Citaat:
Origineel gepost door mokaltum
Wa Allaikum Assalaam,
Assalam 3alaikom,
Citaat:
Ik ontken het absoluut niet. Dit is juist wat ik duidelijk wil maken. Altijd zijn er al zogezegde 'vijanden' geweest of mensen die beweren het een en ander te zijn, terwijl dat helemaal niet zo is. Dit is er altijd al geweest, maar in vroegere tijden, de vroegere 'Ullama hebben nooit aangegeven dat wij ons een andere benaming moeten gaan geven.
Ok. Dan is het dus niet een maatstaaf dat de da3wah kritiek krijgt, want dat is altijd zo geweest bij ook geleerden van vroeger. Dat wilde ik verduidelijken. Je moet dus naar de da3wah kijken.
Verder klopt het niet dat men geen namen gaf. Men koos in die tijd voor de naam ahlul sunna wal jama3a. Verder hebben geleerden als Ad Dhahabi Ra7iemmoe Allah voor de naam Selefi gekozen en zei Ibn Tamiyah Ra7iemmoe Allah dat er geen kritiek is voor degene die zich toeschrijft aan de madhab van de Selef.....Dat is de naam Selefi.
Verder zijn Bin Baz,Muqbil,Ibn Uthemin, Al Albanee, Mohammed Amaan aj jamee Ra7iemhom Allah en erg veel geleerden van deze tijd van mening dat het wel kan. Ik volg dan in dat begrip.
Citaat:
Als ik goed kijk naar het begrip 'Salafi' dan houdt het in dat ik de Salaf volg.
Ja.
Citaat:
Als ik het begrip 'Sunni' goed bekijk, dan houdt het in dat ik in eerste instantie éérst de Sunna volg en daarna pas de Salaf. Dus in eerste instantie benoem je, jezelf Sunni, dat is wat de Profeet Salla Allahu 3leihi Wa Salam ook heeft achtergelaten...
Je moet beiden volgen. Want als je bijvoorbeeld de tafseer bekijkt dan zie dat de sunna genoemt wordt, athar van de sa7aba en ook de tabi3ien hun woorden.....Jij kunt dan niet de andere bronnen wrglaten.
[B]Shaykh-ul-Islaam ibn Taymiyyah, “Whoever deviates from the Madhhab and Tafseer of the Sahaaba and Tabi’een to that which opposes it then he has erred in that rather (he has) innovated."
Majmoo’ alF-Fataawa v.13 p.361
Verder kun jij de sunna niet begrijpen zonder het begrip van de sa7aba radi Allahu 3anhoma. Bijv. wanneer is een gebod van de Profeet vrede zij met hem wajib of musta7ab ? Dat zien we aan de sa7aba hun begrip.
Maar waarom noem je jezelf wel sunni als je eerder zegt dat de 'Ullama nooit aangaven een andere naam te geven. Dit is niet aanvallend bedoelt, maar slechts een constatering die ik doe.
Citaat:
Ik hoop, InshaAllah dat je me niet verkeerd begrijpt.
Nee, geen probleem. Insha Allah leren we van elkaar.
Citaat:
De juiste betekenis van Salafi, is dat je de Salaf volgt. Behoor ik niet eerst de Sunna te volgen?
Eerder gaf ik al iets aan. De sunnah kunnen wij niet begrijpen als de eerste 3 generaties, ook de Koran niet. Alleen de sunna volgen is niet genoeg. Deze post van jou, laat het belang van de selef zien.
Citaat:
En ja, ik ken dat verhaal wel dat Ahlul Sunna wa Djama'a staat gelijk aan de Salafi Da3wa. Maar het heeft beide andere betekenissen in mijn optiek. De definitie van beide is anders.
Nee hoor. Het probleem is alleen dat men het begrip van de ahlul sunnati wal jama3a is gaan vervagen. Meningen van 'Ullama voor de sunna nemen, het begrip van de sa7aba doen vervagen, blind volgen van meningen die geen basis hebben e.d. Terwijl alle geleerden van vroeger de Koran en sunna volgden volgens het begrip van de selef. Nu claimen persoon de ahlul sunna te zijn, terwijl hun 3aqeedah al anders is dan van de selef.....
Citaat:
Jazaaka Allahu Ghairan voor het stuk. Al is het 'gekleurd'.
Wa ijakie. Dat is jouw mening. Ik vind het super duidelijk.
Citaat:
Ik hoor erg vaak en erg veel dat bepaalde moskeeën 'slecht' zijn.
Klopt ja. Dat is niet nieuw hoor. Vraag die moskeen ook over Selefies.....
Citaat:
Bepaalde geleerden afgedwaald zijn.
Dat is ook altijd zo geweest. Al probeert men anders te doen voorkomen. Lees de boeken van de sunna maar of kijk naar de levens van de geleerden van vroeger Ra7iemhom Allah.
Citaat:
En als je in discussie gaat, dan ben jij ook meteen 'slecht'. Ik kan wel voorbeelden noemen, maar dat doe ik niet. Je moet erg voorzichtig zijn met dergelijke uitspraken. Als je de mens voor ongelovige verklaard, en men is dat niet, dan benoem jij jezelf zo.
Ongelovig ? Er is een verschil met bekritiseren en ongelovig verklaren. Verder verklaren de 'Ullama niet zomaar iemand dwalend of fout. Nogmaals dat is altijd zo geweest. Ik hoop dat je het verschil ziet.
Citaat:
Met Taqlied de 'Ullama volgen? Ook zelf informatie opdoen, nadenken en analyseren. Die grijze massa zit er niet voor niets.
Taqleed is van meerdere vormen. Ik doe zeker taqleed met veel zaken. Als ik een fatwa vraag over iets wat ik op dat moment wil weten en niet zelf kan onderzoeken. Als ik de authenciteit van een hadeeth moet weten. Bekritiseren van personen. Dat is toegestaan.
Als ik verder iets onderzoek probeer ik te kijken naar de sterkste mening en bewijzen.
Hier een artikel:
http://www.troid.org/articles/ibaadah/knowledge/taqleedandmadhaahib/ijtihaadandtaqleed.htm
Lees het aub door. Dan zie je het verschil insha Allah. Iedereen mag taqleed doen maar met voorwaarden. Deze verschillen.
Citaat:
Wa Iyak. Ghair InshaAllah.
Ameen.
Citaat:
Alles is belangrijk dat klopt. Maar je moet niet de menigte blindelings volgen. Wel opgaan in de menigte, maar niet alleen maar volgen.
Klopt. Daarom hoop ik dat je zelf ook meer gaat onderzoeken. Want ik ben bang dat jij een aantal zaken nog niet duidelijk hebt.
Citaat:
Alle handelingen hebben zo zijn bewijzen, maar soms vraag ik me af of je niet in 'extremen' vervalt. De baard zie ik als verplicht en vele samen met mij.
Yep. Dat is zo.
Citaat:
Zo ook de Hijaab. Maar de handschoenen en Niqaab daarentegen, heb ik zo mijn twijfels bij. Maar Ghair InshaAllah, je kunt er persoonlijke redenen voor hebben.
Na3am, Abu Hanifa, Maalik, Sjafi'ie en 1 mening van Ahmed Ra7iemhom Allah zeggen dat het niet verplicht is. Wel musta7ab.
Citaat:
Misschien behoor jij tot de weinigen die het niet doen.
Ik probeer nooit een beeld te schetsen van een persoon die ik niet ken, of van een groep die ik niet kan en dus alleen maar van horen ken. Ik schets dat beeld pas als ik informatie over datgene heb en ik ook dergelijke mensen heb gesproken. Zonder vooroordelen.
Ok, dat is jouw keuze. Ik vind wel zeker bevooroordeeld, aangezien er miljoenen Selefien zijn. Maar ok.
Citaat:
Het kwam misschien wat 'cliché'-achtig over. Maar ik doelde dat dit er altijd is geweest en altijd zal blijven. Het lijkt wel alsof het wordt; 'Je bent met ons, of je bent tegen ons'. Dit is wat jammer is.
Dat is een beetje kortzichtig. Wat zeggen andere groepen als je Selefi bent ? Je bent met ons ? Dacht het niet. Verder is er een verschil tussen veel verschillende personen en ieder individue wordt anders benadert.
Citaat:
[I]Ik probeer alles te volgen, maar wil me simpelweg geen naam aanmeten. Ten eerste kan ik nooit leven als een echte Salafi. Die benaming ben ik niet waardig. Probeer je gewoon zoveel mogelijk aan de regels en wetten te houden, jezelf benamingen aanmeten hoeft niet.
Zoals ik al eerder zei is dat jouw keuze. Maar om jezelf aan de methodiek toe te schrijven hoef je niet foutloos te zijn. Dan kun je jezelf ook geen sunni noemen, want dat ben je dan ook niet waardig. Of moslima, want kijk naar de eerste moslims.....Ten tijde van de Openbaring van het vers.
Verder betekent Selefi niet dat je van de selef bent maar hun begrip volgt......Dan zou je ook niet kunnen zeggen dat je de Koran en sunna volgt volgens het begrip van de selef.....Hoe moet je dan jezelf verduidelijken ? Selefi is niet hetzelfde als de selef zelf, laat dat duidelijk zijn.
Citaat:
Je kunt mensen op vele manieren de Islam bijbrengen. Dat is prioriteit nummer een, dat zij zich als een 'Moslim' gaan gedragen en niet dat ik ze meteen ga confronteren met 'Salafi', 'Sunni', 'Soeffi', 'Koraniet', 'Wahabi' etc etc. De kans dat zij zich dan terughouden, zal groot zijn, ben ik bang.
Wat heb ik dan gezegt ? Ik zei hetzelfde, alleen uit angst de naam weghouden doe ik niet. Omdat het verduidelijkent is. Verder vertel ik iemand zeker wel over dwalende groepen, aangezien dat van belang is voor een persoon om te weten, vooral in deze tijd. Ik focus me er alleen niet op. Het is onderdeel van...
Citaat:
De profeet heeft ons het recht niet gegeven om onszelf Salafi te noemen, en ook Allah Subhanaha wa Ta'Ala heeft ons dat niet gegeven. (Niet aanvallend bedoeld).
Maar wel verboden ? Waarom dan wel de naam sunni ? Heb je daar bewijzen voor ? ( niet aanvallend bedoeld ).
Afscheiding van mensen van innovatie en verduidelijking van de eigen weg is er altijd al geweest. Vanaf het begin tot het einde zal dat zo zijn.
Je kunt niet iets verboden maken wat het niet is.
Citaat:
Dat stuk van Sheich AlBani kende ik al. Heb het al meerdere malen gelezen. Maar excuseer me, als ik zeg dat ik de benaming van Allah Subhanahu wa Ta'Ala hoger neem, dan de benaming van een Sheich. Hij weet wel meer dan ik, meer ervaren en dergelijke. Maar het is ook maar een mens...een gelijke.
Een gelijk mens, maar wel mustahied, muhaditieh en jij niet. Maar het rare is dat de 'Ullama het met hem eens zijn. Dus dan heb je je keuze. Maar ik denk en weet zelfs wel zeker dat jij niet op basis van alleen de benaming moslima kunt verduidelijken welke minhaj je volgt. Verder hoop ik dat je deze post nogmaals bekijkt zuster. Want de sunna is zeker belangrijk, maar veel mensen gaan in de fout om de selef te vergeten.........Ik hoop dat het belang van benaming wat duidelijker wordt....
Citaat:
Zucht, Ghair InshaAllah.
Wa Salaam[/B]
3alaikom salam.
A3anaki Allah.