Bekijk volle/desktop versie : De ene godsdienst is de andere niet...



Pagina's : [1] 2

02-10-2009, 15:16
Het is hoog tijd om afscheid te nemen van de krampachtige gedachte dat alle godsdiensten gelijk zijn en dus ook gelijk behandeld moeten worden, stelt mr. C. G. van der Staaij. Nederland is gestempeld door het christendom, en dat mag consequenties hebben voor het beleid.

De toegenomen aandacht voor religie heeft in seculier Nederland hier en daar geleid tot de besmettelijke ziekte van godsdienstallergie. Een van de symptomen van die aandoening is de waanvoorstelling dat godsdienst iets is voor enkel en alleen het privédomein, voor achter gesloten deuren.

Organisaties als het Scharlaken Koord en Youth for Christ kunnen daarover meepraten. Zij kregen van lokale overheden te horen dat ze hun hulp slechts mogen geven als ze daarbij hun christelijke achtergrond en motivatie onzichtbaar houden. Het lijkt een trend rond het subsidiëren van christelijke organisaties voor sociaal of welzijnswerk.

Gelukkig kijkt de minister van Binnenlandse Zaken er anders tegenaan. In de gisteren in de Tweede Kamer besproken notitie ”Religie en publiek domein” en ook in een interview zaterdag in deze krant betoogt minister Ter Horst onomwonden dat het niet in strijd is met de scheiding van kerk en staat als gemeenten identiteitsgebonden organisaties subsidiëren voor het uitvoeren van maatschappelijke taken. Het is zelfs andersom: het is discriminatie naar godsdienst om identiteitsgebonden organisaties expliciet uit te sluiten. Dat is een stevige steun in de rug tegen seculiere dwingelandij.

Suikerfeest

Essentieel voor een zindelijk debat over deze materie is dat er onderscheid wordt gemaakt tussen de staatsrechtelijke spelregels en politieke keuzes. Aan de staatsrechtelijke spelregels, zoals de scheiding van kerk en staat, is iedereen constitutioneel gebonden. Dat beginsel is in Nederland echter nooit op een exclusief-neutrale wijze uitgelegd en toegepast, maar bood en biedt nogal wat speelruimte voor organisaties die werken op basis van hun eigen godsdienstige of levensovertuiging. Er is staatsrechtelijk dus niets mis met een ontspannen omgang met de scheiding van kerk en staat.

Over de politieke keuzes kunnen en mogen wij vervolgens heftig van mening verschillen. Niet alles wat constitutioneel is toegestaan, is ook beleidsmatig gewenst. Integendeel! Zo geloof ik niet in gesubsidieerde iftarmaaltijden als instrument van integratie. En zie ik als SGP’er al helemaal niets in het subsidiëren van moskeeën, het aanbieden van een zaaltje van het stadsdeelkantoor voor de viering van het Suikerfeest, of het organiseren en financieren van lezingen van gematigde imams.

Bizarre vragen

De grote kwaal in de gangbare benadering van religie en publieke domein is het starre, krampachtige, ik zou bijna zeggen: dogmatische gelijkheidsdenken. De ‘ontspanning’ moet op dit punt nog doorbreken. Alle godsdiensten en overtuigingen lijken, ook als er sprake is van volstrekt ongelijke gevallen, toch gelijk behandeld te moeten worden.

Van daaruit komen bizarre vragen voort als: moet een gemeente evenveel aandacht besteden aan orthodoxe dominees als orthodoxe imams? Iedereen die ietsje verder kijkt dan zijn neus lang is, beseft toch dat hier een wereld van verschil ligt. Het is zelfs beledigend om het gepaste wantrouwen dat geboden is tegenover een orthodoxe imam die is opgegroeid in een tiranniek islamitisch land op één lijn te stellen met een dominee die het klassieke christelijke geloof vertolkt waarmee Nederland groot is geworden.

Het is tijd voor een veel meer gedifferentieerde benadering. Er zijn grote inhoudelijke en historische verschillen tussen godsdiensten. Laat dat gewoon erkend worden, en laten daar vervolgens ook consequenties aan worden verbonden in het beleid.


Maar dan niet in de vorm van positieve discriminatie, zoals de gemeente Amsterdam daar onlangs een staaltje van liet zien. Vanwege het Suikerfeest werden moslims apart ingelicht over de autoloze zondag – terwijl specifieke voorlichting aan de christelijke kerken ontbrak. Er worden scooters ingezet om moslims van buiten de stad toch naar Amsterdam te krijgen – terwijl christenen maar moesten zien hoe ze in de kerk kwamen. Zo’n benadering zet (terecht!) kwaad bloed.

Niet inleveren

Nederland is een land dat gestempeld is door het christendom. De christelijke overtuiging heeft onze rechtsstaat en onze staatkundige orde doordesemd. Dat is niet alleen iets van het verleden. Nog steeds is een zeer groot deel van de bevolking bij een christelijke kerk aangesloten. In Nederland hebben we geen algemeen erkende islamitische feestdagen, maar wel algemeen erkende christelijke feestdagen. In een star gelijkheidsdenken is dat in feite een anomalie. In een christelijk-historische benadering niet. Dan houd je wel rekening met andersdenkenden, maar lever je je eigen identiteit niet in. Het wordt hoog tijd dat het even formalistische als kleurloze gelijkheidsdenken wordt afgezworen.

De auteur is lid van de Tweede Kamer voor de SGP.


http://www.refdag.nl/artikel/1435958/De+ene+godsdienst+is+de+andere+niet.html

02-10-2009, 15:31


lol refdag.

Ik ben het niet eens met die gosert. Het christendom heeft een even zwart verleden als de islam en het jodendom. Als een dominee zijn schapen verteld dat vrouwen hun bek moeten houden en homo's dood moeten is dat even erg als een Imam dat zegt. En nee, de regering moet geen organisaties steunen die hun religieuze basis op de voorgrond laten komen, dat riekt naar "endorsement".

02-10-2009, 21:01

Citaat door SpaceMadness:
lol refdag.

Ik ben het niet eens met die gosert. Het christendom heeft een even zwart verleden als de islam en het jodendom. Als een dominee zijn schapen verteld dat vrouwen hun bek moeten houden en homo's dood moeten is dat even erg als een Imam dat zegt. En nee, de regering moet geen organisaties steunen die hun religieuze basis op de voorgrond laten komen, dat riekt naar "endorsement".

Het valt me wel op dat zij die anti-religie zijn, meestal een karikatuur van het Christendom schetsen en daar dan op gaan hakken. Waar heeft bijvoorbeeld het Jodendom een even zwart verleden als het Christendom? Jodendom was nooit een grote machtige wereldreligie. En ook niet alle vormen en uitingen van Christendom zijn verwerpelijk of achterlijk. Ik ben het wel eens met de strekking van het stuk van van der Staaij.

Je zou wel veel lelijke dingen kunnen zeggen over Christelijke machtspolitiek in het verleden. Maar over Jezus zelf kun je eigenlijk niets lelijks vertellen. Toch kun je niet alle volgelingen van Jezus over een kam scheren.

02-10-2009, 21:05
We leven samen met allerlei verschillende mensen en Religies.....zonder dat we elkaar met bommen doodmaken....het is eigenlijk best uniek......en ik denk dat het onmogelijk is wanneer je een paar gekken aan de macht krijgt die alleen uit zijn op macht en nog eens macht.....zolang er geen ander systeem is dat iedereen gelijkwaardig de bescherming biedt....is het wel goed zo.....

02-10-2009, 21:06



Citaat door jayanta:
Het valt me wel op dat zij die anti-religie zijn, meestal een karikatuur van het Christendom schetsen en daar dan op gaan hakken. Waar heeft bijvoorbeeld het Jodendom een even zwart verleden als het Christendom?
De vroege historie van de joden staat in de bijbel. Ik ga er vanuit dat je bekend bent met de verhaaltjes omtrent het "verkoren" volk.



Citaat:
Je zou wel veel lelijke dingen kunnen zeggen over Christelijke machtspolitiek in het verleden. Maar over Jezus zelf kun je eigenlijk niets lelijks vertellen. Toch kun je niet alle volgelingen van Jezus over een kam scheren.


Jezus is geen religie. Daarnaast volgen zijn zogenaamde aanhangers hem amper. Iemand met een flatscreen tv is al geen goede volgeling meer in mijn opinie.

De regering moet gewoon niets met religie te maken hebben. Als de kerk wil helpen met iets moeten ze genoeg nemen met het kunnen helpen van mensen en het preken achterwege laten.

02-10-2009, 21:36

Citaat door SpaceMadness:
De vroege historie van de joden staat in de bijbel. Ik ga er vanuit dat je bekend bent met de verhaaltjes omtrent het "verkoren" volk.




Jezus is geen religie. Daarnaast volgen zijn zogenaamde aanhangers hem amper. Iemand met een flatscreen tv is al geen goede volgeling meer in mijn opinie.

De regering moet gewoon niets met religie te maken hebben. Als de kerk wil helpen met iets moeten ze genoeg nemen met het kunnen helpen van mensen en het preken achterwege laten.

De verhalen in het Oude Testament zou ik in elk geval met een korrel zout nemen wat betreft hun historische waarde. De verhalen zijn geloofsverhalen. Ze laten de evolutie zien van het Israelitische monotheisme.
Verder vind ik ook dat kerken mensen moeten helpen, maar ze moeten ook verkondigen. Mijn bezwaar is dat je met name naar de evangelicale kerken lijkt te kijken. Ook de PKN doet veel goed werk. De diaconie is een vaste taak van de kerk. Maar ook pastorale bijstand verlenen aan mensen met geloofsvragen.
Ga eens een PKN gemeente binnen en volg eens een kerkdienst op zondagochtend. Minder dogmatisch dan je zou denken, tenzij je er echt niets in ziet.
http://www.pkn.nl/info.aspx?page=7238

02-10-2009, 21:46
Salem,

Wake up iedereen!

bekijk:




















02-10-2009, 21:50
Dit is ook zeer behartenswaardig:

Johannes 4:21-24
‘Geloof me,’ zei Jezus, ‘er komt een tijd dat jullie noch op deze berg, noch in Jeruzalem de Vader zullen aanbidden. 22 Jullie weten niet wat je vereert, maar wij weten dat wel; de redding komt immers van de Joden. 23 M[B]aar er komt een tijd, en die tijd is nu gekomen, dat wie de Vader echt aanbidt, hem aanbidt in geest en in waarheid. [/B]De Vader zoekt mensen die hem zo aanbidden, 24 want God is Geest, dus wie hem aanbidt, moet dat doen in geest en in waarheid.’

02-10-2009, 21:57
En hier is Bhagavad Gita 12:6-8

Maar voor hen die Mij vereren, die al hun activiteiten aan Mij wijden, die Mij met onverdeelde aandacht toegewijd zijn, die devotionele dienst aan Mij verrichten en voortdurend op Mij mediteren door hun geest op Mij te richten, voor hen, o zoon van Prtha, ben Ik degene die hen zeer snel uit de oceaan van geboorte en dood bevrijdt.
Richt je geest alleen op Mij, de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods, en gebruik al je intelligentie in Mijn dienst. Op die manier zul je ongetwijfeld altijd in Mij leven.

Bhagavad Gita 18:65-66
Denk onafgebroken aan Me, word Mijn toegewijde, aanbid Me en breng je eerbetuigingen aan Mij. Op die manier zul je zeker tot Me komen. Dat beloof Ik je omdat je Mijn zeer dierbare vriend bent.
Laat alle vormen van religie achter je en geef je alleen aan Mij over. Ik zal je verlossen van alle reacties op je zonden. Vrees niet.

02-10-2009, 22:19

Citaat door SpaceMadness:
lol refdag.

Ik ben het niet eens met die gosert. Het christendom heeft een even zwart verleden als de islam en het jodendom. Als een dominee zijn schapen verteld dat vrouwen hun bek moeten houden en homo's dood moeten is dat even erg als een Imam dat zegt. En nee, de regering moet geen organisaties steunen die hun religieuze basis op de voorgrond laten komen, dat riekt naar "endorsement".


Maar het is wel ONZE klote religie

02-10-2009, 22:32

Citaat door jayanta:
De verhalen in het Oude Testament zou ik in elk geval met een korrel zout nemen wat betreft hun historische waarde. De verhalen zijn geloofsverhalen. Ze laten de evolutie zien van het Israelitische monotheisme.
Verder vind ik ook dat kerken mensen moeten helpen, maar ze moeten ook verkondigen. Mijn bezwaar is dat je met name naar de evangelicale kerken lijkt te kijken. Ook de PKN doet veel goed werk. De diaconie is een vaste taak van de kerk. Maar ook pastorale bijstand verlenen aan mensen met geloofsvragen.
Ga eens een PKN gemeente binnen en volg eens een kerkdienst op zondagochtend. Minder dogmatisch dan je zou denken, tenzij je er echt niets in ziet.
http://www.pkn.nl/info.aspx?page=7238


Nee, niet zolang zij in samenwerking met de regering hun ding doen. Daar naast staan ze vrij, maar niet in overheidsfunctie.

03-10-2009, 00:39

Citaat door Bardamu:
De grote kwaal in de gangbare benadering van religie en publieke domein is het starre, krampachtige, ik zou bijna zeggen: dogmatische gelijkheidsdenken. De ‘ontspanning’ moet op dit punt nog doorbreken. Alle godsdiensten en overtuigingen lijken, ook als er sprake is van volstrekt ongelijke gevallen, toch gelijk behandeld te moeten worden.

Van daaruit komen bizarre vragen voort als: moet een gemeente evenveel aandacht besteden aan orthodoxe dominees als orthodoxe imams? Iedereen die ietsje verder kijkt dan zijn neus lang is, beseft toch dat hier een wereld van verschil ligt. Het is zelfs beledigend om het gepaste wantrouwen dat geboden is tegenover een orthodoxe imam die is opgegroeid in een tiranniek islamitisch land op één lijn te stellen met een dominee die het klassieke christelijke geloof vertolkt waarmee Nederland groot is geworden.
Ja hoor, een gristelijke gek van de SGP is aan het woord.

03-10-2009, 01:39



Citaat door Bonobo:
Ja hoor, een gristelijke gek van de SGP is aan het woord.

Ik vind hem niet zo gek.

03-10-2009, 01:41

Citaat door SpaceMadness:
Nee, niet zolang zij in samenwerking met de regering hun ding doen. Daar naast staan ze vrij, maar niet in overheidsfunctie.

Ik ben het er wel mee eens dat die overheidssubsidies voor sociaal werk van kerken niet helemaal in de haak zijn. Scheiding van kerk en staat is een goed Protestants, zelfs Calvinistisch, leerstuk. Het zijn vooral de meer evangelicale stromingen die in het subsidie-circuit zitten.

03-10-2009, 02:35

Citaat door jayanta:
Het valt me wel op dat zij die anti-religie zijn, meestal een karikatuur van het Christendom schetsen en daar dan op gaan hakken. Waar heeft bijvoorbeeld het Jodendom een even zwart verleden als het Christendom? Jodendom was nooit een grote machtige wereldreligie. En ook niet alle vormen en uitingen van Christendom zijn verwerpelijk of achterlijk. Ik ben het wel eens met de strekking van het stuk van van der Staaij.

Je zou wel veel lelijke dingen kunnen zeggen over Christelijke machtspolitiek in het verleden. Maar over Jezus zelf kun je eigenlijk niets lelijks vertellen. Toch kun je niet alle volgelingen van Jezus over een kam scheren.



Ik kan volledig achter je woorden staan...heel helder gezegd!

Pagina's : [1] 2