Bekijk volle/desktop versie : Tot de dood ons scheidt....



16-11-2009, 10:06
( Deze tekst heb ik via een dorostuurmail ontvangen en wilde ik delen met jullie, dus de ik-vorm in het verhaal is een ander persoon)

Dit verhaal is 1 van zoveel feiten die ons volk treffen, hopelijk kan iedereen zich hierin bevinden. Zo zwak zijn ons beloftes en zo licht is het vlammetje binnen ons huwelijken.


Column


Ik moest laatst getuigen bij een vriend van me in het Marokkaanse consulaat. Hij ging trouwen en dan moet je natuurlijk de welbekende ‘shoud’ meenemen. We zaten met z’n allen in die stoffige kamer met allerlei papierwerk, duizenden kopietjes van allerlei La Carte-achtige documenten op een oud Marokkaans bureau. Wat mij daar opviel, was dat de ambtenaar natuurlijk weer in een iets te groot pak, die het huwelijk juridisch in orde maakte, aan de andere kant volop scheidingen aan het regelen was.

Marokkanen trouwen niet alleen, maar scheiden ook bij bosjes de laatste jaren. Een op de vijf Marokkanen scheidt de laatste tijd. Hoe kan dit? De generatie van onze ouders die scheiden niet of nauwelijks. Zelden zijn eerste generatie Marokkanen gescheiden. Dan moet er echt iets verschrikkelijks gebeurd zijn, anders zitten ze na een fikse ruzie de volgende dag weer gezellig samen met een heerlijke ethee en lemsemen naar Lingo te kijken op een verdwaalde dinsdagavond.

De generatie Marokkanen van nu denkt dat trouwen een hele lange leuke gezellige date is. Met je mooiste kleertjes aan, net fris opgeschoren en op naar je chatdate in Scheveningen. Alsof het constant met je gezelligste Marokkaanse beentje voor is.

Je herinnert je die eerste date nog als de dag van gister.

Na lange tijd ge-msn eindelijk afgesproken. Je hoopt natuurlijk dat de ander een beetje te doen is. Op de foto vinden ze elkaar er redelijk goed uit zien. Maar goed, een foto zegt niet veel, denken ze allebei. Ze lopen elkaar tegemoet en boven alle verwachtingen zien ze er allebei beter uit dan gedacht. In een linnen broek en tuniekje eroverheen, lijkt het in de ogen van de jongen net alsof ze een prachtig figuur heeft. Ze benen snel naar een terrasje waar de date goed van start kan gaan.

De zon schijnt, Ice Tea smaakt heerlijk en de praatjes lopen gesmeerd. De jongen zegt na verloop van tijd in een verliefde bui: ‘Ik snap echt niet dat mannen liever heel de nacht in de nadi zitten dan bij hun vrouw. En ik snap al helemaal niet dat ze vreemd kunnen gaan. Ik zou dat nooit doen!’

Het meisje is ook goed gehumeurd die dag. Om de praatjes nog zoeter te maken zegt ze erachteraan: ‘Ik snap ook echt niet dat meiden ruzie kunnen krijgen met hun schoonmoeder. Ik zou mijn schoonmoeder net zo behandelen als mijn echte moeder. En met mijn schoonzussen zou ik wekelijks allemaal leuke dingen mee doen, koekjes bakken en samen naar de kapper.’

De date is helemaal geslaagd. Zes maanden later vinden ze nog steeds dat ze perfect bij elkaar passen en plots zijn ze getrouwd.

Achttien maanden later

Het plaatje begint barstjes te vertonen. Meneer vindt zijn vrouw eigenlijk al niet meer zo aantrekkelijk. Zijn vrouw is al bijna tien kilo aangekomen en van de kookkunsten van mevrouw is hij ook niet echt onder de indruk. Hij is het eten van zijn moeder gewend en nu eet hij net iets te vaak doner en kapsalon.

‘Hé, wanneer eten we nou eens een keer gewoon tajin of zo?’

‘Je wist dat ik niet kon koken toen we gingen trouwen en door mijn werk heb ik geen tijd daarvoor. Wat zeur jij de laatste tijd veel zeg, toen we net trouwden zei je hier niks over.’

‘Ik wil trouwens niet lullig doen, maar je bent zwaar aangekomen. Laat staan als je zwanger wordt, hoe groot wordt je dan wel niet?’

‘Nee, jij bent dun gebleven a Brad Pitt. Heb je weleens naar jezelf gekeken. In een spijkerbroek heb je gewoon een figuur van een chick.’

Ook bij het meisje beginnen er natuurlijk allerlei irritaties te ontstaan. Ze heeft inmiddels ook al een hekel aan zijn moeder. Ze vindt dat ze zich veel te veel bemoeid met hun leven. Ze heeft samen met haar man een vakantie geboekt naar de Malediven, maar haar lieve schoonmoeder gooit roet in het eten.

‘Ik trouwde juist om niet meer naar Marokko te hoeven met mijn ouders. Nu moet ik er weer heen, we hadden toch afgesproken om dit jaar naar de Malediven te gaan?’

‘Ja, dat was de planning ja, maar nichtje van mijn moeder gaat trouwen in de bergen en ik ben de enige die haar kan brengen.’

‘Dus door een gaar nichtje van jou uit de bergen die met een Eén of andere snor gaat trouwen, kan ik na tien keer Marokko op rij niet naar de Malediven?’

‘Ja, ik kan er ook niks aan doen. Zit niks anders op.’

‘Zit niks anders op? Ewa dan ga je maar samen met je moeder naar die bruiloft, want ik ga echt niet naar Marokko. Ik ben volgens mij getrouwd met je moeder. Nog even en je moeder komt naast me liggen als we gaan slapen. Ben getrouwd met een mama’s kindje.’

‘Hou je bek over mijn moeder!’

Bij een Marokkaanse jongen moet je natuurlijk niet aan zijn moeder komen. Dan heb je de poppen aan het dansen. Het begon zo leuk op Scheveningen en na de eerste ruzies stapelen de akkefietjes zich op totdat ze er samen achter komen dat getrouwd zijn eigenlijk geen bal aan is. Althans, niet op de Scheveningen-manier zoals ze die in gedachte hadden twee jaar en tien kilo geleden. Vanaf dit punt kan het alleen maar meer bergafwaarts gaan totdat ze samen beslissen om er een einde aan te maken. Weer een gescheiden stelletje erbij.

Als ik de Marokkaanse generatie van nu zie en ik vergelijk die met de eerste generatie, dan kan ik niet anders dan zwaar respect betuigen voor onze oudjes. Zij, die het nog veel moeilijker hadden in alle opzichten. Veel kinderen, minder geld, familie in Marokko en noem het maar op en ze hebben het voor elkaar gekregen om hun huwelijken in stand te houden tot de dood hun scheidt. Dat is pas sbar. Mensen, werkelijk waar, respect voor onze ouders!

16-11-2009, 10:16



Citaat door leilabeauty:
toch attent van je hoor


waarom zet je me voorschut

16-11-2009, 10:18
leuk bedankt voor het plaatsen, zo goed?

16-11-2009, 10:22
bedankt! ja zo beter

16-11-2009, 11:03


Sabr is de sleutel tot succes. Helaas weten de meeste van deze genaratie niet wat dit inhoudt. Het heeft ook degelijk te maken met hoe sterk je imaan is. Hoe sterker je imaan, hoe meer je gaat nadenken over jou manier van handelen en of dit correct is volgens de principes van de islam. Verder heeft de 'relatie voor het huwelijk' er ook mee te maken (en Allah swt is de alwetende). De vorige generaties trouwden ze allen zonder enige relatie te hebben gehad. En het lijkt wel alsof dit verdwenen is. Immers krijg je geen zegeningen wanneer je een relatie zou beginnen. Het heeft geen baat bij het nemen van relaties want tijdens hun afspraakjes proberen ze allebei alleen hun beste kant te laten zien. Je leert immers iemand echt kennen wanneer je met diegene onder één dak woont.

Moge Allah subhana wata3ala ons vergeven en veel sabr geven!

16-11-2009, 12:22
Hier zit een kern van waarheid in. Geduld is een schone zaak.

16-11-2009, 13:01
Als je een slechte basis hebt, is alles wat je daarop verder uitbouwt net zo slecht of slechter

16-11-2009, 13:20
Je Ot

16-11-2009, 13:51
haha zit wel wat in geduld is een schone zaak.

16-11-2009, 14:04
Ik geef je echt helemaal gelijk! Daar valt niks meer tegen op te zeggen..

17-11-2009, 09:51
ons voorouders werden uitgehuwelijkt en kende elkaar niet eens terwijl ze met de juiste intentie met elkaar in zee gingen. hun huwelijks waren gesloten, en geen open concert. alles was gezegend en hamdulilah, de meeste zijn nog samen.
tegenwoordig is het allemaal overdreven, de 1 wil het beter dan de ander, uiteindelijk scheidt de 1 ook eerder dan de ander.

17-11-2009, 14:10
@Appie

Leuke stuk om te lezen waarbij ik af en toe dacht, dit zou idd wel kunnen kloppen hoe het soms eraan toe gaat.

Sbarr is nodig en ieder mens is uniek in het doen en handelen, je moet een uitweg vinden allebei om elkaar te begrijpen, je leeft tenslotte samen in 1 huis onder 1 dak en je moet elkaar dan zien te begrijpen ...

Toen ik van plan was te trouwen zei mijn moeder dat ik ook moest dimmen in het feit datgene te doen wat ik alleen wil, je leeft tenslotte met iemand dus je moet ook kijken naar je man zijn belangen en af en toe ook je recht afstaan als het echt niet anders kan en voor hem geld hetzelfde, want zo krijg je geen problemen: Een voorbeeld:

Ja, dat was de planning ja, maar nichtje van mijn moeder gaat trouwen in de bergen en ik ben de enige die haar kan brengen.’

Bij bovenstaand voorbeeld zou je kunnen zeggen: oke, goed, ghaiir Inshallah, als het dit jaar echt niet kan en je vind dat het niet anders kan, dan doen we het dit jaar op jouw manier maar volgend jaar wil echt op vakantie gaan naar de Malediven. Je ziet, ik heb nu ingestemd in datgene wat jij wil, hoop dat jij dit herinnerd en volgend jaar datgene doet wat dit jaar niet kan lieverd ...

Echtenoot: Rabii ekhalik liya, is goed schat. Ik weet dat ik het beloofd had maar je ziet, ik kan echt niet anders, en ik hou me aan mijn belofte, volgend jaar bi idni Allah en Inshallah zullen we datgene doen wat jij wil

Sorry hoor maar dan heb je opeens een hele andere conversatie en zal het gesprek anders lopen.

Dat schelden kan je gewoon niet doen, al is het maar tegen je vrouw of man zeggen dat ze aangekomen is Laat iemand in zn waarde en betrek nooit familieleden erbij

Het huwelijksleven is helemaal niet moeilijk, het is ''elkaar begrijpen'' dat wat moeilijk is

17-11-2009, 14:29



Citaat door Rihaam:
@Appie

Leuke stuk om te lezen waarbij ik af en toe dacht, dit zou idd wel kunnen kloppen hoe het soms eraan toe gaat.

Sbarr is nodig en ieder mens is uniek in het doen en handelen, je moet een uitweg vinden allebei om elkaar te begrijpen, je leeft tenslotte samen in 1 huis onder 1 dak en je moet elkaar dan zien te begrijpen ...

Toen ik van plan was te trouwen zei mijn moeder dat ik ook moest dimmen in het feit datgene te doen wat ik alleen wil, je leeft tenslotte met iemand dus je moet ook kijken naar je man zijn belangen en af en toe ook je recht afstaan als het echt niet anders kan en voor hem geld hetzelfde, want zo krijg je geen problemen: Een voorbeeld:

Ja, dat was de planning ja, maar nichtje van mijn moeder gaat trouwen in de bergen en ik ben de enige die haar kan brengen.’

Bij bovenstaand voorbeeld zou je kunnen zeggen: oke, goed, ghaiir Inshallah, als het dit jaar echt niet kan en je vind dat het niet anders kan, dan doen we het dit jaar op jouw manier maar volgend jaar wil echt op vakantie gaan naar de Malediven. Je ziet, ik heb nu ingestemd in datgene wat jij wil, hoop dat jij dit herinnerd en volgend jaar datgene doet wat dit jaar niet kan lieverd ...

Echtenoot: Rabii ekhalik liya, is goed schat. Ik weet dat ik het beloofd had maar je ziet, ik kan echt niet anders, en ik hou me aan mijn belofte, volgend jaar bi idni Allah en Inshallah zullen we datgene doen wat jij wil

Sorry hoor maar dan heb je opeens een hele andere conversatie en zal het gesprek anders lopen.

Dat schelden kan je gewoon niet doen, al is het maar tegen je vrouw of man zeggen dat ze aangekomen is Laat iemand in zn waarde en betrek nooit familieleden erbij

Het huwelijksleven is helemaal niet moeilijk, het is ''elkaar begrijpen'' dat wat moeilijk is



Je maakt het wel heel gemakkelijk.

Ik denk dat de jaar daarop je man weer komt ik moet naar marokko want mijn beste vriend gaat trouwen. Jij maar je hebt het belooft zegt hij lieverd inschallah volgend jaar. Je moet begrijpen.

Ik denk dat dit meer een reele situatie is dan dat je de jaar daarop op de madelive zit.

17-11-2009, 14:40

Citaat door sara_casa:
Je maakt het wel heel gemakkelijk.

Ik denk dat de jaar daarop je man weer komt ik moet naar marokko want mijn beste vriend gaat trouwen. Jij maar je hebt het belooft zegt hij lieverd inschallah volgend jaar. Je moet begrijpen.

Ik denk dat dit meer een reele situatie is dan dat je de jaar daarop op de madelive zit.


Ergens moet er een begin komen wie weet als hij dit idd ziet?? You never know!! Wij moeten het ons ook niet moeilijk maken en positief de wereld in kijken

17-11-2009, 14:47

Citaat door Rihaam:
Ergens moet er een begin komen wie weet als hij dit idd ziet?? You never know!! Wij moeten het ons ook niet moeilijk maken en positief de wereld in kijken



Dat is waar je kan het inderdaad proberen