Bekijk volle/desktop versie : mannen: broek tot de enkel



Pagina's : [1] 2

23-09-2009, 20:07
is dit echt verplicht ajb plaats daliel ZEEEERR dringend!!!

23-09-2009, 20:15


ajb help mij

23-09-2009, 21:06
Imam an-Nawawie, Imam Hanbal, Abu Haniefa, Imam Shafi'e (rahimahoem Allaah), zeiden allen dat het makroo3 (afgeraden) was om het gewaad beneden de enkels te dragen, terwijl dit niet gepaard gaat met hoogmoed. En wanneer de broek beneden de enkels wordt gedragen uit kibr, dan is het haram.

23-09-2009, 21:06
heb het thxxx

23-09-2009, 21:20


Mag een bekeerde Eskimo wel een lange broek dragen? Of moet hij per se in een abaya?

http://farm3.static.flickr.com/2578/3823946365_057f11401b.jpg

23-09-2009, 22:05

Citaat door Naz_iha:
Imam an-Nawawie, Imam Hanbal, Abu Haniefa, Imam Shafi'e (rahimahoem Allaah), zeiden allen dat het makroo3 (afgeraden) was om het gewaad beneden de enkels te dragen, terwijl dit niet gepaard gaat met hoogmoed. En wanneer de broek beneden de enkels wordt gedragen uit kibr, dan is het haram.

Wat's hiervan de bron en welke ijtihaad hebben zij hiervoor geleverd?


Citaat:
Zo is het dragen van kleding boven de enkels een verplichting op basis van de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem):

“Het gedeelte onder de enkels dat bedekt wordt door het gewaad zal (op de Dag der Opstanding) bestraft worden met het Vuur.” (al-Boechaari)

En zoals ook door Aboe Dharr verhaald is:

“Drie (soorten mensen) wie Allah niet zal aanspreken op de Dag der Opstanding, noch zal Hij hen aankijken, noch zal Hij hen reinigen en hen wacht een pijnlijke bestraffing.” Dit herhaalde de Profeet (vrede zij met hem) drie maal. Waarna Aboe Dharr zei: “Bedorven en verloren zijn zij, maar wie zijn zij precies, O Boodschapper van Allah?” Hij antwoordde: “Degene die zijn kleding onder zijn enkels draagt, degene die anderen herinnert aan zijn gunsten tegenover hen en degene die zijn koopwaar verkoopt aan de hand van valse eden en leugens.” (Moeslim)

Ook heeft de Profeet (vrede zij met hem) gezegd:

“Wie uit hoogmoed met zijn gewaad over de grond sleept, Allah zal op de Dag der Opstanding hem niet aankijken.” (al-Boechaari en Moeslim)

En zo dient de moslimman Allah te vrezen en zijn kleding niet onder de enkels te dragen. En het maakt hierbij niet uit of het een gewaad, broek of pantalon is. Het beste is dat men de kleding zodanig draagt dat deze qua lengte onder de onderste helft van het onderbeen blijft en niet aan de enkels voorbijgaat.

Wordt de kleding onder de enkels gedragen uit hoogmoed, dan is dit een grotere zonde dan het dragen van kleding onder de enkels zonder hoogmoed. Gebeurt dit uit gemakszucht en niet uit hoogmoed, dan is dit een kwalijke zaak en wordt de pleger ervan als een zondaar beschouwd. Maar wij dienen daarbij wel te zeggen dat zijn zonde qua ernst minder is dan die van degene die dit uit hoogmoed doet.

Er bestaat geen twijfel dat Isbaal (het dragen van de kleding onder de enkels) leidt tot hoogmoed, ook al beweert degene die dit doet dat zijn daad niet uit hoogmoed gebeurt.

Omdat de bestraffingen die in beide overleveringen worden aangekondigd algemeen van aard zijn, is het niet toegestaan gemakzuchtig om te gaan met deze zaak. Wat betreft het verhaal van de Waarheidsgetrouwe, Aboe Bakr as-Siddieq, en zijn woorden richting de Profeet (vrede zij met hem):

"De ene kant van mijn gewaad zakt steeds omlaag, behalve wanneer ik er aandacht aan besteed (aan het niet omlaag laten zakken van het gewaad)." Hierop zei de Profeet (vrede zij met hem): "Jij behoort niet tot degenen die dit uit hoogmoed doen." (al-Boechaari)

Het oordeel van Isbaal geldt dus niet voor degene die in dezelfde situatie verkeert als Aboe Bakr en er continu aandacht voor heeft. Maar wat betreft degene die de kleding bewust over zijn enkels draagt, voor hem geldt de eerdergenoemde bestraffing en hem komt niet hetzelfde oordeel toe als Aboe Bakr in de laatstgenoemde overlevering. Het dragen van kleding onder de enkel is verspilling van de stof waar de kleding van gemaakt is, vergroot de kans op het verontreinigen ervan en is een imitatie van de klederdracht van de vrouwen. De moslims moeten zich dus hiervan te allen tijde weerhouden.

En tot Allah behoort het succes en Hij is Degene Die leidt tot het Rechte Pad.

Sheikh Ibn Baaz
Fataawa 'Oelamaa al-Balad il-Haraam, blz. 208

23-09-2009, 22:09
http://durani.wordpress.com/category/controversiele-zaken/isbaal/

23-09-2009, 22:12

Citaat door Berberinn_:
Wat's hiervan de bron en welke ijtihaad hebben zij hiervoor geleverd?


Ik ken deze ahadeeth allen al, Imam Shams ad-Deen ad-Dhahabie had hier een hoofdstuk aan gewijd in zijn boek; De 70 grote zonden.

De hadeeth waarin Abu Bakr (radiya Allaahu 'anh) tegen de Profeet (sallAllaahu 'alayhi wa-Salaam) zei; O Boodschapper van Allaah, mijn gewaad die zakt steeds tot onder mijn enkels en soms vergeet ik het om mijn gewaad omhoog te trekken. Waarop de Profeet (sallAllaahu 'alayhi wa-Salaam) tegen hem zei; ''Jij behoort niet tot degene die dit uit hoogmoed doen.''

Zo ook was de reactie van Abu Haniefa, toen hij een lang gewaad droeg tot onder zijn enkels en iemand tegen hem zei, dat het toch haram was om het gewaad beneden de enkels te dragen. Hij zei, ''Wij behoren niet tot degene die dit uit hoogmoed doen of om op te scheppen.''

Wa Allaahu a'lam. Had ooit zelf ook een klein onderzoekje naar verricht, had het toentertijd gelezen. Kan je nu even geen bron geven.

23-09-2009, 22:14
Verwarrend.

“Drie (soorten mensen) wie Allah niet zal aanspreken op de Dag der Opstanding, noch zal Hij hen aankijken, noch zal Hij hen reinigen en hen wacht een pijnlijke bestraffing.” Dit herhaalde de Profeet (vrede zij met hem) drie maal. Waarna Aboe Dharr zei: “Bedorven en verloren zijn zij, maar wie zijn zij precies, O Boodschapper van Allah?” Hij antwoordde: “Degene die zijn kleding onder zijn enkels draagt, (..) (Moeslim)

Hierbij staat toch niet Degene die zijn kleding onder zijn enkels draagt uit hoogmoed.?

23-09-2009, 22:18
chokrane zusters broeders

23-09-2009, 22:21

Citaat door Naz_iha:
Ik ken deze ahadeeth allen al, Imam Shams ad-Deen ad-Dhahabie had hier een hoofdstuk aan gewijd in zijn boek; De 70 grote zonden.

De hadeeth waarin Abu Bakr (radiya Allaahu 'anh) tegen de Profeet (sallAllaahu 'alayhi wa-Salaam) zei; O Boodschapper van Allaah, mijn gewaad die zakt steeds tot onder mijn enkels en soms vergeet ik het om mijn gewaad omhoog te trekken. Waarop de Profeet (sallAllaahu 'alayhi wa-Salaam) tegen hem zei; ''Jij behoort niet tot degene die dit uit hoogmoed doen.''

Zo ook was de reactie van Abu Haniefa, toen hij een lang gewaad droeg tot onder zijn enkels en iemand tegen hem zei, dat het toch haram was om het gewaad beneden de enkels te dragen. Hij zei, ''Wij behoren niet tot degene die dit uit hoogmoed doen of om op te scheppen.''

Wa Allaahu a'lam. Had ooit zelf ook een klein onderzoekje naar verricht, had het toentertijd gelezen. Kan je nu even geen bron geven.


Aah oke, baraka Allaahoe fieki. Had zelf ook een bescheiden research gedaan (ivm. met familieleden die deze zaak ontkennen) en behalve meerdere artikelen en fatawaa', had ik het ook aan de imaam gevraagd tijdens het vragenuurtje. Ik benadrukte toen dat het gaat om het dragen onder de enkels zonder hoogmoed. Zijn antwoord was dat het een algemeen verbod is, maar wanneer iemand het draagt én dit gepaard laat gaan met hoogmoed, is er sprake van een dubbele zonde en zal de bestraffing groter zijn.

Wa Allaahoe a3lem.


Citaat door Naz_iha:
Ik heb het boek even erbij gepakt. En hierin lees ik dezelfde hadeeth die jij nu aanhaalt, overgeleverd door Muslim, Aboe Dawoed, at-Tirmidhi en an-Nasa'i. Alleen staat er in het boek achter, ''uit uiterlijk vertoon''. Er worden meerdere ahadeeth aangehaald in het boek en bij meerdere ahadeeth staat het volgende; ''Allaah zal niet kijken, naar degene die zijn kleren over de grond laat slepen uit hoogmoed.''

Er wordt steeds ''uit hoogmoed'' toegevoegd. Wa Allaahu a'lam. Het is in ieder geval makroo3.


In de hadith komt dit niet naar voren, dat's 't verwarrende.

23-09-2009, 22:21

Citaat door Berberinn_:
Verwarrend.

“Drie (soorten mensen) wie Allah niet zal aanspreken op de Dag der Opstanding, noch zal Hij hen aankijken, noch zal Hij hen reinigen en hen wacht een pijnlijke bestraffing.” Dit herhaalde de Profeet (vrede zij met hem) drie maal. Waarna Aboe Dharr zei: “Bedorven en verloren zijn zij, maar wie zijn zij precies, O Boodschapper van Allah?” Hij antwoordde: “Degene die zijn kleding onder zijn enkels draagt, (..) (Moeslim)

Hierbij staat toch niet Degene die zijn kleding onder zijn enkels draagt uit hoogmoed.?


Ik heb het boek even erbij gepakt. En hierin lees ik dezelfde hadeeth die jij nu aanhaalt, overgeleverd door Muslim, Aboe Dawoed, at-Tirmidhi en an-Nasa'i. Alleen staat er in het boek achter, ''uit uiterlijk vertoon''. Er worden meerdere ahadeeth aangehaald in het boek en bij meerdere ahadeeth staat het volgende; ''Allaah zal niet kijken, naar degene die zijn kleren over de grond laat slepen uit hoogmoed.''

Er wordt steeds ''uit hoogmoed'' toegevoegd. Wa Allaahu a'lam. Het is in ieder geval makroo3.

23-09-2009, 22:25



Citaat door Berberinn_:
Hierbij staat toch niet Degene die zijn kleding onder zijn enkels draagt uit hoogmoed.?

De verschillende riwayaat vullen elkaar aan - wallaahu A'lam

23-09-2009, 22:27

Citaat door Berberinn_:
Aah oke, baraka Allaahoe fieki. Had zelf ook een bescheiden research gedaan (ivm. met familieleden die deze zaak ontkennen) en behalve meerdere artikelen en fatawaa', had ik het ook aan de imaam gevraagd tijdens het vragenuurtje. Ik benadrukte toen dat het gaat om het dragen onder de enkels zonder hoogmoed. Zijn antwoord was dat het een algemeen verbod is, maar wanneer iemand het draagt én dit gepaard laat gaan met hoogmoed, is er sprake van een dubbele zonde en zal de bestraffing groter zijn.

Wa Allaahoe a3lem.



In de hadith komt dit niet naar voren, dat's 't verwarrende.


Er is een klein meningsverschil over onder de geleerde. Ibn Qudama was bijvoorbeeld van mening dat als je je kleren onder je enkel draagt uit hoogmoed, dat het haram is. Terwijl het slechts makrouh is, als het niet door hoogmoed komt.

Hedendaagse geleerden zoals Sheikh Ibn Baaz, Sheikh Al Albaani en Sheikh Al Othaymeen hebben volgens mij gezegd dat er een algemeen verbod is en dat het dus niet toegestaan is.

Aan welke imaam heb je het gevraagd, dit gaat niet om de naam, maar meer om de achtergrond. Dus wetschool of stroming. Barakallahoe feek.

23-09-2009, 22:30

Citaat door Berberinn_:
Aah oke, baraka Allaahoe fieki. Had zelf ook een bescheiden research gedaan (ivm. met familieleden die deze zaak ontkennen) en behalve meerdere artikelen en fatawaa', had ik het ook aan de imaam gevraagd tijdens het vragenuurtje. Ik benadrukte toen dat het gaat om het dragen onder de enkels zonder hoogmoed. Zijn antwoord was dat het een algemeen verbod is, maar wanneer iemand het draagt én dit gepaard laat gaan met hoogmoed, is er sprake van een dubbele zonde en zal de bestraffing groter zijn.

Wa Allaahoe a3lem.

In de hadith komt dit niet naar voren, dat's 't verwarrende.


Ik heb de ahadeeth voor je opgezocht in Saheeh Muslim;


Citaat:
Muslim :: Book 24 : Hadith 5199

Mubammad b. 'Abbad b. ja'far reported: I ordered Muslim b. Yasar, the freed slave of Nafi' b. 'Abd al-Harith, while I was sitting between them, that he should ask Ibn 'Umar if he had heard anything from Allah's Messenger (may peace be upon him) pertaining to one who trails his lower garment out of pride. He said: I heard him (the Holy Prophet) as saying: Allah will not look toward him on the Day of Resurrection.

Citaat:
Muslim :: Book 24 : Hadith 5195

Ibn 'Umar reported Allah's Messenger (may peace be upon him) having said: He who trailed his garment out of pride, Allah would not look toward him on the Day of Resurrection.

Citaat:
Muslim :: Book 24 : Hadith 5193

Ibn 'Umar reported Allah's Messenger (may peace be upon him) having said: He who trails his (lower) garment out of pride, Allah will not look toward him on the Day of Resurrection.

Citaat:
Muslim :: Book 24 : Hadith 5191

Ibn 'Umar reported Allah's Messenger (may peace be upon him) having said: Allah will not look upon him who trails his garment out of pride
Als je wil kan ik meer ahadeeth voor je plaatsen. Wa Allaahu a'lam.

Pagina's : [1] 2