Bekijk volle/desktop versie : Quran leren ?



08-12-2009, 23:17
Assalaamou alaykoum,

Hoe leren jullie verder uit de Quran? Per dag een paar ayaat of pak je het anders aan? Bijvoorbeeld d.m.v. een schema aan te houden? Ik heb al een tijd niet meer geleerd en daar zit ik mee. De motivatie is zeker wel aanwezig alleen voer ik het nog niet uit (laks). ik wil hier verandering in brengen Inshallah. Liefst zou ik lessen willen volgens ergens maar heb tot heden nog niets gevonden. Mochten jullie nog een adresje kennen dan hoor ik dat graag.

Hoe leren jullie en hoevaak?

Wa alaykoum assalaam.

08-12-2009, 23:25


salaam wahalaykoum

Dar al Quraan te breda (http://www.daralquraan.nl)

Dit is voor vrouwen en mannen ik kan je dit zeker aanraden
want er waren jongens die geen enkele surah konnen maar na half jaartje 3 ahzaab konnen

en voor de vrouwen zijn ze ook begonnen. Hoop dat breda in de buurt is voor jou zoniet ghair insha allah en geef dit door aan andere mensen.

08-12-2009, 23:30
ik leer door mp3 op me telefoon te zetten vande surah die ik wil leren en dan de transliteratie te printen van een site en elke avond die surah op te lezen en luisteren naar de mp3 zodat ik weet hoe de woorden uitte spreken. Zo heb ik ongeveer 16 kleine en wat langere surahs geleerd waaronder wa doha, en wa shamschi, en el moelk voor de helft nu. De andere helft ken ikn og niet uit mijnhoofd. Dus deze methode vind ik wel effectief...

Allahuma ainna 3ala husni ibaadatiek wa husni dhikrik, ameen...

09-12-2009, 20:57
Oke, Baraka allahoe fiekom voor jullie reactie.

Jammer genoeg woon ik niet in de buurt van Breda, zou ideaal zijn!

09-12-2009, 20:59


Het is onmogelijk Qur'an te leren zonder leermeester. Als je het toch doet, dan leer je het niet goed.

09-12-2009, 21:13
Ik heb een lijstje opgemaakt. Elke week eentje en gewoon bij de kortste surah's beginnen en dan langzaamaan naar boven. Op Pc altijd aan hebben en op iPod.

10-12-2009, 13:07
niet elke moslim op aarde die de kleine surahs leert heeft een leermeester gehad hoor. Is ook niet de bedoeling dat we zó goed worden, als het kan graag maar als we geen leermeester in de buurt hebben kunnen mensen echt wel qoran leren en al worden we niet echt heel goed, als we maar de woorden goed uitspreken en leren en weten wat het betekent.

Dus ik zou juist iedereen willen aanmoedigen die het wil doen. Niets is onmogelijk.

11-12-2009, 10:00

Citaat door keltoemti:
niet elke moslim op aarde die de kleine surahs leert heeft een leermeester gehad hoor. Is ook niet de bedoeling dat we zó goed worden, als het kan graag maar als we geen leermeester in de buurt hebben kunnen mensen echt wel qoran leren en al worden we niet echt heel goed, als we maar de woorden goed uitspreken en leren en weten wat het betekent.

Dus ik zou juist iedereen willen aanmoedigen die het wil doen. Niets is onmogelijk.


Wat u heeft gezegd klopt helemaal voor geen meter. Bij Qur'an MOET je een leermeester hebben. Je moet de Qur'an namelijk goed kunnen uitspreken met Tadjweed en je aan de regels houden van het arabisch. Het zelf leren van de Qur'an zorgt ervoor dat de persoon veel fouten gaan leren die moeilijk te ontleren zijn. Dat kan er zelfs voor zorgen dat je zondigt door de Qur'an niet goed te reciteren en zelf dat het gebed minder waard wordt of zelf ongeldig (!). Als je de Qur'an dus wilt leren meot je een leermeester hebben die de Qur'an zonder fouten kent. Diegene verbetert jou dan wanneer je fouten maakt zodat je het perfect leert. Kortom: men moet de Qur'an perfect leren en daarvoor heb je een leermeester nodig.

11-12-2009, 12:31

Citaat door Ymocro:
Wat u heeft gezegd klopt helemaal voor geen meter. Bij Qur'an MOET je een leermeester hebben. Je moet de Qur'an namelijk goed kunnen uitspreken met Tadjweed en je aan de regels houden van het arabisch. Het zelf leren van de Qur'an zorgt ervoor dat de persoon veel fouten gaan leren die moeilijk te ontleren zijn. Dat kan er zelfs voor zorgen dat je zondigt door de Qur'an niet goed te reciteren en zelf dat het gebed minder waard wordt of zelf ongeldig (!). Als je de Qur'an dus wilt leren meot je een leermeester hebben die de Qur'an zonder fouten kent. Diegene verbetert jou dan wanneer je fouten maakt zodat je het perfect leert. Kortom: men moet de Qur'an perfect leren en daarvoor heb je een leermeester nodig.



Ik zou heel graag willen zeggen nu: daliel en hadieth aub, maar wat ik ga zeggen is dat men de dien niet onmogelijk moet gaan maken, en dat we niet moeten gaan overdrijven met name in de gevallen als mensen geen leermeester hebben en geen arabisch lezen.

Het beste is om de quraan te leren met leermeester, als je deze niet hebt broeder, dan kan men zijn uiterste best doen om surahs te leren. Denk je dat alle mensen op deze aardbol leermeesters hebben gehad om surahs te leren?

We kunnen de dingen heel moeilijk gaan maken, zodat mensen gaan zeggen weet je laat maar daar begin ik niet aan.Of je kan zeggen dat je met transliteratie vertaling en audio opnames ook heel veel kan leren.

11-12-2009, 14:09
Een leermeester? Dat hoeft dus echt niet. Come on.
wel heb je iemand nodig om je te overhoren, maar daar voor heb je geen leermeester nodig.

12-12-2009, 14:57
http://islamworld.net/docs/mquran.html
The Second Rule: Correction of ones Pronunciation and Recitation

The first step in memorising the Quran after that of Ikhlaas is the obligation of correcting the pronunciation of the Quran. This does not occur except by listening to a good reciter or a precise memoriser of the Quran. The Quran is not lea rned except by acquiring it (from another). Thus, the Messenger who is the most eloquent of the arabs in speech, took it from Jibreel orally. The Messenger himself used to recited the Quran to Jibreel once in every year and in the year that he died he recited it to him twice. [Reported by Bukhaaree]

Likewise, the Messenger taught it to the Companions orally and those who came after them heard it from the Companions and so on for each generation after t hem.

Taking the Quran from a good reciter is obligatory. Likewise, correcting ones recitation firstly and not depending on oneself in its recitation even if one is knowledgeable of the Arabic language and of its principles, is also obligatory. This is because in the Quran there are many verses which occur in a way that is opposed to what is well known in the rules of the Arabic language.