Bekijk volle/desktop versie : Betoogggg



06-10-2009, 19:51
Helllpp Betoog Morgenn!

--------------------------------------------------------------------------------

heeyy morgen moet ik een betoog schrijven voor nederlands:

stelling> er moet in nl een algeheel rookverbod ingesteld worden.

ik ben het er mee eens, wie kan nog wat voor + tegen argumenten verzinne , ik zie nu pas, dat ik morge iezen betoog moet schrijven.. pff!
plss help!
alvast bedankt!

06-10-2009, 19:53


zied help mij!!

06-10-2009, 21:03
Argumenten: -Roken heeft in de horeca zeer nadelige effecten voor niet-rokers. Passief roken, dus het inademen van rook zonder dat je zelf rookt, is zeer schadelijk, en zorgt ervoor dat je vatbaarder bent voor rookgerelateerde ziektes zoals kanker, hart- en vaatziektes. Elk jaar sterven er nog steeds mensen in de horeca door passief roken.

- - Kinderen die de eerste vier jaar van hun leven blootstaan aan tabaksrook, hebben meer kans om een allergie te krijgen. Kinderen met ouders die roken in hun bijzijn, blijken vaker allergische reacties te ontwikkelen. Vooral allergische reacties op dieren en voedselallergie komen bij hen vaak voor. Ze krijgen dan last van hun luchtwegen als ze dicht bij dieren komen, of als ze iets eten waar ze allergisch voor zijn. Maar dat zijn niet de enige gezondheidsproblemen.

-Rokers zijn anderhalf maal zoveel dagen afwezig door ziekte dan niet-rokers op het werk. Dat blijkt uit cijfers, dat het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft gepubliceerd. Dat wil zeggen dat als een niet-roker 12 dagen per jaar ziek is, dat iemand die wel rookt, 18 dagen ziek is per jaar. Dit kost een werkgever veel geld. Dus ook werkgevers hebben er baat bij als er niet meer gerookt mag worden.


- Het valt op dat niet-rokers in landen met een strenge rookwetgeving gezondere longen hebben dan niet-rokende burgers uit landen met een beperkt rookverbod. Maar het roken is natuurlijk niet alleen schadelijk voor de mensen die passief roken. De gezondheid van de rokers zelf wordt nog het meest aangetast. En dat merk je aan ernstige ziektes, maar ook aan andere dingen.



ik heb even snel voor je ge-googlet

06-10-2009, 21:04
De tabakswetten hebben betrekking op de Grondwet, Artikel 11. En daarin staat dat het verboden is om een ander lichamelijke schade toe te brengen. Iemand tabaksrook laten inademen is dus in overtreding van de Grondwet. Dit wil dus zeggen, dat je iemand zou mogen aanklagen als jij door het passief roken een ziekte oploopt. Dit wilde ik graag vertellen, om duidelijk te maken dat er niet niks aan het roken gedaan wordt, maar naar mijn zin wel te weinig. Roken is inmiddels ook op allerlei plaatsen verboden. Bijv. op het werk, in de trein, in het vliegtuig enz. Vanaf 1 juli 2008 wordt roken ook nog verboden in de hele sportsector en in de horeca. Dit is voor mij dus niet genoeg! Want rokers brengen zichzelf ernstige schade toe, kinderen krijgen eerder allergieën, ze werken minder en ze brengen andere mensen schade toe, wat dus gewoon tegen de wet is! Kortom: Zonder sigaret, is er veel meer pret!

06-10-2009, 21:04


Tegen argumenten:
- de 'vrijheid' van mensen die roken wordt ingeperkt
- misschien (waarschijnlijk?) minder inkomsten voor de horeca