Bekijk volle/desktop versie : Baking soda?



14-10-2009, 17:52
Ok, ik heb dus een GEWELDIG recept voor een cake van een vriendin gekregen en daarin staat dat ik 'baking soda' moet gebruiken. We communiceren altijd in het engels, vandaar dat het in het engels stond.

Ik heb dus opgezocht wat het precies is, het is een soort chemisch verfijnde vorm van keukenzout? Het meisje zelf beschreef het ook als zoiets (ik verwarde het eerst met gist) en ze had het gehaald van haar land van herkomst, dus niet hier.


Citaat:
Baking soda is soda-bicarbonaat. Het wordt wel eens verward met bakpoeder - baking powder in het engels.
Het zijn allebei chemisch samengestelde producten. Baking powder zorgt er voornamelijk voor dat er gas gevormd wordt (om een rijzing tot stand te brengen). Baking soda heeft een gashoudend effect, m.a.w. het gevormde gas wordt vastgehouden.

Bij droog gebak waar boter in zit (zoals bv. cake) heb je beide elementen nodig. Baking powder werkt bij een hoge temperatuur. Daarom zet je de cake de eerste 20 minuten in een oven van 220? C. Het gas wordt gevormd in je gebak. Na 20 minuten verlaag je de oventemperatuur naar 180? C en kan het soda-bicarbonaat zijn werk doen. Het gevormde gas wordt vastgehouden en de cake kan mooi uitbakken.
Bij traditionele recepten voegt men soms enkel wat soda-bicarbonaat toe om de luchtigheid vast te houden. Bij sommige andere recepten zal men dan weer enkel baking powder nodig hebben.

Bron
Het schijnt dus heel handig te zijn, want zo 'rijst' de cake veel beter(er zit sowieso ook nog bakpoeder in)! Alleen, ik heb het nergens kunnen vinden (niet in de AH en nettorama iig)

Wat is precies de Nederlandse naam en waar kan ik het vinden?

Alvast bedankt !

14-10-2009, 18:00



Citaat door kitschkitchen:
Is natriumbicarbonaat, hier in Belgie te vinden bij de apotheek, voor nederland weet ik niet, je kan desnoods je bakpoeder gehalte verhogen.


Ja dat zat ik ook te denken, om die te verhogen... die schijnt ook daarin te zitten.

Maar gewoon zo los is niet mogelijk? De NL-ers onder ons misschien ?

(ik heb verder begrepen dat voor het ontstoppen van leidingen juist natriumcarbonaat, dus zonder de 'bi' wordt verkocht... dus is niet hetzelfde- zou eng zijn als dat wel het geval was)

14-10-2009, 18:07

Citaat door Rei7aan:
Ja dat zat ik ook te denken, om die te verhogen... die schijnt ook daarin te zitten.

Maar gewoon zo los is niet mogelijk? De NL-ers onder ons misschien ?

(ik heb verder begrepen dat voor het ontstoppen van leidingen juist natriumcarbonaat, dus zonder de 'bi' wordt verkocht... dus is niet hetzelfde- zou eng zijn als dat wel het geval was)


In Belgie gebruiken ze dus de gewone bakpoeder in zakjes en tegelijk er ook natrium bicarbonaat erbij zodat alles luchtiger bakt, neen is niet van de leidingen hoor.

14-10-2009, 18:56
je kunt baking soda bij de turkse winkel halen

14-10-2009, 19:46



Citaat door kitschkitchen:
In Belgie gebruiken ze dus de gewone bakpoeder in zakjes en tegelijk er ook natrium bicarbonaat erbij zodat alles luchtiger bakt, neen is niet van de leidingen hoor.


Citaat door bosrab:
je kunt baking soda bij de turkse winkel halen


Ok, dus het moet er extra bij...

Geen turkse winkel in m'n stad... wel arabische kruideniers. Ik ga daar eens kijken bedankt dames!

14-10-2009, 23:42
is ook verijkbaar bij ah in een kleine fles ik heb een baskpoeder van gekocht het assortement heet nandan's hebben ook bara mix maisbloem .....

15-10-2009, 08:45
In het Nederlands heet het zuiveringszout en is te koop bij de Etos.

15-10-2009, 10:05

Citaat door moghtariba:
is ook verijkbaar bij ah in een kleine fles ik heb een baskpoeder van gekocht het assortement heet nandan's hebben ook bara mix maisbloem .....


Ok, ik ga eens kijken, thanks!


Citaat door Savannah_:
In het Nederlands heet het zuiveringszout en is te koop bij de Etos.


Volgens mij is dat om mee te reinigen en niet om mee te bakken xen dat zijn twee verschillende vormen van het stofjex

15-10-2009, 10:54

Citaat door Rei7aan:
Ok, ik ga eens kijken, thanks!



Volgens mij is dat om mee te reinigen en niet om mee te bakken xen dat zijn twee verschillende vormen van het stofjex



Nee dat is absoluut om mee te bakken.

15-10-2009, 10:59

Citaat door Savannah_:
Nee dat is absoluut om mee te bakken.


Zeker weten? Ik ga het toch lezen waarvoor het is, just in case