Den Haag.

Wat zijn de mogelijkheden?
Als u een buitenlandse geboorteakte in Den Haag laat inschrijven, kunt u bij de Haagse burgerlijke stand snel en gemakkelijk een recent en geldig afschrift van deze akte opvragen. Of een internationaal uittreksel. Heeft u dus ooit een afschrift nodig? Dan hoeft u daarvoor niet terug naar het buitenland.

Wat zijn de voorwaarden?
De geboorteakte moet volgens de plaatselijke voorschriften gemaakt zijn door een bevoegde instantie. Deze instantie mag geen Nederlandse ambassade of consulaat zijn.
De geboorteakte is in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. Is de akte in een andere taal? Dan moet een in Nederland beëdigde vertaler het afschrift in het Nederlands vertalen.
Een buitenlandse akte is niet automatisch rechtsgeldig in Nederland. Documenten uit bepaalde landen hebben een legalisatie of apostille nodig. Meer informatie hierover vindt u op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Als u in Nederland woont: u heeft de geboorteakte laten verwerken in de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA) van de gemeente waar u woont.
Voor wie is het?
Iedereen die Nederlander is of is geweest
Vluchtelingen met een verblijfsvergunning voor (on)bepaalde tijd (verblijfsdocument III of IV).
Wat heb ik nodig?
Als u een buitenlandse geboorteakte wilt inschrijven, heeft u de volgende stukken nodig:

een volledig gewaarmerkt afschrift van de buitenlandse geboorteakte. Het afschrift mag ouder zijn dan 6 maanden als het aan de overige voorwaarden voldoet. Controleer goed of uw afschrift een legalisatie of apostille nodig heeft. Of een vertaling.
een bewijs Nederlanderschap van de geborene. Dit is (een kopie van) een identiteitskaart, Nederlands paspoort, een bijschrijving in een Nederlands paspoort of een verklaring van (ex)-Nederlanderschap.
Als de ouders zijn getrouwd: een volledig gewaarmerkt afschrift van de huwelijksakte. Controleer goed of uw afschrift een legalisatie of apostille nodig heeft. Of een vertaling.
een ondertekend verzoek tot inschrijving van belanghebbende
een kopie van het paspoort of identiteitsbewijs van de verzoeker
Woont u in Nederland? Stuur dan een uittreksel uit de GBA van uw woonplaats met vermelding van persoons- en oudergegevens mee.
in geval van adoptie, naamswijziging of erkenning zijn aanvullende documenten nodig. Mail ons voor advies.
Burgerzaken controleert of uw documenten wel echt zijn.

Wat kost het?
Inschrijving is gratis. We brengen wel verzendkosten, afschriften en internationale uittreksels in rekening. U krijgt van ons een betalingsverzoek.

Hoe lang duurt het?
Het inschrijven van een buitenlandse akte duurt ongeveer 3 maanden.

Hoe vraag ik het aan / wat moet ik doen?
Stuur het ingevulde formulier Verzoek tot inschrijving buitenlandse akte en alle bijbehorende documenten in een envelop naar:

Gemeente Den Haag
t.a.v. Dienst Burgerzaken / Afdeling Landelijke Taken
Postbus 12620
2500 DL Den Haag

Maakt u gebruik van een koeriersdienst? Stuur dan de envelop naar ons bezoekadres:


Spui 70
2511 BT Den Haag

U krijgt een ontvangstbevestiging als de documenten bij ons binnen zijn.

Zodra de geboorteakte is ingeschreven sturen wij u alle originele documenten weer aangetekend terug.

14-12-2009, 11:26

Citaat door Addict:
is dat via de gemeente gegaan??


zover ik me kan herinneren wel. zo een 7 jaar geleden hebben we dat gedaan

14-12-2009, 11:29
ben der uit dank