Bekijk volle/desktop versie : Mag je het gebed onderbreken als..



Pagina's : [1] 2

25-10-2009, 15:34
Mag/moet je het gebed onderbreken als n lichaamsdeel tijdens het bidden zichtbaar wordt (dus bijv. een stukje van je arm of voet) Want ik had een tijdje terug wel ergens gelezen dat je gebed dan ongeldig is.
Of moet je dan door bidden en Allah swt zal het je vergeven?

help me please

26-10-2009, 14:16


De mubtilaat as-salaat zijn:
-opzettelijk eten of drinken
-opzettelijk spreken over iets wat geen verband houdt met het verbeteren van het gebed
-opzettelijk handelingen verrichten die niet tot de salaat behoren. (sommige geleerden hebben eraan toegevoegd: Op zo'n wijze dat als een persoon van de verte toekijkt, hij de indruk krijgt dat een persoon niet aan het bidden is maar bezig is met iets anders)
-lachen in het gebed
-opzettelijk of zonder excuus een voorwaarde of pilaar van het gebed achterwege laten.

Satr al-3aura is een voorwaarde voor het gebed. Maar als je onopzettelijk een stukje aura ontbloot, dan is jouw gebed geldig Insha-Allah. (Wat betreft het bidden zonder wodoo' en niet bidden richting de qibla, dan moet het gebed overnieuw gedaan worden. Of men dit nou opzettelijk of onopzettelijk heeft gedaan)

Het bovenstaande is gebasseerd op Fiqhu-Sunna.

26-10-2009, 14:32
salam alaikom warahmatoe allah wabarakatuhu,
ik heb ook een vraag...veel mensen beweren dat als je moeder je roept terwijl je aan het bidden bent, dat je je gebed mag verbreken om even tot bij je moeder te gaan..klopt dit?? want ik kan het nergens terugvinden..
wasalam alaikom warahmatoe allah

26-10-2009, 15:06

Citaat door IslamWoman:
salam alaikom warahmatoe allah wabarakatuhu,
ik heb ook een vraag...veel mensen beweren dat als je moeder je roept terwijl je aan het bidden bent, dat je je gebed mag verbreken om even tot bij je moeder te gaan..klopt dit?? want ik kan het nergens terugvinden..
wasalam alaikom warahmatoe allah



Dit is inderdaad een vraag waar ik ook graag een antw op zou willen krijgen als dat mogelijk is, want ik heb het namelijk ook vaker gehoord....

Wasalam oe3alikoem wara7matoe allah

26-10-2009, 15:11


Wa alaikumu 'Salaam,

Ik zal vanavond insha-Allah even kijken of ik hier iets over kan vinden in Fiqhu-Sunna..

26-10-2009, 19:11
Salamou 3likom
Ik zou het ook willen weten inderdaad.. ik heb het ook wel eens gehoort..

26-10-2009, 20:54
chokran naasiratu-deen! Djazaak Allah.

27-10-2009, 11:08
Het enige wat ik in Fiqhu-'Sunna heb gevonden is het volgende:
"Het is voor de verrichter van het gebed niet toegestaan om iets te doen wat zijn gebed ongeldig maakt, zonder excuus. Maar als hij een geldige reden heeft zoals: Het redden van een persoon in nood die om hulp schreeuwt, of het redden van een persoon die aan het verdrinken is of iets dergelijks, dan moet hij uit het gebed gaan.
En de Hanafi en Hanbali madhab zijn van mening dat het toegestaan is om het gebed te verbreken als een persoon vreest dat zijn bezit of het bezit van een ander verloren gaat, ookal is dit bezit weinig. Ook de moeder die haar kind hoort huilen en bang is dat het kind pijn lijdt mag haar gebed verbreken. Verder mag het gebed verbroken worden als men ziet dat de pan overkookt of als een (rij)dier wegrent, en dergelijke dingen".



Citaat door miss_ielhem:
chokran naasiratu-deen! Djazaak Allah.


Wa gayran djazaki, graag gedaan sis.

27-10-2009, 12:18

Citaat door magrabija:
Dit is inderdaad een vraag waar ik ook graag een antw op zou willen krijgen als dat mogelijk is, want ik heb het namelijk ook vaker gehoord....

Wasalam oe3alikoem wara7matoe allah

Nee. Je mag niet 1 van de verplichte 5 gebeden verbreken om je moeder te helpen. Wel mag je de rest die je aan gebeden voor je zelf toevoegt verbreken om je moeder te helpen. Allah weet het beste en ik heb geen schriftelijk bewijs maar ik heb het wel gelezen. InchaAllah zal een broeder of een zuster hier deze bewijzen naar voren halen.

Wa Salam

27-10-2009, 12:29

Citaat door IslamWoman:
salam alaikom warahmatoe allah wabarakatuhu,
ik heb ook een vraag...veel mensen beweren dat als je moeder je roept terwijl je aan het bidden bent, dat je je gebed mag verbreken om even tot bij je moeder te gaan..klopt dit?? want ik kan het nergens terugvinden..
wasalam alaikom warahmatoe allah


Alleen als je naafilah aan het bidden bent, dus niet de verplichte 5 gebeden. Dit omdat wat verplicht is voor naafilah komt en het gehoorzamen van je moeder is een verplichting.


Dat had ik een tijdje geleden gehoord op iqraa

Ik heb wel dit gevonden in het arabisch

هل يجوز للرجل أن يجيب أمه وهو في صلاته، سواء كانت فرضا أو نفلا ؟

الفتوى رقم ( 20072 )

س: هل يجوز للرجل أن يجيب أمه وهو في صلاته، سواء كانت فرضا أو نفلا ؟

ج: إذا شرع المصلي في صلاة فإن كانت فرضا لم يجز لـه أن يقطعها ليجيب أمه أو أباه ، أما إذا كانت الصلاة نفلا فيجوز له

(الجزء رقم : 25، الصفحة رقم: 229)

قطعها لإجابة والديه&#154 8; إذا دعت الحاجة إلى ذلك.


وبالله التوفيق& #1548; وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه وسلم.

موقع اللجنة الدائم&#157 7; للإفتا&#156 9;

27-10-2009, 12:49
Um_7ussaam: Nog bedankt voor dat boek, lieverd. Het is alsof je mijn gedachte had gelezen, ik was toevallig opzoek naar meer info over dat onderwerp..

27-10-2009, 12:56

Citaat door Naasiratu-deen:
Um_7ussaam: Nog bedankt voor dat boek, lieverd. Het is alsof je mijn gedachte had gelezen, ik was toevallig opzoek naar meer info over dat onderwerp..


Graag gedaan (K). Ik heb nog een ander, die is ook erg interessant. Ik stuur het nog insha Allaah

27-10-2009, 13:02



Citaat door um_7usaam:
Graag gedaan (K). Ik heb nog een ander, die is ook erg interessant. Ik stuur het nog insha Allaah


Ook over de aqieda van de 4 a-imma?

27-10-2009, 13:04

Citaat door Naasiratu-deen:
Ook over de aqieda van de 4 a-imma?


Over Al Istiwaa-e van imaam adhahabi (als ik het nog uit mijn hoofd weet, moet zoeken ik heb hier tig boeken hihi)

27-10-2009, 15:36

Citaat door um_7usaam:
Over Al Istiwaa-e van imaam adhahabi (als ik het nog uit mijn hoofd weet, moet zoeken ik heb hier tig boeken hihi)


Stuur maar wanneer je tijd hebt, het heeft geen haast..

Pagina's : [1] 2