camjo
24-11-2002, 20:33
INTERVIEW. Dyab Abou Jahjah: de tijd van de brave allochtoon is voorbij
Arabier zonder complexen
©wdk
Een Hezbollah-terrorist is hij niet, zegt Dyab Abou Jahjah: ,,Ik probeerde alleen, zoals zovelen, via de asielprocedure een nieuw leven te beginnen.'' Een interview met de Arabische Malcolm X: over de niet ingeloste beloften van de integratiepolitiek, identiteitsverlies en waarom hij straks allicht met een eigen allochtonenlijst in Antwerpen naar de verkiezingen gaat. ,,En dan ontploft de stad? Daar lig ik niet wakker van. Mij gaat het om de problemen van mijn eigen gemeenschap.''
Zijn lijfwacht kijkt tijdens het hele interview in het kale appartement in Deurne vanaf de sofa toe. De tol van de roem: in geen tijd is Dyab Abou Jahjah, 31 en voorzitter van de Arabisch-Europese Liga, in Vlaanderen uitgegroeid tot volksvijand nummer één. Iedereen lust hem rauw, zelfs het allochtone establishment.
Filip Dewinter blijft maar reclame voor u maken. Op het feestcongres van het Vlaams Blok in Gent noemde hij u 'de dokter Frankenstein van de multiculturele samenleving'.
Dyab Abou Jahjah: ,,Dat moet ik uit zijn mond maar als een compliment opvatten, zeker? Dewinter is niet dom, maar het is een hele domme strategie de hele tijd over de Arabisch-Europese Liga tekeer te gaan, zeker als hij ons zo gevaarlijk vindt.''
Dinsdag was het weer raak. Dewinter onthulde dat u indertijd in Libanon een Hezbollah-terrorist was en vroeg nogmaals dat men u uw Belgische nationaliteit zou afnemen. Is zoveel aandacht niet bijna liefde?
,,Ik zwijg liever over Dewinter, hij krijgt zo al te veel aandacht. En wat hij over ons zegt, heeft weinig met onze politiek te maken, het is zijn eigen hersenschim. Dewinter is geobsedeerd door het monster dat hij zelf van de islam gemaakt heeft. En ik moet daar het gezicht van zijn. Hij doet maar. Ik ben het alleen een beetje beu telkens op die karikatuur te moeten reageren.''
Niet alleen Dewinter hekelt u. U heeft het in geen tijd in Vlaanderen tot volksvijand nummer één geschopt. De een noemt u een ayatollah in maatpak, de ander een zionistenvreter of een buitenlands agent.
,,Dat is allemaal begonnen met de rellen na onze steunbetoging voor Palestina in Antwerpen dit voorjaar. De Arabisch-Europese Liga was toen al twee jaar met basiswerk bezig, maar geen haan die ernaar kraaide. Blijkbaar word je alleen opgemerkt als er rellen zijn op tv.''
Ook bij SP.A-voorzitter Patrick Janssens heeft u het intussen verkorven. Door uw confrontatiepolitiek bent u 'een objectieve bondgenoot' van het Blok.
,,Dat spijt me zeer, want ik heb zelf nog voor Patrick gestemd (lacht) . Zijn argumentatie deugt trouwens niet. Allochtonen die opkomen voor hun rechten, zouden koren op de molen zijn van het Blok. Maar moeten we daarom het Belgische integratiebeleid bejubelen als een groot succesverhaal? Terwijl het tegendeel waar is: het is een totale mislukking. Zelfs een man als Robert Voorhamme erkent dat.''
De hardste kritiek komt nog van allochtone parlementsleden. Fatima Pehlivan riep op televisie dat u thuishoort in het Blok. En Fauzaya Talhaoui betoogde dat u een zelfde segregatiemodel predikt als Filip Dewinter. Vlaams Blok-Abou Jahjah: één strijd?
,,Dat is kwade trouw en dat weten ze zelf heel goed. Ik pleit niet voor apartheid maar voor gelijke rechten. En dat betekent ook: recht op een eigen culturele identiteit. Waarom pakt links me zo zwaar aan? Omdat het knuffelbeleid tegenover allochtonen hun speeltje is en ik dat kapotmaak. Bovendien zijn ze bang stemmen te verliezen als de jonge Marokkanen en Turken zich radicaler gaan opstellen. Want die zijn niet van gisteren. Zij zien ook dat het integratiebeleid faalt en dat hun eigen verkozenen alleen évolués zijn, witte negers, alibi-allochtonen.''
,,Wie vertegenwoordigt Fauzaya Talhaoui eigenlijk behalve zichzelf? Ze heeft geen wortels in de Berber-gemeenschap. Agalev heeft haar uit het academisch milieu geplukt als voorbeeld van een geslaagde integratie waar zelfs de bange blanke Belg geen aanstoot aan neemt. Talhaoui is alleen in naam een Berber en een islamiet. In werkelijkheid is ze volledig geassimileerd.''
Ze heeft anders wel flink wat stemmen gehaald.
,,Ja, ook ik heb bij de gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen op allochtone politici gestemd. Wie? Sta me toe dat te verzwijgen, ik schaam me te erg (lacht) . Ik weet echt niet meer op wie ik volgend jaar moet gaan stemmen. Zeker niet SP.A en ook Agalev heeft in de regering meer kwaad dan goed gedaan. In het debat over het migrantenstemrecht is pijnlijk duidelijk gebleken hoe licht ze politiek wegen. Misschien is het tijd om zonder complexen voor onze eigen rechten op te komen. Anderen zullen het toch niet voor ons doen.''
Lucas Catherine noemt u een Arabische Malcolm X. In plaats van be black and be proud predikt u: wees trots een moslim en een Arabier te zijn.
,,Ik wil best een Arabische Panter zijn. Sinds 11 september wordt de islam in het Westen op nooit geziene wijze gecriminaliseerd. Alsof we allemaal terroristen zijn. En dat komt bovenop een discriminatie van jaren: op de arbeidsmarkt, in het onderwijs en in de huisvesting. Onze cultuur is evenveel waard als die van Vlamingen en Walen. Ons dwingen die in de naam van de integratie op te geven is fascisme.''
Maar wie dwingt u daartoe? Niemand zegt: u mag niet meer naar de moskee gaan.
,,De maatschappelijke druk. Neem dat belachelijke wetsvoorstel van Meryem Kaçar dat het veranderen van naam wil vergemakkelijken, omdat allochtonen zo meer kansen op de arbeidsmarkt zouden krijgen. Dat is toch een karikatuur? We moeten de discriminatie van allochtonen op de arbeidsmarkt zelf aanpakken. En zonder verplichting, zonder quota voor allochtonen zal dat niet gaan. Dat heb ik in mijn tijd bij de migrantenwerking van de ABVV geleerd. Tot mijn vreugde is nu ook Johan Vande Lanotte dat idee toegedaan. Maar of de VLD zal volgen?''
Geen inburgering maar burgerschap, zegt u.
,,We praten intussen niet meer over gastarbeiders, hè. De tweede generatie is Belg, met dezelfde rechten en plichten als de Vlamingen. Dus heeft betutteling geen zin meer. Toch hoor ik pater Leman op de televisie met opgeheven vingertje zeggen: 'Men moet weten dat hier ook normen zijn en het zijn onze normen die tellen.' Welke normen? Die van de blanke katholieken die hier al generaties wonen? Dat is racisme en dus zou Leman zichzelf moeten vervolgen.''
Kom, kom. Leman praat over wederzijds respect en de meerderheid die beslist. Dat is, heel eenvoudig, democratie.
,,Ook wij willen alleen meer democratie en gelijke rechten voor iedereen. Ik ben ook niet tegen integratie. Alleen wordt die in België zo strikt gedefinieerd dat ze meer op assimilatie lijkt: lever je eigen identiteit in en verdwijn in de meerderheid. In Borgerhout heb je scholen met tachtig procent allochtonen, maar krijgen die dan op hun cultuur gericht onderwijs? Nee, allochtone kinderen worden met drie jaar in een totaal vreemde wereld gedropt. Zelfs in klassen waar geen enkele christen meer zit, blijven ze bezig over sinterklaas.''
,,In Libanon heb je een hele groep Armeense immigranten, die in hun eigen getto in Beiroet wonen. Ze spreken Armeens onder elkaar, alle diensten zijn tweetalig, ze gaan naar hun eigen christelijke kerken en op school wordt aandacht geschonken aan de Armeense geschiedenis. Waarom kan dat hier niet? Waarom is elk anders-zijn een probleem?''
,,In Amerika is iedereen Amerikaan, maar tegelijk behouden alle volksgroepen hun eigen cultuur. Zelfs een conservatief als Bush praat Spaans als hij op campagne in de Spaanse stadsdelen komt. No problem. Pas als Verhofstadt naar Borgerhout komt en zijn toespraak in het Arabisch begint, zullen we op de goede weg zijn.''
Daar gaan we weer. Het Arabisch als vierde landstaal -- u bent dol op provocaties, is het niet? En waar blijven het Turks, het Spaans, het Italiaans, het Berbers?
,,Ik wilde in dat interview met het weekblad Knack alleen een punt maken over de multiculturele samenleving: waarden moeten kunnen verschillen, ook al zijn we allemaal Belg. De enige harde norm is de wet.''
Cultuurverschillen remmen juist de maatschappelijke opgang van allochtonen af, zegt Robert Voorhamme. Migranten bouwen mee aan hun eigen getto.
,,Brasschaat is een erger getto dan Borgerhout: elke Vlaming kan in Borgerhout komen wonen. Dat is weer zo'n perverse integratieredenering. Eerst dwing je ons samen te hokken in de goedkoopste wijken, daarna beschuldig je ons van culturele gettovorming. Het is altijd onze schuld. Zoals Geert Hoste in een van zijn sketches zegt: er zijn tien miljoen Marokkanen die van den dop leven en tien miljoen Marokkanen die ons werk afpakken. Zo is het nooit goed.''
Arabier zonder complexen
©wdk
Een Hezbollah-terrorist is hij niet, zegt Dyab Abou Jahjah: ,,Ik probeerde alleen, zoals zovelen, via de asielprocedure een nieuw leven te beginnen.'' Een interview met de Arabische Malcolm X: over de niet ingeloste beloften van de integratiepolitiek, identiteitsverlies en waarom hij straks allicht met een eigen allochtonenlijst in Antwerpen naar de verkiezingen gaat. ,,En dan ontploft de stad? Daar lig ik niet wakker van. Mij gaat het om de problemen van mijn eigen gemeenschap.''
Zijn lijfwacht kijkt tijdens het hele interview in het kale appartement in Deurne vanaf de sofa toe. De tol van de roem: in geen tijd is Dyab Abou Jahjah, 31 en voorzitter van de Arabisch-Europese Liga, in Vlaanderen uitgegroeid tot volksvijand nummer één. Iedereen lust hem rauw, zelfs het allochtone establishment.
Filip Dewinter blijft maar reclame voor u maken. Op het feestcongres van het Vlaams Blok in Gent noemde hij u 'de dokter Frankenstein van de multiculturele samenleving'.
Dyab Abou Jahjah: ,,Dat moet ik uit zijn mond maar als een compliment opvatten, zeker? Dewinter is niet dom, maar het is een hele domme strategie de hele tijd over de Arabisch-Europese Liga tekeer te gaan, zeker als hij ons zo gevaarlijk vindt.''
Dinsdag was het weer raak. Dewinter onthulde dat u indertijd in Libanon een Hezbollah-terrorist was en vroeg nogmaals dat men u uw Belgische nationaliteit zou afnemen. Is zoveel aandacht niet bijna liefde?
,,Ik zwijg liever over Dewinter, hij krijgt zo al te veel aandacht. En wat hij over ons zegt, heeft weinig met onze politiek te maken, het is zijn eigen hersenschim. Dewinter is geobsedeerd door het monster dat hij zelf van de islam gemaakt heeft. En ik moet daar het gezicht van zijn. Hij doet maar. Ik ben het alleen een beetje beu telkens op die karikatuur te moeten reageren.''
Niet alleen Dewinter hekelt u. U heeft het in geen tijd in Vlaanderen tot volksvijand nummer één geschopt. De een noemt u een ayatollah in maatpak, de ander een zionistenvreter of een buitenlands agent.
,,Dat is allemaal begonnen met de rellen na onze steunbetoging voor Palestina in Antwerpen dit voorjaar. De Arabisch-Europese Liga was toen al twee jaar met basiswerk bezig, maar geen haan die ernaar kraaide. Blijkbaar word je alleen opgemerkt als er rellen zijn op tv.''
Ook bij SP.A-voorzitter Patrick Janssens heeft u het intussen verkorven. Door uw confrontatiepolitiek bent u 'een objectieve bondgenoot' van het Blok.
,,Dat spijt me zeer, want ik heb zelf nog voor Patrick gestemd (lacht) . Zijn argumentatie deugt trouwens niet. Allochtonen die opkomen voor hun rechten, zouden koren op de molen zijn van het Blok. Maar moeten we daarom het Belgische integratiebeleid bejubelen als een groot succesverhaal? Terwijl het tegendeel waar is: het is een totale mislukking. Zelfs een man als Robert Voorhamme erkent dat.''
De hardste kritiek komt nog van allochtone parlementsleden. Fatima Pehlivan riep op televisie dat u thuishoort in het Blok. En Fauzaya Talhaoui betoogde dat u een zelfde segregatiemodel predikt als Filip Dewinter. Vlaams Blok-Abou Jahjah: één strijd?
,,Dat is kwade trouw en dat weten ze zelf heel goed. Ik pleit niet voor apartheid maar voor gelijke rechten. En dat betekent ook: recht op een eigen culturele identiteit. Waarom pakt links me zo zwaar aan? Omdat het knuffelbeleid tegenover allochtonen hun speeltje is en ik dat kapotmaak. Bovendien zijn ze bang stemmen te verliezen als de jonge Marokkanen en Turken zich radicaler gaan opstellen. Want die zijn niet van gisteren. Zij zien ook dat het integratiebeleid faalt en dat hun eigen verkozenen alleen évolués zijn, witte negers, alibi-allochtonen.''
,,Wie vertegenwoordigt Fauzaya Talhaoui eigenlijk behalve zichzelf? Ze heeft geen wortels in de Berber-gemeenschap. Agalev heeft haar uit het academisch milieu geplukt als voorbeeld van een geslaagde integratie waar zelfs de bange blanke Belg geen aanstoot aan neemt. Talhaoui is alleen in naam een Berber en een islamiet. In werkelijkheid is ze volledig geassimileerd.''
Ze heeft anders wel flink wat stemmen gehaald.
,,Ja, ook ik heb bij de gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen op allochtone politici gestemd. Wie? Sta me toe dat te verzwijgen, ik schaam me te erg (lacht) . Ik weet echt niet meer op wie ik volgend jaar moet gaan stemmen. Zeker niet SP.A en ook Agalev heeft in de regering meer kwaad dan goed gedaan. In het debat over het migrantenstemrecht is pijnlijk duidelijk gebleken hoe licht ze politiek wegen. Misschien is het tijd om zonder complexen voor onze eigen rechten op te komen. Anderen zullen het toch niet voor ons doen.''
Lucas Catherine noemt u een Arabische Malcolm X. In plaats van be black and be proud predikt u: wees trots een moslim en een Arabier te zijn.
,,Ik wil best een Arabische Panter zijn. Sinds 11 september wordt de islam in het Westen op nooit geziene wijze gecriminaliseerd. Alsof we allemaal terroristen zijn. En dat komt bovenop een discriminatie van jaren: op de arbeidsmarkt, in het onderwijs en in de huisvesting. Onze cultuur is evenveel waard als die van Vlamingen en Walen. Ons dwingen die in de naam van de integratie op te geven is fascisme.''
Maar wie dwingt u daartoe? Niemand zegt: u mag niet meer naar de moskee gaan.
,,De maatschappelijke druk. Neem dat belachelijke wetsvoorstel van Meryem Kaçar dat het veranderen van naam wil vergemakkelijken, omdat allochtonen zo meer kansen op de arbeidsmarkt zouden krijgen. Dat is toch een karikatuur? We moeten de discriminatie van allochtonen op de arbeidsmarkt zelf aanpakken. En zonder verplichting, zonder quota voor allochtonen zal dat niet gaan. Dat heb ik in mijn tijd bij de migrantenwerking van de ABVV geleerd. Tot mijn vreugde is nu ook Johan Vande Lanotte dat idee toegedaan. Maar of de VLD zal volgen?''
Geen inburgering maar burgerschap, zegt u.
,,We praten intussen niet meer over gastarbeiders, hè. De tweede generatie is Belg, met dezelfde rechten en plichten als de Vlamingen. Dus heeft betutteling geen zin meer. Toch hoor ik pater Leman op de televisie met opgeheven vingertje zeggen: 'Men moet weten dat hier ook normen zijn en het zijn onze normen die tellen.' Welke normen? Die van de blanke katholieken die hier al generaties wonen? Dat is racisme en dus zou Leman zichzelf moeten vervolgen.''
Kom, kom. Leman praat over wederzijds respect en de meerderheid die beslist. Dat is, heel eenvoudig, democratie.
,,Ook wij willen alleen meer democratie en gelijke rechten voor iedereen. Ik ben ook niet tegen integratie. Alleen wordt die in België zo strikt gedefinieerd dat ze meer op assimilatie lijkt: lever je eigen identiteit in en verdwijn in de meerderheid. In Borgerhout heb je scholen met tachtig procent allochtonen, maar krijgen die dan op hun cultuur gericht onderwijs? Nee, allochtone kinderen worden met drie jaar in een totaal vreemde wereld gedropt. Zelfs in klassen waar geen enkele christen meer zit, blijven ze bezig over sinterklaas.''
,,In Libanon heb je een hele groep Armeense immigranten, die in hun eigen getto in Beiroet wonen. Ze spreken Armeens onder elkaar, alle diensten zijn tweetalig, ze gaan naar hun eigen christelijke kerken en op school wordt aandacht geschonken aan de Armeense geschiedenis. Waarom kan dat hier niet? Waarom is elk anders-zijn een probleem?''
,,In Amerika is iedereen Amerikaan, maar tegelijk behouden alle volksgroepen hun eigen cultuur. Zelfs een conservatief als Bush praat Spaans als hij op campagne in de Spaanse stadsdelen komt. No problem. Pas als Verhofstadt naar Borgerhout komt en zijn toespraak in het Arabisch begint, zullen we op de goede weg zijn.''
Daar gaan we weer. Het Arabisch als vierde landstaal -- u bent dol op provocaties, is het niet? En waar blijven het Turks, het Spaans, het Italiaans, het Berbers?
,,Ik wilde in dat interview met het weekblad Knack alleen een punt maken over de multiculturele samenleving: waarden moeten kunnen verschillen, ook al zijn we allemaal Belg. De enige harde norm is de wet.''
Cultuurverschillen remmen juist de maatschappelijke opgang van allochtonen af, zegt Robert Voorhamme. Migranten bouwen mee aan hun eigen getto.
,,Brasschaat is een erger getto dan Borgerhout: elke Vlaming kan in Borgerhout komen wonen. Dat is weer zo'n perverse integratieredenering. Eerst dwing je ons samen te hokken in de goedkoopste wijken, daarna beschuldig je ons van culturele gettovorming. Het is altijd onze schuld. Zoals Geert Hoste in een van zijn sketches zegt: er zijn tien miljoen Marokkanen die van den dop leven en tien miljoen Marokkanen die ons werk afpakken. Zo is het nooit goed.''