Bekijk volle/desktop versie : Chaos bij bouw moskee nu compleet...



Pagina's : [1] 2

01-12-2009, 11:26
ROTTERDAM - De chaos bij de in aanbouw zijnde Essalam moskee in de Rotterdamse wijk Feijenoord is nu compleet.

Deze week hebben de laatste bouwbedrijven definitief de stekker uit het project getrokken. De reden is dat de belangrijkste onderhandelaar, Mirza Al Sayegh, heeft verklaard onbevoegd te zijn.

Al Sayegh gold als zaakgelastigde van sjeik Hamdan bin Rashid Al Maktoum uit Dubai, die de megamoskee zou betalen. Met deze man heeft de gemeente Rotterdam alle contracten afgesloten. Al Sayegh onderhandelde met voormalig wethouder Herman Meijer en was aanwezig bij het slaan van de eerste paal in 2003, samen met burgemeester Opstelten.

Volgens het Duitse bouwbedrijf Odendahl & Feldbusch, dat deze week is begonnen met het verwijderen van de steigers, zijn de afspraken met Al Sayegh niet meer dan een dode letter.

Bedrijfsleider Uwe Odendahl is woest en spreekt van 'opzettelijke misleiding en fraude' van de financiers uit het steenrijke oliestaatje. "Mirza Al Sayegh gaf totaal geen gehoor en zegt nu dat hij geen enkele bevoegdheid heeft.''

Zo'n twintig bouwbedrijven hebben het afgelopen jaar de moskee de rug toegekeerd. Ze verlangen in totaal nog zeker een half miljoen euro voor bewezen diensten, maar hebben de hoop opgegeven op korte termijn geld te zien.

Wethouder Hamit Karakus zit in zijn maag met de bouwput aan de Colosseumweg. Hij zegt dat hij weinig kan doen. Pas als er 26 weken lang geen bouwactiviteiten worden geconstateerd, kan hij de bouwvergunning intrekken. Begin juli zijn daar voor de laatste keer bouwvakkers gezien. De Essalam moskee, bedoeld voor de Marokkaanse gemeenschap in Rotterdam-Zuid, had eigenlijk in 2005 de deuren moeten openen.

Al Sayegh, een zakenman uit Londen, is net als de overkoepelende Al Maktoum Foundation al lange tijd niet bereikbaar voor commentaar. (ANTTI LIUKKU


http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/427825/2009/09/06/Chaos-bij-bouw-moskee-nu-compleet.dhtml

01-12-2009, 11:34


Je kan er een mooie feestzaal van maken

01-12-2009, 11:35

Citaat door rooiemao:
Je kan er een mooie feestzaal van maken



Wel eerst die foeilelijke minaretten naar beneden halen.

01-12-2009, 11:39

Citaat door Harbi:
Wel eerst die foeilelijke minaretten naar beneden halen.


en minnaressen er voor in de plaats

20-12-2009, 18:36


Het schiet lekker op.......

20-12-2009, 18:45
ach jee, hadden ze zelf weer eens geen poen....om dat gebouwtje te financieren?

Het zal ook wel weer niet eens anders zijn.

Maar ja, dat krijg je er ook van als je scherm met 850.000 "moslims" in Nederland waarvan op de vraag of ze wel eens MAANDELIJKS een moskee bezoeken, slechts 37% met ja antwoordt

20-12-2009, 19:30
Maak er maar een monument van

20-12-2009, 19:32
Normalerwijze zijn er bij internationale geldstromen ook internationale garanties. Waarom is dat hier niet het geval? Stond de gemeente garant?

Het zal het enthousiasme bij bouwmaatschappijen om moskeeën te bouwen enigszins temperen, dunkt mij.

20-12-2009, 19:35

Citaat door Patrick.:
Maak er maar een monument van




Om telaten zien ...hoe het niet moet..

20-12-2009, 19:56
Dat krijg je er van als je een stelletje criminelen een moskee laat bouwen.

20-12-2009, 20:01

Citaat door Klontje:
Dat krijg je er van als je een stelletje criminelen een moskee laat bouwen.



En men tuint er met open ogen in:

Artikeltje uit 2003:







Essalam-moskee moet ook attractie zijn

22-10-2003

Van onze verslaggever Bart Jungmann

ROTTERDAM_-_De nieuwe moskee in Rotterdam wordt een gebouw met internationale allure. Maar bovenal moet het gebedshuis een voorbeeld worden van echte integratie.
_

Vertegenwoordiger van sjeik roept moslims op om 'op alle fronten te participeren'De Verlichting leek dinsdag een nieuwe start te maken in Rotterdam-Zuid, waar een begin werd gemaakt met de bouw van een omstreden moskee. We mogen een verschillende (af)god dienen, maar we zijn bovenal burgers en in dit specifieke geval Rotterdammers. Voor de een zal de nieuwe moskee een gebedshuis zijn, voor de ander een exotische attractie. 'Zoiets als de Euromast', aldus burgemeester Opstelten.

Met een koepel van 25 meter hoog en twee minaretten van vijftig meter zal de Essalam-moskee van verre naar de gelovigen kunnen lonken. De minaretten reiken hoger dan de lichtmasten van het nabijgelegen voetbalstadion De Kuip. De Essalam-moskee wordt een van de grootste van Europa.

De pontificale allure van de moskee was niet naar de zin van het huidige gemeentebestuur in Rotterdam. Hoewel de zaak al was beklonken voor zijn aantreden, heeft wethouder Pastors van Leefbaar Rotterdam geprobeerd het ontwerp een wat eigentijdser aanzien te geven, als een signaal van integratie. 'Maar daarover viel niet te praten', zei Pastors. Na afloop van de oefening in verbroedering, gisteren aan de Colosseumweg, stak hij zijn teleurstelling niet onder stoelen of banken.

De moskee is à raison van vier miljoen euro gefinancierd door sjeik Hamdan bin Rashid Al-Makhtoum uit de Verenigde Arabische Emiraten. Hij had gisteren elders verplichtingen en werd vertegenwoordigd door Mirza Al Sayegh, een Londense zakenman .

In naam van de sjeik maakte Al Sayegh geen woorden meer vuil aan het gesteggel. Zijn toespraak was een langdurige lofzang op the fine city of Rotterdam. Leefbaar of niet, een dergelijke tolerantie en grootmoedigheid schijn je elders niet gauw tegen te komen.

Zonder rechtstreeks te verwijzen naar de recente polarisatie in Nederland, en Rotterdam in het bijzonder, riep Al Sayegh zijn geloofsgenoten op niet langer langs de kant te staan. 'Ik vraag de moslims hier in deze stad om op alle fronten te participeren en goede burgers te zijn, werkelijk deel te worden van deze samenleving.' Opstelten sprak in minder verheven bewoordingen ongeveer dezelfde taal. Als voorhoede van hun gemeenschap moeten bestuursleden en voorgangers van de Essalam-moskee duidelijk maken wat de Nederlandse samenleving van moslims verwacht en het steekwoord daarbij is integratie. 'Als u dat lukt, dan feliciteer ik u van harte met uw moskee.'

Maar Opstelten verheelde niet dat een minder prominent gebouw hem liever was geweest. Dat past beter in de beperkte rol die het geloof in de Nederlandse samenleving speelt. 'Het zou een erkenning van onze cultuur zijn geweest.'

Opstelten ziet kansen in het open karakter van de moskee als centrum van sociaal leven. De begane grond is multifunctioneel en niet-religieus, een mogelijk bindend element in de wijk Feijenoord waar de cohesie ver te zoeken is. 'Laat uw moskee toonaangevend zijn, niet alleen qua omvang, maar ook in wederzijds respect.'

De verzoenende toon van de burgemeester vond geen gehoor bij zijn wethouder. Pastors zou gisteren de contracten met Al Sayegh tekenen, maar liet dat over aan een ambtenaar. De nieuwe moskee is volgens Pastors een gemiste kans om het Nederlandse gelijkheidsbeginsel uit te dragen.

Architect Wilfried van Winden denkt dat zijn Arabische opdrachtgevers genoeg geduld hebben betracht. Al zes jaar wordt er gepraat over de Essalam-moskee. Bovendien zijn er, in tegenstelling tot wat Pastors beweert, concessies gedaan. Vrouwen en mannen betreden de moskee door dezelfde ingang. Wel blijven de gebedsruimten gescheiden. Dat is volgens Van Winden een wens die moet worden gerespecteerd. 'Wij hebben in onze zwembaden ook gescheiden kleedhokjes voor mannen en vrouwen.'

20-12-2009, 20:10

Citaat door Harbi:
Architect Wilfried van Winden denkt dat zijn Arabische opdrachtgevers genoeg geduld hebben betracht. Al zes jaar wordt er gepraat over de Essalam-moskee. Bovendien zijn er, in tegenstelling tot wat Pastors beweert, concessies gedaan. Vrouwen en mannen betreden de moskee door dezelfde ingang. Wel blijven de gebedsruimten gescheiden. Dat is volgens Van Winden een wens die moet worden gerespecteerd. 'Wij hebben in onze zwembaden ook gescheiden kleedhokjes voor mannen en vrouwen.'


Je lacht je toch tranen over zoveel domheid.....

20-12-2009, 20:20


De financiele crisis treft ook de bankrekeningen (en hun hoogmoed) van de sheiks en hun rijke luxieuze leventje.

Luxieuze huizen, paleizen met uitgebreide tuinen, wie weet meerdere vrouwen, (misschien zelfs onder de 16 jaar), gouden kranen in badkamers, 10-tallen dure auto's in de garage.....
....en deze mannen denken in de hemel te komen?

Terwijl er miljoenen mensen honger lijden?

Jezus zei tegen de rijke jongeling: De jonge man vroeg JEzus: ik heb altijd rechtvaardig geleefd, me aan wetten gehouden, wat kan ik nog meer doen
Jezus antwoordde: verkoop uw bezit, en geeft het geld aan de armen, kom dan bij Mij en Volg Mij.

Jezus zegt niet: bouw kastelen en religieuze paleizen. Jezus zegt: geef het geld aan de armen en volg Mij

(dus niet mohamed volgen...Jezus zegt: Ik ben de weg en de waarheid. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

20-12-2009, 20:26

Citaat door M-koekje.:
wuahah

nu gaat de gemeente de rest betalen en hebben we alsnog een moskee op kosten van de belstingbetaler!! wohooooohooooo


Ik denk dat er dan wel een paar varkenskoppen hun werk gaan doen.....

20-12-2009, 20:53

Citaat door M-koekje.:
nee joh, dat durfen ze niet.


Oh...

Pagina's : [1] 2