Bekijk volle/desktop versie : Saldotekort...



07-12-2009, 20:27
In de Naam van Allaah de Barmhhartige de Genadevolle.

Er was eens een jongeman die hard werkte en spaarde om te trouwen. Elke dag verdiende hij tien euro, maar zodra hij naar huis terugkeerde, stak hij zijn hard verdiende euro’s in brand.



Wellicht zal dit velen van ons doen verbazen, maar toch doen jij en ik elke dag hetzelfde. Zo verrichten wij het gebed, het vasten en overige daden van aanbidding, maar desondanks slagen wij er niet in onze tongen in bedwang te houden en maken wij ons schuldig aan roddel en achterklap. Hierdoor worden onze goede daden van ons saldo afgeschreven en overgemaakt op de rekening van degenen die wij hebben gelasterd.



De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: “En het enige wat de mensen met hun gezichten in het Vuur doet werpen zijn de verdiensten van hun tongen.” (at-Tirmidhi)



Verder zei de Profeet (vrede zij met hem): “Hij die mij garandeert dat hij zijn mond en zijn geslachtsdeel in bedwang houdt, garandeer ik het Paradijs.” (al-Boechari)



Zelfs voor een wenk met slechte bedoelingen worden wij door Allah afgerekend, laat staan kwaadsprekerij. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Wee iedere lastermond en eenieder die wenkt.” (Soerat al-Hoemazah: 1)



Ook zei de Profeet (vrede zij met hem): “Een lastermond zal het Paradijs niet binnentreden.” (al-Boechari)



Mijn beste zuster/broeder, mijn tong en de jouwe doen ons afstevenen op het Hellevuur, terwijl wij juist onze best zouden moeten doen om onze tongen zodanig te gebruiken dat wij het Paradijs zullen binnentreden. De Profeet (vrede zij met hem) zei: “Waarlijk, de dienaar kan onopgemerkt een woord naar Allah’s Welbehagen uitspreken waardoor Allah hem in rang doet stijgen. En de dienaar kan onopgemerkt een woord naar Allah’s Woede uitspreken waardoor hij in het Vuur zakt.” (al-Boechari)



Mijn beste zuster/broeder, waarom staan wij niet stil bij dit gevaarlijke orgaan dat ons rood doet staan op de bank van goede daden. Dit omdat wij deze tongen onbeperkte volmacht hebben verleend over onze rekening. Laten wij deze onbeperkte volmacht verruilen voor een specifieke volmacht die slechts recht geeft op goedspreken of stilzwijgen.

07-12-2009, 20:35


Eén van de vrome voorgangers zag eens een man die veelvuldig sprak en weinig zweeg waarop hij tegen hem zei: “Waarlijk, Allah heeft jou geschapen met twee oren en één tong, zodat jij meer zult luisteren dan spreken.”

Ar-Rabiec ibnoe Sabieh overlevert dat een man tegen al-Hasan zei: “O Aboe Sacied, ik zit met een kwestie waar ik een afkeer van heb.” Hij vroeg: “En wat is dat, O zoon van mijn broer?” Hij zei: “ik zie dat sommige mensen jouw zittingen bijwonen slechts met de bedoeling jouw misstappen te onthouden, om deze vervolgens door te vertellen en jou daarmee te belasteren.” Hij zei: “O zoon van mijn broer, laat dat je niet verbazen. Ik zal je vertellen wat nog verbazingwekkender is.” Hij vroeg: “Wat dan, O oom.” Hij zei: “Ik gehoorzaam mijn ego als het een zaak betreft die mij brengt in de nabijheid van de meest Barmhartige en de Engelen van de hemelen, mij bevrijdt van het Vuur en mij de gezelschap van de Profeten biedt. Ik gehoorzaam mijn ego daarentegen niet wanneer het een zaak betreft die mij de lofprijzing van de mensen brengt. Want als iemand zich veilig zou moeten rekenen voor de mensen, dan is het wel hun Schepper. Als Hij niet gevrijwaard blijft van hun slechte manieren dan is dit al veel meer van toepassing op de schepselen.”

Een man werd eens belasterd in de aanwezigheid van Macroef al-Karkhi waarop hij zei: “Gedenk het katoen (van het lijkengewaad) wanneer deze over je ogen wordt geplaatst.”

Een man zei tegen cAmr ibnoe cOebayd: “Al-Aswaari noemt jou nog steeds in zijn verhalen op een slechte wijze.” Hierop zei cAmr: “O jij, je hebt het recht van de man geschonden door zijn uitspraken zomaar aan ons door te vertelen. Ook heb je mijn recht geschonden toen jij mij de uitspraken van mijn broeder ter ore bracht die mij niet vergenoegen. Desondanks wil ik dat jij hem laat weten dat de dood ons allen treft, het graf ons zal beklemmen en de Dag der Opstanding ons allen zal verzamelen, waarna Allah, de Verhevene over ons zal oordelen en Hij is de Beste der rechters.”

cOmar ibn cAbd il-cAziez zei: “Wie zich realiseert dat zijn uitspraken tot zijn daden behoren, zal zijn spreken verminderen, behalve wanneer het hem aangaat.”

cAbd ur-Rahmaan ibnoe Mahdi zei: “Ware het niet voor het feit dat ik er een afschuw van heb dat tegen Allah wordt gezondigd, dan had ik gehoopt dat iedereen over mij zou praten en mij zou belasteren. Is er iets meer aangenaam dan een goede daad die men op de Dag der Opstanding in zijn boek treft waar hij niets voor heeft gedaan en waar hij niets van weet?”

Tawq ibnoe Moenabbih zei: “Ik kwam binnen bij Mohammed ibnoe Sierien, waarop hij zei: ,,Het lijkt mij dat je ziek bent.” Ik antwoordde: “Ja dat klopt.” Hij zei toen: “Ga naar die en die persoon hij is een arts en leg je toestand aan hem voor.” Vervolgens bedacht hij zich en zei: “Ga toch maar naar die en die persoon, hij is een betere arts.” Hierop zei hij: “Ik vraag Allah om vergeving, ik denk dat ik met deze woorden van mij de eerste arts heb belasterd.”

Een man zei eens tegen al-Hasan: “Die en die persoon heeft jou belasterd.” Hierop zond hij hem een doos met rijpe dadels begeleid met de volgende woorden: “Het is mij ter ore gekomen dat jij mij jouw goede daden hebt geschonken, hiervoor wilde ik jou compenseren. Mijn excuses voor het feit dat ik je hiervoor niet volledig kan compenseren.”

Het is overgeleverd dat Aboe Oemaamah al-Baahili zei: “De dienaar krijgt op de Dag der Opstanding zijn Boek gepresenteerd, waarna hij daarin goede daden treft die hij niet heeft verricht. Hij zal zeggen: ,,O Heer, hoe kom ik hieraan?” Hij, de Verhevene, zal zeggen: “Dit is vanwege het lasteren van jou door de mensen, terwijl jij dit niet wist.”

Er werd eens tegen een van de vrome voorgangers gezegd: “Hoe kan het dat de stank van geroddel en zijn vuilheid duidelijk was in de tijd van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) en dat dit niet het geval is in onze tijd?” Hierop antwoordde hij: “Dit omdat geroddel wijdverspreid is in deze tijd en onze neuzen heeft verzadigd, vandaar dat wij de stank en vuilheid er niet meer van ruiken. Het is als het geval van een man die binnenkomt in een leerlooierij. De erge stank stelt hem niet in staat daar te blijven, terwijl de bewoners daar rustig eten en drinken en zij zich niets aantrekken van deze lucht. Dit omdat hun neuzen hiermee verzadigd zijn. Dit is ook het geval met geroddel in onze tijd.”

Het is overgeleverd dat een man eens binnenkwam bij cOmar ibn cAbd il-cAziez en iets vertelde over een ander. Hierop zei cOmar: “Als je wil, gaan we jouw kwestie nader bekijken? Lieg jij, dan behoor je tot de mensen van het vers: “O jullie die geloven, als een verdorvene met een bericht komt, onderzoekt het dan nauwkeurig.” Spreek je daarentegen de waarheid, dan behoor je tot de mensen van dit vers: “Een lasteraar die rondloopt met roddelpraat.” Als je echter wil, dan vergeven wij jou dit?” De man zei toen: “Vergeving, O leider der gelovigen. Ik zal dit nooit meer doen.”

Bron: ‘Ahsaahoe Llaahoe wa nasoeh’ van Abd ul-Moehsin al-Qaasim

07-12-2009, 20:36
soebhanAllaah!

07-12-2009, 20:41
Notificatie

07-12-2009, 20:42


dus als je lastert, help je eigenlij kdegene die je belastert, de hemel in? Is dat niet aan te rekenen als een goede daad?

07-12-2009, 20:50

Citaat door AMLO2008:
dus als je lastert, help je eigenlij kdegene die je belastert, de hemel in? Is dat niet aan te rekenen als een goede daad?


Niet zozeer de hemel in. Wij moslims geloven dat de uiteindelijke doorslag de Genade van Allaah is dat je de hemel in komt. Maar uiteraard tellen ook je goede daden mee.

Klopt, indien iemand over jou lastert, roddelt, kwaad aandoet worden er een aantal van zijn goede daden aan jou toegeschreven.

Moslim of niet, roddelen en lasteren is een slechte eigenschap.

Gr.
AmatoelAziz

07-12-2009, 20:57
Ik bedoel: Door te lasteren en roddelen (slechte daden), geef ik de persoon over wie ik laster of roddel, extra goede daden.
Dus door mijn slechte daad, help ik een ander aan goede daden.
Het helpen van anderen is toch aan te rekenen als goede daad. Dus door slcht te doen, doe ik goed.

07-12-2009, 22:53

Citaat door AMLO2008:
Ik bedoel: Door te lasteren en roddelen (slechte daden), geef ik de persoon over wie ik laster of roddel, extra goede daden.
Dus door mijn slechte daad, help ik een ander aan goede daden.
Het helpen van anderen is toch aan te rekenen als goede daad. Dus door slcht te doen, doe ik goed.


Door jou slechte daad verdient een ander een goede daad. Dus je doet niet goed voor jezelf maar goed voor een ander. Want als jij een goede daad zou verrichten zou jij er ook baat bij hebben,

En in dit geval dus niet.

08-12-2009, 12:06
Dat was een mooi stuk mashaAllah

Jazaak Allah ghairan topicstarter

08-12-2009, 13:19

Citaat door IslaamFanaat:
Dat was een mooi stuk mashaAllah

Jazaak Allah ghairan topicstarter


Wa khayren djazaakie oeght.

X

08-12-2009, 14:41

Citaat door AMLO2008:
Ik bedoel: Door te lasteren en roddelen (slechte daden), geef ik de persoon over wie ik laster of roddel, extra goede daden.
Dus door mijn slechte daad, help ik een ander aan goede daden.
Het helpen van anderen is toch aan te rekenen als goede daad. Dus door slcht te doen, doe ik goed.

Jij kent het 'woord' helpen niet. Dat is uw fout in de redenering. AmmatoelAziz legt het mooi uit.

08-12-2009, 15:09
dat vind ik ook.

ik hoop eigenlijk stiekem dat er dan heel wat over mij geroddeld wordt.

08-12-2009, 16:43



Citaat door AMLO-2009:
dat vind ik ook.

ik hoop eigenlijk stiekem dat er dan heel wat over mij geroddeld wordt.


Als je over iemand roddelt doe je iemand onrecht aan, je helpt diegene nergens mee, behalve de afgrond, je doet zeker niets goeds. Want je zult mensen tegen hem opstoken, en mensen zullen zich van hem afkeren, en mensen zullen misschien zelfs onrecht tegen hem begaan, want ´ach het is toch zus en zo een persoon´. Maar, omdat Allah de meest Rechtvaardige is, compenseert hij dit onrecht, door op het dag des oordeels van jouw goede daden te nemen en hem hiermee terug te betalen! Of, je moet zelfs van zijn zonden op jezelf dragen ter compensatie!

Dus don't get it twisted.

09-12-2009, 22:13
http://www.daralquraan.nl