Bekijk volle/desktop versie : Daaaaag Daaaaaaaag Vencodrop!



Pagina's : [1] 2

05-10-2009, 16:27
Assallamoe alaikoem

Dit kwam ik tegen op hun website.. Helaas geen drop meer, teminste voor mij..


Wat is gelatine en waar wordt het van gemaakt?

Gelatine is een uitstekend bind- en geleermiddel met heel specifieke eigenschappen. De structuur (kauwbaarheid en stevigheid) van sommige snoep wordt voor een belangrijk deel door gelatine bepaald. Op de verpakking staat of er gelatine in het product verwerkt is. Dit is uitsluitend afkomstig van varkenshuiden. Vervanging van gelatine zou onaanvaardbare structuurwijzigingen tot gevolg hebben



Ik ga die krijtjes missen

05-10-2009, 17:53


ja maar op de verpakking staat alleen gelatine geen varkensgelatine.

05-10-2009, 17:55
gelatine is toch verschillend?

05-10-2009, 18:06
ik eet wel waar gelatine in zit maar als ik de verpakking lees en zie varkensgealtine dan gooi ik het gelijk weg.

05-10-2009, 18:15


er staan niet op de verpakking van welke gelatine het gemaakt wordt, het hoeft niet perse van vis of varken te zijn...

05-10-2009, 18:34
In welke wereld leef jij?

De afgelopen 10-15 jaar is deze discussie al aan de gang over gelatine...
En iedereen weet dat drop, snoep, taarten, toetjes,...etc.. dat daar vaak gelatine in wordt verwerkt.

Gelatine komt uit dieren ...meestal varkens.. want dat is goedkoper..maar ook van kalveren etc..
Heeeeeeeeeeeeeeeeeel soms ook van vis...maar dat is zeldzaam.

De fabrikanten zijn niet verplicht om te vermelden van welk dier de gelatine afkomstig is...

De meeste GELEERDEN zijn het erover eens dat het HALAL is...(ja, ook varkensgelatine). Want het is kort gezegd in lekentaal:

een innie-minie gedeelte haram vermengd met halal, enzo verwerkt dat het een halalprodukt is geworden.

Dus als je het toch niet wil eten, is jouw keuze...maar dan kan je bijna de hele supermarkt vermijden...

05-10-2009, 18:36
noge even de dalliel erbij:

Gelatine: Haraam of Halaal ?
(Genomen van een les gegeven door Shaych Mohammed Baazmoel)

Istihala is wanneer iets rein wordt. Het was nadjis (onrein) maar het is nu taahir (rein). Een goed voorbeeld zou maitah (dierlijk karkas) zijn: het is nadjis, maar zou het verbrand worden en as worden, of verrotten en aarde worden, dan is het taahir, het is niet langer nadjis. Dit kan gebeuren met mest of ontlasting of wat dan ook. Wanneer iets veranderd van een eigenschap naar een ander, dan veranderd de regelgeving ook.

Voorbeeld: Laten we zeggen dat iemand het vet van een dood dier gebruikt en er zeep van maakt. Dat vet is nadjis, maar de chemische verandering dat het heeft ondergaan maakt het taahir.

Voorbeeld: Laten we zeggen dat iemand het vet van een dood dier gebruikt en er zeep van maakt. Dat vet is nadjis, maar de chemische verandering dat het heeft ondergaan maakt het taahir.

Ibn Hazm (rahiemehoellaah) stelde het beknopt toen hij zei,

Beslissen over een object is over wat het genoemd word (wat het is), als de naam (wat het is) veranderd dan veranderd de regelgeving eveneens.

Hij vermeldde ook in zijn boek van fiqh, al-Moehalla: Als de kwaliteit van de substantie van voorwerpen - die van nature onrein zijn - de naam die daar aan gegeven is veranderd, zodat het daar niet langer toepasbaar op is. En het is een nieuwe naam gegeven, die gegeven wordt aan een rein voorwerp dan is het niet langer een onrein object. Het wordt een nieuw voorwerp met een nieuwe regelgeving.

Bedoelende dat als de natuurlijke samenstelling van een substantie veranderd naar een ander substantie van een andere samenstelling, zo veel dat je de nieuwe substantie niet meer kunt benoemen met de naam van wat het was, dan veranderd de regelgeving over die substantie ook.

Bewijs/Voorbeeld 1:

De metgezellen (radie Allaahoe `anhoem) aten gewoonlijk kaas die kwam van het land van de ongelovigen. In die kaas zat een deel van het kalf die geslacht was door de ongelovigen op een manier die niet in overeenstemming is met de Islaam. De metgezellen wisten dit, maar zij wisten ook dat het verbod op het kalf was, wat direct van de kalf komt, en wat terecht een deel van het kalf genoemd kon worden; de regelgeving is niet over datgene wat niet te identificeren is als deel van het kalf, noch wordt het langer dit-en-dit deel van het kalf genoemd. Dit wordt istihala genoemd.
Bewijs/Voorbeeld 2:

Nog een bewijs van de Soennah: De Profeet (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) verbood het maken van azijn van wijn, maar hij zei dat als je azijn tegenkomt wat gemaakt is van wijn dan is het halaal.

Waarom?
De regelgeving is over wat het voorwerp is, en niet wat het was. Wijn is haraam; azijn niet, en voordat de wijn een bedwelmend middel werd, was het halaal. Waarom? Omdat het daarvoor fruit was.

Bewijs/Voorbeeld 3:
Allaah zegt in de Qor?aan:

En voorwaar, voor jullie is er in het vee een lering: Wij geven jullie van wat er in hun buiken tussen mest en bloed is pure melk, gemakkelijk voor de drinkers. [Soerah an-Nahl (16): 66]

Allaah brengt een voorbeeld voor ons naar voren over hoe iets reins kan komen van iets onreins.

En we kunnen ook als bewijs gebruiken iets waar we al overheen zijn gegaan. De Profeet (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) heeft gezegd wanneer de huid van maitah (het kadaver) gelooid is, dan is het taahir. Hij (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) gaf ons een methode om iets te zuiveren wat eerst onrein was.

Laat ons dingen nagaan waarmee we gewoon zijn: mono en diglycerides, wei, gluten, emulgatoren, gelatine, en wat er nog meer op de internationale haraam lijst staat. Deze bijproducten komen soms van dieren, zelfs varkens, in diens geval is de regelgeving over de beginsubstanties dat zij haraam zijn. Maar de beginsubstanties (e.g. vet, merg, kraakbeen, etc) worden door een chemische verandering gehaald zodat je ze niet langer ?varkensvet of dierenbot of skin of kraakbeen kunt noemen, omdat het dat niet langer is, vanaf hier is het taahir, het is halaal.

Wat is gelatine ? Zoals het woordenboek van wetenschap van Oxford definieert: ?Een kleurloze of wit-gele, in water opgeloste, prote?ne verkregen door het koken van eiwitten met water en het verdampen van de oplossing. Het smelt wanneer water wordt toegevoegd en lost op in heet water om een oplossing te vormen dat verandert in een gel bij verxxxxxng.? (blz. 290)

Is dit een chemische verandering of niet? Is het nog langer prote?ne? Nee, dat is het niet.

Je gelooft het niet dus je vraagt, Maar hoe kan het halaal zijn wanneer het kwam van iets haraam??

Vanwege de bewijzen hierboven vermeld, de regelgeving is niet gebaseerd op wat het was, de regelgeving is gebaseerd op wat het is. Een Hanafie geleerde, Ibn `Aabedien gaf het voorbeeld: het zwijn dat verdrinkt in een zout meer en verrot en zelf zout wordt, is nu halaal.

Een andere Hanafie geleerde gaat verder door te zeggen: Zout is iets anders dan vlees en botten. Als zij zout worden, dan zijn zij zout.
Om het zout voorbeeld verder te nemen: zout bestaat uit natrium chloride (NaCl) wanneer zij samen zijn, zijn zij het halaal voedsel bekend als zout, wanneer gescheiden dan vormen zij twee giftige substanties die haraam zijn voor consumptie.

De ahnaaf (Hanafies) gebruiken ook als voorbeeld het menselijk sperma, zeggende dat het nadjis is, dan wanneer het (sperma) het ei bevrucht en een bloedklomp wordt is het nog steeds nadjis, maar wanneer het vlees wordt dan is het niet langer nadjis. En de ahnaaf zijn niet de enigen die dit standpunt innemen.

De voorbeelden zijn talloos en zij gaan verder dan voedsel: Gisteren was een man kaafir en gaat richting de Hel, vandaag is hij Moslim, dus wat is de regelgeving omtrent hem? Het is gebaseerd op wat hij vandaag is.

We moeten voorzichtig zijn wanneer we dingen haraam verklaren omdat het een vorm is van dholm (onrecht). Geleerden hebben gezegd dat het erger is dat je iets van halaal haraam maakt dan iets haraam halaal maakt. Allaah heeft deze Religie gemakkelijk gemaakt, laten wij het niet moeilijk maken.

Wa Allaahoe A`lam

Bron>>>"http://www.salafitalk.net/st/viewmessages.cfm?forum=10&topic=3488"]http://www.salafitalk.net/st/viewmessages....m=10&topic=3488


--------------------------------------------------------------------------------

05-10-2009, 18:38

Citaat door mmu2:
In welke wereld leef jij?

De afgelopen 10-15 jaar is deze discussie al aan de gang over gelatine...
En iedereen weet dat drop, snoep, taarten, toetjes,...etc.. dat daar vaak gelatine in wordt verwerkt.

Gelatine komt uit dieren ...meestal varkens.. want dat is goedkoper..maar ook van kalveren etc..
Heeeeeeeeeeeeeeeeeel soms ook van vis...maar dat is zeldzaam.

De fabrikanten zijn niet verplicht om te vermelden van welk dier de gelatine afkomstig is...

De meeste GELEERDEN zijn het erover eens dat het HALAL is...(ja, ook varkensgelatine). Want het is kort gezegd in lekentaal:

een innie-minie gedeelte haram vermengd met halal, enzo verwerkt dat het een halalprodukt is geworden.

Dus als je het toch niet wil eten, is jouw keuze...maar dan kan je bijna de hele supermarkt vermijden...



Hoe weet jij dat? Heb je hier bewijzen van?

05-10-2009, 18:44

Citaat door MaRoCcInA:
Hoe weet jij dat? Heb je hier bewijzen van?


Ik roep nooit HALAL-HARAM zonder bewijzen.

Ik heb het 15 jaar geleden op t.v. gehoord...we hadden toen nog schotel..
Op iqra

en zie hier boven..

05-10-2009, 19:35

Citaat door hallallove:
Betekent dit dat ik van mn venco drop mag blijven genieten?


Als je naar deze geleerde luistert wel.
Je hebt er bij die dus niks eten waar gelatine inzit...en dat is HEEEL VEELL..

JE hebt vrouwen die
burka dragen en vrouwen die hooddoek dragen..

05-10-2009, 20:06

Citaat door Hayatie_:
Galetine is gewoon hallal.



Verder vind ik het vreemd dat er mensen zijn die wel rund galetine eten maar varkens niet wat is er verschil tussen die twee aangezien beide niet op juiste wijze zijn geslacht.


precies haram is haram....

netzoals mensen die kipburgers eten van de mac... ja, maar kip is toch halal

05-10-2009, 20:07
[quote=hallallove;71954538] Je bedoelt varken is nooit halal al slacht je hem halal..

maar ik snap je.. rundergelatine komt uit een rund die niet halal geslacht is en zou dus niet beter zijn dan varkensgelatine, terwijl sommigen denken van wel, inderdaad

ik ben happy want ik mag drop blijven eten

hoe vind je deze: mensen die geen leren schoenen dragen die van varkensleer zijn gemaakt? Je eet je schoenen toch niet?[/quote]


Dan moet je ook niet in Nederland wonen...

er leven hier meer varkens dan mensen

05-10-2009, 20:32


Mensen ii heb toch gezegd voor MIJ geen drop meer?!

Ik weet dat gelatine s toegestaan, maar het idee dat het van een varken is, hoef ik het al niet..

05-10-2009, 21:47
ik koop alleen haribo kindermix daar zit geen gelatine in

06-10-2009, 12:07

Citaat door salwa23:
ik koop alleen haribo kindermix daar zit geen gelatine in


jawel... alle drop...



Kindermix
Kindermix is een topmix van bekende Haribo producten zoals: Fruitgom Aardbeien, Kersen, Sprotten en nog veel meer.

Productvarianten:
300 gram
Ingredienten:
Glucosestroop; Suiker; Zetmeel; Tarwemeel; Zoethoutextract; Gelatine; Voedingszuren: Melkzuur, Citroenzuur; Aroma's; Druivensuiker; Zout; Glansmiddelen: Bijenwas wit en geel, Carnaubawas; Karamelsiroop; Kleurstoffen: E124, E104, E132.
Allergenen:
Gluten

Pagina's : [1] 2