Bekijk volle/desktop versie : Bedrijfsadministratie wie snapt dat?



21-11-2009, 18:58
Help me pliess!

[ snap helemaal niks van die boekhouding]

21-11-2009, 20:46


wat wil je weten dan?

21-11-2009, 22:02
Ik snap er helemaal niks van

Debet Credet

En wat neemt af en wat neemt wanneer toe etc...


Can you help me pleassss!!

21-11-2009, 22:19
Ja wat wil je precies weten, moet je een opdracht maken.
Of heb je een specifieke vraag.

Ik hoor van je !

22-11-2009, 14:12



Citaat door RowenaGirl:
Ja wat wil je precies weten, moet je een opdracht maken.
Of heb je een specifieke vraag.

Ik hoor van je !




Grootboekrekeningen en snap niet wanneer er iets bij debet of credit moet komen

Dus kortom alles!

22-11-2009, 21:44
Lees je theorieboek vor uitleg. eigenlijk is boekhouden makkelijk DEBET en CREDIT moeten aan elkaar gelijk zijn....

22-11-2009, 22:20
Je hebt een rekening van bezit (gebouwen, debiteuren, voorraad enz.) Debiteren betkent TOENAME van je bezit en crediteren betekent AFNAME van je bezit.

Je hebt een rekening van schuld (crediteuren, hypothecaire lening enz.)
Debiteren betekent een AFNAME van je schuld en crediteren betekent een TOENAME van je schuld (Dus het is niet hetzelfde als de rekening van bezit)

Als laatste heb je de rekening en hulprekeningen van het eigen vermogen.
Debiteren betekent een AFNAME van je schuld en crediteren betekent een TOENAME van je schuld. (Dus hetzelfde als de rekening van schuld)


Voorbeeld 1: Stel je verkoopt goederen op rekening wat gebeurt er dan? Nou je voorraad goederen nemen af (Voorraad goederen is een rekening van bezit en deze neemt af dus je moet gaan crediteren)
Je debiteuren nemen toe (Debiteuren is ook een rekening van bezit en deze neem toe dus je moet debiteren)

Voorbeeld 2: Stel je betaalt je crediteuren per kas wat gebeurt er?
Je crediteuren nemen af want je betaalt ze (Crediteuren is een rekening van schuld en deze schuld neemt af dus je gaat debiteren) Je betaalt per kas dus je bank neemt af (Kas is een rekening van bezit, deze neemt af dus je gaat crediteren)

En zo kan ik nog door gaan, ik hoop dat je het een beetje snapt! x

23-11-2009, 21:00

Citaat door RowenaGirl:
Je hebt een rekening van bezit (gebouwen, debiteuren, voorraad enz.) Debiteren betkent TOENAME van je bezit en crediteren betekent AFNAME van je bezit.

Je hebt een rekening van schuld (crediteuren, hypothecaire lening enz.)
Debiteren betekent een AFNAME van je schuld en crediteren betekent een TOENAME van je schuld (Dus het is niet hetzelfde als de rekening van bezit)

Als laatste heb je de rekening en hulprekeningen van het eigen vermogen.
Debiteren betekent een AFNAME van je schuld en crediteren betekent een TOENAME van je schuld. (Dus hetzelfde als de rekening van schuld)


Voorbeeld 1: Stel je verkoopt goederen op rekening wat gebeurt er dan? Nou je voorraad goederen nemen af (Voorraad goederen is een rekening van bezit en deze neemt af dus je moet gaan crediteren)
Je debiteuren nemen toe (Debiteuren is ook een rekening van bezit en deze neem toe dus je moet debiteren)

Voorbeeld 2: Stel je betaalt je crediteuren per kas wat gebeurt er?
Je crediteuren nemen af want je betaalt ze (Crediteuren is een rekening van schuld en deze schuld neemt af dus je gaat debiteren) Je betaalt per kas dus je bank neemt af (Kas is een rekening van bezit, deze neemt af dus je gaat crediteren)

En zo kan ik nog door gaan, ik hoop dat je het een beetje snapt! x




Jaaa is duidelijk

Sokran