Bekijk volle/desktop versie : Allah dat je het zo beter vindt.



21-11-2009, 12:48

De Profeet vertelde eens een verhaal over drie mannen van de stam van Israël: een lepralijder, een kale en een blinde man.
Allah wilde hen testen en dus stuurde hij een engel, in de gedaante van een man, naar hen toe.

De engel ging als eerste naar de lepralijder en vroeg hem: "Wat zou jij het liefste willen?" De lepralijder antwoordde: "Ik zou graag een mooie gave huid willen hebben, en dat de ziekte verdwijnt die door de mensen gehaat wordt. De engel streek met zijn hand over het lichaam van de lepralijder en hij was onmiddellijk genezen en had een mooie gave huid. De engel vroeg hem toen: "Welk soort rijkdom begeer jij?" Hij antwoordde: "Kamelen". Dus gaf de engel de man een zwangere kameel en zei hem: "Moge Allah jou hiermee veel zegeningen geven."

De engel ging daarna naar de kale man toe en vroeg hem: "Wat zou jij het liefst willen?" De man antwoordde: "Dat mijn haar mooi groeit en dat de ziekte waardoor de mensen mij niet accepteren verdwijnt". De engel streek met zijn hand over het hoofd van de man en direct was hij genezen en een mooi vol bos haar begon te groeien. Toen vroeg de engel hem: "Welk soort rijkdom begeer jij?" De man zei: "Koeien". Dus gaf de engel hem een zwangere koe en zei tegen hem: "Moge Allah jou hiermee veel zegeningen geven."

Uiteindelijk ging de engel naar de blinde man en vroeg hem: "Wat zou jij het liefst willen?" De blinde man antwoordde: "Dat Allah mij het licht in mijn ogen terug geeft, zodat ik iedereen kan zien". De engel streek over de man’s ogen en Allah gaf hem zijn zicht terug. De engel vroeg hem daarop: "Welk soort rijkdom begeer jij?" De man antwoordde: "Geiten". Dus hij kreeg een zwangere geit.

De dieren van alle drie de mannen kregen hun jongen en in een korte tijd zag men vele kamelen, koeien en geiten in het dorp.

Toen, in opdracht van Allah, ging de engel terug naar de lepralijder en zei tegen hem: "Ik ben een arme man, al mijn voorraden voor mijn reis zijn op. Vandaag heb ik geen mogelijkheden meer om thuis te komen behalve met de hulp van Allah en van jou. Uit naam van Allah die jou heeft gezegend met een mooie en gave huid, vraag ik jou om een kameel, zodat ik naar mijn huis kan rijden.

De lepralijder antwoordde: "Ga weg, ik heb het druk, ik heb niets om aan jou te geven". De engel zei: "Ik herken jou. Was jij niet eens een lepralijder, die door de mensen veracht werd om zijn ziekte? Was jij niet eens heel erg arm en heeft Allah jou niet gezegend met veel rijkdom?" De lepralijder antwoordde: "Waar heb je het over? Ik erfde alles van mijn voorouders". De engel zei toen: "Als je liegt, moge Allah jou terug brengen in je vorige staat".

De engel ging toen naar de kale man en stelde hem dezelfde vragen. Hij antwoordde ook op dezelfde manier. Dus zei de engel tegen hem: "Als je liegt, moge Allah jou terug brengen in je vorige staat".

Uiteindelijk ging de engel naar de blinde man en zei tegen hem: "Ik ben een reiziger en al mijn voorraden zijn op, vandaag heb ik geen voorzieningen behalve van Allah en van jou. Uit naam van Allah die jou jouw zicht terug heeft gegeven, vraag ik jou om een geit zodat ik de mogelijkheid heb om mijn reis te volbrengen". De man antwoordde: "Zonder twijfel, ik was blind. En het was alleen door Zijn genade, dat Allah mij het licht in mijn ogen terug gaf. Neem zoveel als je wilt, en laat achter wat je wilt, bij de naam van Allah zal ik je niet stoppen om iets te nemen". De engel antwoordde: "Houdt al je rijkdom, ik wil niets van jou. Ik ben alleen maar gekomen om je te testen. Nu dat je de test hebt doorstaan is Allah tevreden over jou en ontevreden met de andere twee.

Vanwege de ondankbaarheid van de twee, werden al hun giften weggenomen en werden ze weer teruggebracht in hun erbarmelijke toestand. Allah was ontevreden over hen, en zij werden de verliezers in deze en in het volgende leven. Echter, de derde persoon, door zijn dankbaarheid, behield al zijn zegeningen. Allah was tevreden over hem en de man zal deze tevredenheid ervaren in dit en ook in het volgende leven.

Allah zegt in de Qur'aan:

En (gedenkt) toen jullie Heer bekend maakte:"Als jullie dankbaar zijn, dan zullen Wij zeker jullie (genietingen) vermeerderen. En als jullie ondankbaar zijn: voorwaar, mijn bestraffing is zeker hard."