Bekijk volle/desktop versie : Genoeg hebben van het leven



03-11-2009, 23:14
Er zijn veel redenen om deze wereld te haten. Er zij mensen die een afkeer hebben van deze tijdelijke wereld en verlangen naar de beloning bij Allah en die Allah graag willen ontmoeten. Daarom zeiden sommigen van de salaf: “De gift voor de gelovige is de dood.” Hij verafschuwt deze wereld en zijn hart is verbonden aan het Hiernamaals. Maar ondanks zijn afkeer van deze wereld, draagt hij toch zijn plichten tegenover Allah en Zijn slaven uit en streeft hij ernaar om zoveel mogelijk goed te doen in overeenstemming met de woorden van Allah: En aanbid jouw Heer totdat het zekere (de dood) tot jou komt. {al Hidjr 15:99 – interpretatie van de betekenis}
En er zijn mensen die deze wereld verafschuwen, niet vanwege het Hiernamaals maar omdat ze denken dat hun aandeel erin zeer klein is en dat anderen het beter hebben dan zij. Dit is ongetwijfeld een soort ontevredenheid met de wil en beschikking van Allah want Allah is Degene die zegeningen verleent en voorzieningen verspreidt. Hij zegt:
En als Allah de voorziening aan Zijn dienaren had verruimd, dan zouden zij zeker buitensporig hebben gehandeld op de aarde, maar Hij zendt volgens een bepaalde maat neer wat Hij wil. Voorwaar, Hij is Alwetend over Zijn dienaren, Alziend. {As-Sjoera 42:27 – interpretatie van de betekenis}
Sommige mensen haten deze wereld omdat ze te maken hebben gehad met vele beproevingen die stress en uitputting met zich mee brachten. Deze mensen begrijpen ongetwijfeld de ware aard van deze wereld niet. Deze wereld is het rijk van streven en beproeving, het rijk van stress en uitputting, vooral voor de rechtschapen gelovige die alle soorten beproevingen tegemoet gaat waardoor Allah zijn zondes wist en hem in status verheft. Allah zegt:
Voorwaar, Wij hebben de mens geschapen om moeilijkheden (te overwinnen). {al-Balad 90:4 – interpretatie van de betekenis}
Denken de mensen dat zij (met rust) zullen worden gelaten, alleen omdat zij zeggen: "Wij geloven" zonder dat zij zullen worden beproefd?
Wij beproefden degenen die vóór hen waren. Daarom zal Allah ook hen die waarachtig zijn, onderscheiden en de leugenaars kenbaar maken. {al-Ankaboet 29:2/3 – interpretatie van de betekenis}
Allah zal de gelovigen niet in de toestand laten waarin jullie verkeren totdat Hij het slechte van het goede scheidt. En Allah brengt jullie niet op de hoogte van het onwaarneembare, maar Allah kiest uit Zijn Boodschappers wie Hij wil. Gelooft dus in Allah en Zijn Boodschappers. En indien jullie geloven en (Allah) vrezen, dan is er voor jullie een geweldige beloning. {Aal ‘Imran 3:179 – interpretatie van de betekenis}
En wij zullen jullie zeker beproeven met iets van vrees en honger en vermindering van bezittingen en levens en vruchten. Maar geeft verheugde tijdingen aan de geduldigen.
Degenen die wanneer een ramp hen treft zeggen: (Inna lillahi wa inna ilaihi radji’oen) “Voorwaar, aan Allah behoren Wij, en voorwaar, tot Hem zullen Wij terugkeren.”
Zij zijn degenen op wie de zegeningen van hun Heer neerdalen, en Barmhartigheid, en zij zijn degenen die de rechte Leiding ontvangen. {al-Baqarah 2:155/157 – interpretatie van de betekenis}
In welke van deze categorieën val jij?
Herinner hoe de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) beproefd werd. Zijn mensen toonden vijandigheid tegenover hem en zijn naasten verzetten zich tegen hem. Sommige mensen lasterden hem en anderen vervolgden hem. Hij werd zijn huis uit gegooid en werd blootgesteld aan een ruwe boycot. De kuffaar kwamen samen om hem te vermoorden en zijn vrouw Khadijah (radiAllahu anha) overleed in de moeilijkste tijd. Hij zou in die tijd een maand of twee niets eten en drinken behalve dadels en water. Dit alles gebeurde hoewel hij de Profeet van Allah en Zijn Boodschapper was, degene aan wie Allah Zijn Openbaring had toevertrouwd. Dit alles gebeurde hoewel hij de bezitter is van de positie van lof en glorie (al-maqaam al-mahmoud) en de Waterplas (al-hawd) waar zijn ummah naar toe zal komen (op de Dag der Opstanding). Dit alles gebeurde hoewel zijn zondes uit het verleden en de toekomst hem vergeven waren.
Dus hoe zit het met ons, met al onze zondes en tekortkomingen?
Ik adviseer je om het volgende te doen:
1. Verricht veel du’aa’, roep Allah aan en zoek toenadering tot Hem doormiddel van verschillende soorten aanbidding zoals bidden, zakaah geven, vasten enzovoorts. Smeek Allah om weg te nemen wat er in je hart is (aan verdriet enz.) en om je hulp te verlenen. Allah zegt:
(Zij zijn) degenen die gelovigen zijn en wiens harten tot rust komen door het gedenken van Allah. Weet: door het gedenken van Allah komen de harten tot rust. {ar-Ra’d 13:28 – interpretatie van de betekenis}
Voorwaar, wanneer degenen die (Allah) vrezen door een influistering van Shaytaan getroffen worden, gedenken zij (Allah). En dan zien zij (de Waarheid) in. {al-A’raf 7:201 – interpretatie van de betekenis}
2. Begrijp dat alles wat Allah voor Zijn gelovige dienaar bepaalt goed is. Hoe moeilijk je leven ook mag worden, aan Allah behoren alle dingen in de hemelen en op aarde. Zet dus alles recht tussen jezelf en Allah en Allah zal voldoende voor jou zijn.
3. Depressie en vermoeidheid kan veroorzaakt worden door iets wat je gemist hebt en niet verworven of bereikt hebt. In dat geval zou je moeten weten hoe vaak een persoon iets achtervolgd heeft, zich niet realiserend dat zijn noodlot erin lag. En hoe vaak heeft een persoon verdriet gehad om het gemis van iets wat hij wilde terwijl hij niet weet dat wanneer hij het behaald had, het verlies in zowel zijn spirituele als zijn wereldse zaken betekend zou hebben. Accepteer dus de wil en beschikking van Allah en zoek de hulp van Allah en voel je niet hulpeloos.
4. Ga je hart en geest na en onderzoek je relatie met Allah grondig want iemands voorziening kan hem worden ontzegd vanwege de zondes die hij begaat.
5. Je kan persoonlijke of familieproblemen hebben; de manier om deze problemen op te lossen is door er voorrang aan te geven. Zoek bovenal de hulp van Allah en daarna de hulp van ervaren mensen om deze problemen op te lossen.
6. Onthoud dat de Profeten het zwaarst beproefd zijn van alle mensen, daarna de volgende beste en de volgende beste. Het is bewezen in al-Musnad van de hadith van Mus’ab ibn Sa’d dat zijn vader gezegd heeft: “Ik zei: ‘O Boodschapper van Allah, wie van de mensen zijn het zwaarst beproefd?’ Hij zei: ‘De Profeten, dan de rechtschapen, dan de volgende beste, dan de volgende beste van de mensen. Iemand zal beproefd worden volgens zijn niveau van religieuze toewijding. Als er vastheid in zijn religieuze toewijding is, zal hij zwaarder beproefd worden en als er zwakheid in zijn religieuze toewijding is, zal de proef verlicht worden voor hem. Iemand zal beproefd worden totdat hij vrij van zonde op aarde loopt.’” (Musnad al-Imam Ahmad nr. 1481. Shaykh Shu’ayb al-Arna’oot heeft gezegd: de isnaad is hasan. En het is ingedeeld als sahih door al-Albaani in Sahih al-Jaami’ nr. 992)
7. Volhard in het bidden voor vergiffenis en in aanbidding. Dat is beter voor je dan alle wereldse stappen die je kunt nemen, hoe groot ze ook mogen zijn en hoe veel het er ook mogen zijn. Dit zal ook je zorgen verhelpen. Het is overgeleverd in enkele ahadith dat Allah degene die volhardt in het bidden voor vergiffenis een weg uit elke zorg en moeilijkheid zal verlenen en hem voorziening zal verlenen uit bronnen waar hij nooit aan gedacht had.
Volhard dus in het aanbidden van Allah en handel in overeenstemming met de woorden van Allah:
En aanbid jouw Heer totdat het zekere (de dood) tot jou komt. {al Hidjr 15:99 – interpretatie van de betekenis}
En kijk niet met uitpuilende ogen naar wat Wij sommigen van hen aan genietingen hebben geschonken, (het is slechts) de versiering van het wereldse leven, om hen ermee op de proef te stellen. En de voorziening van jouw Heer is beter en blijvender. {Ta-Ha 20:131 – interpretatie van de betekenis}

Moge Allah ons helpen om te doen en te zeggen wat goed is. En Allah weet het het beste.

04-11-2009, 19:29


sokran voor t plaatsen

04-11-2009, 23:23
Wa fi iyaaki zusters!