Bekijk volle/desktop versie : huis kopen met rente, please help!



Pagina's : [1] 2

30-11-2009, 14:56
salam zusters en broeders,

ik schets jullie even de volgende situatie en als iemand kan helpen of zelf meemakend, please antwoord dan want ben hopeloos.

ik heb een neef wonende bij zijn ouders in adam, is 30 en nog steeds niet getrouwd. hij is al 6 jaar bij de huizoekende ingeschreven maar nog steeds geen antwoord. hij wil ook al heel lang trouwen omdat hij op islam vlak al hamdo lilah goed is, maar hij kan niet trouwen omdat hij geen woonst heeft. bij zn ouders wonen wil ie niet. hij hij heeft ook zijn vaste baan in adam als boekhandelaar. nu zegt zn familie dat hij best oud aan het worde is en hij wil echt zo graag trouwen. nu heb ik recent gehoord dat hij toch een huis met rente gaat aankopen omdat hij niet meer kan wachten en hij is ook ouder aan het worden. hij gaat het kopen met tranen in zn ogen en pijn in zn hart.

dus mn vraag: huis kopen met rente is haraam, maar wat doe je in zo een situatie???

30-11-2009, 15:08



Citaat door soumaya_riffia:
salam zusters en broeders,

ik schets jullie even de volgende situatie en als iemand kan helpen of zelf meemakend, please antwoord dan want ben hopeloos.

ik heb een neef wonende bij zijn ouders in adam, is 30 en nog steeds niet getrouwd. hij is al 6 jaar bij de huizoekende ingeschreven maar nog steeds geen antwoord. hij wil ook al heel lang trouwen omdat hij op islam vlak al hamdo lilah goed is, maar hij kan niet trouwen omdat hij geen woonst heeft. bij zn ouders wonen wil ie niet. hij hij heeft ook zijn vaste baan in adam als boekhandelaar. nu zegt zn familie dat hij best oud aan het worde is en hij wil echt zo graag trouwen. nu heb ik recent gehoord dat hij toch een huis met rente gaat aankopen omdat hij niet meer kan wachten en hij is ook ouder aan het worden. hij gaat het kopen met tranen in zn ogen en pijn in zn hart.

dus mn vraag: huis kopen met rente is haraam, maar wat doe je in zo een situatie???


Wa aleikoem salaam,

Dat noemen we nou een onnodig obstakel om te trouwen!
Hij staat al 6 jaar ingeschreven en dus is de kans groot dat hij binnen nu en een paar jaar in aanmerking komt voor een huis. Om die paar jaar te overbruggen kan hij toch iets huren van een particuliere verhuurder of vrije sector? Dus gewoon legaal en met inschrijving. In sommige gevallen kan je zelfs huurtoeslag aanvragen.

Wat belangrijk is om te weten is dat je geen goeds moet verwachten van het overschrijden van de grenzen van Allah Misschien ziet hij er nu een oplossing in, maar stel dat daardoor juist de zegeningen in zijn toekomstige huwelijk zullen afnemen? Of dat zijn straf in het hiernamaals op hem wacht ...zijn geweten wat aan hem knaagt...Dan is hij er nog niets mee opgeschoten!

Juist als hij geduldig is en geen haram begaat, dan zal hij merken dat Allah hem gaat helpen op een onverwachte manier, insha'Allah.
Zoals ook in de Qoran staat, dat wie taqwa heeft, dat Allah altijd een uitweg voor hem zal vinden!

Dus zeg dit tegen hem, en laat hem de andere mogelijkheden goed onderzoeken. Het hoeft geen enorm huis te zijn. Gewoon een 2 kamerappartement is voldoende. (tenzij zijn toekomstige alleen om dunya zaken geeft) Vooral omdat er in de toekomst wel een gewone huurwoning inzit ,zie ik niet in wat het bezwaar is. Gair insha'Allah.

wassalaam,
zonnetje

30-11-2009, 15:40
ik ken het systeem niet goed in Adam, maar volgens mij kan je daarna alln in aanmerking komen voor een huis via dat systeem, het is verschillend ten op zichte van andere steden. ik ben helemaal akkoord met wat je zegt, maar hij wil echt nu trouwen, hij is het zat om te wachten, en wil trouwen om geen zina te plegen...

30-11-2009, 15:54
Salami broeders en zusters,

Ik wil een huis voor weinig geld.

30-11-2009, 16:00



Citaat door vinyardb:
Salami broeders en zusters,

Ik wil een huis voor weinig geld.


jij komt uit het niets...

30-11-2009, 16:45

Citaat door vinyardb:
Salami broeders en zusters,

Ik wil een huis voor weinig geld.


Wie niet?

30-11-2009, 18:37
Hij gaat VIES spijt krijgen. Hij vraagt om tegenslagen later.
Nogmaals; iets met riba doen is erger dan incest plegen met jouw moeder. Bedenk nu maar wat erger is; later trouwen of ...

30-11-2009, 19:06

Citaat door soumaya_riffia:
ik ken het systeem niet goed in Adam, maar volgens mij kan je daarna alln in aanmerking komen voor een huis via dat systeem, het is verschillend ten op zichte van andere steden. ik ben helemaal akkoord met wat je zegt, maar hij wil echt nu trouwen, hij is het zat om te wachten, en wil trouwen om geen zina te plegen...


Nee, dat is niet waar.dat weet ik 100% zeker

Hij kan via de woningbouwvereninging een woning in de vrije sector huren, hiervoor is geen wachtlijst alleen is het een stuk duurder dan een sociale huurwoning. Denk aan ongeveer E700,- kale huur.

Particuliere verhuur heb je overal, ik huur zelf ook particulier
Bijv. een huisarts koopt een huis met 3 etages. Hij heeft op de begane grond zijn praktijk, en de 2 etages erboven verhuurt hij.
Je hebt ook nog makelaars hiervoor, zoals Direct Wonen

Er is altijd een uitweg, je kan niet de ene zonde (zina) ruilen voor een andere (riba)

Het is totaal niet islamitisch om je huwelijk uit te stellen omdat je geen luxe huis hebt! Dan desnoods maar WEL inwonen bij zijn ouders, als dat nodig is. Beter even afzien in deze dunya dan in het hiernamaals!

Als vrouw zijnde zou ik nog liever een (halal) baantje erbij nemen en bijdragen aan de huur dan dat ik mijn man een haram hypotheek zou laten nemen.

Hij staat al 6 jaar ingeschreven, ik ken mensen die met 7 a 8 jaar een huisje hebben gekregen dus de oplossing is insha'Allah nabij!

wassalaam,
zonnetje

30-11-2009, 19:19
hij moet geduld hebben, of particulier gaan huren, maar een huis kopen, zou nooit met zo n broeder trouwen, dus dan zou hij een huis hebben, maar dan weer zonder oprechte praktiserende zuster zitten

30-11-2009, 19:30
Het is haraam...

Als je mocht kiezen:

- Het trouwen laten en geen huis
- Trouwen en dan ondertussen oorlog hebben met ALLAH

Schets m dit voor en vraag hem te kiezen...

Sabr

30-11-2009, 20:18
Als je een huis kunt kopen in Amsterdam, dan kun je ook particulier huren lijkt mij. Of niet? Koopwoningen zijn best prijzig.

Elke moslim wordt op een gegeven moment getest met angst, en moeilijkheden op financieel en materieel vlak. Dit is een grote test voor hem, om aan Allah te laten zien dat hij oprecht gelooft. Waarom zijn we dan moslims?

Zelf sta ik 7 jaar ingeschreven voor een sociale huurwoning in Amsterdam. Het is niet makkelijk, maar hij moet gewoon sabr hebben.

30-11-2009, 21:31
@TS:

Dit is en blijft een eindeloze discussie tussen imaams en 3oulamaa. Ik heb verscheidene programma's gezien op iqrae en andere zenders, de één zegt: als je ergens woont en je kan geen woning vinden en je bent voor de huur evenveel kwijt als voor het feit dat als je een huis koopt dan is het toegestaan, dus in het geval dat als je niks vind, maar dan ook niks! Anderen zeggen simpelweg dat het Haraam is, logisch je betaald tenslotte enkel de rente en 'riba' is Haraam.

Ik begrijp je neef, en kan er heel makkelijk over praten, wij hier in Rotterdam hebben ook zo een woningtekort, ik heb ook jaren op een wachtlijst gestaan met uitslag 0,000000 -> ik kon gewoon niet aan een woning komen. En ik zeg eerlijk je hebt woningen maar die zijn weer zo duur dat je rond de €30.000 bruto jaarinkomen moet verdienen. Een compleet drama dus wat betreft woningtekort, laat staan A'dam, ik kan begrijpen dat het daar nog vele malen erger is. Wat ik ook had is dat als een woning 'vrij' kwam was het gelijk voor de koop (MVV woningen)

Ik heb ook uiteindelijk een app. gekocht .... Tja, wat moet je als je gaat trouwen, bij je ouders wonen?? nou die hebben géén plek, jaren wachten?? Heb dit al jaren gedaan en uiteindelijk heb ik het opgegeven. Mijn broer had hetzelfde probleem, toevallig omdat hij een beter baan heeft qua inkomen (verdiend erg goed en dan bedoel ik erg goed hoge functie heh ) heeft hij zich van die luxe huurwoningen kunnen veroorloven in het centrum, dus je moet óf een baan hebben waarbij je veel verdiend, of een partner hebben die ook meehelpt (mijn ex was ontslagen, lang verhaal) of je wacht gewoon jaren je lot af ...

30-11-2009, 21:36


Kijk niet naar de bedorven mensen, maar kijk naar wat er over rente wordt gezegd... Ookal is het je situatie, het is niet verplicht om je ouders de huis te verlaten en dan iets doen wat jou in zwaar gevaar doet verkeren 'Oorlog met Allah de heer der werelden".. Denk daar maar over na, op na dat je het bedrag in 1 keer kan betalen is een ander verhaal... En ga vooral niet naar mensen luisteren die hier hun verhalen plaatsen dat zij het wel hebben gedaan, maar kijk wat jou Heer zegt en de betrouwbaar Ulama... en leg je vertrouwen niet op die zender van IQRA, want daar zijn bepaalde zogenaamde ulama gekomen, maar als het ware op zwarte lijst staan van geen kennis nemen... kortom denk goed na en weet wat je doet.

Elharaam is duidelijk en Helaal is duidelijk

30-11-2009, 21:41
Sheikh Yusuf al Qaradawi stond het toe. Dus halal.

30-11-2009, 21:49

Citaat door Dina-87:
Sheikh Yusuf al Qaradawi stond het toe. Dus halal.



Laten we eerst afvragen wie is yusuf al qardawi en wat hebben de geleerden over hem gezegd.... subhanAllah zelfs jezelf opblazen staat hij toe etc. maar ik wil niet over qardawi praten.
Onderzoek het en weet van wie je kennis neemt, laten we niet het kennis nemen van bepaalde mensen met wat in overeenstemming is met onze hawaa (begeertes)... Waarom kijken we alleen naar die ene geleerde met een zwakke bewijs, wat geen bewijs is. Alleen omdat ie zegt helal en dan hebben we gelijk een goede smoes bij Allah ?

Bekijk het en pas op met de beslissingen in je leven, moge Allah mij, de sheikh en elke ieder doen leiden naar het rechte pad

Pagina's : [1] 2