Bekijk volle/desktop versie : VOC-schip met peperdure lading gevonden



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

29-11-2009, 09:09

Citaat door Truebeauty_:
Hongaarse duikers hebben dichtbij de Braziliaanse kust het wrak gevonden van een Nederlands vrachtschip dat ruim drie eeuwen geleden zonk. Dat meldden Hongaarse media zaterdag.

Volgens expeditieleider Attila Szalóky verging de zeventiende-eeuwse driemaster Voetboog op 29 mei 1700 met 109 bemanningsleden en een peperdure lading. Het schip van de Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC) had onder meer zijde, specerijen, thee, porselein en ongeveer 180.000 Nederlandse gouden dukaten aan boord. Die objecten verkeren volgens de duikers in een goede staat. ,,De totale waarde is ongeveer 1 miljard dollar'', omgerekend 670 miljoen euro, aldus Szalóky.

Volgens Szalóky was het schip vanuit Batavia, het huidige Jakarta, richting Nederland vertrokken. Vermoedelijk kwam het schip op de Atlantische Oceaan in een hevige storm terecht. Door via de Braziliaanse kust te varen hoopte de bemanning wellicht veilig thuis te komen. Waarom het VOC-schip voor de kust van Brazilië toch verging, is niet duidelijk.


BRON
.

29-11-2009, 09:38


Vergane glorie, Nederland als wereldmacht ..........

Maar ook nu speelt Nederland z'n partijtje mee

29-11-2009, 09:55

Citaat door Truebeauty_:
Alles teruggeven aan de arme landen die Nederland heeft uitgebuit!



Nee want de VOC ging failliet, de schepen met ladingen goud en zilver zonken naar de zeebodem (zoals steeds weer blijkt) en Nederland ging ook failliet (1798) en wat overbleef werd door Frankrijk Engeland en Duitsland ingepikt. En de DSB bank bestond ook nog niet.



Dan moeten we eerst maar eens beginnen met dat geld terug te vragen dat we aan ontwikkelingshulp besteden en goede doelen.

29-11-2009, 10:03

Citaat door Truebeauty_:
Dat kwam later pas, ja.
De 17de eeuw was de 'gouden' eeuw van uitbuiting, slavenhandel en onderdrukking.

Niks om trots op te zijn.
Ze moeten dat geroofde goed teruggeven.
Het was toch al als verloren verklaard.


Er bestaat geen geroofd goed meer. Dat is verdwenen, weg.
Elke grootmacht in het verleden heeft kolonialisme en slavernij gekend. Zonder uitzondering. Dat was de tijdgeest nu eenmaal.


Ik ben zelf erg trots op die tijd. Niet vanwege de handel en de VOC, wel vanwege het feit dat Nederland 100 jaar lang aan de top van de wetenschap in de wereld heeft gestaan. Die tijd is helaas lang voorbij.

Mensen als Hugo de Groot, Coornhert, Huygens, Spinoza waren produkten van die tijd. Mensen die zich allemaal onomwonden uitgesproken hebben tegen slavermij en kolonialisme. Die mensen moet men niet vergeten maar in ere houden. Je kunt je beter richten tot bv de machtshebbers zoals het huis van Oranje.

29-11-2009, 10:10



Citaat door Truebeauty_:
Alles teruggeven aan de arme landen die Nederland heeft uitgebuit!



Ten eerste valt er van die lading niets terug te geven, nederland heeft daar namelijk helemaal geen zeggenschap over (ligt niet in nederlandse wateren, en wat je in de zee vind.. mag je houden.. de bergers strijken het geld dus op.)

Ten tweede, nederland heeft de afgelopen 60 jaar al zo'n 200 miljard aan ontwikkelingsgeld gegeven.

Ten derde hebben we in Nederland zo ongeveer 1 miljoen mensen opgevangen en de mogelijkheid tot een beter leven gegeven.

Me dunkt dat de 'schuld' daarmee wel is ingelost.

Wanneer beginnen landen als SA en Turkije overigens met het teruggeven van gestolen rijkdommen?

29-11-2009, 10:13

Citaat door Truebeauty_:
Rustig Pakje.
Waarom ga je meteen in de aanval?

Ik ben ook een Nederlander hoor.



Omdat ik schijtziek ben van opmerkingen alsdat Nederland(ers) een (morele)schuld zouden hebben.

Eventuele schuld die we hadden, hebben we allang ingelost.

29-11-2009, 10:15
Men doet net alsof de VOC voor de rijkdom van Nederland heeft gezorgd, terwijl uit alle documenten juist blijkt dat de Oostzeehandel de grootste winstgever was.

Ow wat zijn wij schooiers, we kopen hout en verkopen dat weer door. Wat een schuld hebben we toch.

29-11-2009, 10:16

Citaat door Truebeauty_:
Het is idd ongelofelijk wat zo een klein landje toendertijd heeft bereikt.

Maar ze gingen over lijken en dat geeft het allemaal een vies nasmaakje.


Vergeet niet dat de mannen die zo te keer gingen bij de VOC als werknemers, buitenlanders waren, geronselde Duitsers en Polen.

Dat was handig.

En wel juist daarom, omdat zij allemaal naar de Nederlanden trokken om wat centjes te verdienen, en omdat zij zich niet behoefden te bemoeien met de binnenlandse politiek van hun hoge Heren. Men verhinderde hen zelfs om Nederlands te leren. Alleen wat commando's moesten ze kennen. Zo ging dat.

29-11-2009, 10:21

Citaat door Truebeauty_:
Het is idd ongelofelijk wat zo een klein landje toendertijd heeft bereikt.

Maar ze gingen over lijken en dat geeft het allemaal een vies nasmaakje.



'ze gingen over lijken'

ja, dat klopt.. maar ze gingen wel over álle lijken.

Wist jij bijvoorbeeld dat er verhoudingsgewijs op slavenschepen (geen voc overigens, maar wic) net zoveel bemanningsleden als slaven stierven?

29-11-2009, 10:23

Citaat door Truebeauty_:
Dat is onzin!


Je kan dat niet "aflossen".



ah, wat dan?

een soort van erfzonde instellen voor dat verleden? Waarom zou ik me schuldig moeten voelen, moeten betalen, voor iets waar ik niet aan meegewerkt heb, waar mijn ouders- en mijn grootouders niet aan meegewerkt hebben?

29-11-2009, 10:24

Citaat door Truebeauty_:
Dat kwam later pas, ja.
De 17de eeuw was de 'gouden' eeuw van uitbuiting, slavenhandel en onderdrukking.

Niks om trots op te zijn.
Ze moeten dat geroofde goed teruggeven.
Het was toch al als verloren verklaard.


In de context van die tijd ben ik wel trots op Nederland Naar de maatstaven van nu niet.

Maar datzelfde geldt ook voor mensen als Mohamed, naar de huidige maatstaven kan hij een P. genoemd worden, maar naar maatstaven van die tijd was dat normaal.

29-11-2009, 10:24

Citaat door Truebeauty_:
Pakje.... chill!


Het was niet jouw schuld.



Klopt, het was zeker mijn schuld niet.... toch verwacht men, dat ik middels mijn belastingen bijdraag aan die 'zogenaamde' schuld, en dat dit geld oa in de vorm van ontwikkelingsgeld wordt weggekieperd in donkere duistere zakken van smerige zelfverrijkers. en ja.. die zitten én in Nederland, maar ook in de ontwikkelingslanden.

29-11-2009, 10:27



Citaat door Truebeauty_:
Hebben we hem ook weer.

Nederland heeft een vieze geschiedenis.
Dat is een feit!



Nederland heeft een mooie geschiedenis, die ligt in een tijd dat mensen harder waren voor elkaar.

29-11-2009, 10:47

Citaat door Truebeauty_:
Hebben we hem ook weer.

Nederland heeft een vieze geschiedenis.
Dat is een feit!


Een beetje nuance, graag. De Nederlandse geschiedenis kent een aantal 'vieze' episoden. Net als eender welk land, overigens.

29-11-2009, 10:53

Citaat door Truebeauty_:
Klopt, zei ik net tegen Pakje.

Maar Nederland heeft echt veel op zijn kerfstok voor zo een klein landje.


Je overdrijft.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10