Bekijk volle/desktop versie : Wie trouwt blijft jaren gelukkiger



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

09-11-2009, 12:19
Wie trouwt blijft jaren gelukkiger

Geplaatst: 07 november 2009 21:40
van onze redactie binnenland
AMSTERDAM - Wie een huwelijk aangaat, blijft de komende veertien jaar gelukkiger dan hij of zij normaal gesproken zou zijn. Wie gaat samenwonen, blijft acht jaar lang bovengemiddeld gelukkig. Wie trouwt en bovendien gelovig is, is het gelukkigst van allemaal.

Dat blijkt uit onderzoek van psychologe en demografe Judith Soons, waarop zij morgen promoveert aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Soons maakte gebruik van onderzoek waarin een groep jongvolwassenen in de loop van achttien jaar (tussen 1987 en 2005) zesmaal geïnterviewd werden over hun sociale status en hun welbevinden. Het is voor het eerst dat een groep jongvolwassenen over zo'n lange tijd gevolgd is.
Elk stapje dat een relatie groeit, geeft een groter geluksgevoel. De stap van verkering naar samenwonen levert de grootste 'gelukssprong' op, maar een huwelijk vergroot dat geluk nog verder, ontdekte Soons. Kinderen zijn, ook gemeten aan het geluksgevoel, echt een 'kroon op het huwelijk': ze vergroten het geluksgevoel, zij het in relatief bescheiden mate. Trouwen maakt gelukkiger dan kinderen krijgen.
Het verbreken van een huwelijk of samenwoonrelatie levert een diep dal op, maar bij een hernieuwd huwelijk of een samenwoonrelatie voelen mensen zich weer net zo gelukkig als de eerste keer. Jonge singles die nooit bij een partner hebben ingewoond zijn best gelukkig, maar hun welbevinden daalt wel na verloop van jaren gaandeweg. Religie vergroot het huwelijksgeluk, ontdekte Soons. Ze heeft dat gemeten aan de hand van een vraag naar de regelmaat van de kerkgang. Soons verklaart dit uit het sociale netwerk dat de kerkgemeenschap biedt. Daarnaast is het zo, aldus Soons, dat religie zonder meer ,,een positief verband houdt met welbevinden''. Niet-gelovige mensen zullen eerder kiezen voor een lossere samenlevingsvorm. Soons: ,,Gehuwden zijn religieuzer dan samenwonenden en daardoor gelukkiger.''

Film, hotelletje
Huwelijksgeluk is bestendig, ontdekte Soons. Zelfs over een periode van achttien jaar zijn de effecten van een huwelijk duidelijk zichtbaar. Volgens Soons komt dat, doordat getrouwde mensen een sociaal netwerk in hun eigen huis hebben (iemand om mee te praten, mee naar een film of een hotelletje te gaan, een schouder om tegen te huilen), meer contacten buitenshuis (werkkringen, schoonfamilie), maar ook omdat ze het financieel vaak beter hebben dan niet-gehuwden. Getrouwde mannen verdienen meer dan ongetrouwde, en samen één huishouden runnen biedt nu eenmaal 'schaalvoordelen'.

Een nadeel aan haar eigen onderzoek is, zegt Soons, dat er binnen de groep ongehuwden heel veel verschillende relatievormen ontstaan zijn, waarvan het effect op het welbevinden nu niet gemeten is. Soons stelt in elk geval vast dat samenwonenden in Nederland zich gelukkiger voelen dan die in andere landen, waarschijnlijk omdat samenwonen in Nederland veel meer maatschappelijk geaccepteerd is.
bron:

09-11-2009, 12:21


Trouwen ja maar niet nu en ik ben toch al 22 jaar redelijk gelukkig.

09-11-2009, 12:24
Sinds ik niet meer getrouwd ben, (da's al zo een ruim 30 jaar geleden) ben ik mij steeds gelukkiger gaan voelen.

09-11-2009, 12:26

Citaat door Truebeauty1987:
Trouwen ja maar niet nu en ik ben toch al 22 jaar redelijk gelukkig.
Dus boys? ze heeft de leeftijd

09-11-2009, 12:27



Citaat door Truebeauty1987:
Trouwen ja maar niet nu en ik ben toch al 22 jaar redelijk gelukkig.


Na een sprookjeshuwelijk van 6 jaar ( de heks zat al die tijd op de bank ), durf ik het verhaal toch van de nodige kanttekeningen te voorzien.

09-11-2009, 12:30

Citaat door Truebeauty1987:
Trouwen ja maar niet nu en ik ben toch al 22 jaar redelijk gelukkig.



Ik heb nog wel een zoon in de aanbieding, ook 22.

09-11-2009, 12:31

Citaat door phaqual:
Na een sprookjeshuwelijk van 6 jaar ( de heks zat al die tijd op de bank ), durf ik het verhaal toch van de nodige kanttekeningen te voorzien.

"Religie vergroot het huwelijksgeluk, ontdekte Soons. Ze heeft dat gemeten aan de hand van een vraag naar de regelmaat van de kerkgang. "

De relatie tussen het aantal kerkbezoeken en de mate van religieus zijn lijkt me een beetje kort door de bocht.

09-11-2009, 13:05

Citaat door Warda19:
Trouwen is het halve geloof.


Het bed is het hele huwelijk.

"wa3er"

09-11-2009, 13:05

Citaat door Warda19:
Trouwen is het halve geloof.
Er zijn in een huwelijk veel spannender dingen dan geloof. Tenminste....in het mijne

09-11-2009, 13:06
kost wel veel centen hoor dat trouwen. en je weet nooit met wie je trouwd na een maand kan het al op een scheiding eindegen .


ik vind trouwen heel heel gevaarlijk in deze tijd....

09-11-2009, 13:07

Citaat door Soufian_de_man:
Het bed is het hele huwelijk.

"wa3er"


Tenminste, in een goed huwelijk

"wa3er"

09-11-2009, 13:12

Citaat door rikus:
Er zijn in een huwelijk veel spannender dingen dan geloof. Tenminste....in het mijne



doe normaal man. het geloof staat op 1. de rest is lust en bijzaak .

09-11-2009, 13:20



Citaat door Warda19:
Mannen.




"wa3er"

09-11-2009, 13:29

Citaat door aplat:
Sinds ik niet meer getrouwd ben, (da's al zo een ruim 30 jaar geleden) ben ik mij steeds gelukkiger gaan voelen.

Gaat dan niet op voor jou Ap.

09-11-2009, 13:29

Citaat door rikus:
Dus boys? ze heeft de leeftijd

Heey, ik ben maar van plan één keer te trouwen hoor.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11