Bekijk volle/desktop versie : Die groep zegt dit, die groep zegt dat ..

14-10-2009, 23:23

[AR] [CENTER]بسم الله الرحمن الرحيم

[/AR][/CENTER]

Wordt je er niet moe van?
Of misschien wanhoop je zelfs, dat niemand van ons de juiste islam volgt?

Laten we vasthouden aan hetgeen wat de profeet heeft gezegd:

“Er zal altijd een groep van mijn Oemmah duidelijk op de waarheid blijven en niet geschaad worden door diegenen die hen in de steek laten noch degenen die hen tegen gaan.”

Volg de Quraan en de Soennah. Dat is een duidelijke zaak.
Maar een vers uit de quraan of een hadith kan op verschillende manieren opgevat/geinterpreteerd worden. Dus welke interpretatie is juist?

Laten we vasthouden aan hetgeen wat de profeet heeft gezegd, toen er gevraagd werd wie de groep zal zijn die op de waarheid is :

“Zij zijn diegenen die op hetgeen zijn waar ik en mijn metgezellen vandaag de dag op zijn.”

Dus hoe moeten we de Soennah/quraan interpreteren?
Door te kijken naar de interpretatie van degene[de leerlingen] die met de profeet [de leraar] waren.

Is dit niet logisch?
Als je bijvoorbeeld een periode niet aanwezig bent geweest in een klas door ziekte of iets dergelijks en je hebt na je periode van afwezigheid een toets, ga je dan niet naar je klasgenoten[degene die aanwezig waren] om aantekening over te nemen of uitleg te krijgen?

Dus nogmaals Laten we vasthouden aan hetgeen wat de profeet heeft gezegd:

“Er zal altijd een groep van mijn Oemmah duidelijk op de waarheid blijven en niet geschaad worden door diegenen die hen in de steek laten noch degenen die hen tegen gaan.”

“Zij zijn diegenen die op hetgeen zijn waar ik en mijn metgezellen vandaag de dag op zijn.”

Dus laten we op zoek gaan naar de personen die deze wijze volgen en niet slechts naar namen van groepen kijken of naar degene die het mooist kan spreken of degene volgen die door de meeste mensen wordt gevolgd. Laten we zoeken naar de groep die duidelijk op de waarheid zitten en daarop blijven. Moge Allah ons leiden.

15-10-2009, 01:01

Ja iedereen zegt wat anders je hebt nu ook die groep Salafi achtigen die je bijv zien en met je praten je wil jij je leven beteren wil je een beter mens worden moet je Jihad voeren als Shaheed sterven blablablabla. Maar ik vind gewoon dat jij je eigen pad moet kiezen en doen waarbij jij je goed voelt.

15-10-2009, 20:57

Citaat door Atouzine_:
Ja iedereen zegt wat anders je hebt nu ook die groep Salafi achtigen die je bijv zien en met je praten je wil jij je leven beteren wil je een beter mens worden moet je Jihad voeren als Shaheed sterven blablablabla. Maar ik vind gewoon dat jij je eigen pad moet kiezen en doen waarbij jij je goed voelt.

Als iedereen zou doen waar die zich bij goed voelt, zal er dan nog wat overblijven van de Islam?

Bidden ... nee te veel moeite.
Geld geven aan de armen ... nee ik wil een laptop
Vasten... nee ik heb honger
enz....

We moeten juist vasthouden aan de quraan en de levenswijze van de profeet. Dan zullen we daadwerkelijk geluk in ons leven vinden.

15-10-2009, 22:24

Citaat door Youhalal:
Als iedereen zou doen waar die zich bij goed voelt, zal er dan nog wat overblijven van de Islam?

Bidden ... nee te veel moeite.
Geld geven aan de armen ... nee ik wil een laptop
Vasten... nee ik heb honger
enz....

We moeten juist vasthouden aan de quraan en de levenswijze van de profeet. Dan zullen we daadwerkelijk geluk in ons leven vinden.

Daarmee bedoel ik dat een normaal persoon een beetje een goed instinct heeft of wat goed is of niet als iemand tegen je zegt blaas jezelf op het is goed dan ga je naar het Paradijs dan ga jij je daarbij niet goed voelen. Zelf als ik die dikgedrukte dingen zou doen zou ik me slecht voelen.

17-10-2009, 13:23

Citaat door Atouzine_:
Daarmee bedoel ik dat een normaal persoon een beetje een goed instinct heeft of wat goed is of niet als iemand tegen je zegt blaas jezelf op het is goed dan ga je naar het Paradijs dan ga jij je daarbij niet goed voelen.

Daar ben ik het deels met je mee eens.
Ik adviseer je het volgende filmpje te kijken van ongeveer 3 minuten.

http://www.youtube.com/watch?v=sIfqHXw6SEo

Er wordt veel gezegd in die paar minuten dus als je tijd hebt, misschien een paar keer bekijken.

18-10-2009, 21:28
Youhalal je hebt helemaal gelijk!
Elke groep roept dat hij het juiste doet.
Maar hoe kan je nou weten welke groep nou het juiste is.
Zoals je ook al zei je wordt er wanhopig van.
Je kan niet zeggen ik ben moslim klaar punt uit.
De manier waarop je je geloof uit maakt er van dat je toch een groep kiest.

20-10-2009, 21:55

Citaat door Leem:
Youhalal je hebt helemaal gelijk!
Elke groep roept dat hij het juiste doet.
Maar hoe kan je nou weten welke groep nou het juiste is.
Zoals je ook al zei je wordt er wanhopig van.
Je kan niet zeggen ik ben moslim klaar punt uit.
De manier waarop je je geloof uit maakt er van dat je toch een groep kiest.

Zoals de profeet heeft gezegd, in betekenis:

“En deze Oemmah[gemeenschap) zal zich opsplitsen in 73 groeperingen, allen zullen in het Hellevuur zijn behalve één.”

Je moet niet arrogant zijn en zeggen ''ik behoor tot de geredde groep'' maar je kan wel zeggen ''ik weet wie de geredde groep is '' en dat zijn de personen die de methodiek volgen die in de eerste reactie zijn beschreven. Dus nemen van de quran en soennah volgens de interpretatie van de vrienden van de profeet: En wie in deze tijd kennen deze bronnen van kennis[quran, soennah, sahaba] het best? Is het je buurman? Is het degene die in de moskee het hardst kan spreken? Of zijn het de personen die vrijwel hun hele leven hebben gewijd aan het leren van deze bronnen en het toepassen ervan in hun dagelijks leven [oftewel geleerd zijn en een uitmuntende karakter hebben]?

20-10-2009, 22:17
Als er één ding is waar ik niet tegen kan dan is het wanneer wij sektes en stromingen gaan creeeren binnen ons geloof

21-10-2009, 20:42

Citaat door Youhalal:
Zoals de profeet heeft gezegd, in betekenis:

“En deze Oemmah[gemeenschap) zal zich opsplitsen in 73 groeperingen, allen zullen in het Hellevuur zijn behalve één.”

Je moet niet arrogant zijn en zeggen ''ik behoor tot de geredde groep'' maar je kan wel zeggen ''ik weet wie de geredde groep is '' en dat zijn de personen die de methodiek volgen die in de eerste reactie zijn beschreven. Dus nemen van de quran en soennah volgens de interpretatie van de vrienden van de profeet: En wie in deze tijd kennen deze bronnen van kennis[quran, soennah, sahaba] het best? Is het je buurman? Is het degene die in de moskee het hardst kan spreken? Of zijn het de personen die vrijwel hun hele leven hebben gewijd aan het leren van deze bronnen en het toepassen ervan in hun dagelijks leven [oftewel geleerd zijn en een uitmuntende karakter hebben]?

Dat begrijp ik allemaal wel. Maar het gaat om de soennah, deze wordt door de verschillende groepen verschillende beschreven. Dus welke soennah is waar? Welke geleerde moet je geloven? Want iedereen zegt de soennah die ik volg is de juist soennah.

21-10-2009, 20:56

Citaat door Leem:
Dat begrijp ik allemaal wel. Maar het gaat om de soennah, deze wordt door de verschillende groepen verschillende beschreven. Dus welke soennah is waar? Welke geleerde moet je geloven? Want iedereen zegt de soennah die ik volg is de juist soennah.

?

Dat is onmogelijk, er is maar één soenna!

21-10-2009, 21:04
we zijn allemaal als uniek individu geschapen en als uniek individu zullen we uiteindelijk allemaal individueel voor onze Schepper staan

21-10-2009, 21:57

Citaat door el_mar:
we zijn allemaal als uniek individu geschapen en als uniek individu zullen we uiteindelijk allemaal individueel voor onze Schepper staan

maar jij zult worden opgewekt met degene met wie jij jou leven hebt geleid, en deze mensen zullen tegen jouw getuigen dat jij hun uit eigen wil of 7awaa hebt gevolgd en dan is het te laat voor tauwbah, dus is het van groot belang om je vast te klapmen aan de djamaa3ah van a7loes soennah

21-10-2009, 22:11

Citaat door WinnerTaco:
maar jij zult worden opgewekt met degene met wie jij jou leven hebt geleid, en deze mensen zullen tegen jouw getuigen dat jij hun uit eigen wil of 7awaa hebt gevolgd en dan is het te laat voor tauwbah, dus is het van groot belang om je vast te klapmen aan de djamaa3ah van a7loes soennah

maar een mens heeft toch met allerlei mensen in allerlei situaties zijn leven geleid?
Een mens ontwikkelt zich toch ook qua inzichten tijdens het leven?
Wat vandaag waarheid is kan morgen door vernieuwde inzichten toch anders liggen?
Het individuele leven is toch niet iets statisch maar iets dynamisch?

21-10-2009, 22:26
bij voorbeeld: volgen we allemaal de manier waarop onze ouders hun Geloof beleven?
dat alleen al

21-10-2009, 23:04
assallam mouhaleikom

djazak a allah oe gairan lieve broeder

moge allah je hiervoor belonen inscha-allah

wahaleikom ou sallam