Bekijk volle/desktop versie : Saoedische koning ontslaat kritische geestelijke



06-10-2009, 11:02
http://www.nrc.nl/buitenland/article2377882.ece/Saoedische_koning_ontslaat_kritische_geestelijke

06-10-2009, 11:04


Ik moet de eerste kritische geestelijke nog tegenkomen.
Kritiek op alles, maar kritiek op het eigen geloof: ho maar.

06-10-2009, 11:05
Daarom is er in de Islam scheiding tussen moskee en staat.

06-10-2009, 11:06

Citaat door sjanghai:
Ik moet de eerste kritische geestelijke nog tegenkomen.
Kritiek op alles, maar kritiek op het eigen geloof: ho maar.


Waar moet ie die nog tegenkomen? Bij de Aldi?

06-10-2009, 11:14



Citaat door Fhamator:
Waar moet ie die nog tegenkomen? Bij de Aldi?

Desnoods. Maar gezien de AH bij mij om de hoek is en de Aldi 10 minuten fietsen is vermoed ik dat ik hem sowieso niet bij de Aldi ga ontmoeten.

06-10-2009, 11:22
Riad, 5 okt. De Saoedische koning Abdullah heeft een prominente geestelijke ontslagen die kritiek had geleverd op een nieuwe elite-universiteit waar mannen en vrouwen gezamenlijk college volgen. De Koning Abdullah-universiteit voor natuurwetenschappen en technologie bij Jeddah is een speciaal project van de koning. De instelling is buiten het bereik gehouden van het ministerie van Onderwijs, dat wordt gedomineerd door conservatieve geestelijken.

In Saoedi-Arabië worden in het onderwijs mannen en vrouwen streng gescheiden. Sjeik Saad al-Shatri, nu ex-lid van de hoogste raad van islamitische rechtsgeleerden, noemde vorige week „vermenging [van geslachten] een grote zonde en een groot kwaad”.

Ook eiste hij volgens de Saoedische krant Al-Watan dat islamitische geleerden het leerplan controleren op vreemde ideologieën „zoals de evolutietheorie”. Hij adviseerde „shari’a (islamitisch recht) commissies op te zetten op de universiteit om deze studies te controleren en schendingen van het islamitisch recht te onderzoeken”.
Uit zijn reactie werd opgemaakt dat er binnen het machtige religieuze establishment aanzienlijke weerstand is tegen de nieuwe universiteit, die immers een bredere beweging naar gemengd onderwijs op gang kan brengen. De meeste kranten op hun beurt, die de lijn van de regering volgen, kritiseerden Shatri. Ze beschuldigden hem ervan koning Abdullahs hervormingen te willen ondergraven en suggereerden dat dergelijke kritiek extremistische ideeën in de hand werkt.


ergens heeft hij wel gelijk

06-10-2009, 11:22

Citaat door sjanghai:
Desnoods. Maar gezien de AH bij mij om de hoek is en de Aldi 10 minuten fietsen is vermoed ik dat ik hem sowieso niet bij de Aldi ga ontmoeten.



Ik geloof je wel hoor



06-10-2009, 11:51
wat een aap.

06-10-2009, 12:05
Heel goed....

06-10-2009, 22:01

Citaat door kkkkmarokkaan:
Ook eiste hij volgens de Saoedische krant Al-Watan dat islamitische geleerden het leerplan controleren op vreemde ideologieën „zoals de evolutietheorie”. Hij adviseerde „shari’a (islamitisch recht) commissies op te zetten op de universiteit om deze studies te controleren en schendingen van het islamitisch recht te onderzoeken”.
Dit vind ik een goede zaak. Haal die geleerden uit hun ivoren torens waar ze theorieën ontwikkelen die ingaan tegen religieuze waarheden en maatschappelijke normen en structuren. Wetenschap moet nuttig zijn; niemand heeft iets aan wetenschappelijke ontdekkingen die bestaande zekerheden in twijfel trekken.

06-10-2009, 22:40

Citaat door Fhamator:
Daarom is er in de Islam scheiding tussen moskee en staat.


Whoehahahahaha