Bekijk volle/desktop versie : Scholiere in actie tegen 'schelden met kanker'



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

29-10-2009, 12:53
De 16-jarige Richelle Laurijsen start donderdag een campagne tegen het gebruik van het woord 'kanker' in scheldwoorden en vloeken.

De scholiere is zelf terminaal kankerpatiente, aldus telegraaf.nl.

De campagne 'Kanker verziekt je taal' gaat op de school van Richelle, het Groevenbeek College in Ermelo, van start. ,,Al voordat ze ziek werd, stoorde het haar dat mensen kanker als scheldwoord gebruiken'', zegt Menno Laurijsen, de vader van Richelle. ,,De dood door kanker van iemand uit onze kennissenkring heeft haar destijds behoorlijk aangegrepen.''

Haar idee een poster te ontwerpen om op school te gebruiken, kreeg een ander karakter met het nieuws van 1,5 jaar geleden dat ze zelf kanker heeft. Ze heeft een zeldzame vorm van botkanker en het is onbekend hoe lang ze nog te leven heeft. Haar ouders besloten haar te helpen met haar idee en inmiddels is een professionele campagne op touw gezet. ,,We hebben de stichting Rilax in het leven geroepen om alles in goede banen te leiden.'' Ook is er een korte videopresentatie gemaakt waarin Richelle haar bedoelingen uitlegt. ,,Het is fysiek te zwaar voor haar om lang het woord te voeren.''

De campagne richt zich voornamelijk op jongeren die kanker veelal als modewoord gebruiken. ,,En het zou mooi zijn als zij vervolgens hun ouders op het gebruik van dit scheldwoord willen wijzen.'' Het idee van Richelle heeft inmiddels de nodige aandacht in de media gekregen. ,,Dat vindt ze geweldig, want het is haar bedoeling zo veel mogelijk mensen te bereiken.''

29-10-2009, 12:56


Dat lijkt mij een goed initiatief

29-10-2009, 12:57
en voor de bezoekers van deze site: Het is niet minder erg als je er kk van maakt !!!!

29-10-2009, 13:05
Schelden met ziektes is toch gewoon een Nederlandse gewoonte? Niet netjes nee, maar dat is schelden natuurlijk per definitie niet. Ze proberen nu gewoon de Nederlandse identiteit te veranderen? Moeten we elkaar nou voor dieren uitschelden zoals de allochtonen doen??? Ik EIS dat Wilders hierover kamervragen gaat stellen.

29-10-2009, 13:08



Citaat door Anne33:
en voor de bezoekers van deze site: Het is niet minder erg als je er kk van maakt !!!!




29-10-2009, 13:15
goed initiatief
Hopelijk blijft ze ondanks haar ziekte nog zo lang mogelijk leven.
[zonder teveel lijden]

29-10-2009, 13:20

Citaat door City_Sister:
Schelden met ziektes is toch gewoon een Nederlandse gewoonte? Niet netjes nee, maar dat is schelden natuurlijk per definitie niet. Ze proberen nu gewoon de Nederlandse identiteit te veranderen? Moeten we elkaar nou voor dieren uitschelden zoals de allochtonen doen??? Ik EIS dat Wilders hierover kamervragen gaat stellen.



natuurlijk
maak er een allochtoon autochtoon vraagstuk van
zielig mens

misschien even lezen waar dat meisje over praat en hoe het haar raakt als mensen haar ziekte als scheldwoord gebruiken weer zielig kletsend van alles een cultuur vraagstukje maakt

29-10-2009, 13:20

Citaat door City_Sister:
Schelden met ziektes is toch gewoon een Nederlandse gewoonte? Niet netjes nee, maar dat is schelden natuurlijk per definitie niet. Ze proberen nu gewoon de Nederlandse identiteit te veranderen? Moeten we elkaar nou voor dieren uitschelden zoals de allochtonen doen??? Ik EIS dat Wilders hierover kamervragen gaat stellen.


Als dit jouw manier van filosoferen is?

29-10-2009, 13:21
Het is moeilijk....maar als je erop let dan zeg je dat gewoon minder.....

29-10-2009, 13:25
Ik zag eens een vrouw van middelbare leeftijd, gehuld in doeken in de supermarkt. Zij schoof aan bij een rij voor een kassa, die ging sluiten, dus moest ze naar een andere kassa. Dit zinde haar niet, wat mij niet zozeer bleek uit haar arabisch commentaar, als wel het veelvuldig gebruik van het woord 'kanker'.

29-10-2009, 13:27
Dat meen je toch niet he....

29-10-2009, 13:31
Typhus heeft dan wel weer iets chiques..

29-10-2009, 13:44


godverdomme zit ook nog eens lekkerder in de mond en je zit niet met ziektes te spotten.

29-10-2009, 13:45

Citaat door timioto:
godverdomme zit ook nog eens lekkerder in de mond en je zit niet met ziektes te spotten.

Nééééh alleen met god........

29-10-2009, 13:47

Citaat door City_Sister:
Schelden met ziektes is toch gewoon een Nederlandse gewoonte? Niet netjes nee, maar dat is schelden natuurlijk per definitie niet. Ze proberen nu gewoon de Nederlandse identiteit te veranderen? Moeten we elkaar nou voor dieren uitschelden zoals de allochtonen doen??? Ik EIS dat Wilders hierover kamervragen gaat stellen.


haloef, kelb hmar

haloefa, kelba, hmara...............

Vertaling voor de niet Marokkanen onder ons, : Varken, hond, ezel.......

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6