Bekijk volle/desktop versie : Dyab Abou Yahja..Intervieuw..wat vinden jullie hiervan..



Pagina's : [1] 2 3

24-11-2002, 20:33
INTERVIEW. Dyab Abou Jahjah: de tijd van de brave allochtoon is voorbij
Arabier zonder complexen


©wdk
Een Hezbollah-terrorist is hij niet, zegt Dyab Abou Jahjah: ,,Ik probeerde alleen, zoals zovelen, via de asielprocedure een nieuw leven te beginnen.'' Een interview met de Arabische Malcolm X: over de niet ingeloste beloften van de integratiepolitiek, identiteitsverlies en waarom hij straks allicht met een eigen allochtonenlijst in Antwerpen naar de verkiezingen gaat. ,,En dan ontploft de stad? Daar lig ik niet wakker van. Mij gaat het om de problemen van mijn eigen gemeenschap.''



Zijn lijfwacht kijkt tijdens het hele interview in het kale appartement in Deurne vanaf de sofa toe. De tol van de roem: in geen tijd is Dyab Abou Jahjah, 31 en voorzitter van de Arabisch-Europese Liga, in Vlaanderen uitgegroeid tot volksvijand nummer één. Iedereen lust hem rauw, zelfs het allochtone establishment.

Filip Dewinter blijft maar reclame voor u maken. Op het feestcongres van het Vlaams Blok in Gent noemde hij u 'de dokter Frankenstein van de multiculturele samenleving'.

Dyab Abou Jahjah: ,,Dat moet ik uit zijn mond maar als een compliment opvatten, zeker? Dewinter is niet dom, maar het is een hele domme strategie de hele tijd over de Arabisch-Europese Liga tekeer te gaan, zeker als hij ons zo gevaarlijk vindt.''

Dinsdag was het weer raak. Dewinter onthulde dat u indertijd in Libanon een Hezbollah-terrorist was en vroeg nogmaals dat men u uw Belgische nationaliteit zou afnemen. Is zoveel aandacht niet bijna liefde?

,,Ik zwijg liever over Dewinter, hij krijgt zo al te veel aandacht. En wat hij over ons zegt, heeft weinig met onze politiek te maken, het is zijn eigen hersenschim. Dewinter is geobsedeerd door het monster dat hij zelf van de islam gemaakt heeft. En ik moet daar het gezicht van zijn. Hij doet maar. Ik ben het alleen een beetje beu telkens op die karikatuur te moeten reageren.''

Niet alleen Dewinter hekelt u. U heeft het in geen tijd in Vlaanderen tot volksvijand nummer één geschopt. De een noemt u een ayatollah in maatpak, de ander een zionistenvreter of een buitenlands agent.

,,Dat is allemaal begonnen met de rellen na onze steunbetoging voor Palestina in Antwerpen dit voorjaar. De Arabisch-Europese Liga was toen al twee jaar met basiswerk bezig, maar geen haan die ernaar kraaide. Blijkbaar word je alleen opgemerkt als er rellen zijn op tv.''

Ook bij SP.A-voorzitter Patrick Janssens heeft u het intussen verkorven. Door uw confrontatiepolitiek bent u 'een objectieve bondgenoot' van het Blok.

,,Dat spijt me zeer, want ik heb zelf nog voor Patrick gestemd (lacht) . Zijn argumentatie deugt trouwens niet. Allochtonen die opkomen voor hun rechten, zouden koren op de molen zijn van het Blok. Maar moeten we daarom het Belgische integratiebeleid bejubelen als een groot succesverhaal? Terwijl het tegendeel waar is: het is een totale mislukking. Zelfs een man als Robert Voorhamme erkent dat.''

De hardste kritiek komt nog van allochtone parlementsleden. Fatima Pehlivan riep op televisie dat u thuishoort in het Blok. En Fauzaya Talhaoui betoogde dat u een zelfde segregatiemodel predikt als Filip Dewinter. Vlaams Blok-Abou Jahjah: één strijd?

,,Dat is kwade trouw en dat weten ze zelf heel goed. Ik pleit niet voor apartheid maar voor gelijke rechten. En dat betekent ook: recht op een eigen culturele identiteit. Waarom pakt links me zo zwaar aan? Omdat het knuffelbeleid tegenover allochtonen hun speeltje is en ik dat kapotmaak. Bovendien zijn ze bang stemmen te verliezen als de jonge Marokkanen en Turken zich radicaler gaan opstellen. Want die zijn niet van gisteren. Zij zien ook dat het integratiebeleid faalt en dat hun eigen verkozenen alleen évolués zijn, witte negers, alibi-allochtonen.''

,,Wie vertegenwoordigt Fauzaya Talhaoui eigenlijk behalve zichzelf? Ze heeft geen wortels in de Berber-gemeenschap. Agalev heeft haar uit het academisch milieu geplukt als voorbeeld van een geslaagde integratie waar zelfs de bange blanke Belg geen aanstoot aan neemt. Talhaoui is alleen in naam een Berber en een islamiet. In werkelijkheid is ze volledig geassimileerd.''

Ze heeft anders wel flink wat stemmen gehaald.

,,Ja, ook ik heb bij de gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen op allochtone politici gestemd. Wie? Sta me toe dat te verzwijgen, ik schaam me te erg (lacht) . Ik weet echt niet meer op wie ik volgend jaar moet gaan stemmen. Zeker niet SP.A en ook Agalev heeft in de regering meer kwaad dan goed gedaan. In het debat over het migrantenstemrecht is pijnlijk duidelijk gebleken hoe licht ze politiek wegen. Misschien is het tijd om zonder complexen voor onze eigen rechten op te komen. Anderen zullen het toch niet voor ons doen.''

Lucas Catherine noemt u een Arabische Malcolm X. In plaats van be black and be proud predikt u: wees trots een moslim en een Arabier te zijn.

,,Ik wil best een Arabische Panter zijn. Sinds 11 september wordt de islam in het Westen op nooit geziene wijze gecriminaliseerd. Alsof we allemaal terroristen zijn. En dat komt bovenop een discriminatie van jaren: op de arbeidsmarkt, in het onderwijs en in de huisvesting. Onze cultuur is evenveel waard als die van Vlamingen en Walen. Ons dwingen die in de naam van de integratie op te geven is fascisme.''

Maar wie dwingt u daartoe? Niemand zegt: u mag niet meer naar de moskee gaan.

,,De maatschappelijke druk. Neem dat belachelijke wetsvoorstel van Meryem Kaçar dat het veranderen van naam wil vergemakkelijken, omdat allochtonen zo meer kansen op de arbeidsmarkt zouden krijgen. Dat is toch een karikatuur? We moeten de discriminatie van allochtonen op de arbeidsmarkt zelf aanpakken. En zonder verplichting, zonder quota voor allochtonen zal dat niet gaan. Dat heb ik in mijn tijd bij de migrantenwerking van de ABVV geleerd. Tot mijn vreugde is nu ook Johan Vande Lanotte dat idee toegedaan. Maar of de VLD zal volgen?''

Geen inburgering maar burgerschap, zegt u.

,,We praten intussen niet meer over gastarbeiders, hè. De tweede generatie is Belg, met dezelfde rechten en plichten als de Vlamingen. Dus heeft betutteling geen zin meer. Toch hoor ik pater Leman op de televisie met opgeheven vingertje zeggen: 'Men moet weten dat hier ook normen zijn en het zijn onze normen die tellen.' Welke normen? Die van de blanke katholieken die hier al generaties wonen? Dat is racisme en dus zou Leman zichzelf moeten vervolgen.''

Kom, kom. Leman praat over wederzijds respect en de meerderheid die beslist. Dat is, heel eenvoudig, democratie.

,,Ook wij willen alleen meer democratie en gelijke rechten voor iedereen. Ik ben ook niet tegen integratie. Alleen wordt die in België zo strikt gedefinieerd dat ze meer op assimilatie lijkt: lever je eigen identiteit in en verdwijn in de meerderheid. In Borgerhout heb je scholen met tachtig procent allochtonen, maar krijgen die dan op hun cultuur gericht onderwijs? Nee, allochtone kinderen worden met drie jaar in een totaal vreemde wereld gedropt. Zelfs in klassen waar geen enkele christen meer zit, blijven ze bezig over sinterklaas.''

,,In Libanon heb je een hele groep Armeense immigranten, die in hun eigen getto in Beiroet wonen. Ze spreken Armeens onder elkaar, alle diensten zijn tweetalig, ze gaan naar hun eigen christelijke kerken en op school wordt aandacht geschonken aan de Armeense geschiedenis. Waarom kan dat hier niet? Waarom is elk anders-zijn een probleem?''

,,In Amerika is iedereen Amerikaan, maar tegelijk behouden alle volksgroepen hun eigen cultuur. Zelfs een conservatief als Bush praat Spaans als hij op campagne in de Spaanse stadsdelen komt. No problem. Pas als Verhofstadt naar Borgerhout komt en zijn toespraak in het Arabisch begint, zullen we op de goede weg zijn.''

Daar gaan we weer. Het Arabisch als vierde landstaal -- u bent dol op provocaties, is het niet? En waar blijven het Turks, het Spaans, het Italiaans, het Berbers?

,,Ik wilde in dat interview met het weekblad Knack alleen een punt maken over de multiculturele samenleving: waarden moeten kunnen verschillen, ook al zijn we allemaal Belg. De enige harde norm is de wet.''

Cultuurverschillen remmen juist de maatschappelijke opgang van allochtonen af, zegt Robert Voorhamme. Migranten bouwen mee aan hun eigen getto.

,,Brasschaat is een erger getto dan Borgerhout: elke Vlaming kan in Borgerhout komen wonen. Dat is weer zo'n perverse integratieredenering. Eerst dwing je ons samen te hokken in de goedkoopste wijken, daarna beschuldig je ons van culturele gettovorming. Het is altijd onze schuld. Zoals Geert Hoste in een van zijn sketches zegt: er zijn tien miljoen Marokkanen die van den dop leven en tien miljoen Marokkanen die ons werk afpakken. Zo is het nooit goed.''

24-11-2002, 20:37


Maar gaat er ook bij de allochtonen niet van alles fout? Ontwortelde jongeren, fundamentalisme, bijstandsfraude: daar horen we u nooit over.

,,Ik ga niet de vuile was van mijn gemeenschap buiten hangen, terwijl die gemeenschap geen banen krijgt en aan alle kanten uitgesloten wordt. Onze zaak is niet moslimfundamentalisme maar Vlaams fundamentalisme: het Blok, racisme, uitsluiting. Waarom moet een migrant zich altijd eerst voor van alles en nog wat verontschuldigen, terwijl wij Belgen zijn met dezelfde rechten als alle anderen? En voor een Belg is de wet de norm, niets meer en niets minder. De rest, wat zich binnenskamers afspeelt, is privé en daar heeft niemand anders iets mee te maken.''

Zijn ook gedwongen huwelijken privé?

,,Gedwongen huwelijken zijn nog iets anders dan gearrangeerde huwelijken. Anders zouden Belgen die elkaar ontmoeten via een huwelijksbureau ook strafbaar moeten zijn. Natuurlijk zijn wij tegen gedwongen huwelijken. Het Westen heeft heus geen patent op vrouwenrechten. Een regime als dat van Saudi-Arabië is een prehistorische karikatuur. Ook de islam respecteert de vrouw.''

Als ze tenminste wél haar plaats kent. Geëmancipeerde moslimvrouwen verdenken u ervan dat u ze terug aan de haard en onder de duim wil.

,,Ook in de islamitische wereld gaan vrouwen uit werken. Mijn vader is hoogleraar aan de universiteit, mijn moeder geeft met 55 nog altijd les. Maar wij hebben een andere visie op de familie en de verhouding tussen man en vrouw. Bij ons zijn die nog niet elkaars rivalen. De meeste vrouwen bij ons zijn geen Talhaoui of Pehlivan. Ze gaan naar de moskee en volgen de islamitische principes.''

Hoe vaak bezoekt u zelf de moskee?

,,Niet vaak. Maar dat komt vooral omdat de moskeeën in Antwerpen onder de Umiva vallen. Dat is een door de Belgische overheid geschapen en gesubsidieerde koepel en daar heb ik niets mee. Maar ik leef wel als een moslim. Ik respecteer de vasten en ik rook en drink niet.''

U bekritiseert gretig allochtone alibi-politici omdat ze geen achterban zouden hebben. Maar hoe groot is uw achterban eigenlijk?

,,De Arabisch-Europese Liga heeft 700 leden. Maar onze aanhang is veel groter, vooral in Antwerpen. Kijk naar onze Palestina-betoging van eind september. Daar waren 2.000 mensen (volgens de politie 700, nvdr.) . Vooral Marokkanen van de tweede generatie, jonge mensen die hier geboren zijn en revolteren tegen de discriminatie. Toen ik vorig jaar bij de Federatie van Marokkaanse Verenigingen werkte, moesten we de gekste dingen bedenken om dertig jongeren bijeen te krijgen. Nu komen ze vanzelf.''

Omdat u geen softe welzijnswerker uit de integratiesector bent. U appelleert aan hun onvrede en hun trots.

,,Ik behandel hen in elk geval niet als een sociaal probleem. Die jongeren kunnen het misschien niet zo best uitleggen, maar ze hebben een heel goed buikgevoel over politiek en onderdrukking. Daarom komen ze met ons betogen.''

Voor de Palestijnen, tegen de zionisten en het Westen. Alsof zij net zo lijden in België als de Palestijnen onder de Israëlische bezetting. Is dat geen gevaarlijke gelijkschakeling?

,,Wij zijn toch ook een bevolkingsgroep waarvan de rechten geschonden worden? Maar we willen de situatie zeker niet vergelijken met de bezette gebieden in Israël.''

Toch noemt u België 'het meest racistische land ter wereld'. En in pamfletten stelt de Liga dat 'zionisten en fascisten in Antwerpen de lakens uitdelen'. Riekt dat niet naar hetze?

,,Dat Belgen de meest racistische Europeanen zijn, heb ik niet verzonnen. Dat blijkt uit een officieel onderzoek van de Europese Unie. Ik begrijp het zelf niet zo goed, hoor. Komt het omdat dit een rijk maar vergrijzend land is? Of hebben de Vlamingen door hun geschiedenis van eeuwenlange onderdrukking zo weinig zelfvertrouwen dat ze alles wat anders is als een bedreiging zien?''

U speelt doelbewust met vuur door een vreemd conflict naar België over te planten, zeggen woordvoeders van allochtone verenigingen.

,,Israël is natuurlijk een symbooldossier in de hele Arabische wereld: al onze frustraties en vernederingen komen daar samen. En het bestaan van de staat Israël destabiliseert de hele regio . Het gaat van kwaad naar erger. Bekijk het jongste rapport van de VN: de economie van de Arabische wereld holt alsmaar achteruit.''

Dat ligt toch niet alleen aan Israël?

,,Nee, ook de Arabische dictaturen dragen schuld. Ze zijn corrupt en onderdrukken hun eigen bevolking. De Arabisch-Europese Liga voert ook tegen hen strijd. Wij willen een democratie gebaseerd op het islamitische sjoera -beginsel: de leider moet gekozen worden door de gemeenschap, zoals het in de tijd van de eerste kaliefen was. Dus Saddam Hoessein moet weg, ja. Maar daar moet Bush niet voor zorgen. Die geeft niet om democratie en mensenrechten in de Arabische wereld, alleen om olie. Het beste bewijs: hij blijft achter Sharon staan in plaats van Israël te dwingen de resoluties van de Verenigde Naties te respecteren.''

U bent politiek wetenschapper. U doctoreert aan de UCL. Op welk onderwerp?

,,Internationale veiligheid sinds het einde van de Koude Oorlog. Ik bekijk dat niet alleen militair maar ook politiek, economisch en cultureel. Vandaag is het onderwerp brandend actueel. Als 11 september iets bewijst is het dat zelfs de sterkste natie ter wereld niet onkwetsbaar is. Veiligheid vraagt meer dan een oorlog tegen de terreur.''

Intussen bent u wel werkloos. Ondanks uw diploma en uw kennis van vijf talen.

,,En met wat ik allemaal vertel, zal ik in België niet zo snel meer aan een job raken (lacht) .''

Hoe houdt u intussen uw Liga drijvende? Met geld van Al Rabita, de fundamentalistische internationale uit Saudi-Arabië?

,,We overleven met lidgelden en giften. Twijfel er niet aan: als we geld uit het buitenland kregen, had de Staatsveiligheid onze winkel allang gesloten. We storen politiek te veel mensen.''

Als België dan toch zo'n racistisch land is, waarom hebt u in 1992 dan uitgerekend hier asiel gevraagd?

,,Eerst wilde ik naar de Verenigde Staten, maar dat kon niet door de Golfoorlog. Toen heb ik Frankrijk geprobeerd en ben uiteindelijk hier terechtgekomen.''

Dat is een heel ander verhaal dan u bij uw asielaanvraag vertelde. U zei toen dat u een Hezbollah-commando was, ter dood veroordeeld door zijn eigen leiding en clandestien naar Europa gevlucht.

,,Dat zegt Filip Dewinter en ik wil daar niet op reageren. Wat ik bij mijn asielverzoek verteld heb, is mijn zaak. (aarzelt) Ik wil u wel vertellen hoe het is gegaan. Nee, ik had geen reden om voor mijn leven te vrezen. Maar Libanon was een land in oorlog. Mijn familie heeft driemaal haar huis verloren, is telkens opnieuw moeten beginnen. Ik was negentien, ik wilde weg, naar Europa. En de enige manier waarop dat kon, gegeven de immigratiestop, was een asielaanvraag in te dienen. Ik heb mijn kans gewaagd, zoals zovelen. Het is niets geworden. Maar toen de beslissing viel, zat ik hier al vier jaar. Ik studeerde.''

En dus heeft u vervolgens dat andere beproefde middel gebruikt: met een Belgische trouwen om de nationaliteit te verkrijgen. Deze week pakten verschillende kranten uit met beschuldigingen van uw voormalige schoonvader. ,,Abou Jahjah heeft een schijnhuwelijk gesloten'', zei die.

,,Dat is niet waar. VLD-Kamerlid Hugo Coveliers heeft in dat verband een klacht ingediend. Die is door het gerecht onderzocht en afgewezen.''

Als u dan geen levensgevaarlijke terrorist bent, dan toch een rattenvanger van Hamelen, die ten dienste van de eigen carrière het ongenoegen van de jonge allochtonen uitbuit.

,,Als ik het zo had willen spelen, was ik indertijd wel ingegaan op het voorstel van een politieke partij om op hun lijst te gaan staan.''

De SP.A?

,,Welke zeg ik niet, maar ik heb nee gezegd. Ik wil geen évolué zijn. Ik heb de ABVV verlaten en ben naar de Federatie van Marokkaanse Verenigingen gegaan. Een teleurstelling. De organisatie doet goed socio-cultureel werk maar heeft politiek geen gewicht.''

Overal waar u verschijnt, breekt er ruzie uit. Bent u een splijtzwam?

,,Ik heb mijn opvattingen en die blijf ik trouw.''

Denkt u erover met een eigen lijst naar de verkiezingen te gaan?

,,In 2003 gaan we alleen stemadvies geven. We willen wegen op het politiek beleid. Dat begint stilaan. Ik merk dat er iets roert. Twee jaar geleden werden we nog verketterd toen we zeiden dat het integratiebeleid mislukt was. Nu erkennen steeds meer mensen dat. De politiek moet nu volgen. Bijvoorbeeld met de beslissing tijdelijke banenquota voor allochtonen in te voeren. Anders komt er vroeg of laat een explosie. Duurt de impasse voort, dan zullen we bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 met een eigen lijst komen in Antwerpen, Boom, Willebroek, Sint-Niklaas. Daar zullen overigens ook autochtonen op staan.''

24-11-2002, 20:38
In dat geval ontploft de boel zeker. Dan kan Filip Dewinter zó doorlopen naar het Antwerps stadhuis.

,,Daar liggen wij niet wakker van. Wij zijn bezig met de problemen van onze gemeenschap. Het is niet onze schuld dat men de problemen laat verrotten. In de politiek moet je het blijkbaar hard spelen als je iets gedaan wilt krijgen.''

Waartoe harde confrontatiepolitiek leidt, zien we nu al. Zelfs bij dit interview zit u met een bodyguard in de kamer. Een Belgische primeur.

,,Dat is geen dikdoenerij. Bedreigingen schrikken me niet af. Ik krijg er zoveel via e-mail en de telefoon. Op het internetforum van Gazet van Antwerpen roepen mensen op me te liquideren: ,De oplossing voor Abou Jahjah kost vijf cent.' Het is blijkbaar onvermijdelijk als je op het publieke toneel een beetje uit de band springt. Kijk naar Pim Fortuyn.''

,,Deze zomer is het plots ernstig geworden. Iemand tipte ons dat Israël een moordcommando van Libanezen op me had afgestuurd. Niet onwaarschijnlijk: ze houden daar van preventieve opruimingen, zeker als die daarna als een aanslag van extreem-rechts kunnen worden vermomd. We hadden namen en de nummers van autoplaten en die hebben we aan de federale politie bezorgd. Later zijn die nog een andere ernstige moorddreiging op het spoor gekomen. Ze hebben me bezworen niet meer zonder lijfwacht in het openbaar te verschijnen.''

Bent u bang? Ook Malcolm X is indertijd vermoord.

,,De beste bescherming is altijd de openbaarheid.''

Ook op de website van de Arabisch-Europese Liga lopen de gemoederen intussen hoog op. Een anonieme 'moslimstrijder' dreigde al met represailles als u iets overkomt. Dan zouden Filip Dewinter, Fred Erdman en André Gantman de volgende slachtoffers zijn.

,,En ik twijfel er niet aan dat ze het menen. Ik kan alleen herhalen: laten we iets doen voor de zaak uit de hand loopt.''



12/10/2002 Gilbert Roox

©Copyright De Standaard













Back to Top





Become a Memeber Discussion Groups Publications Links Email Us Arabic Version

24-11-2002, 22:04
Interessant interview !

In ieder geval heeft hij gelijk als hij zegt :

--QUOTE --

De hardste kritiek komt nog van allochtone parlementsleden. Fatima Pehlivan riep op televisie dat u thuishoort in het Blok. En Fauzaya Talhaoui betoogde dat u een zelfde segregatiemodel predikt als Filip Dewinter. Vlaams Blok-Abou Jahjah: één strijd?

,,Dat is kwade trouw en dat weten ze zelf heel goed. Ik pleit niet voor apartheid maar voor gelijke rechten. En dat betekent ook: recht op een eigen culturele identiteit. Waarom pakt links me zo zwaar aan? Omdat het knuffelbeleid tegenover allochtonen hun speeltje is en ik dat kapotmaak. Bovendien zijn ze bang stemmen te verliezen als de jonge Marokkanen en Turken zich radicaler gaan opstellen. Want die zijn niet van gisteren. Zij zien ook dat het integratiebeleid faalt en dat hun eigen verkozenen alleen évolués zijn, witte negers, alibi-allochtonen.''

,,Wie vertegenwoordigt Fauzaya Talhaoui eigenlijk behalve zichzelf? Ze heeft geen wortels in de Berber-gemeenschap. Agalev heeft haar uit het academisch milieu geplukt als voorbeeld van een geslaagde integratie waar zelfs de bange blanke Belg geen aanstoot aan neemt. Talhaoui is alleen in naam een Berber en een islamiet. In werkelijkheid is ze volledig geassimileerd.''

-- END QUOTE --

De allochtonen in de gesettelde politiek, hebben inderdaad geen duidelijke voeling met hun lotgenoten op straat. Toch durft mente beweren dat men spreekt in naam van de gemeenschap.
Bovendien moet je stellen dat de 1 of 2 allochtonen op de lijst, eerder bedoeld zijn om de stemmen te lokken dan om de politiek een duidelijk inhoud te geven die ten goede komt voor de migrantenbevolking.

De migrantenbevolking moet zich inderdaad maar eens laten vertegenwoordigen door een migranten partij. Of de AEL een geschikt partij is, weet ik nog niet. (nog geen programma).

De knuffelpolitiek met de knuppel maar eens over zijn.

24-11-2002, 22:08


Nawera,

Bedoel je dat je ook akkoord gaat met zijn standpunten ?

Fargh

25-11-2002, 03:51
die dyab abou jahjah is niet op zijn mondje gevallen.
ik vind zelf dat ie viel nuttigs te melden heeft, ben het zelf met een aantal standpunten eens.
en ik vind het helemaal super dat hij tegen de zionisme en tegen de arabische leiders in gaat.
hij vertelt waar het opslaat en ik hoop dat ie voor veel kan zorgen

25-11-2002, 10:23
«Onaanvaardbaar! roept de hele Belgische politiek.

Er worden deze dagen met veel modder naar de heer Abou Jahjah gegooid, of het nu van rechts of van links(buiten de pvda) allen moeten ze niet veel hebben van de AEL/ Diab abou jahjah, onterecht natuurlijk!

Racistisch Vlaanderen moet niets hebben van mondige allochtonen, die ook een eigen logica hebben.
Men geeft de voorkeur aan een Fauzya Talhaoui, Fatima Pehlivan, of een Nahima Lanjri, die zich opstellen als spreekbuis voor de allochtonen gemeenschap.(zouden deze dames nu echt om de verdrukte medemens geven?)

De armoede en verloedering in de meeste getto wijken is niet te overzien. Er wordt nog altijd gediscrimineerd op vlak van onderwijs, huisvesting enz...........

De politieke partijen moeten stoppen met de diabolisering van de AEL en zouden inhoudelijk in discussie moeten treden, het is niet de AEL die verantwoordelijk is voor de wantoestanden en de zieke sfeer in sommige steden.

Ik ben het niet altijd eens met de standpunten van de AEL, maar vaak leggen ze terecht de vinger op de wonde.
Het probleem ligt niet bij de AEL maar bij de verechtsing van vele politieke partijen.

25-11-2002, 11:24
Wanneer ik dit stuk lees (en dat had ik ook bij een interview in de Knack) klinkt het op het eerste zicht allemaal heel logisch. Bijna te mooi om waar te zijn. Maar ik heb toch zo mijn bedenkingen.

Dyab Abou Jahjah: ,,Dat moet ik uit zijn mond maar als een compliment opvatten, zeker? Dewinter is niet dom, maar het is een hele domme strategie de hele tijd over de Arabisch-Europese Liga tekeer te gaan, zeker als hij ons zo gevaarlijk vindt.''

Hij zegt dat hij het een domme strategie vindt van het Vlaams Blok. Maar tegelijkertijd zegt hij ook dat Dewinter vooral zo verder moet doen omdat dit in de kaarten van de AEL speelt.

,,Dat is allemaal begonnen met de rellen na onze steunbetoging voor Palestina in Antwerpen dit voorjaar. De Arabisch-Europese Liga was toen al twee jaar met basiswerk bezig, maar geen haan die ernaar kraaide. Blijkbaar word je alleen opgemerkt als er rellen zijn op tv.''

Hij heeft gelijk dat wanneer je in het nieuws komt, dit meestal in het negatieve is. Maar hij klinkt nogal vergoeielijkend over wat er gebeurde. En de talloze auto's die afgebroken werden, de gesneuvelde ruiten? Het was geen prettig zicht, heb het met eigen ogen gezien en ik vind dat zoiets niet goed te praten valt. Demonstraties ok, maar het vernielen van andermans eigendommen: nee !

,,Wie vertegenwoordigt Fauzaya Talhaoui eigenlijk behalve zichzelf? Ze heeft geen wortels in de Berber-gemeenschap. Agalev heeft haar uit het academisch milieu geplukt als voorbeeld van een geslaagde integratie waar zelfs de bange blanke Belg geen aanstoot aan neemt. Talhaoui is alleen in naam een Berber en een islamiet. In werkelijkheid is ze volledig geassimileerd.''

Afgezien van het feit of deze personen nu wel of geen goede vertegenwoordigers zijn, hij heeft het hier over Berbers. Maar waarom heet zijn organisatie de Arabisch-Europese liga? Berbers zijn ook geen Arabieren hè?

,,In Amerika is iedereen Amerikaan, maar tegelijk behouden alle volksgroepen hun eigen cultuur. Zelfs een conservatief als Bush praat Spaans als hij op campagne in de Spaanse stadsdelen komt. No problem. Pas als Verhofstadt naar Borgerhout komt en zijn toespraak in het Arabisch begint, zullen we op de goede weg zijn.''

Waarom haalt iemand die het bloed van Bush wel kan drinken, hem er wel bij als het in zijn straatje te pas komt? Bovendien is de situatie in de Verenigde Staten heel anders, al hebben we het alleen maar over het verschil in grootte. Verschil in onstaan van het land ook.

,,Niet vaak. Maar dat komt vooral omdat de moskeeën in Antwerpen onder de Umiva vallen. Dat is een door de Belgische overheid geschapen en gesubsidieerde koepel en daar heb ik niets mee. Maar ik leef wel als een moslim. Ik respecteer de vasten en ik rook en drink niet.''

Wat is er mis met de moskeeën in België? Ik vind het feit dat de Islam een erkende en gesubsidiëerde godsdienst is in België juist een positief feit. Hij wil dat de Belgische overheid harde maatregelen neemt ten voordele van de migranten maar hetgeen ze dan WEL doen, daar 'heeft hij niets mee'.

,,Ik behandel hen in elk geval niet als een sociaal probleem. Die jongeren kunnen het misschien niet zo best uitleggen, maar ze hebben een heel goed buikgevoel over politiek en onderdrukking. Daarom komen ze met ons betogen.''

Voor de Palestijnen, tegen de zionisten en het Westen. Alsof zij net zo lijden in België als de Palestijnen onder de Israëlische bezetting. Is dat geen gevaarlijke gelijkschakeling?

,,Wij zijn toch ook een bevolkingsgroep waarvan de rechten geschonden worden? Maar we willen de situatie zeker niet vergelijken met de bezette gebieden in Israël.''

Toch noemt u België 'het meest racistische land ter wereld'. En in pamfletten stelt de Liga dat 'zionisten en fascisten in Antwerpen de lakens uitdelen'. Riekt dat niet naar hetze?

Hij geeft zelf toe dat 'die jongeren het misschien niet zo best kunnen uitleggen'. Maar is het dan een oplossing om zaken te simplificeren? Hij zegt dat hij de situatie niet wil vergelijken met de bezette gebieden in Israël. Maar mijn vraag is: begrijpen die jongens dat OOK zo?

Het pamflet dat 'zionisten en fascisten in Antwerpen de lakens uitdelen' vind ik zelf persoonlijk ook op z'n minst dubieus. Het klinkt alsof er ofwel in Antwerpen buiten de migranten alleen maar zionisten en fascisten leven ofwel dat andere weldenkende mensen niets te zeggen hebben.

Intussen bent u wel werkloos. Ondanks uw diploma en uw kennis van vijf talen.
,,En met wat ik allemaal vertel, zal ik in België niet zo snel meer aan een job raken (lacht) .''

Misschien is het ook wel zo maar het klinkt toch ook een beetje alsof hij zichzelf wil indekken.

VERVOLG in volgend bericht

25-11-2002, 11:35
,,Welke zeg ik niet, maar ik heb nee gezegd. Ik wil geen évolué zijn. Ik heb de ABVV verlaten en ben naar de Federatie van Marokkaanse Verenigingen gegaan. Een teleurstelling. De organisatie doet goed socio-cultureel werk maar heeft politiek geen gewicht.''

Hij zegt dat hij geen évolué wil zijn. Maar het is volgens mij niet meer dan natuurlijk dat een mens in de loop van zijn leven evolueert. Ik heb het er daarbij niet over dat de heer Jahjah volledig zou moeten assimileren.

Hij heeft kritiek op alle bestaande organisaties. Ook organisaties van Marokkanen. Mijn opmerking is: het is gemakkelijk om kritiek te leveren. Ook het Vlaams Blok is alleen maar gegroeid omdat hen de mogelijkheid geboden werd altijd ALLEEN MAAR kritiek te leveren omwille van het cordon sanitaire. Moest het Vlaams Blok al veel eerder deelgenomen hebben aan de regering, het zou denk ik niet zo populair geweest zijn. Want dan zouden de kiezers van het Vlaams Blok gezien hebben dat ook het Vlaams Blok niet voor een soort paradijs op aarde zou kunnen zorgen.

Hetzelfde geldt voor Jahjah. Het is gemakkelijk om kritiek te uiten. Om andere organisaties een teleurstelling te noemen.

In dat geval ontploft de boel zeker. Dan kan Filip Dewinter zó doorlopen naar het Antwerps stadhuis.

,,Daar liggen wij niet wakker van. Wij zijn bezig met de problemen van onze gemeenschap. Het is niet onze schuld dat men de problemen laat verrotten. In de politiek moet je het blijkbaar hard spelen als je iets gedaan wilt krijgen.''


Ze zijn bezig met de problemen van hun gemeenschap. Ik vraag me af dewelke dat is wanneer in Marokkaanse kringen zelf er ook veel tegenstanders van de AEL te vinden zijn. De heer Jahjah is zelf geen Marokkaan maar werpt zich wel op als woordvoerder van de Marokkaanse gemeenschap.

Bovendien lijkt het mij persoonlijk veel zinniger om iets aan de problemen te doen die in de HELE GEMEENSCHAP bestaan. Je niet toe te spitsen op een deel van het geheel.

Ook op de website van de Arabisch-Europese Liga lopen de gemoederen intussen hoog op. Een anonieme 'moslimstrijder' dreigde al met represailles als u iets overkomt. Dan zouden Filip Dewinter, Fred Erdman en André Gantman de volgende slachtoffers zijn.

,,En ik twijfel er niet aan dat ze het menen. Ik kan alleen herhalen: laten we iets doen voor de zaak uit de hand loopt.''

Hij zegt wel dat 'we' iets moeten doen voor de zaak uit de hand loopt maar hij keurt eventuele aanslagen op Dewinter, Erdman en Gantman niet af. Nee, hij twijfelt er niet aan dat ze het menen.

Ik vind dat een man in zijn positie ook wel eens de verantwoordelijkheid op zich mag nemen om het dreigen met geweld openlijk af te keuren.

Morgaine (die zich uiteraard aan de nodige kritiek op de hare verwacht)

Ps. Dat er problemen zijn ontken ik niet, dat er een oplossing voor moet komen, ontken ik ook niet. Maar of de heer Jahjah nu de juiste oplossing biedt? Daar ben ik niet van overtuigd.

25-11-2002, 17:23
Ik ben ook benieuwd naar de reactie van Mohammed Justice die dit item geopend heeft...

Morgaine

25-11-2002, 18:36
intellectueel

25-11-2002, 19:00

Citaat:
Origineel gepost door Morgaine
Ik ben ook benieuwd naar de reactie van Mohammed Justice die dit item geopend heeft...

Morgaine
Ik ben voor Justice..dat mag nu wel duidelijk zijn..

voor mij is de beste weg..de midden-weg.

Kijk..wat betreft yahja..deze man is zeker en vast niet dom..hij provoceert graag..maar hoe!!

Omdat de politiek hem niet vreemd is..kan hij zodanig scherp uit de hoek komen..

Voor de gevestigde politieke landschap is hij een doorn in het oog..en een gevaarlijke gek..waarom.

Ten eerste..hij durft alles bij zijn naam noemen..zelfs zaken die liefst niet in de openbaarheid mogen komen.. zo weten de mensen dat Fred Erdman (S.pa) en Andre Gantman (Vld) Joden zijn..dat is gevoelige informatie..dan wordt de opvatting dat de joodse lobby samenwerkt met de Antwerpse college voor sommigen als waarheid opgevat..

Als hij in de openbaarheid zegt dat de integratie totaal mislukt is..is dit een zware uppercut voor de politiek..immers zij wisten dit al heel langer, maar deze informatie mag niet bij de mensen komen..het moet intern blijven..en wat doet Yahja..het tegenovergestelde..en dan kunnen ze niet anders dan de mislukking van de integratie toegeven..

Hij loopt gewoon vooruit op de zaken..en dat is zeer pijnlijk voor hen..

Iedereen wil hem weg..ja zelfs de Marokkaanse organisaties..waarom..tja..anders gaat de kraan dicht (subsidies..

...


Ik vind dat in de democratie iedereen zijn mening mag zeggen..

Als politiek Vlaanderen tegen hem is..moeten ze ook zijn argumenten politiek kunnen bestrijden.

Anders blijft de gemeenschap verdeeld..en blijft yahja psychologisch de winnar..


Hoe dan ook..sinds de komst van Yahja..zijn er hoe langer de tijd vordert hoe meer mensen, meestal Marokkaanen ontwaakt uit een sufheid..en het is alsof de politiek nooit eerder bestond..maar nu pas begon voor sommigen onder hen..

Laten we hopen dat we nu meer met elkaar gaan praten (we hebben geen andere keus)..want er zit spanning in de lucht..en die spanning wordt alsmaar groter..


Er moet gewerkt worden..aan de noden van de mensen..ipv elkaar met modder aan te vallen..DOE iets..Anders blijven mensen zoals yahja komen..

Laat ons de middenweg blijven verdedigen..en te links of te rechts de wind uit de zielen blijven halen.

25-11-2002, 19:03



Citaat:
Origineel gepost door NA3 NA3
intellectueel
Over wie heb je het hier?

Morgaine

25-11-2002, 19:05

Citaat:
Origineel gepost door Morgaine
Over wie heb je het hier?

Morgaine
over mezelf


















die gast natuurlijk

25-11-2002, 19:24
Enne, is dat positief of negatief? Want intelligent en intellectueel zijn twee verschillende zaken en ik kan niet goed inschatten wat je nu eigenlijk bedoelt.

Intellectueel heeft soms een negatieve bijklank. Iemand die voortdurend met zijn neus in de boeken zit, over vanalles en nog wat meepraat, zonder zelf als het ware 'in het leven' te staan, wordt OOK een intellectueel genoemd maar dat is dan in dat geval niet zo positief bedoeld.

Morgaine

Pagina's : [1] 2 3