Bekijk volle/desktop versie : - Wie weet hier het antwoord op??



05-11-2009, 13:18
[ Assalam oe alaikoem warahmatoellahoe wabarakatoehoe

Wie heeft voor mij dalil/fatwa antwoord op de volgende vraag;

Is mijn half oom een mahram voor mij?

Het gaat hier om een situatie waarin mijn opa getrouwd is met 2 vrouwen.
Bij beide de vrouwen heeft hij kinderen.
Mijn vader en mijn half oom hebben dus dezelfde vader maar verschillende moeders. Nu is het wel zo dat ik mijn half oom en half tantes nooit heb gezien als ''half'' . Ik ken ze vanaf dag één, ik ben met ze opgegroeid en ik beschouw ze gewoon als mijn tantes en ooms.

Ik wil hier zekerheid over hebben!

Waalaikoem salam warahmatoellahoe wabarakatoehoe
Umm Sayfueddine ]

05-11-2009, 13:30


Het is gewoon je oom. Geen verschil tussen hem en de andere broers van je vader waarmee hij gemeenschappelijke vader en moeder heeft.

http://islamqa.com/ar/ref/5538/محارم

Je kunt lezen dat voor een vrouw een broer via haar vader of moeder een mahram voor haar is. En dat geld ook voor haar dochters. En hier vanuit kun je concluderen dat het ook geld voor je halfoom via je vaderskant(hoe jij het noemt, in de islaam hebben we geen half, het is gewoon je oom).

05-11-2009, 13:45
Heb je die fatwa ook engels/nederlands talig oeght?

05-11-2009, 13:48
Engels:

http://islamqa.com/en/ref/5538/محارم

05-11-2009, 13:59



Citaat door um_7usaam:
Het is gewoon je oom. Geen verschil tussen hem en de andere broers van je vader waarmee hij gemeenschappelijke vader en moeder heeft.

http://islamqa.com/ar/ref/5538/محارم

Je kunt lezen dat voor een vrouw een broer via haar vader of moeder een mahram voor haar is. En dat geld ook voor haar dochters. En hier vanuit kun je concluderen dat het ook geld voor je halfoom via je vaderskant(hoe jij het noemt, in de islaam hebben we geen half, het is gewoon je oom).


Kun je mij vertellen waar je dat vandaan hebt gehaald uit die fatwa?

Mijn excuses als ik je lastig val maar ik wil deze keer gewoon 100% zekerheid hebben vanuit een fatwa.

05-11-2009, 14:08
Hahaha, wat toevallig zuster. Ik heb ook een half oom en vroeg het me ook al af. Mijn vader zei ja het is een oom van je dus een mahram maar ik heb nog nooit daliel gezien/gekregen dus hierbij; up!

05-11-2009, 14:10

Citaat door Sjee______:
Hahaha, wat toevallig zuster. Ik heb ook een half oom en vroeg het me ook al af. Mijn vader zei ja het is een oom van je dus een mahram maar ik heb nog nooit daliel gezien/gekregen dus hierbij; up!



Hahah subhanAllah
Jaa ik weet ook wel dat ik hem gewoon kan zien als mijn oom. Maar toch wil ik duidelijk antwoord vanuit islam.
Dan hoef je daar teminste nooit meer aan te twijfelen

05-11-2009, 14:19

Citaat door IslaamFanaat:

Hahah subhanAllah
Jaa ik weet ook wel dat ik hem gewoon kan zien als mijn oom. Maar toch wil ik duidelijk antwoord vanuit islam.
Dan hoef je daar teminste nooit meer aan te twijfelen


Ja klopt! Naja bij mij gaat het eigenlijk om de oom van mijn moeder (die dus ook mijn mahram is), die een half-broer heeft. Dus een half oom van mijn moeder, is dat haar mahram dus automatisch ook de mijne? Dat is dus wat ik me afvraag!

Up up, voor de onzekerheden hihi..

05-11-2009, 14:24
Upp

InshaAllah vinden we beide antwoord op onze vragen

05-11-2009, 15:09
Inscha Allaah!

Up..

05-11-2009, 15:10
Itla3

05-11-2009, 16:09
Klopt echt sub7anAllaah, we denken enorm vaak in Westerse termen terwijl we in de Islam niet zoiets hebben als halfbroer, halfoom of wat dan ook. DjazaakAllaahu khayran voor verduidelijking verders.

05-11-2009, 16:48



Citaat door IslaamFanaat:
Kun je mij vertellen waar je dat vandaan hebt gehaald uit die fatwa?

Mijn excuses als ik je lastig val maar ik wil deze keer gewoon 100% zekerheid hebben vanuit een fatwa.


Probleem ik lees in het arabisch hihi

ثالثاً : إخوانه&#160 6; سواء كانوا اخوة لأم وأب ، أو لأب فقط أو لأم فقط .

3- her brothers, whether they are her brothers through both the mother and father, or through the father only or the mother only.



Hier lees je dus dat je broer via je pa of ma gewoon je eigen broer is, dus een mahram. Hetgeen voor jou een mahram is, is gelijk een mahram voor je dochters. dus je broer is mahram voor je dochters.


Jouw ooms zijn zelfs mahaarem voor je dochters, dit kun je terug lezen hieronder, alleen jammer heb je geen engelse vertaling van

http://islamqa.com/ar/ref/103878/يجوز%20لل&#160 5;رأة%20أن%20ت خلع%20حجا&#157 6;ها

En het is meer dan logisch dat de broer van je vader je mahram is. In de islaam hebben we en kennen we helft of kwart oom niet. Ze hebben één gemeenschappelijke ouder dus mahaarem voor elkaar

05-11-2009, 16:54
Trouwens deze fatwa is gericht aan de zusters, dus shayg zegt dat je halfbroer (een stomme term zeg) een mahram voor je is, hetgeen een mahram voor jou is, is gelijk mahram voor je dochter. Is het helder