Bekijk volle/desktop versie : algemeen het lot of de eigen keuze?

30-05-2004, 15:36
het lot of de eigen keuze ? die twee zijn geen tegengestelden maar wijzen naar een en het zelfde realiteit ,we gebruiken ze op die manier omdat het handig is net als lang en kort of licht en zwaar of goed en slecht .....in china ben je snel als lange gezien....en een kilo is voor iemand met spierziekte zwaar....
de enig verschil tussen het lot <sluit altijd een planner buiten jezelf in>
en een eigen keuze<sluit een planner buiten jezelf uit> is in welk perspectief je het plaatst.
de romeinen zeiden ; .......?laat maar voor vandaag genoeg wat hamdaan zegt .om jullie niet te vervelen.

30-05-2004, 15:39

Neeee, interessant hoor Hamdaan. Ga door

30-05-2004, 16:03
het lot of de eigen keuze? dat is een illusie omdat ze naar hetzlfde realiteit wijzen,we ervaren ze alleen anders omdat we in staat zijn om dingen in verschilende perspectieven te zien,het lot sluit altijd een bepalende kracht buiten jezelf inmaar de eigen keuze doet dat niet.
het is wel een interessant paradox.

30-05-2004, 16:07

Citaat:
Origineel gepost door Hamdaan
het lot of de eigen keuze? dat is een illusie omdat ze naar hetzlfde realiteit wijzen,we ervaren ze alleen anders omdat we in staat zijn om dingen in verschilende perspectieven te zien,het lot sluit altijd een bepalende kracht buiten jezelf inmaar de eigen keuze doet dat niet.
het is wel een interessant paradox.
Ik heb het al uitgelegd hamdaan in die andere topic:
"lot of eigen keuze". daarin heb ik ook vermeld dat het lot je eigen keuze is, lees maar.

30-05-2004, 17:19

Waar gaat het eigenlijk precies over?

31-05-2004, 16:41
over het lot of je eigen keuze neem ik aan.

31-05-2004, 19:52
je bent sneller met oordelen dan een psygoloog en dat is je fataal geworden meneer jesaja.
mijn denken laat zich niet snel in een hokje plaatsen.

31-05-2004, 21:23

Citaat:
Origineel gepost door Jesaja
wist niet dat we mu3tazilieten op de forum hebben....altho mu3tazilieten "predestinatie" verwerpen

xx
U heeft een Hokjesgeest.

31-05-2004, 21:25
REACTIE OP JAMALB4:

je kunt dingen vanuit verschillende invalshoeken behandelen,een vechtpartij kun je vanuit juridisch of islamitisch of volgens de boksregels enzovoort.
het lot of de eigen keus alleen vanuit de tijdsdimentie uitlegen <ander topic>.lijkt mij niet te verkopen aan niet gelovigen.
omdat je tijdens het uitleggen van het materieele <het lot of deeigen keus,hoe die zich in het dagelijs leven voordoen>over schakelt op het metafisische.
de uitdaging voor ons moslims is denk ik ns gedachten voor de niet moslims in logiche termen vertalen.
een romens gezegde luidt: wie het lot gehoorzaamd trekt het lot achter zich,
wie het lot niet gehoorzaamd ,hem duwt het lot voor zich uit.

31-05-2004, 22:08

Citaat:
Origineel gepost door Hamdaan
REACTIE OP JAMALB4:

je kunt dingen vanuit verschillende invalshoeken behandelen,een vechtpartij kun je vanuit juridisch of islamitisch of volgens de boksregels enzovoort.
het lot of de eigen keus alleen vanuit de tijdsdimentie uitlegen <ander topic>.lijkt mij niet te verkopen aan niet gelovigen.
omdat je tijdens het uitleggen van het materieele <het lot of deeigen keus,hoe die zich in het dagelijs leven voordoen>over schakelt op het metafisische.
de uitdaging voor ons moslims is denk ik ns gedachten voor de niet moslims in logiche termen vertalen.
een romens gezegde luidt: wie het lot gehoorzaamd trekt het lot achter zich,
wie het lot niet gehoorzaamd ,hem duwt het lot voor zich uit.
Zoals ik al eerder zei: "het is MIJN visie". Als je het er niet mee eens bent, dan zijn we uitgesproken.

31-05-2004, 22:09
Ik kan jou geen visie opdringen, geloof er in of niet.

31-05-2004, 22:45
reacties vind ik juist goed, we kunnen elkaar alleen maar verijken.

01-06-2004, 00:19

Mijn moeder heeft altijd een discussie met mijn nicht over het lot en keuzes maken.

Mijn moeder zegt dat het de wil van Allah SWT is als iemand zelfmoord pleegt, maar mijn nicht zegt nee, je kiest er zelf voor een einde aan je leven te maken.

Wie heeft er gelijk? Ik ben het met mijn moeder eens. Dat is het lot.

01-06-2004, 08:38

Citaat:
Origineel gepost door ClassyCasaouia
Zelfmoord is 7aram of het el qadr is wa allah wa a3lam. Je hebt de vrijheid om eigen keuzes te maken. Verder ga ik er niet op in. Is me iets te hoog gegrepen. Filosiferen over dingen waar ik geen weet van heb.

01-06-2004, 12:11

Citaat:
Origineel gepost door Oujdane
Zelfmoord is 7aram of het el qadr is wa allah wa a3lam. Je hebt de vrijheid om eigen keuzes te maken. Verder ga ik er niet op in. Is me iets te hoog gegrepen. Filosiferen over dingen waar ik geen weet van heb.
Ik heb het uigelegd in die andere topic.