Bekijk volle/desktop versie : Mooie boeken.....



Pagina's : [1] 2 3 4

08-06-2004, 20:52
Assalam 3alaikom,

kijk hier svp:

http://www.salafibookstore.com/sbs/

Klik op de linker kantlijn svp voor vele mooie titels.

Wa salam

08-06-2004, 21:18


Beter leest men de giftige sites van German The Germen niet.....


Citaat:
Origineel gepost door RidouanSalih
Assalam 3alaikom,

kijk hier svp:

http://www.salafibookstore.com/sbs/

Klik op de linker kantlijn svp voor vele mooie titels.

Wa salam
Maak aub je eigen topic

08-06-2004, 22:55

Citaat:
Origineel gepost door mokaltum
Zelfs 'eigen' boeken.

Het lijkt wel een en al een verzuiling te worden in de Islam. Eigen Salafi boeken, eigen Salafi bijeenkomsten, eigen Salafi vrouwen en mannen etc etc...

Vanwaar al die splitsingen. 'Ik ben beter dan jij, Nee! Ik ben beter.' La Hawla wa la quwatta Illa billahi Al 3adheem.
Moge Allah Subhanahu Wa Ta'Ala ons allen leiden, inshaAllah...

Itaqqi Allah...

Diepe zucht...Ghair InshaAllah.
Ameen, eerder zeg je. Men roept op naar de islaam volgens het authentieke begrip: De Koran en sunna volgens het begrip van de selef. En hanteert voor die da3wah als hulpmiddel de boeken van de 'Ullama die die weg volgen...Juist om naar een een duidend begrip te komen.

Dus geef ik jou hetzelfde advies zuster: Itakkilah... De Ummah is al opgesplitst.

Wa salam

08-06-2004, 22:59

Citaat:
Origineel gepost door RidouanSalih
Ameen, eerder zeg je. [B]Men roept op naar de islaam volgens het authentieke begrip: De Koran en sunna volgens het begrip van de selef. En hanteert voor die da3wah als hulpmiddel de boeken van de 'Ullama die die weg volgen...Juist om naar een een duidend begrip te komen.

Dus geef ik jou hetzelfde advies zuster: Itakkilah... De Ummah is al opgesplitst.

Wa salam [/B]
niks aan toe te voegen agie Ridouan (y) Hayaak Allah

08-06-2004, 23:23



Citaat:
Origineel gepost door mokaltum
In principe zijn wij allen Salafiyen.
Ik denk in deze tijd dat dat verduidelijkt wordt door de 'Ullama. Iedereen beweert dat ja.


Citaat:

Allen volgen we wat de Profeet Mohammed Salla Allahu 3leihi Wa Salam ons achter heeft gelaten. Namelijk Kitaabu Allah volgen, zijn Sunna volgen en zijn volgelingen c.q Sahaba volgen.
Na3am baraka lahoe feekie en ook het begrip van de tabi'ien en de atba' at tabi'ien.

Dat is ook erg belangrijk. Dat laten veel mensen weg.



Citaat:

Dit proberen wij allen te doen. Ik heb er in principe niets op tegen, de term Salafi. Maar wat mij bang maakt is de haat die zij oproepen.
Er zijn zeker Selefien die de da3wah fout uitdragen. Daarom moet je naar de 'Ullama kijken. Verder riep ahlul sunna in alle tijden de haat op van ahlul bid3a. Kijk naar het leven van Imaam Ahmed en zijn beproevingen, Ibn Tamiyah, Muhammed Abdul Wahab Ra7iemhom Allah e.a 'Ullama.


Citaat:

De Salafiyen van deze tijd weten meestal zelf niet wat het begrip 'Salafi' inhoudt. Dit aghie vind ik erg jammer. Zij voelen zich vaak beter en hanteren andere 'gebruiken' én hebben altijd 'gelijk'.
Na3am dat is fout ja. Maar generaliseren is ook fout zuster. De gehele Umma is zwak. Dit is geen excuus. De 'Ullama zijn duidelijk.


Citaat:

Degene die het leven van de Profeet en de Sahaba volgt, kan niet tot dergelijke uittingen komen. Vandaar dat ik bedoel; misbruik het begrip 'salafi' niet. Meet jezelf alleen deze naam aan als jij je daaraan ook gedraagt...Ghair InshaAllah.
Klopt en die minhaj volgt. We moeten nederig zijn en blijven.


Citaat:

Maar weet wel dat het begrip 'Muslim' boven dat van 'Salafi' staat.
Ja je bent eerst muslim en dan selefi.

A3anaki Allah.

Jazaki Allahoe ghairan.

http://english.islamway.com/bindex.php?section=echapters&recitor_id=11

Wa salam

09-06-2004, 00:13

Citaat:
Origineel gepost door mokaltum
Foute beweringen meestal. Maar Ghair InshaAllah
Assalam 3alaikom,

Insha Allah.


Citaat:

Klopt. Jazaaka Allahu Ghairan
Wa jazaki Allahoe ghairan.


Citaat:

Mensen van buitenaf zien meestal het verschil tussen Salafiyen niet. Er is al zoveel waar zij op moeten letten, dat, dat er ook nog niet bij kan. Salafiyen, zijn zich zo gaan benoemen, omdat de Islamitische gemeenschap verdeeld raakt en er 'foute' groeperingen ontstaan. Zij noemen zich Salafiyen om zo kenbaar te maken wat zij volgen.. Maar wat doe je nu? Er zijn ook mensen die misbruik van dit begrip maken. Ga je nu ook weer jezelf een andere naam aanmeten?
Nee, in ieder geval nu niet. Nadat de verdeeldheid kwam in eerdere tijden nam men de naam ahlul sunnati wal jama3a aan. Dat deed toen ook iedereen. Ook dwalende groepen.

De naam Selefi is als verduidelijking voor de minhaj. Want deze vetroebelde helaas. Mensen gingen meningen boven de meningen van de selef zetten.

De naam moslim namen munafiqien ook aan, toch verandert de naam nooit.

Wat moeten we dus doen ? Kijk naar de 'Ullama hoe zij zaken verduidelijken voor ons. Aan een persoon zijn of haar da3wah, geleerden e.d kun je al veel zien. De 'Ullama sxxxxxxen de weg uit voor ons. De naam Selefi heeft veel positief voor ons opgelevert: mensen kijken weer naar minhaj. Kijk dan naar 20 jaar geleden en ervoor. Iedereen kijkt nu naar het begrip van de selef, of tenminste weet van het begrip.

Je kunt misbruik nooit uitsluiten zuster. Wat wij moeten doen is de 'Ullama volgen en kijken hoe de selef waren, handelden etc.


Citaat:

Wat ik bedoel is dat er [B]altijd verdeeldheid zal zijn. Zolang de mensheid zal bestaan, zal er Fitna en dergelijke rondgestooid worden. Moeten we dan telkens in herhaling vallen en telkens ons gaan onderscheiden van de menigte?
Ja. Want dat is altijd gebeurt. We kunnen het doen met deze naam, maar ook onze daden. Als je in deze tijd bijv. ghimaar draagt of niqaab of taqseer of baard dan kijkt men al. Ookal gebruik je de naam niet. Ahlul sunna was, is en zal altijd anders zijn.

Ik ga niet in de moskee gillen dat ik Selefi ben ( bij wijze van spreken ), maar als men naar mijn beleving vraagt zeg ik dat ik Selefi ben. Dan is alles duidelijk. Verder als je niet mee doet met bid3a e.d scheid je sowieso af zuster. Als je de sunnah wilt volgen val je vaak op, gewilt of ongewild.

[/QUOTE]
Wa Iyaaki.

Jazaka Allahu Ghairan voor de site. [/B][/QUOTE]

Wa jazaki zuster.

Wa salam

09-06-2004, 00:49
Nederlands talige boeken: http://www.al-islaam.com/al-islaam/artikelen/aqidah/fund.html

09-06-2004, 01:20

Citaat:
Origineel gepost door mokaltum
Mensen 'nemen' namen aan, zonder te weten wat het inhoudt. Je kunt niet ontkennen dat de 'Salafi Da3wa' erg aangevallen wordt in deze tijd.
Assalam 3alaikom,

Dat doe ik niet zuster. Net zoals jij niet kunt ontkennen dat het altijd zo is geweest. Ik gaf je eerder de voorbeelden van de 'Ullama van vroeger. Deze hebben ook lasteringen e.d meegemaakt. Zo ook de 'Ullama van de laatste eeuw e.d.

Mijn referentie kader zijn de Koran, sunna en de selef. Aangezien ik jahil ben heb ik deze 'Ullama nodig voor verduidelijking.

Als je echt onbevooroordeeld kijkt naar de da3wah dan zie je dat het niet nieuw is.

Ik zal je wat geven:

http://www.troid.org/articles/manhaj/sunnah/stickingtothecorrectmanhaj/salafeemethodology.htm

Lees het aub. Voor verduidelijking.


Citaat:

Mensen worden voor 'kafir' verklaard of als 'afgedwaald gezien. En dergelijke.
Kafir verklaren gebeurt amper zuster. Afgedwaald moeten wij heel
voorzichtig mee zijn, net als kafir verklaren. Ik laat het liever over aan de 'Ullama aangezien zij dat kunnen verduidelijken.


Citaat:

Dit is het jammere ervan. Je kunt misbruik nooit uitsluiten, maar het zoveel mogelijk voorkomen dmv mensen meer voor te lichten wat jouw manhaj nu werkelijk inhoudt kom je al ver. Of ze het begrijpen is een ander.

Ghair InshaAllah
Jazaki Allahoe ghairan. Klopt 100 %.



Citaat:

Ben je alleen een goede moslima als je Niqaab draagt, of voldoet een grote Hijaab of een ghimaar ook aan de normen om als een goede moslima gezien te worden?
Nee, dat zei ik ook niet. Het zijn vereistten uit het geloof. Net als manieren, de salah verrichten, niet liegen etc. Selefien vinden alles belangrijk van de islaam. Want alles heeft haar bewijzen. Mijn reply ging erover of mensen gezien worden als anders. Daar haakte ik op in zuster. Zonder de naam ook.

Jij zei:

citaat:

[B]Wat ik bedoel is dat er altijd verdeeldheid zal zijn. Zolang de mensheid zal bestaan, zal er Fitna en dergelijke rondgestooid worden. Moeten we dan telkens in herhaling vallen en telkens ons gaan onderscheiden van de menigte?

Daar reageerde ik op. Ahlul sunna onderscheidde zich altijd al zuster. Door gedrag, benaming en verduidelijking.



Citaat:

Dit is ook iets wat me erg opvalt onder de Salafiyen. je hebt een gedragscode, kledingvoorschriften en bepaalde termen die je vaak moet gebruiken. Het wordt misbruikt! En niet zo'n beetje ook.
Ik denk dat je er of weinig kent of de verkeerden of dat je bevooroordeeld bent. Ik denk tenminste niet zo.


Citaat:

Waarom kun je niet geloven met je hart en in de praktijk brengen zonder je te moeten onderscheiden van anderen. Zonder te moeten denken dat er iemand over je schouder mee zit te kijken. Waarom kan dit niet?
Jammer dat je deze weg inslaat. Ik haakte in op jouw stelling dat de naam afschijdend is. Ik gaf als voorbeeld dat niet meedoen aan bid3a en kledingstijl dit ook zijn. Net als vasthouden aan de sunna.


Citaat:

Allah Subhanahu Wa Ta'Ala weet toch waarin jij gelooft en hoe jij dat in de praktijd brengt. Waarom zou ik me voor anderen moeten gaan onderscheiden. Ik vind de benaming; 'Moslim' al voldoende...Ik volg de Sunna en Kitaabu Allah, maar benoem me tot niets...En de reden hiervoor is, dat er meer en meer verdeeldheid ontstaat, dus doe ik het zo.

Ghair InshaAllah. [/B]
Dat is jouw mening. Deze deel ik niet. Als jij jezelf moslims noemt maar de selef oprecht volgt. Zul je in niets verschillen, maar toch dezelfde verschillen gaan zien en zelf zo gezien worden.

Als je toch wilt uitleggen wat de da3wah inhoudt kun je jezelf ook Selefi noemen maar het geduld opbrengen om dit aan mensen kenbaar te maken.

Wa salam

09-06-2004, 01:25
Assalam 3alaikom zuster,

hier nog wat:


Citaat:
Origineel gepost door geenbeltegoed
Alhamdoelilah wassalatoe wassalaam 3ala rasoelilah waba3d,

Deze twijfel werd prachtig beantwoord door Iemaam al-Albaanie in zijn discussie met iemand over dit onderwerp, opgenomen op de cassette genaamd: ‘Ik ben Selefie’.

Shaych al-Albaanie: “Wanneer er aan jou gevraagd wordt wat jouw madhab is wat zeg je dan?”

De vrager: “Moslim!” Shaych al-Albaanie:

“Dat is niet voldoende!”

De vrager: “Allaah heeft ons de naam ‘Moslims’ gegeven, vervolgens reciteerde hij dit Vers van de Qor’aan: “Hij is Degene Die jullie voorheen Moslims genoemd heeft…” (Soerah Al-Hadj 22:78)

Shaych al-Albaanie: “Dit zou een correct antwoord zijn geweest wanneer wij in de eerste periode (van de Islaam) waren, voordat de sekten zich verspreidden. Wanneer wij echter vandaag de dag welke moslim dan ook, die zich zelf associëert met één van de sekten waarmee wij verschrikkelijk verschillen in ‘Aqiedah, hierover vraagt dan
zou zijn antwoord niet anders zijn dan de jouwe. Zij allen zullen zeggen dat zij moslim zijn; of zij nou van de Raafidah (Shie`ah) zijn, of van de Chawaaridj, of de Droez of van An-Noesairiyah Al-‘Alawiyah. Dit is dus niet voldoende in deze dagen!” De vrager: “Oke, dan zeg ik: “Ik ben moslim die het Boek en de Soennah volgt.”.”

Shaych al-Albaanie: “Dat is ook nog niet voldoende!”

De vrager: “Waarom?”

Shaych al-Albaanie: “Kun je tussen degenen waarmee we net een voorbeeld hebben gegeven iemand vinden die zegt: “Ik ben Moslim maar volg het Boek en de Soennah niet!”, wie van hen zegt dat hij dat niet volgt?” Vervolgens begon de Shaych de man uit te leggen wat het belang is van datgene wat hij zo juist verklaard heeft, en dat is; ‘Het Boek en de Soennah volgens het begrip van de Selefoes-Saalih’.

De vrager: “Oke, dan ben ik een Moslim die het Boek en de Soennah volgt volgens het begrip van de Selefoes-Saalih!”

Shaych al-Albaanie: “Wanneer iemand jou naar je madhab vraagt, zeg je het dan zo tegen hem?”

De vrager: “Ja!”

Shaych al-Albaanie: “Wat vind je ervan als we (deze lange zin) taalkundig samenvatten? Want de beste woorden zijn de woorden die kort en krachtig zijn! We zeggen dan gewoon Selefie!”

De vrager: “Ik kan u nu vleien en ja tegen u zeggen, maar ik ben nog steeds overtuigd van mijn eerste mening, want het eerst waar naar de gedachten van iemand toegaan wanneer hij hoort dat je selefie bent, is naar verschillende zaken van handelingen van strengheid en overdrevenheid die door de selefies in praktijk gebracht worden!”

Shaych al-Albaanie: “Oké, in veronderstelling van dat jouw uitspraak waar is! Als je zegt: ‘moslim’ gaan je gedachten dan niet naar de Shie’ie, de Raafidie, de Droezie, de Ismaa’ielie… etc?”

De vrager: “Mogelijk, maar ik heb zo wel het Edele Vers, “…Hij is Degene Die jullie voorheen Moslims genoemd heeft…” gevolgd.”

Shaych al-Albaanie: “Nee, O broeder! Jij hebt op deze manier het Vers niet gevolgd, want de betekenis van het Vers is: ‘de authentieke Islaam’. Wij moeten de mensen op het niveau van hun verstand aanspreken...is er (hedendaags) iemand die begrijpt dat jij een moslim bent zoals het bedoeld is in het Vers? En de opmerkingen die je zojuist hebt opgenoemd kunnen waar of niet waar zijn. Want, jouw uitspraak: ‘strengheid’ dat kan bij een aantal individuen voorkomen, maar is niet aanwezig bij de methodologie (van de selefiyien) in belijding en wetenschap. Maak je dus niet druk om individuen, want wij spreken hier over een methodologie. Wanneer wij zouden zeggen: Shie’ie, of Droezie, of Chaaridjie, of Soefie, of M’otazilie dan kunnen we dezelfde opmerkingen aanhalen die jij opnoemde. Dit is dus niet ons onderwerp, want wij zoeken naar een juiste naam voor een madhab waarmee een mens zijn geloof in Allaah belijdt.”

Vervolgens vroeg de Shaych: “Zijn niet alle Metgezellen moslims?”

De vrager: “Natuurlijk!”

Shaych al-Albaanie: “Maar er zijn onder hen een aantal die gestolen hebben, en ontucht gepleegd hebben! Dit mag echter geen reden voor iemand zijn om te zeggen dat zij geen moslims zijn. Integendeel zij zijn moslims gelovigen in Allaah en Zijn Profeet als Methodologie. Ook al doen sommige van hen af en toe daden die tegenstrijdig zijn aan deze Methodologie, omdat zij niet zondeloos zijn. Daarom spreken wij -Moge Allaah jou Begunstigen- over een woord dat onze Aqiedah, ideologie en uitgangspunt voor ons leven is in al datgene wat te maken heeft met onze geloofsbelijdenis waarmee wij Allaah aanbidden. En wat betreft het streng of makkelijk zijn van personen, dat is iets anders!”

Vervolgens zei de Shaych: “Ik wil dat je over dit korte woordje (‘Selefie&rsquo nadenkt zodat je niet vast blijft houden aan het woord moslim terwijl je weet dat niemand jou ooit op de manier begrijpt zoals jij dat wil. Einde citaat. (Cassette ‘Ik ben Selefie&rsquo.

Het gaat hier dan ook over het punt, dat het niet voldoende is als je jezelf alleen ‘Moslim’ of ‘Soennie’ noemt, aangezien iedereen dat zal doen. En Iemaam al-Albaanie beklemtoond het belang van het onderscheid maken tussen de waarheid en de leugen, op een manier die de basis van de Manhadj en Aqiedah vormt, en dat is het nemen van de Selefoes-Saalih, in tegenstelling tot de vele sekten en groeperingen wiens begrippen gebaseerd zijn op die van hun mentors en leiders, en niet fundamenteel die van de Selef.

Moge Allaah ons allen succes geven in hetgeen waar Hij van houdt en tevreden mee is en alle lof is aan Allaah, de Heer Der Werelden.

09-06-2004, 01:37

Citaat:
Origineel gepost door Abou_Batata
Ridouan kan je mij uitgebreid uitleggen wat da3wa inhoud en hoe het gedaan wordt en waar rekening mee gehouden moet worden.

Graag officiele teksten van Koran,3ulamma en je eigen woorden

wa salam


PS: Het voor de mensen die graag iets willen leren.
3alaikom salam wa ra7mattolah,

ja hoor:

http://www.troid.org/articles/manhaj/sunnah/stickingtothecorrectmanhaj/salafeemethodology.htm

Lees deze aub. Beter dat ik die geef i.p.v mijn woorden, want ik ben niets.

Deze is ook belangrijk als ondersteunning:

http://www.qss.org/articles/salah/01.html#RTFToC3

lees het aub door vanaf daar tot en met:

Misconception Four


En deze audios ( Arabisch-Engels ):

http://www.troid.org/audio/manhaj/sunnah/thesunnahandmattersrelatedtoit/whyfollowthesalaf.htm

Deze verduidelijkt het belang van de selef ( wat haast iedereen nalaat ).

Verder:

http://www.troid.org/audio/speakers/alalbaanee/

Kies dan deze:

Our Da'wah

Het lukt me helaas niet directe link te geven.

Dat is genoeg voor de mensen die echt willen leren. Het kost een paar uurtjes maar is zo duidelijk.

Moge Allah onze sjich al Firdaws geven. Ameen.

Wa salam

09-06-2004, 04:23
Salaam alaikoem

De directe links:

kant A: http://www.troid.org/audio/speakers/alalbaanee/ourdawah.ram

kant B: http://www.troid.org/audio/speakers/alalbaanee/ourdawahb.ram



Wasalaam

09-06-2004, 04:55

Citaat:
Origineel gepost door Ismael21
Salaam alaikoem

De directe links:

kant A: http://www.troid.org/audio/speakers/alalbaanee/ourdawah.ram

kant B: http://www.troid.org/audio/speakers/alalbaanee/ourdawahb.ram



Wasalaam
3alaikom salam wa ra7mattolah,

Jazak Allahoe ghairan broeder. Moge Allah jou al Firdaws geven.

Wa salam

09-06-2004, 12:42



Citaat:
Origineel gepost door mokaltum
Wa Allaikum Assalaam,
Assalam 3alaikom,


Citaat:

Ik ontken het absoluut niet. Dit is juist wat ik duidelijk wil maken. Altijd zijn er al zogezegde 'vijanden' geweest of mensen die beweren het een en ander te zijn, terwijl dat helemaal niet zo is. Dit is er altijd al geweest, maar in vroegere tijden, de vroegere 'Ullama hebben nooit aangegeven dat wij ons een andere benaming moeten gaan geven.
Ok. Dan is het dus niet een maatstaaf dat de da3wah kritiek krijgt, want dat is altijd zo geweest bij ook geleerden van vroeger. Dat wilde ik verduidelijken. Je moet dus naar de da3wah kijken.

Verder klopt het niet dat men geen namen gaf. Men koos in die tijd voor de naam ahlul sunna wal jama3a. Verder hebben geleerden als Ad Dhahabi Ra7iemmoe Allah voor de naam Selefi gekozen en zei Ibn Tamiyah Ra7iemmoe Allah dat er geen kritiek is voor degene die zich toeschrijft aan de madhab van de Selef.....Dat is de naam Selefi.

Verder zijn Bin Baz,Muqbil,Ibn Uthemin, Al Albanee, Mohammed Amaan aj jamee Ra7iemhom Allah en erg veel geleerden van deze tijd van mening dat het wel kan. Ik volg dan in dat begrip.


Citaat:
Als ik goed kijk naar het begrip 'Salafi' dan houdt het in dat ik de Salaf volg.
Ja.


Citaat:
Als ik het begrip 'Sunni' goed bekijk, dan houdt het in dat ik in eerste instantie éérst de Sunna volg en daarna pas de Salaf. Dus in eerste instantie benoem je, jezelf Sunni, dat is wat de Profeet Salla Allahu 3leihi Wa Salam ook heeft achtergelaten...
Je moet beiden volgen. Want als je bijvoorbeeld de tafseer bekijkt dan zie dat de sunna genoemt wordt, athar van de sa7aba en ook de tabi3ien hun woorden.....Jij kunt dan niet de andere bronnen wrglaten.

[B]Shaykh-ul-Islaam ibn Taymiyyah, “Whoever deviates from the Madhhab and Tafseer of the Sahaaba and Tabi’een to that which opposes it then he has erred in that rather (he has) innovated."

Majmoo’ alF-Fataawa v.13 p.361

Verder kun jij de sunna niet begrijpen zonder het begrip van de sa7aba radi Allahu 3anhoma. Bijv. wanneer is een gebod van de Profeet vrede zij met hem wajib of musta7ab ? Dat zien we aan de sa7aba hun begrip.

Maar waarom noem je jezelf wel sunni als je eerder zegt dat de 'Ullama nooit aangaven een andere naam te geven. Dit is niet aanvallend bedoelt, maar slechts een constatering die ik doe.


Citaat:
Ik hoop, InshaAllah dat je me niet verkeerd begrijpt.
Nee, geen probleem. Insha Allah leren we van elkaar.


Citaat:
De juiste betekenis van Salafi, is dat je de Salaf volgt. Behoor ik niet eerst de Sunna te volgen?
Eerder gaf ik al iets aan. De sunnah kunnen wij niet begrijpen als de eerste 3 generaties, ook de Koran niet. Alleen de sunna volgen is niet genoeg. Deze post van jou, laat het belang van de selef zien.


Citaat:
En ja, ik ken dat verhaal wel dat Ahlul Sunna wa Djama'a staat gelijk aan de Salafi Da3wa. Maar het heeft beide andere betekenissen in mijn optiek. De definitie van beide is anders.
Nee hoor. Het probleem is alleen dat men het begrip van de ahlul sunnati wal jama3a is gaan vervagen. Meningen van 'Ullama voor de sunna nemen, het begrip van de sa7aba doen vervagen, blind volgen van meningen die geen basis hebben e.d. Terwijl alle geleerden van vroeger de Koran en sunna volgden volgens het begrip van de selef. Nu claimen persoon de ahlul sunna te zijn, terwijl hun 3aqeedah al anders is dan van de selef.....


Citaat:
Jazaaka Allahu Ghairan voor het stuk. Al is het 'gekleurd'.
Wa ijakie. Dat is jouw mening. Ik vind het super duidelijk.


Citaat:
Ik hoor erg vaak en erg veel dat bepaalde moskeeën 'slecht' zijn.
Klopt ja. Dat is niet nieuw hoor. Vraag die moskeen ook over Selefies.....


Citaat:
Bepaalde geleerden afgedwaald zijn.
Dat is ook altijd zo geweest. Al probeert men anders te doen voorkomen. Lees de boeken van de sunna maar of kijk naar de levens van de geleerden van vroeger Ra7iemhom Allah.


Citaat:
En als je in discussie gaat, dan ben jij ook meteen 'slecht'. Ik kan wel voorbeelden noemen, maar dat doe ik niet. Je moet erg voorzichtig zijn met dergelijke uitspraken. Als je de mens voor ongelovige verklaard, en men is dat niet, dan benoem jij jezelf zo.
Ongelovig ? Er is een verschil met bekritiseren en ongelovig verklaren. Verder verklaren de 'Ullama niet zomaar iemand dwalend of fout. Nogmaals dat is altijd zo geweest. Ik hoop dat je het verschil ziet.


Citaat:
Met Taqlied de 'Ullama volgen? Ook zelf informatie opdoen, nadenken en analyseren. Die grijze massa zit er niet voor niets.
Taqleed is van meerdere vormen. Ik doe zeker taqleed met veel zaken. Als ik een fatwa vraag over iets wat ik op dat moment wil weten en niet zelf kan onderzoeken. Als ik de authenciteit van een hadeeth moet weten. Bekritiseren van personen. Dat is toegestaan.

Als ik verder iets onderzoek probeer ik te kijken naar de sterkste mening en bewijzen.

Hier een artikel:

http://www.troid.org/articles/ibaadah/knowledge/taqleedandmadhaahib/ijtihaadandtaqleed.htm

Lees het aub door. Dan zie je het verschil insha Allah. Iedereen mag taqleed doen maar met voorwaarden. Deze verschillen.


Citaat:

Wa Iyak. Ghair InshaAllah.
Ameen.


Citaat:

Alles is belangrijk dat klopt. Maar je moet niet de menigte blindelings volgen. Wel opgaan in de menigte, maar niet alleen maar volgen.
Klopt. Daarom hoop ik dat je zelf ook meer gaat onderzoeken. Want ik ben bang dat jij een aantal zaken nog niet duidelijk hebt.


Citaat:

Alle handelingen hebben zo zijn bewijzen, maar soms vraag ik me af of je niet in 'extremen' vervalt. De baard zie ik als verplicht en vele samen met mij.
Yep. Dat is zo.


Citaat:

Zo ook de Hijaab. Maar de handschoenen en Niqaab daarentegen, heb ik zo mijn twijfels bij. Maar Ghair InshaAllah, je kunt er persoonlijke redenen voor hebben.
Na3am, Abu Hanifa, Maalik, Sjafi'ie en 1 mening van Ahmed Ra7iemhom Allah zeggen dat het niet verplicht is. Wel musta7ab.


Citaat:

Misschien behoor jij tot de weinigen die het niet doen.
Ik probeer nooit een beeld te schetsen van een persoon die ik niet ken, of van een groep die ik niet kan en dus alleen maar van horen ken. Ik schets dat beeld pas als ik informatie over datgene heb en ik ook dergelijke mensen heb gesproken. Zonder vooroordelen.
Ok, dat is jouw keuze. Ik vind wel zeker bevooroordeeld, aangezien er miljoenen Selefien zijn. Maar ok.


Citaat:

Het kwam misschien wat 'cliché'-achtig over. Maar ik doelde dat dit er altijd is geweest en altijd zal blijven. Het lijkt wel alsof het wordt; 'Je bent met ons, of je bent tegen ons'. Dit is wat jammer is.
Dat is een beetje kortzichtig. Wat zeggen andere groepen als je Selefi bent ? Je bent met ons ? Dacht het niet. Verder is er een verschil tussen veel verschillende personen en ieder individue wordt anders benadert.


Citaat:

[I]Ik probeer alles te volgen, maar wil me simpelweg geen naam aanmeten. Ten eerste kan ik nooit leven als een echte Salafi. Die benaming ben ik niet waardig. Probeer je gewoon zoveel mogelijk aan de regels en wetten te houden, jezelf benamingen aanmeten hoeft niet.
Zoals ik al eerder zei is dat jouw keuze. Maar om jezelf aan de methodiek toe te schrijven hoef je niet foutloos te zijn. Dan kun je jezelf ook geen sunni noemen, want dat ben je dan ook niet waardig. Of moslima, want kijk naar de eerste moslims.....Ten tijde van de Openbaring van het vers.

Verder betekent Selefi niet dat je van de selef bent maar hun begrip volgt......Dan zou je ook niet kunnen zeggen dat je de Koran en sunna volgt volgens het begrip van de selef.....Hoe moet je dan jezelf verduidelijken ? Selefi is niet hetzelfde als de selef zelf, laat dat duidelijk zijn.


Citaat:

Je kunt mensen op vele manieren de Islam bijbrengen. Dat is prioriteit nummer een, dat zij zich als een 'Moslim' gaan gedragen en niet dat ik ze meteen ga confronteren met 'Salafi', 'Sunni', 'Soeffi', 'Koraniet', 'Wahabi' etc etc. De kans dat zij zich dan terughouden, zal groot zijn, ben ik bang.
Wat heb ik dan gezegt ? Ik zei hetzelfde, alleen uit angst de naam weghouden doe ik niet. Omdat het verduidelijkent is. Verder vertel ik iemand zeker wel over dwalende groepen, aangezien dat van belang is voor een persoon om te weten, vooral in deze tijd. Ik focus me er alleen niet op. Het is onderdeel van...


Citaat:

De profeet heeft ons het recht niet gegeven om onszelf Salafi te noemen, en ook Allah Subhanaha wa Ta'Ala heeft ons dat niet gegeven. (Niet aanvallend bedoeld).
Maar wel verboden ? Waarom dan wel de naam sunni ? Heb je daar bewijzen voor ? ( niet aanvallend bedoeld ).

Afscheiding van mensen van innovatie en verduidelijking van de eigen weg is er altijd al geweest. Vanaf het begin tot het einde zal dat zo zijn.
Je kunt niet iets verboden maken wat het niet is.


Citaat:

Dat stuk van Sheich AlBani kende ik al. Heb het al meerdere malen gelezen. Maar excuseer me, als ik zeg dat ik de benaming van Allah Subhanahu wa Ta'Ala hoger neem, dan de benaming van een Sheich. Hij weet wel meer dan ik, meer ervaren en dergelijke. Maar het is ook maar een mens...een gelijke.
Een gelijk mens, maar wel mustahied, muhaditieh en jij niet. Maar het rare is dat de 'Ullama het met hem eens zijn. Dus dan heb je je keuze. Maar ik denk en weet zelfs wel zeker dat jij niet op basis van alleen de benaming moslima kunt verduidelijken welke minhaj je volgt. Verder hoop ik dat je deze post nogmaals bekijkt zuster. Want de sunna is zeker belangrijk, maar veel mensen gaan in de fout om de selef te vergeten.........Ik hoop dat het belang van benaming wat duidelijker wordt....


Citaat:

Zucht, Ghair InshaAllah.

Wa Salaam[/B]
3alaikom salam.

A3anaki Allah.

09-06-2004, 12:48

Citaat:
Origineel gepost door Abou_Batata
Dan is mijn vraag doen jij, de broeders/zusters en ik hier Da3wa op de juiste en op de juiste plaats?
Assalam 3alaikom,

allereest hoop ik dat je het doorgenomen hebt. Want het is masha Allah........
ten tweede bedoel je volgens mij de da3wah op de juiste manier ? Lees de zin nogmaals terug svp.
Ten derde is het zeker een middel om op dit forum da3wah te doen. Waarom niet ?
Ten vierde zijn er zeker personen die fouten maken en maakten, waaronder ik. Ik hoop dat je in dat licht mijn nieuwe aanpak ziet. Aangezien ik wat zaken doorgenomen heb.
Ten vijfde beperk ik mezelf niet tot het forum, maar ook in mijn prive.

Wa salam

09-06-2004, 13:52
Alhamdoelilah wassalatoe wassalaam 3ala rasoelilah waba3d,

Je hoort tegenwoordig vaak: Assalafiyah zijn fietnamakers, en ze verspreiden onenigheid en van zulke uitspraken. Dit zijn vaak uitspraken van mensen die er helemaal niets van snappen.

Als men weet dat Selefiejah ‘Het begrip van het Boek en de Soennah volgens het begrip van de Selef van de Oemmah’ betekend, en weet dat de Boodschapper (vrede zij met hem) heeft gezegd:

“...En deze Oemmah zal zich opsplitsen in drieënzeventig sekten, zij zijn allen in het Hellevuur behalve één”. Zij (de Metgezellen) vroegen: “Welke is dat O Boodschapper van Allaah?” Hij antwoordde: “Zij zijn degenen die op hetgeen zijn waar ik en mijn Metgezellen vandaag de dag op zijn.” (Tirmidhie, no 2643).

En wanneer men weet dat de splitsing is ontstaan doordat zij het juiste begrip verlieten, dan is Selefiejah juist de weg vooruit om de eenheid terug te krijgen, en niet opsplitsing of vorming van een sekte.

Zoals Shaych al-Fawzaan zei: “As-Selefiejah (i.e. de Selefies) zijn de Geredde Groep, en zij zijn Ahloes-Soennah wal-Djamaa’ah. Het is geen hizb (groepering, sekte, partij) onder de verschillende groeperingen, degenen die vandaag de dag groeperingen worden genoemd. Vandaar dat Selefiejah een groep van mensen (i.e. de Selefies) is die op de madhab van de Selef zijn, op hetgeen waar de Boodschapper (vrede zij met hem) en zijn Metgezellen op waren, en dat het geen hizb is onder de eigentijdse groeperingen die vandaag de dag aanwezig zijn. (Cassette: ‘at-Tahdhier min al-Bid’ah’ tweede cassette, overgeleverd als les in Hawtah Sadeer, 1416H).

Dus Selefiejah, is een belichaming van hetgeen wat de Profeet (vrede zij met hem) achter heeft gelaten voor zijn Oemmah, waarvan de nacht zoals de dag is, pure duidelijkheid en een ieder die er van afwijkt zal vernietigd worden, daarmee bedoelende; hij zal dan in splitsing vervallen, onenigheid veroorzaken en er zullen sekten ontstaan die bedreigd worden met het Hellevuur. Vandaar dat Selefiejah, degeen die oproept om terug te keren naar hetgeen waar de Profeet  en zijn Metgezellen op waren, nóóit beschouwd mag worden als een splitsing!

En nu nog een reactie op Moekaltoem (Moge Allah haar beschermen)

We moeten een onderscheid maken tussen hetgeen wat wordt toegeschreven aan iemand (bedoelende de weg van de Selef), en degene die zichzelf hieraan toeschrijft. In absolute termen, hetgeen wat word toegeschreven, de weg van de Selef, is niets anders dan een belichaming van de waarheid, in zowel algemene als specifieke termen, in zaken van Aqiedah en Manhadj, Oesoel (basis) en Foroe’ (aftakking) en niemand ontkent of verwerpt dit behalve een ketter.

Wat degene betreft die zichzelf toeschrijft aan de Selefie Weg, dan is hij in de basis van zijn toeschrijving (aan hetgeen dat geen fouten bevat) correct, maar wat eraan tegenstrijdig is, is niets anders dan fout en dwalend. We bedoelen hier de algemene mening over Aqiedah, Manhadj en de Oesoel van de Religie. Dit is vanwege het feit dat de Aqiedah en Manhadj en de Oesoel van de Selef van alle eeuwen hetzelfde is en zij allen hierop verenigd waren.

Vandaar dat iemand die een Selefie is, en waarachtig is in zijn toeschrijving aan de Selef en wie de weg van kennis en handeling volgt, en hun weg volgend, dan is hij correct in dat alles, Inshaa’Allaah. Deze persoon zal de weg van de Selef in algemene termen wel kennen, en hij weet dat het correct is, ondanks dat hij onwetend kan zijn over een aantal bijzonderheden. Maar hij is nog steeds correct in het veronderstellen dat hun weg (en zijn manier van hen volgen en hen nabootsen) de waarheid is, en hetgeen wat eraan tegengesteld is, leugens zijn. Het zou ook kunnen zijn dat hij de weg van de Selef in zowel algemene als specifieke termen kent; in termen van Aqiedah en Manhadj en Oesoel en Foroe’, en hij zal correct zijn in het grootste gedeelte van hetgeen waaraan hij zich vasthoudt en naar handelt, en dit alles is afhankelijk van zijn oprechtheid in het leren en zijn ijver in het verkrijgen van kennis en er naar te handelen.

Betreffende de claim van een individueel die beweert correct te zijn in elke kwestie van de bijkomstige zaken, daarover kan men zeggen dat hij dwalend is. Aangezien het niet mogelijk is voor iemand om correct te zijn in elke bijkomstige kwestie van het geloof. Aangezien het ten eerste niet mogelijk is voor hem om van alles kennis te hebben, en ten tweede, wetende dat de Iemaams uit het verleden dat niet bereikt hebben, is het hoogst onwaarschijnlijk dat er ooit één van de aanhangers van de Iemaams van deze tijd dat niveau ooit zal bereiken. Vandaar dat het wel mogelijk is voor een Selefie om fout te zijn in bijkomstige zaken, maar dat doet niets af aan het feit dat hij correct is in zijn Aqiedah en Manhadj, wat in algemene termen betekend dat hij op hetgeen is dat hem buiten de tweeënzeventig sekten van innovatie en dwaling houdt.

Desondanks, is het vaak geval dat iemand die zich aan de weg van de Selef toeschrijft en dat ook aan de buitenkant toonbaar maakt, dat hij in werkelijkheid op een dwalende methodologie is, ondanks dat hij claimt rechtzinnig te zijn en voor de correcte aqiedah en manhadj pleit. Het zou kunnen zijn dat hij daadwerkelijk de correcte aqiedah heeft maar tegelijkertijd op een vervalste manhadj zit. In dit geval is zo’n persoon niet correct en niet waarachtig in zijn toeschrijving, aangezien hij een manhadj heeft anders dan die van de Selef. Dit wordt vastgesteld door te kijken en te onderzoeken: Verdedigt hij Sayjied Qoetb? Stemt hij in met de mening en de lasterpraat van Abdur-Rahmaan Abdul-Chaaliq? Prijst hij Mohammed Qoetb, en maakt hij hem tot zijn gids en leider? Verdedigt en verheerlijkt hij Hassan al-Bannaa? Spreekt hij met de termen en de uitdrukkingen van de innoveerders zoals: “al-Oemmah al-Ghaa’ibah" (de afwezige Oemmah), "Shabaab us-Sahwah" (De jeugd van de bewustwording), "Tawhied ul-Haakimiyyah", "al-Muwaazanah", en andere van dat soort uitdrukkingen die de slogans van de innoveerders zijn geworden? Dus we kijken en zien, met welke andere ideeën hij zich verenigd, met wie hij omgaat, met wie hij praat, naar welke boeken hij refereert, zodat we op deze manier erachter komen wat de ware aard van zijn manhadj is, om vervolgens te weten te komen of hij een bedrieger is, die beweert op de Weg en Manhadj van de Selef te zijn, maar ondanks dat op iets anders is.

En wat je tegenwoordig ook hoort is dat '' Die Selefie's arrogant zijn'':

Dit is een zeer gevoelig onderwerp, waar men voorzichtig over na moet denken en waar men het één en ander in overweging moet nemen. Wat slechte manieren betreft, dan komt dit vaak door de opvoeding en de aard van die individu, zijn karaktereigenschappen en zijn personaliteit, en het is niet noodzakelijkwijs een weerspiegeling van zijn basis en fundament, de aqiedah en manhadj van de Selef, hetgeen niets anders is dan de waarheid. Dus het zou kunnen dat een persoon zijn manieren moet verbeteren en moet uitnodigen met wijsheid (wat daadwerkelijk van de Soennah is) en met goede argumentatie, zodat zijn uitnodiging wat gemakkelijker geaccepteerd wordt. Hoe dan ook, dit is geen reden om de rechtsgeldigheid en correctheid van de Weg van de Selef te verwerpen, noch om zichzelf er niet aan toe te schrijven, aangezien dat de enige weg is naar de verlossing. Dus we moeten een verschil maken tussen wat soms voorkomt bij een kleine aantal Selefies betreffende slechte manieren, en tussen hetgeen wat eigenlijk een op kennis gebaseerde manhadj is, die afgeleid is uit het Boek en de Soennah. Het is de schuld van de individu en niet van de basis en fundament van het geloof. Hetzelfde kan worden gezegd over iedere andere Moslim, ongeacht welke dwalende methodologie of ketterse geloofsovertuiging hij zichzelf aan toe schrijft, onder hen zijn er ook mensen met kwaadaardige manieren en slechte gewoontes. Daarentegen, een manhadj of aqiedah wordt alleen beoordeeld naar gelang van hetgeen dat overeenkomt of in tegenstrijd is met hetgeen waar de Profeet  en zijn Metgezellen en de Selef oorspronkelijk op waren, en niet door het gedrag van de mensen.

Wat arrogantie betreft, dan kan dat soms voorkomen bij een individu, en als dat het geval is dan wordt hij daarvoor berispt. Doch, in andere gevallen vat men het (verkeerd) op als zijnde arrogantie, en ondanks dat deze individu helemaal niet arrogant is en alleen maar liefde voor de waarheid heeft en ook zeker is van die waarheid, wordt het toch zo opgevat en denken zijn tegenstanders of degenen die hij uitnodigt dat hij arrogant is. En wat nu vaak het geval is, is dat degenen die in werkelijkheid arrogant zijn, degenen zijn die de waarheid niet accepteren van iemand die zichzelf toeschrijft aan de Selefie Aqiedah en Manhadj (het betreft hier niet zo’n valse pretendant die zich voordoet als een Selefie, maar ondertussen temidden van de dwalende Hizbies zit!). Onthoud dit goed, want dit is vaak het geval. Zoals de Boodschapper  zei:

“Arrogantie is het verwerpen van de waarheid, en het neerkijken op de mensen.”

Pagina's : [1] 2 3 4