Bekijk volle/desktop versie : Striphelden nemen het op tegen de radicale islam



24-10-2009, 01:49


Amsterdam -
De superhelden van de Koeweitse auteur Naïf al-Mutawa bidden niet en dragen geen sluier, want ze moeten iedereen aanspreken.

Jabbar was een doodgewone tiener, maar na dat nare ongeluk waarbij de scherven van een bijzondere steen zich in zijn lichaam nestelden, groeide hij uit tot een gigantische man die over zo veel kracht beschikt, dat hij een baksteen al met een lichte aanraking verpulvert.

Jabbar de Machtige is een van de populairste karakters van The 99, een comic die Forbes Magazine een van 20 belangrijkste trends in de popcultuur noemde. Het zijn verhalen over 99 superhelden die de geheime kracht van 99 edelstenen gebruiken om de wereld weer mooi en veilig te maken. Maar voor de schrijver Naïf al-Mutawa is de cartoon ook een manier om ‘de islam te heroveren op de terroristen die de religie hebben gekidnapt en er een boodschap van haat van hebben gemaakt’.

De stripfiguren zijn gebaseerd op de 99 eigenschappen die Allah worden toegedicht (van wijsheid tot vrijgevigheid), maar toch is het geen islamitische cartoon. De karakters komen uit verschillende landen, waaronder ook Hongarije en de Verenigde Staten, en geen van hen bidt of gaat naar de moskee. Veel van de vrouwelijke misdaadbestrijders, zoals Noora de Lichte of Hadya de Gids, dragen ook geen sluier. Dat stuitte sommige islamitische geestelijken in eerste instantie tegen de borst, en zij probeerden de strip dan ook te verbieden, maar het was een bewuste keuze van Al-Mutawa, die wilde dat de cartoon jongeren uit de hele wereld zou aanspreken.

Het succesverhaal begon toen Al-Mutawa (die zelf in Koeweit is opgegroeid) met zijn moeder en zus in Londen in een taxi zat. ‘Ik had net mijn MBA aan de Universiteit van Columbia gehaald, en mijn zuster herinnerde me eraan dat ik altijd had gezegd dat ik na mijn afstuderen zou gaan schrijven’, vertelt Al-Mutawa in een interview met MinnPost.com. ‘Ik had op dat moment drie opleidingen afgerond en was gepromoveerd, en antwoordde haar dat ik alleen maar mijn pen op zou pakken, als ik een concept bedacht dat minstens de potentie van Pokémon had.’

‘Mijn zus hield haar mond en in de stilte dacht ik: ‘Pokémon – was er geen fatwa tegen Pokémon uitgesproken omdat het polytheïsme zou bevorderen?’ Daarna dacht ik: ‘Wat is er toch met de islam gebeurd dat zoiets kan? Allah zal wel teleurgesteld zijn.’ Daarna bedacht ik me dat Allah 99 eigenschappen heeft, enzovoorts enzovoorts, en tegen de tijd dat we bij onze bestemming aan kwamen, draaide ik me weer om naar mijn zuster, en vroeg haar: ‘Wat denk je van het volgende concept?’

Het verhaal van The 99 gaat terug naar het jaar 1258, toen de Mongolen het rijke Bagdad veroverden. De stad werd volledig vernietigd, en de boeken van de grote bibliotheek werden in de rivier de Tigris gegooid. Maar sommige bibliothecarissen wisten te ontsnappen en plaatsten speciale stenen in de rivier die de wijsheid op konden zuigen die anders verloren zijn gaan. Eeuwen later worden die 99 stenen in verschillende uithoeken van de wereld teruggevonden, waaronder in de Verenigde Staten, Saoedi-Arabië, Portugal, en Indonesië.

Al-Mutawa ging de boer op met zijn concept en wist het geld bij elkaar te sprokkelen om de cartoon uit te brengen – en om er zeker van te zijn dat de strip de kwaliteitstoets zou doorstaan, nam hij tekenaars aan die voorheen aan comics als Batman en Superman hadden gewerkt.

De formule sloeg aan en The 99 werd een enorme hit. Er worden jaarlijks meer dan 500 duizend exemplaren van de cartoon verkocht, en alhoewel de strip in eerste instantie in sommige landen werd verboden, verschijnt hij nu in verscheidene kranten in Saoedi-Arabië en Koeweit.

De helden zijn in de regio zo populair, dat afgelopen maart in Koeweit The 99 Village werd geopend – een pretpark dat aan de stripfiguren is gewijd. Volgend jaar volgt de tv-serie, die door Endemol International wordt geproduceerd. ‘We liggen op schema’, zegt een woordvoerder van Endemol. ‘Volgend najaar zijn de eerste 26 afleveringen af. Er wordt nog onderhandeld over wie deze allemaal gaan uitzenden, dus daar kan ik niets over zeggen. Maar er is wereldwijde interesse. Ja, ook uit de Verenigde Staten en uit Europa.’

Voor Al-Mutawa is het succes zo groot, dat hij het ‘zelfs geen droom meer durft te noemen’. ‘Khalid’, schrijft hij in een brief aan zijn zoon; ‘jij bent geboren in New York, kort na de aanslagen van 11 september 2001. Ik wilde een manier vinden om de islam te heroveren op de mensen die het geloof gegijzeld hebben, maar ik wist niet hoe. Het antwoord lag voor de hand. Het was net zo simpel, en net zo moeilijk, als 11 keer 9. Het antwoord was 99.’

Bron

24-10-2009, 02:27


Titel klopt dus niet.

24-10-2009, 10:34

Citaat door Hamza_T:
Titel klopt dus niet.


Waarom niet?