Bekijk volle/desktop versie : een paar vraagjes en atwoorden



Pagina's : [1] 2 3 4 5

14-10-2009, 02:19
Kunnen wij vrouwen kinderen krijgen in het Paradijs?




Vraag:

Ik heb een paar vraagjes met betrekking tot het Paradijs:

Kunnen wij vrouwen kinderen krijgen in het Paradijs?
Bidden en vasten we in het Paradijs?
Zo ja, vieren we dan het offerfeest en het suikerfeest?
Vraag ontvangen op 2 februari 2004

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Wij vragen Allah om ons en jou het Paradijs binnen te doen treden. Verricht goede daden, mijn zuster. Waarlijk dit wereldse leven is de plaats om te werken en daarom worden wij hier beproefd met het verrichten van daden van gehoorzaamheid aan Allah en het laten van verboden zaken. Wat betreft het Paradijs, dit is de plaats van beloning, daar is niets anders dan gunsten. Je treft daar geen gebed, vasten, beproevingen, toetsen, bevallingen, pijn en ziekten, zoals de Profeet (vrede zij met hem) zegt: “Waarlijk, de bewoners van de Tuinen eten en drinken daar. Zij spugen, noch urineren daar. En zij ontlasten noch rochelen daar.” Zij vroegen: “Hoe zit het dan met het eten?” Hij antwoordde: “(Het eten verlaat het lichaam middels het laten van) boeren, en zweet dat de geur van muskus heeft. Het zeggen van de Tasbieh (het zeggen van SoehaanAllah) en de Tahmied (het zeggen van al-Hamdoelillah) is voor hun even eenvoudig als het ademen (in het wereldse leven).” (Moeslim)

Zij zullen dus omringd worden door gunsten en zullen geen daden van aanbidding en andere verplichtingen kennen. Tot de gunsten behoort het opzeggen van de Tasbieh en de Tahmied dat voor hen even gemakkelijk is als het in- en uitademen, zonder enige moeite. Allah, de Verhevene, zegt (interpretatie van de betekenis):

“Waarlijk, degenen die geloven en goede daden verrichtten, hun heer zal hen leiden vanwege hun geloof, (naar de Tuinen) waar onder door de rivieren stromen in de Tuinen van gelukzaligheid. Zij smeken daarin: “Heilig bent U, O Allah,” en hun begroeting daarin is: “Vrede.” En hun laatste smeekbede is: “Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden.” (Soerat Yoenoes: 9-10)

Wij vinden in de Tuinen al datgene waar de mens van houdt, zoals eten, drinken, geslachtsgemeenschap, aangename geluiden, en heerlijke wijn, die in geen enkel opzicht lijkt op de verdorven wijn die wij kennen in dit leven. Ook zijn er zaken die men niet voor mogelijk houdt en de fantasie te boven gaat, zoals Allah zegt in een Hadieth Qoedsiy (interpretatie van de betekenis): “Ik heb voor Mijn rechtschapen dienaren datgene klaargemaakt wat geen oog ooit heeft gezien, geen oor ooit heeft gehoord en geen hart zich ooit voor mogelijk heeft gehouden.”

Wat betreft de aanwezigheid van kinderen in de Tuinen, Allah heeft voor de bewoners van de Tuinen kinderen in dienst gesteld. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Onder hen gaan eeuwige jeugdigen rond met bokalen en kannen en glazen gevuld aan een stromende bron.” (Soerat al-Waaqicah: 17-18)

Deze jeugdigen zijn ook een streling voor het oog. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“En onder hen gaan jeugdigen rond die lijken op welbewaarde parels.” (Soerat at-Toer: 24)

“En onder hen gaan eeuwige jeugdigen rond. Als je hen ziet, dan zou je denken dat zij verstrooide parels zijn.” (Soerat al-Insaan: 19)

Na dit kleine uitstapje naar een aantal van de gunsten van de Tuinen, keren wij terug om nogmaals het belang te benadrukken van het verrichten van goede daden en het streven naar de Tuinen, volgens het Rechte Pad dat Allah heeft uitgestippeld voor Zijn dienaren. Als zij daar eenmaal aankomen, hebben zij een grote overwinning behaald en zullen zij meer krijgen dan zij voor mogelijk houden, Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“En wie van de Hel weggehouden wordt en de Tuinen binnengeleid wordt, heeft waarlijk getriomfeerd.” (Soerat Aali cImraan: 185)

En Allah weet het beter.

Sheich Fawaz Jneid

14-10-2009, 02:20


Mag een vrouw alleen wonen?


Vraag:

Is het toegestaan om als moslima zelfstandig te wonen? Ik ken namelijk zo iemand en vraag mezelf af of dat wel mag, niet getrouwd het huis uit.

Vraag ontvangen op 18 november 2003

Antwoord:

Alle lof zij Allah en zegeningen en vrede zij met de Boodschapper van Allah.

Waar het hier om gaat is de vrouw behoeden tegen het gevaar dat zij het verkeerde pad opgaat en daarom is het beter voor de moslima om met haar familie te wonen, als zij deze heeft of anders bij een van haar Mahaarim-mannen. In een overlevering zegt de Profeet (vrede zij met hem): “De wolf eet (van de schapen) slechts die ene die zich heeft afgezonderd.” (Aboe Daawoed)

Sheich Fawaz Jneid





14-10-2009, 02:21
Mag ik als vrouwzijnde alleen winkelen? [/SIZE]




[SIZE="3"]Vraag:

Mag je als vrouwzijnde alleen winkelen?

Vraag ontvangen op 19 januari 2004

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Ja, dit is toegestaan, onder de voorwaarde dat dit nodig is en zij niet onderhevig is aan Fitnah.

En Allah weet het beter.
Sheich Fawaz Jneid



14-10-2009, 02:23
Wat moet ik doen aan mijn angst voor djinns? [/SIZE]

[SIZE="3"]Vraag[/SIZE]:

[SIZE="3"]Ik heb een hele grote angst voor djinns, als ik naast mensen zit die daar last van hebben dan word ik heel bang en dat is natuurlijk niet goed. Ik lees veel uit de Koran en lees veel doecaa (smeekbede). Hoe kan ik mijzelf hiertegen en tegen deze angst beschermen? Ik denk er de hele dag aan. Het beinvloedt mijn leven heel erg. Ik slaap bij mijn moeder in haar bed. Ik weet dat ik honderd procent op Allah moet vertrouwen, dat doe ik ook maar als ik die angst voel dan wint de shaytan het van mij. Kunnen jullie me helpen met goed advies? Moge Allah jullie belonen.

Vraag ontvangen op 4 november 2003

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper, Mohammed.

Probeer jezelf niet bezig te houden met het onderwerp van djinns, zodat je hiervan niet geobsedeerd zult raken. En wij adviseren jou om Allah veelvuldig te gedenken en de Koran te reciteren, in het bijzonder als jij last krijgt van dit soort gedachten. Vermijdt ook het voor een lange tijd alleen zijn. Tevens willen wij nog eens het belang benadrukken van het onderhouden van de vijf dagelijkse gebeden op hun aangewezen tijden en het oplezen van de lofuitingen in de ochtend en de namiddag (Adhkaar us-Sabaah wal Masaa') –deze worden opgelezen na al-Fadjr en al-cAsr-, zoals het Vers van de Troon (Ayaat ul-Koersiy), drie keer Soerat al-Ikhlaas, Soerat al-Falaaq en Soerat an-Naas. Vergeet ook niet de lofuitingen voor het slapengaan (Adhkaar un-Nawm). Als je niet bekend bent met al deze lofuitingen, dan verwijs ik je naar het boekje 'de Citadel van de moslim' (Hisn ul-Muslim) dat praktisch overal te verkrijgen is.

En Allah weet het beter.

Sheich Fawaz Jneid




14-10-2009, 02:23


Mag ik naar de sauna?

Vraag:

Mag je naar een hammaam (sauna) gaan?

Vraag ontvangen op 27 december 2004

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Het is toegestaan voor de man om naar een sauna te gaan onder de voorwaarde dat zich hier geen verboden zaken voordoen, zoals het ontbloten van de cauwrah (intieme lichaamsdelen) ook al is dit de cauwrah van een ander. Het is de moslim namelijk niet toegestaan om zijn cauwrah in de aanwezigheid van anderen te ontbloten, zoals het ook niet toegestaan is voor hem om naar andermans cauwrah te kijken. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Zeg (O Mohammed) tegen de gelovige mannen dat zij hun blikken neerslaan en hun kuisheid bewaken, dat is reiner voor hen. Voorwaar Allah is Alwetend over wat zij doen. En zeg tegen de gelovige vrouwen dat zij hun blikken neerslaan en hun kuisheid bewaken.” (Soerat an-Noer: 30-31)

Onder het bewaken van de kuisheid behoren de volgende twee zaken:

Het niet vervallen in ontucht
Het niet ontbloten van de cauwrah in de aanwezigheid van anderen.
En Allah weet het beter.

Sheich Fawaz Jneid





14-10-2009, 02:24
Mag de vrouw de gasten bedienen? [/SIZE]


[SIZE="3"]Vraag:

Mag ik met de correcte hidjaab de mannelijke gasten van mijn echtgenoot bedienen, indien hij aanwezig is?

Vraag ontvangen op 27 december 2004



Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Dit is toegestaan. Het is echter ongewenst om hier een gewoonte van te maken.

En Allah weet het beter.




14-10-2009, 02:25
Hoe dient men te handelen in geval van Soedjoed At-Tilaawah[/SIZE]?



[SIZE="3"]
Vraag:

Hoe dient men te handelen in geval van Soedjoed At-Tilaawah[1]?

11 april 2006

Antwoord:

1. Soedjoed At-Tilaawah heeft niet als voorwaarde dat de persoon rein moet zijn of zich richting al-Qiblah moet begeven.

2. Soedjoed At-Tilaawah kent geen Takbier[2] en geen Tasliem[3].

3. De luisteraar dient alleen soedjoed At-Tilaawah te verrichten als de recitator dit ook doet.

4. Soedjoed At-Tilaawah is aanbevolen en niet verplicht.

5. Tijdens Soedjoed At-Tilaawah dient men hetzelfde te zeggen als tijdens de gewone soedjoed die plaats vindt tijdens het gebed.

Sheich Ibnoe Baaz





14-10-2009, 02:26
Waarom is het verboden om op je buik te slapen?
[/SIZE]


[SIZE="3"]Vraag:

Waarom is het verboden om op je buik te slapen? Geldt dit voor zowel mannen als vrouwen?

23 april 2006

Antwoord:

Alle lof zij Allah.


De reden hiervoor is dat de Profeet (vrede en zegeningen met hem) het verboden heeft. Er is niets goeds, of hij heeft ons de weg er naar toe gewezen. En er is niets slechts, of hij heeft ons er voor gewaarschuwd. Yaciesh ibnoe Thihfah Al-Ghiefaari overleverde dat zijn vader zei: "Ik verbleef als gast bij de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) onder de andere behoeftigen waar hij gastheer van was. De Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) kwam in de nacht zijn gasten bezoeken, en hij zag mij op mijn buik liggen. Waarna hij mij schopte met zijn voet en zei: ,,Lig niet op deze manier, want dit is een ligging die Allah verafschuwt.”

Volgens een andere overlevering raakte de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) hem aan met zijn voet en maakte hem wakker, waarna hij (vrede zij met hem) zei: “Lig niet op deze manier, want zo liggen de mensen van de Hel.” (overgeleverd door Ahmad, at-Tirmidhi en al-Albaani)


En dit is een algemeen verbod dat zowel voor de mannen als voor de vrouwen geldt, omdat de basisregel is dat een wet voor beide geslachten geldt, tenzij er een bewijs is waarbij het verschil aangetoond wordt.

En Allah weet het beste.


Sheich Mohammed Saalih al-Moenaddjid



14-10-2009, 02:27
Leiding vragen voor de shaytaan [/SIZE]


[SIZE="3"] Vraag:

Is het toegestaan leiding te vragen voor de shaytaan?

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Dit is niet toegestaan aangezien zoiets in strijd is met de Wijsheid en Beschikking van Allah. Allah heeft namelijk geoordeeld dat Iblies (de Satan) in aanmerking komt voor de vervloeking tot aan de Dag der Opstanding.

En Allah weet het beter.

Sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien
Al-Fataawaa al-Moehimma

14-10-2009, 02:29
Kan een Djinn het lichaam van een mens overnemen? [/SIZE]
Vraag:

[SIZE="3"]Bestaan er bewijzen dat een Djinn het lichaam van een mens kan overnemen?

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper, diens familie en metgezellen.

Er zijn hiervoor zowel bewijzen te vinden in de Koran als in de Soennah. Zo zegt Allah in de Koran (interpretatie van de betekenis):

“Degenen die van rente eten zullen niet anders opstaan dan degene die opstaat en door de satan tot bezetenheid is geslagen.”
(Soerat al-Baqarah:275)

Ibnoe Kathier zegt in zijn uitleg van dit vers: “Zij (die van rente eten) zullen op de Dag des Oordeels opstaan uit hun graven zoals een bezetene opstaat wanneer de Djinn in hem is gevaren.”

Ook heeft de Profeet (vrede zij met hem) gezegd:

“De duivel stroomt door de mens zoals het bloed (door de aderen) stroomt.”
(Al-Djaamic As-Sahieh)

Al-Imam Aboe Hassan al-Ashacarie schrijft in zijn boek Maqaalatoe Ahl us-Soennati wal Djamaacah: “Ahl us-Soennati wal Djamaacah zijn van mening dat de Djinn in het lichaam van een persoon kan kruipen.” Als bewijs voor deze uitspraak werd door hem het voorgenoemde vers aangehaald.

cAbdoellah ibnoe Ahmad ibnoe Hanbal heeft gezegd: “Op een dag vroeg ik mijn vader: ,,Sommige mensen beweren dat een Djinn niet in staat is om het lichaam van een mens binnen te gaan.” Hierop antwoordde hij: “Oh mijn zoon, degene die dit zegt, de duivel (heeft hem misleid) en spreekt via zijn tong.”

Ook hebben Ahmad en al-Bayhaqi overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) op een dag een bezeten kind passeerde en riep:

“Treedt naar buiten, O vijand van Allah.” In een andere overlevering zei hij (vrede zij met hem): “Treedt naar buiten, O vijand van Allah, ik ben de Boodschapper van Allah.”

De bewijzen dat de Djinn een mens kan binnengaan zijn te vinden in de Koran en de Soennah. Dit is de mening die door Ahl us-Soennati wal Djamaacah wordt gehanteerd. Daarnaast wordt dit ook door de realiteit en het verstand bevestigd. Wij ontkennen echter niet dat er ook andere aanleidingen kunnen zijn voor hersenletsel, depressie, inzinking en dergelijke.

Sheikh Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien
Madjmoec Fataawaa wa Rasaa’il, boekdeel 1, hoofdstuk: ‘Djinn’

14-10-2009, 02:30
[COLOR="Blue"][SIZE="4"]Mag je dansen op trouwfeesten?
[/SIZE][/SIZE] [/COLOR]


Vraag:
[SIZE="4"][COLOR="Blue"]Ik wil graag weten of het toegestaan is om te dansen op bijvoorbeeld een feest waar alleen vrouwen aanwezig zijn?
Vraag ontvangen op 15 september 2003

Antwoord:

Er is niets op tegen dat vrouwen op trouwfeesten dansen en slaan op de Doeff onder begeleiding van fatsoenlijk gezang, dit behoort immers tot de bekendmaking van het trouwfeest zoals ons door de Shariecah wordt opgedragen. Dit dient echter te gebeuren onder de voorwaarden dat er slechts vrouwen aanwezig zijn en dat zij hun stemmen niet zodanig verheffen dat hun gezang buiten de plaats waar zij zich bevinden te horen is. Verder moet de vrouw zodanig gekleed zijn, dat niets van datgene wat andere vrouwen volgens de Islamitische regels niet van haar mogen zien, zichtbaar is; zoals haar benen en bovenarmen enz.
Gebaseerd op een fatwa van Sheich Fawzaan

Het dansen van een vrouw in de aanwezigheid van alleen vrouwen tijdens feestelijkheden, zoals huwelijksfeesten e.d. is toegestaan onder de volgende voorwaarden:

- Het dragen van fatsoenlijke kleding die haar vrouwelijke vormen niet accentueert.

- Het niet imiteren van mensen van zedeloosheid.

- Het niet op een buitensporige wijze dansen, waardoor de lusten van anderen worden aangewakkerd.

Sheich Fawaz Jneid




[/COLOR]

14-10-2009, 02:31
Wat is toegestaan m.b.t. je verloofde?
[/SIZE]
Vraag:

[SIZE="4"]Wat is toegestaan m.b.t. je verloofde?

Vraag ontvangen op 11 september 2003

Antwoord:

Het is toegestaan voor een man om te kijken naar het gezicht en de handen van de vrouw aan wie hij een huwelijksaanzoek wenst te doen. Sommige geleerden keuren het zelfs goed dat de man in zo een situatie mag kijken naar het haar van de vrouw in kwestie, dit op basis van de volgende overlevering waarin de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Als iemand van jullie de intentie heeft om een vrouw te trouwen, en hij de mogelijkheid krijgt om te kijken naar datgene (in haar) wat hem uitnodigt om met haar te trouwen, dan mag hij dit doen.”
(Aboe Daawoed en hasan verklaard door Sheich al-Albanie)

Het is voor de vrouw ook toegestaan om te kijken naar degene die haar hand komt vragen om zodoende haar mening en goedkeuring te geven. Ook bestaat er voor hen de mogelijkheid om elkaar te spreken in het bijzijn van een mahram van de vrouw. Dit voor het geval dat ze elkaar vragen willen stellen. Zodra zij echter tot overeenstemming zijn gekomen, dan is ieder contact verboden totdat de huwelijksakte getekend is. Geen ontmoetingen, geen telefoongesprekken, en niets van dien aard. Zij zijn op dat moment nog steeds vreemden van elkaar.

Dit duidt op de grootsheid van de Islam. Zouden zij namelijk aan een relatie beginnen voordat het huwelijk voltrokken is, dan kan het zo zijn dat er iets haraams tussen hen zal plaatsvinden. Als de jongen zich daarna vroegtijdig terugtrekt en het meisje alleen achterlaat, dan is hij op geen enkele wijze aansprakelijk te houden. Dit in tegenstelling tot het huwelijk waarin vooral de rechten van de vrouw worden beschermd. Mocht de man zich terugtrekken na het voltrekken van de huwelijksplechtigheid, maar voor het plaatsvinden van huwelijksconsummatie, dan heeft de vrouw recht op de helft van de bruidsgave. Trekt hij zich terug na het consumeren van het huwelijk, dan heeft zij recht op de gehele bruidsgave. Mocht zij na de scheiding zwanger van hem zijn, dan dient hij haar te onderhouden totdat zij van het kind is bevallen. Na de geboorte blijft hij verplicht het kind te onderhouden en als hij sterft, dan heeft dit kind het recht om van hem te erven. Hoe staat dit in verhouding tot het hebben van geslachtsgemeenschap voor het huwelijk? Zij heeft dan nergens recht op, het kind wordt niet aan hem toegeschreven. De moeder moet dan alle lasten dragen van deze fout die door hen beiden is begaan, maar voor Allah zal eenieder zich moeten verantwoorden.

Sheich Fawaz Jneid





14-10-2009, 02:32


Huwelijk & bruiloft
Mag een vrouw een man ten huwelijk vragen?
[/SIZE]

[SIZE="3"]Vraag:

Is het toegestaan voor een vrouw om een man ten huwelijk te vragen als zij onder de indruk is van zijn Islamitische gedragscode in navolging van onze moeder Khadiedjah, de dochter van Khoewaylid, die de Profeet (vrede zij met hem) ten huwelijk heeft gevraagd? En doet dit niet af aan haar waardigheid?

Vraag ontvangen op 3 juni 2007

Antwoord:

Als de situatie daadwerkelijk is zoals jij schetst, dan is het haar toegestaan om zichzelf aan deze man aan te bieden. Hier is niets op tegen aangezien Khadiedjah (moge Allah tevreden met haar zijn) dit ook heeft gedaan. Tevens wordt ons in soerat al-Ahzaab te kennen gegeven dat ook een andere vrouw zich aan de Profeet (vrede zij met hem) heeft aangeboden. Voeg daaraan toe dat cOmar zijn dochter Hafsah aan Aboe Bakr en vervolgens aan cOethmaan (moge Allah weltevreden met hen allen zijn) ten huwelijk bood.

Permanente Commissie voor het geven van Fataawaa



14-10-2009, 02:33
Mijn schoonmoeder wil mij niet [/SIZE]




[SIZE="4"]Vraag:

Ik ken een zuster die problemen heeft met haar schoonmoeder en daardoor ook met haar man. Het verhaal zit namelijk zo; haar schoonmoeder wilde in eerste instantie deze zuster niet voor haar zoon, maar zij wilde haar zoon laten trouwen met haar nichtje. Nu wil zij haar zoon pas weer binnen laten als hij van deze zuster scheidt. Wat is de oplossing voor dit probleem?
Ontvangen op 5 oktober 2003

Antwoord:

De Profeet (vrede zij met hem) heeft het de man verplicht om een goede vrouw uit te zoeken. Hij zei: “Een vrouw wordt om vier redenen gehuwd; haar bezittingen, haar status, haar schoonheid en haar geloof. Trouw (eerder) met diegene met geloof, opdat je zult slagen.”


(al-Boechari)
De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd dat het beste wat een man kan hebben in dit wereldse leven, een vrome gelovige vrouw is: “De hele wereld is een bezit en datgene wat het beste bezit van de wereld is, is een vrome vrouw.”


(Moeslim)
Dit omdat een vrome vrouw helpt bij het realiseren van de verheven doelstellingen van het huwelijk, zoals het helpen van de man met het nederslaan van zijn blik, het bewaren van zijn kuisheid. Zij helpt hem Allah te gedenken wanneer hij dit vergeet en zij spoort hem aan tot het goede. En het belangrijkste is haar taak in het opvoeden van de kinderen volgens de regels van Allah. Het is algemeen bekend dat de vrouw de opvoeding van de kinderen voor het grootste deel voor haar rekening neemt, omdat zij meer tijd met de kinderen doorbrengt. De gelovige vrouw geeft naast lichamelijke opvoeding aan de kinderen, ook geestelijke en religieuze opvoeding. Is de vrouw daarentegen slecht, dan zullen de kinderen hier de grootste slachtoffers van zijn en dochters in het bijzonder. Zij kijken immers het meest op naar hun moeders en nemen hen als voorbeeld. Daarom zei de Profeet (vrede zij met hem): “De vrouw is de hoeder in het huis van haar man en zij is verantwoordelijk over datgene wat onder haar hoede is.”


(al-Boechari)
Een dichter zei: “De vrouw is een school. Het goed opvoeden van haar, staat gelijk aan het opvoeden van een gehele volk dat goed is.” Hieruit kunnen wij concluderen dat de vrouw niet slechts een taak heeft om te dienen ter genot van haar man, maar ook heeft zij een onmiskenbare rol in het opbouwen van een Islamitisch huishouden en het klaarstomen van een vroom nageslacht.

De man kent pas de waarde van een goede vrouw totdat hij beproefd wordt met een vrouw die hem het leven zuur maakt, hem financieel uitbuit en de kinderen verwaarloost. De vrouw die zelfs niet de rechten van Allah nakomt, hoe kun je van haar verwachten dat zij de rechten van haar man in acht neemt. Wie daarentegen een goede vrouw treft, dient Allah hiervoor te danken. Hij moet zich niet te veel storen aan haar kleine fouten terwijl hiertegenover staat dat zij zoveel goede eigenschappen bezit. Daarom zei de Profeet: “Een gelovige man moet een gelovige vrouw niet verafschuwen. Als hij een eigenschap van haar verafshuwt, kan het zijn dat daar tegenover een andere eigenschap van haar staat dat hem behaagt.”


(Moeslim)
De moslim mag niet van zijn gelovige vrouw scheiden omdat iemand dit van hem eist, ongeacht of dit gevraagd wordt door de familie of door anderen. De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: “(Er kan) geen (sprake zijn van) gehoorzaamheid (aan iemand die iets vraagt dat resulteert) in ongehoorzaamheid tegenover Allah.” (al-Boechari en Moeslim)

Het gehoorzamen van de ouders in deze zaak zou immers leiden tot het onnodig toebrengen van leed aan de vrouw.

Sheich Fawaz Jneid


14-10-2009, 02:34
Ik wil met hem trouwen,..maar hij is al bezet
[/SIZE]


[SIZE="4"]Vraag:

Ik heb een vraag en ik zit er erg mee. Ik vind na een lange tijd een moslimjongen erg leuk. Mijn vriendin vroeg hem onlangs of het wederzijds was, maar hij schijnt al plannen te hebben. Ik doe veel Doecaa’ (smeekbede) zodat hij zijn toekomstige vrouw verlaat en hij mij ten huwelijk zal vragen. Mijn vraag is of ik dit wel mag doen van Allah, ik bedoel het is toch niet haraam? Wordt mijn Doecaa’ verhoord? Ik droom altijd van hem en ik vind hem erg leuk.

Vraag ontvangen op 31 januari 2004

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Zuster in de Islam, je zult in de pubertijd door een scala van gevoelens heen geen. Tijdens deze periode zullen je gevoelens en emoties de overhand hebben op jouw verstand en rede. Daarom kom je geregeld tegen dat een persoon in deze periode hopeloos verliefd wordt op iemand zonder enige logische reden. Slechts een blik, een gesprek of een lief woordje zijn al voldoende om iemand te doen wegkwijnen en om deze persoon het idee te geven dat hij niet zonder zijn geliefde kan leven. Dit kan zelfs zulke vormen aannemen dat hij zelfs bereidt is de ander te aanbidden. We weten allemaal dat dit niet meer dan bedrog is en veel huwelijken die op basis hiervan tot stand zijn gekomen, zijn mislukt en liepen uit op een echtscheiding en vijandigheid.

Een huwelijk houdt niet slechts in dat er sprake moet zijn van gevoelens en emoties tussen beide partijen, maar ook wederzijds begrip en de bereidheid tot opofferingen. Het is onmogelijk dat twee personen voor de duur van dit wereldse leven dit soort gevoelens van liefde en romantiek zullen behouden.

Je dient daarom dan ook jouw visie op het leven, de realiteit en de werkelijkheid van het huwelijk recht te zetten. Het huwelijk dient namelijk gefundeerd te zijn op de juiste basis samen met een goede onderlinge verstandhouding, wederzijds begrip, gelijke intellect en een soortgelijk karakter. Ook dient de ene partij de ander te respecteren en goed te behandelen. Als je weet dat Allah jou beter kent dan jij jezelf, dat Hij weet wie als man geschikt voor jou is en met wie jij gelukkig zal worden, dan is het beter voor jou om jouw smeekbeden tot Allah te richten, zodat Hij jou een rechtschapen man zal schenken en dat jij voor hem een goede vrouw zal zijn.

Wat betreft de illusie waarin je nu leeft, deze zal vervagen als jij je visie op de realiteit herziet. Tenslotte wensen wij jou leiding en standvastigheid toe en moge Allah jou een rechtschapen man schenken, die ervoor zal zorgen dat je in dit leven gelukkig bent en in het Hiernamaals.

En Allah weet het beter.

Sheich Fawaz Jneid


Pagina's : [1] 2 3 4 5