Bekijk volle/desktop versie : 3achor oftwel gespaarde geld een bepaald bedrag aan arme doneren



19-11-2009, 21:55
Sallem oe 3alaikom

mijn moeder heeft gespaard geld maar nu moet ze er toch ook bepaald bedrag ervanaf halen om te doneren de ene zegt 10% en de ander weer ietss anders kan iemand mij zeggen hoe ik deze 3achor moet berekenen???

alvast bedankttttt

20-11-2009, 11:57


Je bedoeld Zakaat?

Zakaat is verplicht wanneer men een belastbaar vermogen bezit (van een belastbare bezitting), en dit 1 jaar lang in bezit heeft. Ten tijde van de profeet gebruikte men gouden of zilveren munten, Tegenwoordig worden de gouden en zilveren munten vervangen door bankbiljetten.

Geld is belastbaar wanneer het de waarde van 85 gram goud of 595 gram zilver bereikt. Nadat men dit 1 jaar in bezit heeft gehad, staat men 2,5 % af.

De profeet heeft gezegd: "Als jullie twee honderd dirhams hebben en er gaat één jaar overheen, dan moeten jullie vijf dirhams betalen. En er rust niets [van zakaat] op totdat jullie twintig dinaars hebben. Als daar één jaar overheen is gegaan, dan moeten jullie een halve dinaar betalen." [Een dirham staat voor zilver en een dinaar voor goud]

Goud is dus belastbaar vanaf 20 dinar, 20 dinaar is gelijk aan 20 mithqaal. 1 mithqaal is gelijk aan 4,25 gram. 20 x 4,25 is 85 gram goud.
Toen ik een half jaartje terug de koersen had bekeken kostte Goud 919,20 dollar per ounce (1 ounce is gelijk aan 31,1 gram) dat is per gram dus 29,55 dollar. dat is 2511 dollar per 85 gram. 1 dollar was toen gelijk aan 76 eurocent. 2511 dollar staat gelijk aan: 1896.89 euro. Dit is het drempelbedrag waarop geld belastbaar wordt. Houdt je dit bedrag of meer over aan het eind van het jaar dan moet je 2,5 % afstaan.

20-11-2009, 13:36
lieve meid shokran bezefff voor jou uitleg als ik het dus goed begrijp...... moet ik 2,5% van mijn spaargeld als zakaat weggeven of is dit weer VERKEERD begrepen haha

20-11-2009, 16:08
Graag gedaan, zuster. Ja dat heb je goed begrepen..