Bekijk volle/desktop versie : MUNT slaat munt uit Marokkanen



Pagina's : [1] 2

22-10-2009, 17:56
...maar de Marokkanen komen er zelf maar bekaaid van af. Op de website www.munt.nu staat sinds een aantal dagen een filmpje. Dit filmpje is door Marokkanen bedacht en met hulp van Nederlanders in elkaar gezet. Het filmpje heet 'De laatste Marokkaan' en laat een deprimerend scenario zien waarin Nederland geen enkele Marokkaan meer bevat.

Je zou denken dat er een positieve boodschap in verweven zit en dat de intenties van de makers goedbedoeld zijn. Maar een leek die er naar kijkt kan waarschijnlijk niets anders dan zichzelf verheugen op de dag dat de laatste Marokkaan inderdaad uit Nederland vertrekt. Waar de bedoeling is dat er met zelfspot wordt gestrooid, is er in het filmpje niets anders te zien dan zelfkastijding. Afgaande op de cliché's die zijn gebruikt om de inhoud te realiseren, is er ondertussen kennelijk niet alleen bij PVV-beminnend en Telegraaf-lezend Nederland een slechte indruk van de Marokkaanse gemeenschap. Met in het achterhoofd het feit dat Marokkanen dit filmpje hebben bedacht ontstaat bij mij de indruk dat Marokkanen kampen met een negatief zelfbeeld. Want waar zelfspot dient om je eigen positie te nuanceren, is er in dit geval niets anders te bekennen dan gefilmde zelfhaat.

Als ik nog nooit een Marokkaan zou hebben ontmoet en het filmpje zou bekijken, zou ik na het zien ervan denken dat iedere Marokkaan in Nederland een kapper, een taxichauffeur of een bijstandstrekker is. En een enkeling burgemeester. Een collectief van mislukkelingen en één enkele succesvolle bounty die de uitzondering op die regel bevestigt. Weliswaar komt er 2 seconden in beeld de suggestie dat de meeste Marokkanen eenmanszaken hebben, doordat een krantenartikel wordt getoond welk suggereert dat met het vertrek van alle Marokkanen uit Nederland het aantal eenmanszaken drastisch is gedaald. Kappers en zelfstandige taxichauffeurs staan inderdaad niet vaak geregistreerd als B.V. En bijstandstrekkers als helemaal niet.

Daarnaast laat het de Nederlandse wegen zien zoals die waren voordat ze bestonden: 0,0 file. Kennelijk bestaan de files in Nederland uit 300.000 autorijders die allemaal kapper, taxichauffeur of bijstandtrekker zijn. Wat iemand die in de bijstand zit iedere dag in de spits op de snelweg te zoeken heeft, is mij een raadsel. En ik kan me niet herinneren dat de files uit louter taxi's bestaan. Ik sta er zelf dagelijks in, kijkend naar hoe het letterlijk in je neus pulken en de opbrengsten daaruit in je mond stoppen een favoriete Nederlandse bezigheid is. Weleens een Marokkaan uit zijn neus zien eten?

Natuurlijk bedoelen de makers het goed. Natuurlijk willen ze een punt maken dat eigenlijk in het voordeel van de aanwezigheid van de Marokkaanse gemeenschap spreekt. Natuurlijk willen ze Nederland een spiegel voorhouden. Maar deze intenties komen totaal niet boven water in het filmpje. Als ik niet beter wist... als ik niet zou weten wie er achter het idee voor dit filmpje zitten, dan zou ik bijna denken dat het hier gaat om een nieuwe film van Geert Wilders, met als doel een ultieme poging tot PVV-propaganda van naziproporties. Een soort van Fitna Reloaded.

Want als de reacties op bloembollenweblogs zoals dat van De Telegraaf je complimentjes geven voor dit soort B-filmpjes van Deep Throat-screenplaykwaliteit, dan vraag ik me af of je daar nou zo blij mee moet zijn gezien de intenties van dit filmpje en de vooroordelen die het van de gemiddelde PVV-stemmer bevestigt. Nee, de makers van dit filmpje hebben eigenlijk de laatste twijfelaars over de streep getrokken en gemobiliseerd vooral zo rechts als maar kan te stemmen bij de volgende verkiezingen. Een en al misleiding. Want er zijn genoeg idioten in dit land die werkelijk denken dat het Nederland uit de jaren '50 ook echt terugkomt als alle Marokkanen vertrekken. Men wil terug naar de tijd van de gekookte aardappel en een snufje zout. Echt, ze doen maar. Maar mijn Marokkaans gezin houdt het op couscous met stoofvlees en heerlijk verse groenten. Desnoods zelf verbouwd in de gemeenschappelijke moestuintjes aan het eind van de straat.

De makers van dit filmpje zouden zichzelf kunnen verrijken met een ritje door het echte Nederland, en vooral niet hun creativiteit te laten beïnvloeden door te blijven hangen in die ene achterbuurt in Amsterdam-West. Nederland is een stuk groter dan dat. En de Marokkaanse gemeenschap bestaat uit meer dan 150.000 kappers, 149.999 taxichauffeurs en 1 burgemeester. Het beeld dat van de Marokkaan in dit filmpje boven komt drijven is eigenlijk een typisch jaren '90-cliché, terwijl de Nederlandse millenium-Marokkaan tegenwoordig bestaat uit een hoogopgeleide, goed geïnformeerde, uiterst kritische en zelfbewuste maar vooral volwaardig participerende burger van de samenleving, te vinden in alle geledingen van het (inter)nationaal bedrijfsleven. En ook op hoogwaardige posities binnen de overheidsorganen. Die bolle trienen die in dit filmpje een baliemedewerker van de sociale dienst moeten voorstellen, zijn in de realiteit allang vervangen door een vrolijk ogende dame met hoofddoek, welk als voorbeeldige ambtenaar hard aan het werk is, in plaats van truitjes te breien van paperclips, een Tokkie voorzienend van aanvraagformulieren voor een nieuwe wasmachine.

Het is leuk geprobeerd, maar de cliché's die gebruikt worden zijn vooral cliché's die vreselijk achterhaald zijn. Het filmpje is inhoudelijk niet alleen maar stemmingmakerij, maar ook nog eens van slechte kwaliteit vanwege het compleet misslaan van de realiteitsplank. Ik hou mijn hart dan ook vast voor de andere aangekondigde zogenaamd ludieke acties van MUNT.nu. Ik schaf wel alvast een blonde pruik aan, met een paar blauwe contactlenzen. Want deze Marokkanen zorgen met hun mislukte acties voor alleen maar nog meer negatieve zelfreflectie.

Shmi

22-10-2009, 22:41


klopt precies gezegt en de film was zo slecht gemaakt echt een z film

en oh ja

up

22-10-2009, 22:51
deze maatschappij kan niet zonder marokkanen.. Ze houden zich zo bezig met ons dat op het moment dat we allemaal weg zijn ze niets meer te doen hebben.. Dan gaan ze op zoek naar een ander volk dat ze kunnen zwart maken in de kranten en waar ze natuurlijk 24/7 overal de schuld van kunnen geven.. Eerst waren het de surinamers, turken en antilianen nu zijn het de Marokkanen en over een paar jaar de Polen.!!

22-10-2009, 22:52

Citaat door Latifaa_:
deze maatschappij kan niet zonder marokkanen.. Ze houden zich zo bezig met ons dat op het moment dat we allemaal weg zijn ze niets meer te doen hebben.. Dan gaan ze op zoek naar een ander volk dat ze kunnen zwart maken in de kranten en waar ze natuurlijk 24/7 overal de schuld van kunnen geven.. Eerst waren het de surinamers, turken en antilianen nu zijn het de Marokkanen en over een paar jaar de Polen.!!


nee hoor

22-10-2009, 23:14



Citaat door moskneeee:
nee hoor



ik wil weg mag ik me nederlandse vriendin mee nemen ?

23-10-2009, 01:10

Citaat door haha18haha:
klopt precies gezegt en de film was zo slecht gemaakt echt een z film

en oh ja

up



De film zag er anders heel goed uit. Of jij moet alleen films kennen die over the top zijn, maar het acteerwerk was goed, camerawerk was goed, details...

Als er in gepraat zou worden zou het een kleine documentaire kunnen zijn die naar een prijs zou kunnen meedingen en er een grote kans op zou kunnen maken.

23-10-2009, 01:14
"Ik sta er zelf dagelijks in, kijkend naar hoe het letterlijk in je neus pulken en de opbrengsten daaruit in je mond stoppen een favoriete Nederlandse bezigheid is. Weleens een Marokkaan uit zijn neus zien eten?

"


Inderdaad, om welke ranzige reden stoppen hollanders hun vingers in hun neus en vreten het dan op?

23-10-2009, 01:21

Citaat door Lastig.:
"Ik sta er zelf dagelijks in, kijkend naar hoe het letterlijk in je neus pulken en de opbrengsten daaruit in je mond stoppen een favoriete Nederlandse bezigheid is. Weleens een Marokkaan uit zijn neus zien eten?

"


Inderdaad, om welke ranzige reden stoppen hollanders hun vingers in hun neus en vreten het dan op?


Als je je pulk niet verwijderd verstopt je neus.
Je pulk onder het randje van je stoel plakken is een optie.
Simpel je neus snuiten , daar is de pulk te weerbarstig voor.
Hercirculeren middels mondopname is wmb de beste optie omdat het nog lekker wegbijt ook.

23-10-2009, 02:42
De makers van dit filmpje zouden zichzelf kunnen verrijken met een ritje door het echte Nederland, en vooral niet hun creativiteit te laten beïnvloeden door te blijven hangen in die ene achterbuurt in Amsterdam-West. Nederland is een stuk groter dan dat.

je doet precies het zelfde.

23-10-2009, 02:45

Citaat door Goeie_knul:
De makers van dit filmpje zouden zichzelf kunnen verrijken met een ritje door het echte Nederland, en vooral niet hun creativiteit te laten beïnvloeden door te blijven hangen in die ene achterbuurt in Amsterdam-West. Nederland is een stuk groter dan dat.

je doet precies het zelfde.


tegen wie heb je het

23-10-2009, 06:54

Citaat door kiwie:
ik wil weg mag ik me nederlandse vriendin mee nemen ?


ja hoor das geen probleem

23-10-2009, 09:09

Citaat door moskneeee:
ja hoor das geen probleem

Ga jij daar in al je gefrustreerde arrogantie over? Dacht het niet, onbeduidend wormpje.

23-10-2009, 09:23


maak je niet druk, "wij" hollanders gaan wel weg.

met 100.000 per jaar tegelijk.

Een volk dat z'n eigen land heeft uitgevonden( was namelijk zee) maakt het overal.
Kennen die allochtonen eindelijk eens de handen uit de mouwen steken, en de dijken gaan onderhouden, ter algemeen nut.

23-10-2009, 10:08
"Die bolle trienen die in dit filmpje een baliemedewerker van de sociale dienst moeten voorstellen, zijn in de realiteit allang vervangen door een vrolijk ogende dame met hoofddoek, welk als voorbeeldige ambtenaar hard aan het werk is, in plaats van truitjes te breien van paperclips, een Tokkie voorzienend van aanvraagformulieren voor een nieuwe wasmachine"


Spijker op zn kop

23-10-2009, 10:24
Uit de neus eten = cultuur. Afblijven!

Pagina's : [1] 2