Bekijk volle/desktop versie : Nederigheid, mashaAllaah!!!



21-11-2009, 01:25

Nederigheid
Sheikh Husayn al-'Awaayishah
De introductie uit: The book of humility




--------------------------------------------------------------------------------

Na de introductie, zegt de sheikh:

Ik leerde dus, dat nederigheid niveau's en gradaties heeft. Een dienaar bereikt deze tot op de hoogte, dat Allaah hem succes schenkt in zijn streven, oprechtheid en uithoudingsvermogen. En ik zag dat een persoon verheven wordt (in rang) door zijn nederigheid en zijn manieren, totdat hij behoort tot de meest geliefde mensen bij de Boodschapper van Allaah , en degene die het meest nabij is van hen die hem vergezellen op de Dag des Oordeels.

En ik heb geleerd dat nederigheid, de sleutel is tot de reiniging van de ziel, de weg naar vergiffenis voor je zonden, kwijtschelding van je zonden en toegang tot het Paradijs, als Allaah dat wil.

(Net zoals ik heb geleerd dat) het de juiste weg is om de harten en het woord (van de Moslims) te verenigen, en (voor) het oplossen van geschillen, verschillen en discussies tussen de nakomelingen van de ummah van de Islaam.

En met dit ten grondslag, zal een persoon niet gewogen worden door de weegschalen der afkomst, rijkdom, macht of eer, maar echter door prioriteit en wedijvering in Taqwaa [1] en goede daden.

En het is belangrijk voor ons om te weten, dat de oorzaak van onze pijn en wonden, waarover we klagen, het ontbreken van nederigheid is en de gebrekkigheid daarvan in de individu, het gezin, de maatschappij en de Ummah.

Laat de harten daarom nederig worden tegenover Allaah, de Verhevene.

En laat de ledematen nederig worden tegenover de Ene (die volmaakt en uniek is in ieder opzicht), de Almachtige.

En laat deze nederigheid duidelijk zijn en zichtbaar in ons, zichtbaar in onze levens, - werkelijk - zodat ervan wordt getuigd en het wordt gezien, zodat wij de uitspraak van niemand vòòr de uitspraak van Allaah, de Almachtige plaatsen, of vòòr de uitspraak van de Boodschapper van Allaah - totdat we (in staat zijn om) de hoogste niveau's (in het Paradijs te) verkrijgen en eeuwige gelukzaligheid.

En laat deze nederigheid ook duidelijk zijn in ons gedrag en onze daden tegenover onze broeders en tegenover degenen met wie wij in contact staan, totdat we de zoetheid van nederigheid beginnen te proeven, zijn genot proeven en vreugde verkrijgen vanwege zijn effecten.

En wanneer nederigheid de beloningen en vergoedingen heeft van Allaah, de Verhevene, die het heeft, dan spant de Shaytaan zich in om de beloning verloren te doen gaan, om de gunst van Allaah te veranderen in ondankbaarheid (van de dienaar) en de mensen te treffen met trots en verbazing over zichzelf. Daarom, benadert hij de oproepers tot Allaah vòòr ieder ander, via deze deur.

Laat onze zorg daarom zijn, dat we nederigheid correct begrijpen en dat we handelen naar de vereisten van deze begrip van ons, en laat ons voorbeeld hierin de Boodschapper van Allaah zijn, zodat we welslagen, gered zijn en gelukkig blijven in beide werelden.




--------------------------------------------------------------------------------
[1] Taqwaa is een van de beste morele kenmerken die een Moslim kan behalen. Het ontstaat door een schild te plaatsen tussen jezelf en Allaah’s toorn (woede), zoals de stam van het woord veronderstelt (taqwaa komt van het werkwoord waqaa, wat “beschermen” betekent). Dit wordt bereikt door ten alle tijde bewust te zijn van Allaah en al Zijn bevelen. Taqwaa omvat islamitisch gezien dus: aanbidding, liefhebben, vrezen, goede daden verrichten, voorbereiden op het Hiernamaals.
--------------------------------------------------------------------------------

persoonlijke bron: http://sincerehearts.nl/lessen/71.html



Do not forget me in your doe3as, min fahdliekoem!
BintuMhamed


21-11-2009, 01:51


Erg mooi. MashaAllaah..


21-11-2009, 13:58

Citaat door MatroeshGirl:
Erg mooi. MashaAllaah..




(smile) BaarakAllaahu fieki ugti.

21-11-2009, 19:32

Citaat door geilander3:
Veel nederigheid van mensen is niet echt. (ik bedoel eigenlijk moslims, omdat die de Heilige GEest niet in zich hebben wonen)

Veel mensen zijn juist hoogmoedig, omdat ze denken meer nederig te zijn dan anderen. In een soort gespeelde/geacteerde nederigheid

Werkelijke nederigheid, komt van het KENNEN van JEzus, (zoon van god) en dat JEzus in je hart woont (via de Heilige Geest).

Jezus acteerde niet, toen hij werd gegeseld, en niet terugschold, en zelfs werd gekruisigd. Hij gaf zichzelf op, uit liefde voor de verloren mens.

De werkelijke nederigheid is van de Geest, als Gods Geest je uiterlijke hardheid doorbreekt. Dan komt het licht door je heen.


http://sincerehearts.nl/bijbel/bijbel.html

21-11-2009, 20:00


Notificatie