Bekijk volle/desktop versie : recepten? vis, vlees, couscous....

Pagina's : [1] 2

19-11-2002, 14:14
Hallo allemaal, willen jullie recepten hebben? ik heb een paar recepten van heerlijke gerechten....reageer en ik zal kijken of ik wat voor je heb....

groetjesss

19-11-2002, 14:23

Nou ik zou zeggen: Steek van wal!

19-11-2002, 14:24
Hoi Rahmona,

Kun je me zoveel mogelijk recepten geven, want ik kan namelijk niet koken maar ik wil het wel graag leren.
Je kan ze ook naar mijn email sturen fikriaatje@hotmail.com

19-11-2002, 14:52
Tariffest het recept van die twee bastillas staan in het topic bastilla.....

Verder zal ik wat koekjes en recepten plaatsen......ik tik ze nu uit....

groetjes rahmona

19-11-2002, 15:04

GRAAG RECEPTEN VAN LEKKERE KOEKJES EN SELOU

EN OOK HET RECEPT VAN DIE LEKKERE MAROKKAANSE KOUDE RIJST SALADE.

ALVAST BEDANKT.

19-11-2002, 15:15
Kip met amandelen

1 kip van ca 1,5 kg in stukken
1 ui, in dunne ringen
115 g blanke amandelen
1/2 tl kaneel
mespuntje saffraandraadjes fijngemalen
1/2 tl gemberpoeder
50g ongezouten boter
1 grote bos peterselie, fijgehakt
citroensap
zout en peper

Doe alle ingerdienten behalve de peterselie en het citroensap in een grate braadpan. Zet de kip net onder water en breng het mengel aan de kook. Zet het vuur laag en laat de kip ca 1uur zacht koken, tot de kip erg zacht is en bijna van het bot valt.
Leg de kip in een voorverwarmde schaal en houd hem warm. Kook het kooknat tot een saus en voeg pas op het laatste de peterselie en het citroensap toe. Als je kooknat niet lekker dik wordt, doe dan een klein beetje maizena in een kommetje en meng dit met water, gooi er steeds een beetje in het kooknat totdat je de juiste dikte hebt

Tagine van gemengde groenten

115g kikkererwten, i nacht geweekt, uitgelekt
3 el olijfolie
4 wortels, in plakjes
2 uien, gesnipperd
3 teentjes knoflook, fijngehakt
1 groene paprika, in ringen
2 courgettes, in dikke plakken
1 tl gemalen koriander
1tl gemalen komijn
3 tomaten, fijngehakt
5,7 dl boillion
zout en peper
sap van een citroen
2 el peterselie, gehakt, als garnering
4 lente-uitjes, alleen het witte deel, in ringen, als garnering

Kook de kikkererwten in ruim water gaar. Verhit de olie en bak de wortels bruin. Haal ze uit de pan en fruit de ui en het knoflook goudbruin. Voeg de paprika en courgette toe, roer de specerijen erdoor en voeg als de geur goed is vrijgekomen tomaat, wortels, boulion en peper en zout toe. Breng alles aan de kook, laat de kikkererwten uitlekken en roer ze door het mengsel. Doe het deksel op de pan en laat de groente in 30 min op laag vuur gaar worden. Roer het citroensap erdoor en bestrooi het gerecht met peterselie en lente-uitjes ( deze kun je weglaten als je dit niet rauw lust)

Amandelkoekjes

2 eieren
200 g poedersuiker
400 g gemalen amandelen
geraspte schil van 1/2 citroen
2 tl bakpoeder
oranjebloesemwater of rozenwater ( mazhar)
naar smaak poedersuiker

Verwarm de oven voor op 180 graden en vet een stuk bakpapier in. Klop 1 ei, i eierdooier en de suiker door elkaar. Meng de gemalen amandelen, de citroenschil, het bakpoeder en het mazhar erdoor. Kneed het deeg goed met je handen om de olie uit de amnadelen vrij te latenkomen. Voeg eventueel wat olie toe om er een zachte, kneedbare massa van te maken.
Smeer je handen in met olie en rol van het deeg balletjes ter grootte van een walnoot. Strooi de poedersuiker op een bord en druk de balletjes plat in de suiker. Leg de koekjes met voldoende tussenruimte op het bakplaat en bak ze in 15 min goedbruin..

veel succes met deze recepten, ik heb nu geen tijd meer op er meer te plaatsen, vanavond ga ik er nog een paar plaatsen.......

19-11-2002, 15:21
sisa81 ik plaats ze vanavond voor je.....koekjes, salade en selou....

tarrifest, ik ken alleen die van kip en die staat op mijn topic rahmona de kokin, maar ik zal het voor je navragen.....succes

19-11-2002, 15:29
Alvast bedankt Rahmona, ik ben weer gelukkig.

19-11-2002, 16:26
Ik wil ook Rahmona......... Bedankt

19-11-2002, 18:10
50 g sesamzaadjes
50 g gehakte amandelen
1 el olie
1,5 el anijszaadjes ( nefe3)
250 g bloem
115 g boter, in stukjes
50 g suiker
1/4 of 1/s tl poedersuiker
1 tl kaneel
hele of geschaafde amandelen en poedersuiker als garnering

Rooster de sesamzaadjes goudbruin onder de frill en maal ze in de keukenmaschine fijn. Roer de olie door de amandelen en rooster ze onder de grill goudbruin ( af en toe roeren) doe ze met de anijszaadjes in de keukenmaschine en maal alles tot een gladde pasta. Bak de bloem in een droge koekenpan tot hij goudbruin wordt en haal de pan van het vuur. Smelt de boter en roer de bloem erdoor. Bak het mengsel tot het kleur van karamel heeft en dik wordt ( pas op dat je het aanbrand haha) Haal de pan van het vuur en voeg het amandelmengsel, de suiker, de poedersuiker en de kaneel toe, laat het mengsel afkoelen en serveer met amandelen en lijntjes poedersuiker.

Koude rijstsalase....

250 gr rijst (snelkookrijst)
1/2 soepkom doperwten ( in water gekookt)
1/2 soepkom maiskorrels
2 wortels ( in blokjes gesneden, en in water gekookt)
zout
peper
1/5 tl komijn
2 tl azijn
4 el olie

Kook de rijst gaar, doe deze in een kom en laat het afkoeken in de koelkast. Doe de wortels, mais en doperwten in een kom en giet de afgekoelde rijst er bij, hussel alles door elkaar. doe de olie, azijn, peper, zout ( je eigen keuze, de hoeveelheid) en de komijn in een kommetje en roer deze tot een dressing, gooi deze dressing over je rijst met groente.

Samsa ( krokante amandelkoekjes met sesam)

150 g poedersuiker
3dl water
1el citroensap
oranjebloesenwater
225 g blanke amandelen, licht geroosterd en gemalen
1,5 tl geraspte sinaasappelschil
1,5 tl kaneel, naar keuze
100gr filodeeg
licht geroosterde sesamzaadjes

Doe 115g suiker in het water en verwarm dit al roerend op laag vuur tot de suiker is opgelost. Voeg het citroensap toe en kook het in tot een massa stroperig is geworden. Haal de pan van het vuur en voeg oranjebloesemwater toe. Laat de stroop afkoelen.
Verwarm de oven voor op 180 graden. Meng amandelen, sinaasappelschil, kaneel en de rest van de suiker en kneed alles tot een gladde massa. Bestrijk een vel fillodeeg met olijfolie (leg de vellen onedr een vochtige theedoek) Snijd het vel in lengte in 3 repen en schep op het uiteinde van elk reep een lepel vulling.
Vouw de zijkanten over de vulling heen en rol het en druk het stevig aan. Bestrijk het uiteinde met olie en leg het op bakpapier. Herhaal dit met de rest van het deeg en de vulling. Bak de koekjes in 15 tot 20 min goudbruin en krokant. Leg een paar koekjes tegelijk in de hete suikerstroop en laat ze zich 3 min. Volzuigen met de stroop. Leg ze op een bord en bestrooi ze royaal met sesamzaadjes. laat ze wel afkoelen.

Veel succes...met deze recepten, ik zal zien wanneer ik er nog een paar plaats.....

groetjesss rahmona

19-11-2002, 18:12
het eerste recept hierboven is selou

20-11-2002, 10:42
Harira

2 el olijfolie
225 magere lamsvlees, in blokjes
1 ui, gesnipperd
115 g kikkererwten, 1 nacht geweekt en uiteglekt
1,5 l water
115 g rode linzen
zout en peper
400 g tomaten, onveld, zonder zaadjes en in blokjes
1 el tomatenpuree
1 tl kaneel
1 rode paprika, van zaadlijsten ontdaan en in stukjes
50 g vermicelli
1 bosje koriander, gehakt
partjes citroen

Verhit de olie en bak het lamsvlees aan alle kanten goudbruin. Voeg de uit toe en als deze zacht is de kikkererwten en het water. Breng alles aan de kook, doe de deksel op de pan en laat de soep 1 uur zacht koken, tot de kikkererwten bijna gaar zijn. voeg de linzen, tomaten, tomatenpuree, kaneel en paprika toe en laat de soep 15 min koken. Voeg de vermicellie toe, breng de soep aan de kook en laat hem nog 15 min zacht koken, tot de linzen en de vermicelli zacht zijn. Voeg de koriander zout en peper toe. De citroenstukjes is voor bij te serveren....

veel succes

21-11-2002, 19:51

als je wil mail je me dan ook recepten aub?
lopezfatiha@hotmail.com

22-11-2002, 10:51
A salam oealaikum rahmona,

mijn complimenten voor je recepten, maschallah!!!!
ZOu je jou gerechten alsjeblieft naar mijn mailadres kunnen sturen:
justnaoual@hotmail.com
Het maakt niet uit wat, als het maar heel wat lekkere gerechten zijn.

Alvast bedankt!

Ma'asalama!

Groetjes naoual

02-12-2002, 22:00
rahmona..

Heb je misschien het recept van briout met vis voor mij???

Nadia

Pagina's : [1] 2