Bekijk volle/desktop versie : Niqaab of Chimaar



Pagina's : [1] 2

20-11-2002, 09:22
A Salaam alaikum wr wb broeders en zusters,

Kan iemand mij uitleggen met hadith graag, of je een niqaab moet dragen, of dat een chimaar voldoende is??

Wa salaam alaikum, jullie zuster

20-11-2002, 10:08


Assalamoe ALaikoem wara7matallah
Zuster wij mogen en kunnen Hier niet over discussieren, de geleerden discussieren hier zelf nog over,De ene groep geleerden claimt dat het een verplichting is van de moslimvrouw en de andere groep claimt dat het aanbevelingswaardig (moestahab) is. Beide partijen ondersteunen hun argumenten met bewijzen. Alhoewel ook beide partijen eens zijn over het feit dat het een zuivere goede daad is inshaa Allah.

Wasalaaaaaaam Alaikoem

20-11-2002, 11:12
Bedankt voor je antwoord Mujahidaa, maar weet misschien wie op dit moment het zwaarst weeg, maw welke meerderheid voor is voor chimaar of niqaab? Als je mij hier antwoord op kan geven zou ik er heel blij mee zijn, en anderszijds begrijp ik je volkomen.

salaam alaikum wr wb

20-11-2002, 13:00
Assalamoe alaikoem ugti
Ik durf daar geen uitspraak over te doen.
wasalaam

20-11-2002, 13:16


Evengoed bedankt zuster!

22-11-2002, 23:45

Citaat:
Origineel gepost door Mustapha AA
heee vraagje
als jullie allemaal niqaap dragen, hoe weet je wie wie is als je elkaar tegenkomt?
haha instinct

25-11-2002, 08:12
Ik wil ook het liefst met Nigaab lopen, maar mijn familie maakt er al een punt van als ik mijn chimaar draag.

M moslima, ik begrijp wat je schrijft hoor, ik vindt het knap van je dat je toch reageert!

Mustapha, dat is juist cool dat niemand je herkent op straat,hihihihi

25-11-2002, 21:48
wil zelf insha llah ook een ghimaar dragen...maar ben er alleen nog niet klaar voor...En ik denk dat hoe meer een moslimse vrouw zich bedekt hoe beter....

liefs elhabiba

28-11-2002, 14:21
salaam ou alaykoum wrwb,

De meeste moslima's die nikaab willen dragen worden tegengehouden door hun ouders. Dit zeg ik uit eigen ervaring, ik mag mijn gimaar niet eens aan, laats staan nikaab. Maar wil niet zeggen dat wij dat niet moeten doen. ik heb zoiets van, zolang mijn ouders niet willen dat ik een nikaab draag. Doe ik dat niet. Maar gimaar is een ander verhaal. Mijn ouders verbieden mij om nikaab te dragen terwijl ik zo vaak met argumenten kom die zij goed vinden. Ik draag het niet zolang zij niet willen. Als ik het wel doe, heb ik het gevoel dat ik een zonde aan het plegen ben namelijk niet plichtsgetrouw zijn tegenover mijn ouders. Aangezien de geleerden nog niet hebben vastgesteld dat het verplicht is, begin ik er niet aan. Als ik getrouwd zou zijn, dan natuurlijk wel!

wa salaam,

28-11-2002, 15:24

Citaat:
Origineel gepost door fatousch
salaam ou alaykoum wrwb,

De meeste moslima's die nikaab willen dragen worden tegengehouden door hun ouders. Dit zeg ik uit eigen ervaring, ik mag mijn gimaar niet eens aan, laats staan nikaab. Maar wil niet zeggen dat wij dat niet moeten doen. ik heb zoiets van, zolang mijn ouders niet willen dat ik een nikaab draag. Doe ik dat niet. Maar gimaar is een ander verhaal. Mijn ouders verbieden mij om nikaab te dragen terwijl ik zo vaak met argumenten kom die zij goed vinden. Ik draag het niet zolang zij niet willen. Als ik het wel doe, heb ik het gevoel dat ik een zonde aan het plegen ben namelijk niet plichtsgetrouw zijn tegenover mijn ouders. Aangezien de geleerden nog niet hebben vastgesteld dat het verplicht is, begin ik er niet aan. Als ik getrouwd zou zijn, dan natuurlijk wel!

wa salaam,
mijn vader keek ook nogal op toen ik melde dat ik een ghimaar wil dragen,hij was er blij mee maar was tegelijkkertijd ook bezorgd....want jullie weten hoe we aangekeken worden op straat en soms blijft het niet alleen bij kijken helaas....
Maar ik ben er nog niet mee begonnen,wel is mn hoofddoek groter geworden,zo dat hij mn boezem en schouders bedekt......

K wil het stap voor stap doen,in shallah......en als ik getrouwd ben en mn man wil dat ik een sluier draag doe ik dat ook.....inshallah

liefs elhabiba

28-11-2002, 20:42

Citaat:
Origineel gepost door elhabiba
mijn vader keek ook nogal op toen ik melde dat ik een ghimaar wil dragen,hij was er blij mee maar was tegelijkkertijd ook bezorgd....want jullie weten hoe we aangekeken worden op straat en soms blijft het niet alleen bij kijken helaas....
Maar ik ben er nog niet mee begonnen,wel is mn hoofddoek groter geworden,zo dat hij mn boezem en schouders bedekt......

K wil het stap voor stap doen,in shallah......en als ik getrouwd ben en mn man wil dat ik een sluier draag doe ik dat ook.....inshallah

liefs elhabiba
ogti ik weet wat je bedoelt zo waren mijn ouders ook ze eisde het me om het niet te dragen totdat ik getrouwed was.. maar elhamdolilah laten ze het me nu toe en zien ze er anders tegen aan.... en jij ziet me ook elke dag bijna dan

28-11-2002, 20:44

Citaat:
Origineel gepost door MORAAL
Asalaam ualaikom warahmato Allah

Echt veeel blikken naar me geworpen kreeg ?

Dit noem ik nu de zwakke geest van de vele verslagen moslimas in
deze tijd.

De volgende hadith is hierop heel toepasselijk :

'' Molsims die midden in de samenleving staan en met geduld de kwellingen ondergaan zijn beter dan zij die de maatschapij schuwen en niet kunnen verdragen dat hen onrecht wordt aangedaan '' (Abu Dawud)

3nak Allah
ow ik krijg genoeg boze blikken naar me verworpen maar dat zijn van koffaars ik laat ze lekker kijken en lachen watn inshallah zal ik uiteindelijk diegene zijn die het laatste gaat lachen maar dan voor eeuwig, en trouwens weet je wat het mooiste is als je mashallah en mooie woorden krijgt van trotsheid van je broeder en zuster niets is toch mooier.. dus zet die gimaar op

28-11-2002, 21:35



Citaat:
Origineel gepost door OgtFiDien
Asalaamoe alaikoem,

'Dit noem ik nu de zwakke geest van de vele verslagen moslimas in
deze tijd.'

Broeder Moraal, waaruit haal je uit mijn opmerking "echt veeel blikken naar mij gerworpen kreeg' dat dat hetgeen is wat mij heeft tegen gehouden om de ghimaar te dragen en dus de constatering dat ik een zwakke geest zou hebben? Jazeker mijn imen is zwak, Moge Allah swt mijn imen en dat van alle moslims versterken insha Allah, maar dat hoeft niet te blijken uit het feit dat ik momenteel geen ghimaar draag.
De blikken die ik naar me verworpen kreeg waren niet per definitie kwade blikken, maar ook 'verwonderende' blikken.

De reden dat ik nog niet overgestapt ben op de ghimar is omdat ik met hetzelfde probleem kamp als dat van meerder zusters, namelijk mijn ouders, ze raden het mij af om de ghimaar te dragen omdat dat teveel onrust zou veroorzaken voor mij persoonlijk en daarom probeer ik het stapje voor stapje te doen, zodat ze er insha Allah aan zullen wennen. En als je nu de constatering zou posten dat ik een zwakke geest heb dan heb je misschien een gegronde reden, Allahoe a3lem.
Maar tot die tijd loop ik erbij zoals een moslima erbij behoort te lopen volgens de meerdere 3ulama, alhamdoelillah. Maar ik moet zeggen dat het dragen van de ghimar mij beter beviel, subhanAllah....

Wa Allahi taqabel mina...

Asalaamoe alikoem,

Ogt fi dien
ogtie ik heb een jaar gestreden om hem te dragen ja ogtie, maar waar ee nwil is ook een weg....

28-11-2002, 21:44

Citaat:
Origineel gepost door OgtFiDien
Asalaam ogti,

Insha Allah....

Hoe heb jij dit dan aangepakt?

Wa salaam wr wb
gewoon ik had vriendinne met gimaar elhamdoliah de latste die pas geleden is getrouwed daar hield mijn moeder het meeste van ze was mooi en zomashallah....


ik ging elke dag met die zuster om totdat ze trouwde

2 maanden later kocht ik zelf een gimaar en droeg hem een keer thuis voor het gebed maar daarvoor droeg ik hem een week stiekem van te voren...

en toen mijn vader me zag keek ie zo en mijn oma spoorde mijn ouders aan om het me teo te laten mijn moeder zei nee maar mijn vader zei ja omdat ik toch al zowwiezo lange hijaaps droeg of het een gimaar was of die grotesuper hoofddoek het blijft het zelfde..

en sindsdien draag ik een gimaar elhamdolialh

28-11-2002, 21:45
asalaam aleikoem warahmatoe alah wabarakatoeh,

ik draag alhamdoelilah ook een grote hijaab dat over mn schouder rug en boezem hangt. ik streef inscha-alah naar een ghimaar en later als ik getrouwd ben en mn man vind het goed dan wil ik inscha-alah ook niqaab dragen.
jazakoem alah gairan
wasalaam aleikoem warahmatoe alah wabarakatoeh

Pagina's : [1] 2