Bekijk volle/desktop versie : Het woord van allah aan ons



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

17-11-2009, 10:09
Het woord van allah aan ons, zou eigenlijk duidelijk en niet discutabel moeten zijn. Toch zijn er veel interpretaties mogelijk, dat is wel te zien aan de talloze verschillende stromingen binnen de Islam.
Als het woord van Allah duidelijk en voor iedereen gangbaar was, dan waren er ook geen geleerden nodig om die woorden te interpreteren en aan ons "leken" uit te leggen.

Ik vroeg mij dus af... hoe komt dit?

En toen bedacht ik bij mezelf, hoe moet een oppermachtig wezen iets complex uitleggen aan een ondergeschikt wezentje. Dat is een behoorlijke dilemma! Hoe zouden wij mensen aan een mier moeten uitleggen wat bijv goed en slecht is?
Dat is al complex genoeg, dus neem ik een voorbeeld tussen verschillende mensenrassen, niet ermee suggererend dat de ene ras beter is dan de ander:

hoe zou jij aan een bosneger uit moeten leggen wat bijv een televisie is? Dat datgene wat hij ziet eigenlijk niet echt is? ... je zit wel een vogel vliegen op het beeldscherm, maar dat is geen vogel, maar eerder opgenomen beelden, licht opgeslagen als informatie die later wordt verwerkt tot bewegende beelden... hoe zou je dat aan iemand uit moeten leggen die dat nooit gezien/ervaren heeft?... Je zou dan voorbeelden uit zijn dagelijkse ervaringen moeten nemen om hem dat duidelijk te maken.
Helemaal moeilijk wordt het natuurlijk om iets aan hem uit te leggen wat niet waarneembaar is door zijn zintuigen, zoals het bestaan van virussen en bacterien.

Terug naar de Koran:
Ik denk dat hier hetzelfde het geval is, een hoger oppermachtig boven onze fantasie reikende Allah, die aan mieren als wij zaken duidelijk wil maken die voor ons niet waarneembaar zijn:
Om toch duidelijkheid te verschaffen en het onze onderontwikkelde breintjes verteerbaar te maken, gebruikt Hij denk ik zaken waarmee wij bekend zijn.
Zo worden ons bijvoorbeeld paleizen in het paradijs voorgeschoteld. Ik denk dat wij dat niet te letterlijk moeten opvatten, de strekking is gewoon: wij worden rijkelijk beloond voor onze goede daden, en we zullen erg gelukkig zijn in het paradijs. Ik ga er van uit dat aardse zaken (zoals paleizen en bling bling) absoluut geen waarde zullen hebben in een plaats als het paradijs, en mensen die er waarde aan hechten, die horen naar MIJN MENING naar een andere plaats te gaan na hun dood.
Wij worden ernstig beperkt door onze lichamen en zintuigen, wij hoeven onze ogen dicht te doen en te denken aan strand en zee… en daar zijn we dan voor eventjes… doen we onze ogen weer open, dan zijn we weer terug bij af. Onze zielen/geesten zijn nu dus ernstig beperkt, en wat ons te wachten zal staan zodra onze zielen vrij zijn na onze dood zal denk ik niet uit te leggen zijn met de kennis die wij nu van de wereld om ons heen hebben--> alle beperkingen zijn dan opgeheven.

Hoe ik hoop dat het paradijs eruit ziet?
Omgeven zijn door mensen waar je van houdt en zien dat zij gelukkig zijn en iedereen gelijk is (krijg opeens de bedevaart van mekka in mijn gedachten?). Ik hoop dat het paradijs niet een plaats is waar wij nog uberhaupt zaken als paleizen en eten nodig zullen hebben.


Groetjes, en wie zich hierdoor beledigd voelt… excuus niet de bedoeling…

17-11-2009, 10:13


Maar dat spreekt toch voor zich, en de menselijke visualisatie is allesbehalve een beperking.. Zie het juist als verrijking, eveneens het fenomeen van persoonlijke interpretatie.. Haal alles eruit wat eruit te halen valt maar vorm het naar jou idealen en zie het hoe jij het wilt zien

Mensen haken idd veels te veel aan letterlijke interpretatie, maar dat duidt op gebrek aan imaan en the need om je wanhopig vast te klampen aan ieder stukje vasthoudendheid wat in je bereik ligt..

Hence, de opkomst van de soennie tribes en de masha'allah broeders/zusters

17-11-2009, 10:28
ik ben op werk a sahbie, waarom zoveel tekst .. ben je ziek of zo

17-11-2009, 10:29

Citaat door _mohammmeddddd:
ik ben op werk a sahbie, waarom zoveel tekst .. ben je ziek of zo



Idd het moraal van het verhaal is?

17-11-2009, 10:33


ADHDtje gaat alles goed met je? stil maar stil maar

17-11-2009, 10:39
Ik dacht... deze gozer gaat het goed uitleggen. Je ging ook goed in m'n ogen. Wij mensen zijn de meest complexe schepsels van God. We zijn niet alleen snel ondankbaar, maar ook nog eens standvastig in ons koppigheid.
God met al Zijn Wijsheid weet hoe hij zijn eigen gemaakte schepsels moet benaderen.

Ik geef je gelijk en ongelijk. Waarom ik je ongelijk geef is het volgende. Wanneer God zegt dat er voor jou grote paleizen worden gebouwd, dan zal dat geschieden.
Je heb een punt dat we dit niet letterlijk moeten opvatten, maar dan niet op de manier hoe jij het bedoeld. Want er worden wel degelijk paleizen voor ons gebouwd. Dat is immers Zijn belofte aan de Godsvruchtigen. Alleen hoe deze paleizen er uit komen te zien gaan onze fantasien te boven.

Hij zegt ook dat de paradijs niets is wat wij ons kunnen voorstellen. Wat jij je nu voorstelt hoe de paradijs er uit komt te zien is al bij voorbaat fout. Dat is immers wat God zelf zegt.

Dus je heb gelijk dat het onze breinen te boven schiet, maar je heb ongelijk als je zegt dat de paleizen etc. niet worden gebouwd.

17-11-2009, 10:45

Citaat door deVerdeler:
Ik dacht... deze gozer gaat het goed uitleggen. Je ging ook goed in m'n ogen. Wij mensen zijn de meest complexe schepsels van God. We zijn niet alleen snel ondankbaar, maar ook nog eens standvastig in ons koppigheid.
God met al Zijn Wijsheid weet hoe hij zijn eigen gemaakte schepsels moet benaderen.

Ik geef je gelijk en ongelijk. Waarom ik je ongelijk geef is het volgende. Wanneer God zegt dat er voor jou grote paleizen worden gebouwd, dan zal dat geschieden.
Je heb een punt dat we dit niet letterlijk moeten opvatten, maar dan niet op de manier hoe jij het bedoeld. Want er worden wel degelijk paleizen voor ons gebouwd. Dat is immers Zijn belofte aan de Godsvruchtigen. Alleen hoe deze paleizen er uit komen te zien gaan onze fantasien te boven.

Hij zegt ook dat de paradijs niets is wat wij ons kunnen voorstellen. Wat jij je nu voorstelt hoe de paradijs er uit komt te zien is al bij voorbaat fout. Dat is immers wat God zelf zegt.

Dus je heb gelijk dat het onze breinen te boven schiet, maar je heb ongelijk als je zegt dat de paleizen etc. niet worden gebouwd.



uhm waarom zijn jullie zo slim?
tbarkallah 3liekoem

17-11-2009, 10:47

Citaat door marokkaanse_24:



Het is wel zo. De inwoners van het Paradijs zullen voor eeuwig daar verblijven. Jong en niet oud worden.
Als we het nu toch over de paleizen hebben. De profeet zei dat je de paleizen het binnenkant van het buitenkant kan zien. Dan denken wij... Huh? Zijn het glazen paleizen dan? Dat weet je dus niet. Het gaat ons verstand ter boven.

17-11-2009, 10:48

Citaat door deVerdeler:


Het is wel zo. De inwoners van het Paradijs zullen voor eeuwig daar verblijven. Jong en niet oud worden.
Als we het nu toch over de paleizen hebben. De profeet zei dat je de paleizen het binnenkant van het buitenkant kan zien. Dan denken wij... Huh? Zijn het glazen paleizen dan? Dat weet je dus niet. Het gaat ons verstand ter boven.

Daar ging mn niet over ----->




17-11-2009, 10:49

Citaat door marokkaanse_24:
Daar ging mn niet over ----->




Wat dan ?

17-11-2009, 10:50

Citaat door deVerdeler:
Wat dan ?

Je weet wel waarom

Ps: ik ben nog boos op jou

17-11-2009, 10:52

Citaat door marokkaanse_24:
Je weet wel waarom

Ps: ik ben nog boos op jou


Pas op he. Prikkel me niet ... Anders ga ik op zoek naar al je reacties

17-11-2009, 10:54



Citaat door deVerdeler:
Pas op he. Prikkel me niet ... Anders ga ik op zoek naar al je reacties

En dat moet scary klinken omdat...

17-11-2009, 10:55

Citaat door marokkaanse_24:
En dat moet scary klinken omdat...


Is goed

17-11-2009, 10:56

Citaat door deVerdeler:
Is goed



Ik vergeef je..

ps: kneep m al

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9