Bekijk volle/desktop versie : Is eendenvlees haram?



Pagina's : [1] 2

11-10-2009, 23:02
Mijn man heeft dit vroeger een keer gezegd. Omdat eenden zwemvliezen hebben en alles met zwemvliezen zou haram zijn.

Maar volgens mij is het wel toegestaan maar ik kan er geen bewijs voor vinden. Als ik google vind ik wel een islamitische slager die eendenvlees verkoopt. Maar nergens een uitspraak van een geleerde ofzo hierover. Ook op islamqa niet.

Kan iemand mij verder helpen? Alleen een antwoord ja het is halal of nee het is haram heb ik niet zoveel aan omdat ik een lezing over voeding aan het voorbereiden ben. Ik moet dus precies weten hoe en wat.

11-10-2009, 23:04



Citaat door Oem_Moussa:
Mijn man heeft dit vroeger een keer gezegd. Omdat eenden zwemvliezen hebben en alles met zwemvliezen zou haram zijn.

Maar volgens mij is het wel toegestaan maar ik kan er geen bewijs voor vinden. Als ik google vind ik wel een islamitische slager die eendenvlees verkoopt. Maar nergens een uitspraak van een geleerde ofzo hierover. Ook op islamqa niet.

Kan iemand mij verder helpen? Alleen een antwoord ja het is halal of nee het is haram heb ik niet zoveel aan omdat ik een lezing over voeding aan het voorbereiden ben. Ik moet dus precies weten hoe en wat.
Zo iets had ik ook gehoord ja.

ik zal je proberen te helpen door opzoek te gaan naar fatwa/dalil inshaAllah

11-10-2009, 23:04
Vroeger had men in Arabië geen eenden...

11-10-2009, 23:05
Subhan allaah Dat zocht ik ook een tijdje maar heb der nix over kunnen vinden.
Maar suc6

11-10-2009, 23:07


The urine and dung of animals whose flesh may be eaten are taahir (pure)
My mother has these two cockateel birds and the poop everywhere in the house. On the carpet on their clothes...I find it disgusting and even najees for the birds to be pooping everywhere. Can you please tell me what the ruling is on this specific case of birds in the house.


Praise be to Allaah.

Firstly: If these birds are a kind whose flesh it is permissible to eat according to sharee’ah, such as sparrows, chickens and ducks and so on, then their faeces is taahir (pure). The same ruling applies to any animal whose flesh may be eaten, such as sheep, cows, horses and so on. There is a great of evidence that the urine and dung of animals whose flesh may be eaten is taahir, such as the following:

1 – The basic principle concerning all things is that they are taahir, and there is no saheeh shar’i evidence to suggest that these things are naajis (impure).

2 – It is proven in al-Saheehayn that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) told a group of people who came to Madeenah and fell sick to drink the urine and milk of camels. If the urine of camels was impure he would not have told them to drink it, because it is not permissible to use haraam things as medicine.

3 – It is proven in Saheeh Muslim that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) was asked about praying in sheep pens and he said: “Pray in them for they are a blessing.” And he did not tell the one who prayed there to avoid the urine and dung, even though he would usually find some of that.

There is a great deal of other evidence, which was discussed at length by Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (may Allaah have mercy on him). See Majmoo’ al-Fataawa (21/542-586).

Ibn Qudaamah (may Allaah have mercy on him) said in al-Mughni (2/492):

The urine and faeces of animals whose flesh may be eaten is taahir. … Maalik said: The scholars do not regard the urine of animals whose meat is eaten and whose milk is drunk as najis (impure). … Ibn al-Mundhir said: Everyone from whom we acquired knowledge among the scholars is unanimously agreed that it is permissible to pray in sheep pens, apart from al-Shaafa’i who stipulated that it should be free of dung and urine. End quote.

It says in Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah (6/414):

The urine of animals whose meat may be eaten is taahir, and if it is used on the body for some purpose, there is nothing wrong with praying in that state. End quote.

But if these birds are of a type whose flesh may not be eaten, such as birds that have talons, like falcons, then their faeces is najis and there is no difference of opinion among the scholars concerning that. See al-Mughni (2/490).

Secondly:

As it is proven that the faeces of birds whose meat may be eaten is taahir, then it does not have to be washed off if it gets onto one’s clothes or body, or on the carpet, and there is nothing wrong with praying in these clothes or on this carpet.

But you should advise your mother to allocate a special place for these birds so that they will not bother other members of the household, because even if this faeces is taahir, it is still off-putting to people.

And Allaah knows best.


Islam Q&A

11-10-2009, 23:14
Ps; Fatwa hierboven is van Sheick Muhammed al Munajjid uit Saudi Arabie!
IslamQA

één van de grootste geleerde!

11-10-2009, 23:15
Islaamfanaat, ja die had ik ook al gevonden op islamqa. Alleen gaat het niet expliciet over het eten van eendenvlees maar wordt het meer terloops genoemd.

Ik ga er vooralsnog maar vanuit dat je het gewoon mag eten. Allahoe 3alem.

11-10-2009, 23:18

Citaat door Oem_Moussa:
Islaamfanaat, ja die had ik ook al gevonden op islamqa. Alleen gaat het niet expliciet over het eten van eendenvlees maar wordt het meer terloops genoemd.

Ik ga er vooralsnog maar vanuit dat je het gewoon mag eten. Allahoe 3alem.


Er word in de fatwa gezegd; ''whose flesh it is permissible to eat''

''Wiens vlees het is toegestaan om te eten''

Dus je kan er vanuit gaan dat het toegestaan is om eendenvlees te eten.
Of hij het nou uitgebreid over eendenvlees had, of niet..
Dat maakt niet uit, hij noemde het wel op.

Alhoewel ik niet denk dat eend lekker smaakt

Maarja iedereen zo zijn smaak

Waalaikoem salam warahmatoellah

11-10-2009, 23:39

Citaat door IslaamFanaat:
Er word in de fatwa gezegd; ''whose flesh it is permissible to eat''

''Wiens vlees het is toegestaan om te eten''

Dus je kan er vanuit gaan dat het toegestaan is om eendenvlees te eten.
Of hij het nou uitgebreid over eendenvlees had, of niet..
Dat maakt niet uit, hij noemde het wel op.

Alhoewel ik niet denk dat eend lekker smaakt

Maarja iedereen zo zijn smaak

Waalaikoem salam warahmatoellah


Toch zet ik mijn vraagtekens hier bij.

11-10-2009, 23:56
Er is geen bewijs dat "al hetgeen dat zwemvliezen heeft haram is", wa Allahu A3lam. Eenden zijn halal.

Misschien kun je je man vragen om een bewijs.

Hetgeen wat slagtanden of klauwen heeft, is verboden.

12-10-2009, 00:05

Citaat door IslaamFanaat:
Er word in de fatwa gezegd; ''whose flesh it is permissible to eat''

''Wiens vlees het is toegestaan om te eten''

Dus je kan er vanuit gaan dat het toegestaan is om eendenvlees te eten.
Of hij het nou uitgebreid over eendenvlees had, of niet..
Dat maakt niet uit, hij noemde het wel op.

Alhoewel ik niet denk dat eend lekker smaakt

Maarja iedereen zo zijn smaak

Waalaikoem salam warahmatoellah


Haha mijn reactie, je hebt plagiaat gepleegd: P
Just kidding: )

12-10-2009, 15:54

Citaat door jou:
Haha mijn reactie, je hebt plagiaat gepleegd: P
Just kidding: )



Hahah ik ben je aan het sponsoren oeght.

12-10-2009, 20:28



Citaat door Samoeraii:
Toch zet ik mijn vraagtekens hier bij.



Hoezo dan?



Citaat door Takamura:
Er is geen bewijs dat "al hetgeen dat zwemvliezen heeft haram is", wa Allahu A3lam. Eenden zijn halal.

Misschien kun je je man vragen om een bewijs.

Hetgeen wat slagtanden of klauwen heeft, is verboden.


Bewijs heeft hij niet. Hij zal het zo wel geleerd hebben van zijn ouders. Die hebben nog heel veel gekke Marokkaanse cultuur dingen die nergens op slaan.

22-10-2009, 18:37
[QUOTE=Oem_Moussa;72290290]Hoezo dan?

En warom worden deze beesten niet of nauwelijks te koop gezet in islamitische landen??.Ik denk dt deze afgeraden worden om te eten maar dus niet per definitie haram.

22-10-2009, 20:30

Citaat door Samoeraii:


En warom worden deze beesten niet of nauwelijks te koop gezet in islamitische landen??.Ik denk dt deze afgeraden worden om te eten maar dus niet per definitie haram.


Misschien wel gewoon gebrek aan aanbod. Of onwetendheid? Ik weet het ook niet. Ik zou willen dat er meer duidelijkheid over was. Ook of het idee dat beesten met zwemvliezen haram zijn nou ergens op gebaseerd is of niet.

Maar wat de plaatselijke bevolking wel en niet eet kun je helaas niet uit afleiden of iets halal of haram is. In Marokko eet de hele bevolking zo ongeveer slakken maar de plaatselijke imam daar zegt dat je ze beter niet kan eten. Zeg je dat tegen een slakkeneter dan zegt ie ja maar iedereen eet ze.

Trouwens de meningen over slakken zijn verdeeld onder de geleerden, las ik op islamqa.

Pagina's : [1] 2