Bekijk volle/desktop versie : Allochtone werknemer voelt zich niet thuis bij overheid



Pagina's : [1] 2

02-11-2009, 17:17
81.000. Zoveel allochtone werknemers wil de overheid in 2011 in dienst hebben.

Kwestie van werving en selectie, nietwaar? Helaas is het niet zo eenvoudig. Er lopen nog relatief veel witte mannen rond bij de overheid, en weinig allochtonen. Wat gaat er precies mis?


Het kabinet heeft zich ten doel gesteld om het aandeel allochtonen in overheidsdienst met 50 procent te laten groeien. In 2011, aan het einde van de huidige kabinetsperiode, moet het aandeel gestegen zijn tot8,4%, hetgeen neerkomt op 81.000 werknemers.

Voordelen van een diverse overheid
Waarom wil de overheid eigenlijk een divers personeelsbestand? Ray Ramnewash, adviseur diversiteit bij het CAOP, legt uit: 'In de eerste plaats is het sociaal wenselijk dat de overheid een afspiegeling vormt van de maatschappij. Er wonen zo'n 1,7 miljoen allochtonen in Nederland. De overheid heeft uit principe de verantwoordelijkheid om te zorgen dat al die verschillende bevolkingsgroepen vertegenwoordigd zijn.'

'Het is ook belangrijk dat de overheid kennis heeft van de diverse culturen, die in Nederland aanwezig zijn. Anders kan de overheid haar werk niet goeddoen. Door allochtone medewerkers aan te nemen, haal je die kennis in huis. Daarnaast hebben we het arbeidspotentieel hard nodig. Met het oog op de vergrijzing moeten we gebruik maken van de talenten van deze groep.'

Streefcijfers worden niet gehaald
Een diverse overheid is dus legitiemer en kwalitatief beter. Maar aan deze vereisten voldoet de overheid nog lang niet. Aan het begin van 2009werkten er zo'n 56.000 niet-westerse allochtonen bij de overheid. Dit komt neer op 5,9% van het personeelsbestand.'Ik zie het somber in',liet minister Ter Horst zich ontvallen tijdens een debat over diversiteit. 'Als we niks ondernemen, gaan we de streefcijfers niet halen.'

'Ik begrijp dat de minister somber gestemd is', reageert Ray. 'Maar ik zie ook positieve ontwikkelingen. Zoals het feit dat het kabinet de intentie heeft uitgesproken om dit probleem aan te pakken.Ook op het gebied van werving en selectie zit de overheid op het juiste spoor. Recruiters bij de overheid hebben de etno-marketing ontdekt.Hierdoor slagen ze er goed in allochtonen te bereiken met hun vacature-uitingen.'

Relatief veel allochtonen stromen uit
Ondanks de positieve ontwikkelingen schiet het toch niet op met de gewenste diversiteit. Uit cijfers van de afgelopen jaren blijkt namelijk dat de overheid grote moeite heeft om allochtone werknemers te behouden. Er komen dus weliswaar allochtonen binnen, maar aan de andere kant stromen ze net zo snel weer uit.

De kernvraag lijkt dus te zijn: hoe komt het dat er relatief veel allochtonen uitstromen bij de overheid? Het Instituut voor Integratie en Sociale Weerbaarheid(ISW) deed onderzoek naar deze vraag. Voor het onderzoek werden onder andere 38 allochtone oud-ambtenaren aan een diepte-interview onderworpen.
Lees hier verder

02-11-2009, 17:20


De overheid is juist een geweldige werkgever. Je kunt zo vaak te laat komen als je wil, je hebt veel vrije dagen en je hoeft vaak weinig te doen. Daar zijn natuurlijk de lonen ook naar.

02-11-2009, 17:35
Dat van fouten corrigeren dmv rode strepen is in Frankrijk strafbaar......

02-11-2009, 18:48
haha, ze willen de streefcijfers halen, terwijl zo veel banen bij de overheid niet worden geaccepteerd als je een hoofddoek draagt.

pff

02-11-2009, 20:49


ziek overheid,hhhh

03-11-2009, 16:25

Citaat:
Relatief veel allochtonen stromen uit
Ondanks de positieve ontwikkelingen schiet het tóch niet op met de gewenste diversiteit. Uit cijfers van de afgelopen jaren blijkt namelijk dat de overheid grote moeite heeft om allochtone werknemers te behouden. Er komen dus weliswaar allochtonen binnen, maar aan de andere kant stromen ze net zo snel weer uit.
Ik zou denken dat dat bij iedereen was...met zon salaris wordt je vaak bedroeft en zoek je iets beters...eerder een goede dan slechte ontwikkeling: allochtonen kunnen betere banen krijgen

04-11-2009, 09:14

Citaat door HeiligeHo:
De overheid is juist een geweldige werkgever. Je kunt zo vaak te laat komen als je wil, je hebt veel vrije dagen en je hoeft vaak weinig te doen. Daar zijn natuurlijk de lonen ook naar.



Nou meid geloof me dat is het laatste van wat jij zegt. Dat is het beeld over de overheid, maar geloof me vergeet het te laat komen en weinig doen. Naar aanleiding van mijn werk ervaringen is het daar echt ''hard''. Je moet zo pietje precies zijn.

04-11-2009, 09:16

Citaat door marocaindaimond:
haha, ze willen de streefcijfers halen, terwijl zo veel banen bij de overheid niet worden geaccepteerd als je een hoofddoek draagt.

pff


Nou dat klopt niet altijd hoor, dat is het excuus van marokkaanse dames

09-11-2009, 13:19
De overheid. Wat moet ik er als WC Eend van denken?

Ik zou er niet willen werken. Ben er te commercieel en te avontuurlijk voor. Wie in een keurslijf wil zitten en deel uit wil maken van de brigade der talentlozen, zal daar gauw onderdak vinden. Maar dat is niks voor mij.

De overheid lijkt me te stoffig en te saai. Teveel bezig met regeltjes uitvoeren

Het interesseert me trouwens niks hoeveel allochtonen daar werken en of ze een hoofddoek of wat dan ook dragen, de overheid kost je hoe dan ook geld

09-11-2009, 13:24
Allochtonen is veel te vaag, het zijn namelijk het meest de niet westerse islamitische akllochtoon die zich daar niet in meer thuisvoelt

09-11-2009, 13:26
grappig
het gaat over allochtonen en ineens zijn die allemaal moslima en is de hoofddoek de schuldige

09-11-2009, 13:29

Citaat door Anne33:
grappig
het gaat over allochtonen en ineens zijn die allemaal moslima en is de hoofddoek de schuldige


'Je weet toch'

12-11-2009, 19:17


De pensioengerechtigde leeftijd

geschreven door Co, 06 november 2009 02:07:07


Bijna zeventien jaar lang ben ik werkzaam geweest bij een groot chemieconcern in Nederland. Een locatie waar ruim 1.600 mensen werkten onderverdeeld in minimaal 100 nationaliteiten. Nederlanders, Spanjaarden, Italianen, Duitsers, Engelsen, allemaal werkten ze daar jarenlang en na dienstverbanden van soms 45 jaar bereikten velen de persioenrechtigde leeftijd. Allemaal, mits ze niet eerder uitgestapt waren om welke reden dan ook. Allemaal, behalve de niet-westerse allochtonen. Zij stapten nagenoeg allemaal eerder uit. Waaruit? Uit het arbeidsproces om thuis de genieten van een WAO-uitkering. In de 17 jaar dat ik daar heb gewerkt heb ik geen allochtoon van niet westerse origine zijn pensioen zien halen, nul-komma-nul.

Tegenwoordig werk ik in een groot ziekenhuis, ja heel wat anders. Tegenwoordig zie ik hoe ze oefenen, de niet westerse allochtonen. Met een splinter in hun vinger zitten ze massaal op onze eerste hulp posten. Bijna flauwvallend en hoofschuddend kijken ze je aan alsof ze iets vreselijks meegemaakt hebben en worden bijna agressief als je ze zegt dat ze hiermee gewoon door kunnen werken.

De ergernis die ik hiervoor had heeft plaats gemaakt voor de beelden en indrukken die ik tegenwoordig opdoe. Ik weet dat ik nooit een zonnebril draag en mijn ogen prima in orde zijn, maar toch zou ik eens willen zien wat dit allemaal kost ten opzichte van de westerse allochtoon en van oorsprong nederlanders.

12-11-2009, 19:25
Ik zelf wil daar niet eens werken ze hebben van die kut baantjes!!!

12-11-2009, 19:30

Citaat door Eigenvolkeerst:
De pensioengerechtigde leeftijd

geschreven door Co, 06 november 2009 02:07:07


Bijna zeventien jaar lang ben ik werkzaam geweest bij een groot chemieconcern in Nederland. Een locatie waar ruim 1.600 mensen werkten onderverdeeld in minimaal 100 nationaliteiten. Nederlanders, Spanjaarden, Italianen, Duitsers, Engelsen, allemaal werkten ze daar jarenlang en na dienstverbanden van soms 45 jaar bereikten velen de persioenrechtigde leeftijd. Allemaal, mits ze niet eerder uitgestapt waren om welke reden dan ook. Allemaal, behalve de niet-westerse allochtonen. Zij stapten nagenoeg allemaal eerder uit. Waaruit? Uit het arbeidsproces om thuis de genieten van een WAO-uitkering. In de 17 jaar dat ik daar heb gewerkt heb ik geen allochtoon van niet westerse origine zijn pensioen zien halen, nul-komma-nul.

Tegenwoordig werk ik in een groot ziekenhuis, ja heel wat anders. Tegenwoordig zie ik hoe ze oefenen, de niet westerse allochtonen. Met een splinter in hun vinger zitten ze massaal op onze eerste hulp posten. Bijna flauwvallend en hoofschuddend kijken ze je aan alsof ze iets vreselijks meegemaakt hebben en worden bijna agressief als je ze zegt dat ze hiermee gewoon door kunnen werken.

De ergernis die ik hiervoor had heeft plaats gemaakt voor de beelden en indrukken die ik tegenwoordig opdoe. Ik weet dat ik nooit een zonnebril draag en mijn ogen prima in orde zijn, maar toch zou ik eens willen zien wat dit allemaal kost ten opzichte van de westerse allochtoon en van oorsprong nederlanders.


Kort om je werkt en hebt werk! en dus ook loon! ga ervanuit dat je het goed hebt! maar je probleem is dat je je afvraagt of de buitenlanders je meer kosten dan hu? nederland opbrengen? wil je dus meer verdienen? of zie je teveel zieke mensen die jij moet helpen maar eigenlijk je neit wil.
tip! help ze niet!!! zoek een andere baan!!!

Pagina's : [1] 2