Bekijk volle/desktop versie : Persoonlijkheidstest bij kiezen van partner ?



01-11-2009, 22:46
Salaameleykoum

Tegenwoordig bestaan er uiteenlopende manieren om een partner te zoeken/vinden. Maar zij die het op een islamitische manier willen doen, willen zonder harame praktijken hun partner leren kennen. Zou het volgende een oplossing kunnen zijn volgens jullie :


Zouden jullie het durven om wanneer een man je hand komt vragen, een persoonlijkheidstest te lten uitvoeren en mt elkaar te laten vergelijken?

Of voor de mannen die een vrouw de hand gaan vragen, dat ze dat ( naast de islamitische principes) op advies doen gebasseerd op persoonlijkheidstesten ?

--> Vanuit het idee dat volgens psychologen mensen met een gemeenschappelijke persoonlijkheid het best bij elkaar passen ( er mogen verschillen zijn, mar niet te veel want dat zou tot spanning leiden) zijn er datingsites ontstaan waarbij er op basis daarvan personen aan elkaar worden gekoppelt .. maar dat is het eenzijdig niet- islamitisch !concept ..
Als moslims kijken we naast persoonlijkheid ook naar het islamitisch moraal van de persoon met wie je wilt trouwen, wnt dat bepaald uiteindelijk hoe je je persoonlijkheid wel/niet laat ontwikkelen op basis van geloof.

DUS:

Stel je giet het in een islamitisch concept = Je brengt de islamitische kennis samen met de psychologische kennis die nu beschikbaar is. Dat bijvoorbeeld een betrouwbare imam, of iemand met voldoende islamitische kennis die tegelijkertijd ook iemand is met mensenkennis is,op basis van persoonlijkheidstest & Islamitisch moraal, een persoon adviseert bij de partnerkeuze en die persoon op basis daarvan helpt om wel/niet hand te gaan vragen aan iemand ..
Zo hoeft niemand zich zorgen te maken over " het perse leren kennen voor ik hand ga vragen" .. En geef je jongeren opnieuw een beetje zekerheid die ze kwijt raakten, namelijk een manier om toch met een beetje voorkennis iemands hand te kunnen vragen/ of te laten vragen zonder haramiteiten. Na het hand vragen, kan nog steeds beslist worden om wel of niet door te gaan met de kennismaking ............ wat vinden jullie ?? Vreemde vraag, of zit er mss toch iets van halal en goedheid in in tijden van vervreemding van elkaar ( je kn heel moeilijk je ouders vragen om een onbekende de hand te vragen, wannt je weet niet hoe die is, in tegenstelling tot dorpsgemeenschappen waar iedereen elkaar kent) ??


( is een voorstel uit eigen ideeën, gericht op het bereiken van een islamitische doel (kuisheid en huwelijk), maar de weg naar dat doel is vaak aangevuld met cultuur, vandaar dat ik dan ook een culturele voorstel doe Moge Allah me vergeven indien er iets verkeerd staat.

01-11-2009, 22:50


wt is jullie mening ??? onzin, of mss toch een middel ?

01-11-2009, 23:06
"Man Tardawna Dienahoe Wa Khoeloeqah"

Deze korte hadith zou in priciepe al jouw psychologische zorgen kunnen/moeten vervangen.

02-11-2009, 14:51
heum .. koeffars gebruiken die kennis voor hun doeleinden namelijk dating ect .. wij kunnen dezelfde kennis gebruiken voor huwelijk, en voor het voorkomen van relaties voor het huwelijk en bevorderen van het maken van juiste keuzes ..... hha ma blijkbaar ben jij de enige die hier een mening over heeft , alvast bedankt voor je reactie ..

Wel tegenstrijdig, iedereen opent hier topics over hoe wel/ niet iemand kiezen, wel/niet vragen naar achtergrond, hoe moeeeeeilijk het wel niet is om de juiste keuze te maken ect .. maar als iemand een voorstel doet reageert niemand ...

02-11-2009, 15:53


Ouders kunnen jou het beste helpen bij het kiezen van de juiste partner. Zij kennen jou het best (meestal zelfs beter dan jij jezelf kent, vanwege de welbekende blinde vlekken). Dus zij weten goed welke man bij je past.

Soms heeft mijn moeder het over mijn karakter en dan word ik er stil van. Ondanks dat ik weet dat ik close met haar ben, zegt ze dingen waarvan ik stil word, even nadenk, en warempel: ik besef dat ik inderdaad echt zo ben.

02-11-2009, 17:00
Denk niet dat het zo werkt. Er moet ook gewoon aantrekkingskracht zijn. Zonder aantrekkingskracht zal het huwelijk naar mijn idee niet zo sprankelend zijn, al passen de persoonlijkheden nog zo goed bij elkaar.

02-11-2009, 22:09

Citaat door ZeeuwsMeisje:
Denk niet dat het zo werkt. Er moet ook gewoon aantrekkingskracht zijn. Zonder aantrekkingskracht zal het huwelijk naar mijn idee niet zo sprankelend zijn, al passen de persoonlijkheden nog zo goed bij elkaar.


Wel mss ken je deze veel gebruikte uitspraak: Het uiterlijk brengt je bijelkaar het innerlijke houdt je bij elkaar

Uiterlijk is idd belangrijk, dus een combinatie van persoonlijkheid, uiterlijk en zelfde waardensysteem ( wnr je islam belangrijk vind, dus een goed ontwikkeld islamitisch moraal) zou het compleet maken.

Maar stel je hebt een neutrale islamitische "koppelaar" die op basis van persoonlijkheidstest en waardensysteem( valt af te leiden uit de afspraken/voorwaarden die men opstelt) mensen aan elkaar adviseert, en dus gewoon om hand te vragen ( dus toestemming om elkaar te leren kennen om wel/niet te trouwen) , dan nog kunnen de betreffende personen na een eerste kennismaking en een aantal gesprekken zien of ze wel of niet overeenkomen wt innerlijk en uiterlijk betreft. Dus in dit geval eerst innerlijk, dan het uiterlijk. Zou het werken denk je ?

03-11-2009, 16:22

Citaat door Zuster_Onderweg:
Wel mss ken je deze veel gebruikte uitspraak: Het uiterlijk brengt je bijelkaar het innerlijke houdt je bij elkaar

Uiterlijk is idd belangrijk, dus een combinatie van persoonlijkheid, uiterlijk en zelfde waardensysteem ( wnr je islam belangrijk vind, dus een goed ontwikkeld islamitisch moraal) zou het compleet maken.

Maar stel je hebt een neutrale islamitische "koppelaar" die op basis van persoonlijkheidstest en waardensysteem( valt af te leiden uit de afspraken/voorwaarden die men opstelt) mensen aan elkaar adviseert, en dus gewoon om hand te vragen ( dus toestemming om elkaar te leren kennen om wel/niet te trouwen) , dan nog kunnen de betreffende personen na een eerste kennismaking en een aantal gesprekken zien of ze wel of niet overeenkomen wt innerlijk en uiterlijk betreft. Dus in dit geval eerst innerlijk, dan het uiterlijk. Zou het werken denk je ?


Met aantrekkingskracht bedoel ik niet perse het uiterlijk. Iemand kan nog zo knap zijn maar absoluut niks uitstralen waarvan jij zoiets hebt van hmm ja dit is wel iemand die ik beter wil leren kennen.
Een persoon kan bv net zo goed niet zo bijzonder mooi zijn maar door zijn manier van doen en uitstraling wel heel aantrekkelijk.

Het beste blijft toch om gewoon iemand te ontmoeten, praatje maken en vooral niet schamen al zit je pa of broer erbij.

04-11-2009, 10:08
oke bedankt voor je mening ! idd aantrekking ect is ook belangrijk ! Het kan onmiddelijk aanwezig zijn, of het kan ook groeien... Maar in ieder geval het spontane klinkt idd romantischer ..maar stel je bent zo ingesteld dat je dus echt geen enkel jongen aandacht wilt geven, om harame voorhuwelijkse relaties of gesprekken te voorkomen , want die ene man die aantrekkelijk oogt kan mss wel getrouwd zijn allaho3elem, dan is het toch makkelijker als je gekoppeld wordt ? kweet ni, zo lijkt het me ..

05-11-2009, 12:50

Citaat door Zuster_Onderweg:
oke bedankt voor je mening ! idd aantrekking ect is ook belangrijk ! Het kan onmiddelijk aanwezig zijn, of het kan ook groeien... Maar in ieder geval het spontane klinkt idd romantischer ..maar stel je bent zo ingesteld dat je dus echt geen enkel jongen aandacht wilt geven, om harame voorhuwelijkse relaties of gesprekken te voorkomen , want die ene man die aantrekkelijk oogt kan mss wel getrouwd zijn allaho3elem, dan is het toch makkelijker als je gekoppeld wordt ? kweet ni, zo lijkt het me ..



Daarom ook mijn laatste zin dat je niet verlegen moet zijn als iemand langs komt. Ik ben persoonlijk groot voorstander van het koppelen.
Er is zelfs uit onderzoek gebleken dat de beste relaties komen uit koppelacties omdat de mensen die je bijelkaar brengt jou kennen en ook de persoon waarmee ze je koppelen. Dus dan weten ze al of het eventueel kan klikken.
Als hij dan bij je pa op de bank zit, durf gewoon te praten met hem. Dan weet je snel genoeg of het klikt of niet.

08-11-2009, 00:36

Citaat door ZeeuwsMeisje:
Daarom ook mijn laatste zin dat je niet verlegen moet zijn als iemand langs komt. Ik ben persoonlijk groot voorstander van het koppelen.
Er is zelfs uit onderzoek gebleken dat de beste relaties komen uit koppelacties omdat de mensen die je bijelkaar brengt jou kennen en ook de persoon waarmee ze je koppelen. Dus dan weten ze al of het eventueel kan klikken.
Als hij dan bij je pa op de bank zit, durf gewoon te praten met hem. Dan weet je snel genoeg of het klikt of niet.



Niet als iemand, langs komt, ik had het over vooorhuwelijkse relaties .. gair insjaAllah