Bekijk volle/desktop versie : Vraagje over het gebed op reis?



05-06-2004, 19:19
Salaam alaikoem,
Kan iemand mij vertellen hoe moslimvrouwen het gebed tijdens het reizen zoals bijvoorbeeld naar Marokko moeten verrichten. En graag met bronnen en bewijzen, want ik heb meerdere malen verschillende dingen gehoord en ik weet niet wat ik moet geloven.
Insallah kan iemand mij helpen..
Beslama.

05-06-2004, 21:00


a salam oealaikom warahmatahoe

Allah de Verhevene heeft gezegd:
Als jullie op de aarde rondtrekken dan is het voor jullie geen vergrijp als jullie de Salaat verkorten.....(4:101)

Ibn Abbaas heeft gezegd:
'Allah heeft jullie, via de tong van jullie Profeet(vzmh), de Salaat 4 raka''s verplicht in het geval van een ingezeten. Tijdens een reis van 2 Raká's en in geval van angst 1 Raka.
(overgeleverd door Moslim)

De profeet (vzmh) heeft wat betreft het verkorten van de Salaat gezegd;
''Dat is een aalmoes die Allah jullie heeft geschonken; accepteer daarom zijn aalmoes.''
(overgeleverd door Moslim)

Ibn-Ul-Qayyim heeft gezegd:
' De Profeet (vzmh) die verkortte de Salaat die bestaat uit 4 raka's; hij bad deze in 2 Raka's vanaf dat hij vertrok als reiziger totdat hij terugkeerde naar Al-Madinah. Het is in geen enkele authentieke overlevering overgeleverd dat zijn Salaat 4 Raka's was (tijdens de reis, behalve het Magrheb gebed. Dit gebed blijft dus 3 Raka's). Niemand van de Imaams verschilt hierover van mening

Samenvoegen van 2 gebeden:
Het is voor de Moslim toegestaan om het Duhe en Asr- gebed samen te voegen. Dit geldt ook voor het Maghreb gebed en Ishaa gebed. Men kan dit doen door het eerste gebed uit te stellen of het tweede gebed te vervroegen.

Samenvoegen van 2 gebeden tijdens de reid,op de tijd van 1 van de 2 gebeden. Het bewijs hiervoor is wat Anas ( Moge allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd:
''Als de Profeet (vrede zij met hem) op reis ging voor dat de zon uit haar middenpositie was, stelde hij het Duhr gebed uit tot het Asr gebed;hij stapte dan af en voegde deze 2 gebeden samen ( door ze opdezelfde tijd te bidden) . Echter, als de zon uit haar middenpositie was voordat hij op reis ging, verrichte hij het Duhr gebed. Daara besteeg hij pas zijn dier ( om te reizen)
(overgeleverd door Al- Bochari en Moslim)


wa salaam oelaikom

05-06-2004, 23:20
Wat ik graag nog zou willen weten hoe weten we hoe laat we moeten bidden onderweg?

06-06-2004, 00:17
Salaam alaikoem,
Dzaka Allahoe gairan voor je antwoordt.
Maar wat ik bedoelde was: moet je als vrouw zijnde gewoon buiten bidden of hoe anders? Want ik heb namelijk verschillende dingen hierover gehoord over het verrichten van de gebeden.
Beslama.

08-06-2004, 18:31


ik d8 dat je dat allemaal moest in gaan halen..???!!

08-06-2004, 18:39
moslimawoman: esma_1 heeft het over de PRAKTISCHE kant van het bidden. Ze wil denk ik weten of ze gewoon buiten kan bidden. De anderen kunnen haar namelijk zien als ze onder andere bukt. Dat is niet echt een gezicht.

08-06-2004, 21:56
nood breekt wet!!!!!!!

09-06-2004, 11:40

Citaat:
Origineel gepost door soumylove15
ik d8 dat je dat allemaal moest in gaan halen..???!!
nee ben je gek

09-06-2004, 12:51

Citaat:
Origineel gepost door zinne_dinne_nr1
Wat ik graag nog zou willen weten hoe weten we hoe laat we moeten bidden onderweg?
Alhamdoelilah wassalatoe wassalaam 3ala rasoelilah waba3d,

Het Fadjr-gebed (Sohb) bid men voor dat de zon opkomt.

Dohr gebed kan je samenvoegen met het Al-Asr gebed. Dit kan je zowel doen wanneer de tijd van Dohr is gekomen, of pas als het Asr gebed is aangebroken. Wat men het beste kan doen bij het reizen, aangaande het samenvoegen (van gebeden), is datgene wat het makkelijkst is. Als het makkelijker voor je is om de gebeden samen te voegen op hun vroegst (toegestane) tijdstip, doe dat dan. En wanneer het makkelijker voor je is om de gebeden samen te voegen op hun laatst (toegestane) tijdstip, doe dat dan. Het beste is datgene wat het makkelijkst is voor je, of dat nou de vroegst (toegestane) tijd is of de laatst (toegestane) tijd is, beide vinden hun wetgeving in de Soennah.

Het Magreb gebed voeg je dan samen met het het 'Iesha gebed, en zoals ik hier boven zei: Kijk wat het makkelijkst is. Bid je de 2 gebeden als de tijd van Magreb is gekomen is het goed. Als je bid pas wanneer het 'Isha gebed is gekomen s ook goed.

En het is zo, zoals de broeders en zusters al duidelijk hebben gemaakt, je bid de verkorte gebeden dus voor Fadjr, Dohr, Asr en 'Isha-gebeden, bid je 2 rakaa'aat, en voor Al-Magreb bid je gewoon 3 rakaa'aat.

En bij Allah ligt al het succes. Wallahu A'lam.

09-06-2004, 16:02
DJAZAKA ALLAH O GAIREN...

11-06-2004, 00:12

Citaat:
Origineel gepost door moslimawomen
nood breekt wet!!!!!!!
nood breekt wet ? misshien kan ze ook zittend in de auto gaan bidden. Heb je daar al over nagedacht ?