Bekijk volle/desktop versie : Het verbod op het luisteren van muziek.



01-10-2009, 14:01
Het luisteren van muziek is niet toegestaan volgens de islamitische wetgeving. Het behoort tot de zondes die het hart verharden en deze afhouden van het gedenken van Allah (Verheven en Geprezen is Hij). De islamitische geleerden hebben vele uitspraken gedaan betreffende het verbod op muziek en zij hebben overeenstemming bereikt hierover.

Weet, moge Allah ons genadig zijn, dat de bewijzen in de Qor-aan en Soennah talrijk zijn betreffende het verbod op muziek(instrumenten); wat volgt is slechts een zeer beknopte uiteenzetting van de onderbouwing van het verbod:

Allah de Verhevene zegt in Zijn Boek (interpretatie van de betekenis): "En er zijn er onder de mensen die onzinnige praat kopen om te doen afdwalen van de Weg van Allah, zonder kennis, en die het (de Islam) bespotten. Zij zijn degenen voor wie er een vernederende bestraffing is. (7) En wanneer Onze Verzen aan hem worden voorgedragen, dan wendt hij zich er hoogmoedig van af, alsof hij ze niet hoort. Het is alsof er in zijn oren doofheid is. Verkondig hem daarom een pijnlijke bestraffing" [Soerat Luqmaan 31:6]

De uitleggers van de Qor-aan hebben gezegd: "De onzinnige praat die in aya 6 van soerat Loeqman is genoemd, is muziek. Dit was de uitspraak van de volgende metgezellen: Ibn 'Abbas, ibn Mas'oed, 'Iekriemah en Moedjahied (moge Allah tevreden met hen zijn)

De geleerde van de Oemmah, de metgezel, 'Abdoellaah Ibn 'Abbaas (moge Allah hem behagen) zei: "Dit ('onzinnige praat') betekent zang."

De metgezel Moedjaahied (moge Allah hem zegenen) zei: "Dit betekent het bespelen van de trommel (tabl)" (Uitleg at-Tabari, 21/40).

Het is zelfs overgeleverd dat ibn Mas'oed (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd: "Ik zweer bij Allah buiten wie geen andere God is dan Hij, het is muziek (en hij herhaalde dit drie keer)!"

Imaam Ibn al-Qayyim (moge Allah hem zegenen) zei, na het citeren van deze Uitleg: Al-H'aakim Aboe 'Abd-Allaah zei in de Uitleg van Kitaab al-Moestadrak: "Laat degene, die op zoek is naar kennis, weten dat de Tafser (uitleg) van een Sah'aabi (metgezel), die getuige is geweest van de openbaring, een h'adith is met isnaad."

[Toevoeging Aboe Dardaa-e: D.w.z. dat de Tafsier van een metgezel die de openbaring heeft meegemaakt een geaccepteerd bewijs is, zoals een h'adieth met isnaad naar de profeet (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) een bewijs is.]

Elders in zijn boek zei hij: "Volgens ons idee heeft deze h'adieth dezelfde sterkte als een marfoe' verslag (dat wil zeggen, een hadieth die overgeleverd is van de profeet).De Qor-aan was onder de metgezellen geopenbaard en ze waren de eerste mensen die erop aangesproken werden. Ze hoorden de Tafsier (uitleg) van de boodschapper (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) in woord en in daad. En het waren Arabieren die de echte betekenissen van (Arabische) woorden begrepen. Dus moslims zouden zoveel mogelijk moeten vermijden, toevlucht te nemen tot elke ander uitleg."

De profeet (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) heeft tevens gezegd: "Tussen mijn Oemmah zullen er zeker mensen zijn die zinaa, zijde, alcohol en muziekinstrumenten toestaan..." (overgeleverd door al-Boekhaari ta'lieqan, nr. 5590; verteld als mawsoel door at-Tabaraani en al-Bayhaqie. Zie as-Silsilah as-Sah'iehah van sheikh al-Albaani, 91).

Deze h'adieth toont op twee manieren aan dat muziekinstrumenten en het genieten van het luisteren naar muziek verboden zijn. Ten eerste is het feit dat de Profeet (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) zei: "er zullen mensen zijn die..muziekinstrumenten toestaan". Dit toont duidelijk aan dat er dingen worden genoemd (in de overlevering), muziekinstrumenten inbegrepen, die haraam (verboden) zijn volgens de sharee'ah (islamitische wetgeving), maar deze mensen zullen het toestaan.

Ten tweede worden muziekinstrumenten genoemd naast zaken waarvan men weet dat deze definitief haraam zijn, zoals zinaa (ontucht) en alcohol. Als ze (muziekinstrumenten) niet haraam waren, waarom worden ze dan naast deze zaken genoemd? (bewerkt uit as-Silsilah al-Sah'ieh'ah van al-Albaani, 1/140-141)

Sheikh al-Islam Ibn Taymiyah (moge Allah hem genadig zijn) zei: Deze h'adieth toont aan dat ma'aazif haraam zijn. Ma'aazif zijn muziekinstrumenten volgens de geleerden van de (Arabische) taal. Dit woord omvat alle zulke instrumenten. (al-Madjmoe', 11/535).

Aboe Hoerairah (Moge Allah tevreden met hem zijn) heeft bovendien verhaald dat gezegd dat de profeet (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) gezegd heeft: "Aan het einde van de wereld zal een volk komen die in apen en zwijnen veranderd zullen worden. Zij (de metgezellen) zeiden: 'Getuigen ze niet in de eenheid van Allah en dat Mohammed de boodschapper is van Allah?' Hij (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) zei: "jawel, en ze vasten, bidden en bezoeken het huis (H'adj)". Ze vroegen (daarop): 'Maar wat doen ze dan verkeerd?" Hij (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) zei: "ze gebruiken muziekinstrumenten, trommels en zangeressen; ze brengen hun nachten door in het drinken van bedwelmende dranken en onzinnige handelingen; hierdoor zullen ze gestald worden en veranderd worden naar apen en zwijnen" (Ighaatat allahafaan blz 262 boek1)

Er is overgeleverd dat Naafi' (moge Allah hem zegenen) zei: Toen Ibn 'Oemar (een metgezel van de profeet) een houtblazerssectie (fluit)instrument hoorde, stopte hij z'n vingers in zijn oren en bleef hij uit de buurt van die plek. Hij zei tegen mij: "O Naafi', hoor je (nog) iets?" Ik zei: "Nee." Vervolgens haalde hij z'n vingers uit zijn oren en zei: "Ik was met de Profeet (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) en ineens hoorde hij zoiets als dit en hij deed ook hetzelfde (dat wil zeggen, zijn vingers in zijn oren)". (Sahieh' Aboe Dawood).

[Zie ook Al A'laam bie naqdie Kietaabie-l h'alaalie wa-l h'araam, geschreven door sheikh Saalieh' ibn Saalieh' al Fawzaan]