Bekijk volle/desktop versie : Haren zwart verven.



23-09-2009, 21:26
Ik had net in een topic gezien dat het haram is om je haren zwart te verven. Toen ik vroeg waarom, gaf niemand een antwoord.
Een andere lid zei ook dat het ook haram was om je haren blond te verven.
Is dit eigenlijk wel waar en waarom??

23-09-2009, 21:27


Henna mocht wel!?

23-09-2009, 21:30
Henna weet ik dat het is toegestaan, maar ik wil weten waarom je je haren niet zwart mag verven.

23-09-2009, 21:49
Voor een Mujahid is het wel toegestaan om zijn baard en haren zwart te verven om de kuffaar schrik aan te jagen.

Verboden als je het doet om je leeftijd te verbergen bijv om jonger te lijken om een baan te krijgen of om te trouwen.

Wat betreft jezelf mooi maken voor je man/vrouw zijn de meningen verschillend.

Geleerden die ikzelf volg zien het als verboden, ze gebruiken onder andere deze Hadith als bewijs:

Book 33, Number 4200:
Narrated Abdullah ibn Abbas:

The Prophet (peace_be_upon_him) said: At the end of time there will be people who will use this black dye like the crops of doves who will not experience the fragrance of Paradise.

.

23-09-2009, 21:52



Citaat door __Taliban__:
Voor een Mujahid is het wel toegestaan om zijn baard en haren zwart te verven om de kuffaar schrik aan te jagen.




23-09-2009, 22:43
Heb er een stukje over gelezen. Lees onderstaande.

________________
Het verven van grijs behoort tot de soenna van de boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem). Dat kan geschieden met elke kleur behalve met zwart. Boekharie overleverde op gezag van Aboe Hoerrayrah (Allah's welbehagen zij met hem) dat de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) gezegd heeft: "De joden en christenen verven hun haar niet, zorg dat je niet hetzelfde als hen bent"

Aboe Dhzarr vertelde de volgende hadieth: "Grijs haar kan het beste geverfd worden met henna of katam". Ahmed, Tiermiedie en An-nasa'ie De boodschapper van Allah (Allah's welbehagen zij met hem) heeft gezegd: "Er zal een volk zijn aan het eind van deze wereld, die hun haren zwart zullen verven....Zij zullen de geur van Al Djannah niet ruiken"

قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( يكون قوم يخضبون في آخر الزمان بالسوا&#158 3; كحواصل الحمام لا يريحون رائحة الجنة

Henna maakt het haar rood en katam, een plant uit Yemen, kleurt het haar zwart met een rode gloed. Anas (Allah's welbehagen zij met hem) zei: "Abou Bakr (Allah's welbehagen zij met hem) verfde zijn haar met henna en katam en Omar (Allah's welbehagen zij met hem) verfde zijn haar alleen met henna." Katam werd nooit alleen gebruikt omdat het dan een pure zwarte kleur gaf maar werd juist met henna gebruikt zodat het een zwarte kleur gaf met rode gloed.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft een algemene verbod gelegd om het haar met een zwarte kleur te verven en heeft geen specifieke groep mensen genoemd waarvoor het verbod niet geldt. Voor een oude man/vrouw of een jongeman/vrouw geldt dezelfde uitspraak.

En Allah weet het het beste.

Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com

23-09-2009, 22:48

Citaat:
"De joden en christenen verven hun haar niet

23-09-2009, 22:59

Citaat door el_mar:


Volgens mij sloeg deze hadith voornamelijk op de rabbijnen, priesters en asceten. Het gewone volk verfde hun haar wel.

23-09-2009, 23:28

Citaat door DimeQ:
Volgens mij sloeg deze hadith voornamelijk op de rabbijnen, priesters en asceten. Het gewone volk verfde hun haar wel.


zou kunnen, ik heb geen idee
Het is in het Christelijk Geloof in ieder geval niet verboden om het haar te verven
van het Joodse Geloof weet ik het niet.

Wel apart dat het zo vermeld wordt, het zou ook kunnen dat het in die tijd onder Christenen in die regio in het algemeen niet de gewoonte was om het haar te verven (hoewel het dus niet verboden is).
Geen idee verder